IPPP3/443-297/12-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-297/12-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13.03.012 r. (data wpływu 16 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku od importu oraz powstania obowiązku podatkowego dla usługi zaniechania działań konkurencyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku od importu oraz powstania obowiązku podatkowego dla usługi zaniechania działań konkurencyjnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka należy do międzynarodowej grupy (dalej: Grupa), prowadzącej na całym świecie działalność w zakresie produkcji i sprzedaży bezpośredniej środków myjących i pielęgnacyjnych, produktów kosmetycznych i toaletowych oraz innych produktów upiększających, oznaczonych znakami towarowymi. Spółka jest producentem produktów, w tym między innymi: wód toaletowych, kremów, emulsji i szamponów. Ponadto Spółka nabywa od podmiotów powiązanych i niepowiązanych wybrane towary (np. biżuterię, torebki damskie, zegarki) w celu ich dalszej dystrybucji w ramach Grupy.

Od 2011 r. Spółka prowadzi projekt mający na celu przejęcie produkcji wybranych kategorii wyrobów, np. szminek i wybranych wyrobów kosmetycznych sprzedawanych w tubach (dalej: Produkty) z zakładu produkcyjnego należącego do niemieckiego podmiotu z Grupy (dalej: X). Obecnie Spółka i X prowadzą negocjacje co do zasad przejęcia od X tej części działalności gospodarczej i umożliwienia Spółce produkcji produktów oraz powstrzymania się przez X od podejmowania działań konkurencyjnych w tym zakresie (za wynagrodzeniem). Planowane jest, że płatność wynagrodzenia będzie rozłożona w czasie, tj. może następować w okresach np. kwartalnych, w ustalonym okresie czasu (na chwilę obecną rozważany jest okres od 1 lipca 2012 r. do 31 grudnia 2015 r.) i może zostać ustalona np. jako pewien procent wysokości obrotów Spółki.

Na podstawie odrębnej umowy i za odrębnym wynagrodzeniem przejęte zostaną również maszyny/urządzenia, wykorzystywane dotychczas w procesie wytwarzania Produktów w zakładzie produkcyjnym. W przypadku pozytywnego zakończenia planowanej restrukturyzacji zakład produkcyjny Spółki stanie się głównym zakładem produkcyjnym Grupy w Europie. Na skutek restrukturyzacji Spółka rozszerzy portfolio produkowanych przez siebie wyrobów (o Produkty), a przychody Spółki ze sprzedaży wyrobów znacząco wzrosną. Ponadto, Spółka oczekuje, że w konsekwencji restrukturyzacji osiągnie korzyści w postaci:

* zwiększenia pewności otrzymywania zamówień na produkowane wyroby - wynikającego z faktu, iż zakład Spółki stanie się głównym w Europie zakładem produkcyjnym należącym do Grupy,

* specjalizacji i podziału pracy, umożliwiających poprawę efektywności oraz optymalizację kosztów prowadzonej działalności,

* realizacji korzyści skali związanych z rozłożeniem kosztów stałych związanych z prowadzeniem działalności produkcyjnej, kumulacji wiedzy i doświadczenia, pozwalającej na szybsze rozwiązanie problemów I sprawniejszą implementację projektowanych rozwiązań.

W konsekwencji, oczekuje się, że dzięki restrukturyzacji istotnie wzrosną przychody Spółki. Spółka oczekuje również w długim okresie - przy założeniu normalnej sytuacji rynkowej (tj. niewystąpienia kryzysu gospodarczego) - wzrostu kwoty dochodu do opodatkowania w porównaniu do sytuacji, w której nie doszłoby do przejęcia produkcji przez Spółkę. Opłata na rzecz X stanowiłaby więc wynagrodzenie za możliwość produkcji Produktów oraz od powstrzymania się przez X od podejmowania działań konkurencyjnych w tym zakresie.

Zgodnie z umową, która zostanie zawarta pomiędzy Spółką a X, Spółka będzie uiszczać na rzecz X wynagrodzenie w ustalonej wysokości. Przy czym, płatność wynagrodzenia będzie rozłożona w czasie tj. będzie następować w określonych przez strony okresach rozliczeniowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie, czy z tytułu opłaty ponoszonej w związku z przejęciem produkcji określonych Produktów przez Spółkę oraz powstrzymaniem się przez X od podejmowania działań konkurencyjnych w tym zakresie Spółka będzie zobowiązana do rozliczenia importu usług.

2.

W przypadku uznania, iż Spółka będzie zobowiązana do rozliczenia podatku VAT z tytułu importu usług, w jaki sposób Spółka powinna ustalić moment powstania obowiązku podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W ocenie Spółki, z tytułu opłaty ponoszonej w związku z przejęciem produkcji określonych Produktów przez Spółkę oraz powstrzymaniem się przez X od podejmowania działań konkurencyjnych w tym zakresie, Spółka będzie zobowiązana do rozliczenia importu usług.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2011 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm. dalej: ustawa o VAT) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.

Zdaniem Spółki, zarówno przejęcie produkcji określonych Produktów przez Spółkę oraz powstrzymanie się przez X od podejmowania działań konkurencyjnych w tym zakresie za odpowiednim wynagrodzeniem w celu umożliwienia Spółce prowadzenia działalności produkcyjnej w odniesieniu do Produktów, stanowić będzie świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Wskazać bowiem należy, iż w wyniku ponoszenia przedmiotowej opłaty nie dojdzie do przeniesienia na rzecz Spółki towarów - na uwadze bowiem należy mieć, iż przejęcie maszyn produkcyjnych reguluje odrębna umowa, w przypadku której ponoszona będzie odrębna płatność - a przedmiotowa opłata de facto ponoszona będzie w związku z zaprzestaniem przez X prowadzenia działalności w zakresie produkcji Produktów.

Jak podkreśla się bowiem w doktrynie, aby powstrzymanie się od dokonania czynności stanowiło usługi w rozumieniu ustawy o VAT, następujące przesłanki muszą zostać spełnione:

1.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji musi być odpłatne,

2.

zobowiązanie to musi wynikać z wyraźnego stosunku zobowiązaniowego, a także

3.

istnieć musi konkretny podmiot (strona) będący bezpośrednim beneficjentem (konsumentem) tego zobowiązania.

Mając na uwadze powyższe, Spółka zaznaczyć pragnie, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wynagrodzenie płacone przez Spółkę ponoszone będzie z tytułu usług świadczonych przez X.

Wskazać bowiem należy, iż w związku z planowaną restrukturyzacją, X zobowiąże się do zaprzestania prowadzenia działalności produkcyjnej w odniesieniu do określonych Produktów (produkcja ta w całości przeniesiona zostanie do Polski) umożliwiając Spółce prowadzenie działalności produkcyjnej w tym zakresie. Zobowiązanie X do przeniesienia produkcji określonych Produktów do Spółki oraz powstrzymanie się od podejmowania działań konkurencyjnych w tym zakresie wyrażone zostanie w umowie, która zostanie zawarta pomiędzy Spółką a X. Ponadto, w związku z zaprzestaniem prowadzenia działalności produkcyjnej w przedmiotowym zakresie przez X, na podstawie zawartej umowy Spółka będzie uiszczać na rzecz X ustaloną opłatę w okresach rozliczeniowych uzgodnionych w umowie.

W tym miejscu Spółka nadmienić pragnie, iż w podobnym stanie faktycznym wydane zostały interpretacje przepisów prawa podatkowego, W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dn. 29 października 2009 r. (sygn. ILPP2/443-1012/09-4/EWW), stwierdzono, że "zobowiązanie się "O GmbH" do odstąpienia na rzecz Zainteresowanego funkcji centrali zaopatrzenia, w tym kontaktów handlowych oraz wszelkich czynności związanych z organizacją sprzedaży do podmiotów powiązanych na określonych rynkach, stanowić będzie świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, polegających na zobowiązaniu do powstrzymania się od dokonania określonych czynności." Z kolei w decyzji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20 grudnia 2007 r. (sygn. 1401/PV-IV/4407/14-8/2007/MK) organ podatkowy uznał, że "usługa polegająca na powstrzymaniu się od działalności konkurencyjnej za wynagrodzeniem spełnia definicję usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Usługa świadczona na podstawie umowy zawartej z kontrahentem będącym czynnym podatnikiem podatku VAT, polegająca na powstrzymaniu się od działalności konkurencyjnej ma charakter usługi odpłatnej. Ponadto strony umowy będzie łączył stosunek prawny, a otrzymane wynagrodzenie za powstrzymanie się od dokonywania określonych czynności stanowi ekwiwalent za konkretną usługę, której beneficjentem będzie kontrahent wypłacający wynagrodzenie."

Powyższe interpretacje oraz przedstawiona argumentacja stanowią zatem, w ocenie Spółki, potwierdzenie słuszności jej stanowiska, iż przejecie produkcji określonych Produktów przez Spółkę oraz powstrzymanie się przez X od podejmowania działań konkurencyjnych w tym zakresie, stanowi świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, iż zgodnie z art. 2 ust. 9 ustawy o VAT, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Z kolei na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju. Tym samym, wskazać należy, iż w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym w związku z przejęciem produkcji określonych Produktów, a także powstrzymaniem się przez X od podejmowania działań konkurencyjnych w tym zakresie, Spółka będzie zobowiązana do rozliczenia importu usług.

Ad. 2.

W ocenie Spółki, w przypadku usług polegających na przejęciu produkcji określonych Produktów przez Spółkę oraz powstrzymaniu się przez X od podejmowania działań konkurencyjnych w tym zakresie, obowiązek podatkowy z tytułu importu usług powstanie z upływem każdego okresu rozliczeniowego ustalonego przez Spółkę i X.

Zgodnie z art. 19 ust. 19a ustawy o VAT w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usług, z tym że:

1.

usługi, dla których, w związku z ich świadczeniem, ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonane z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te rozliczenia lub płatności, do momentu zakończenia świadczenia tych usług;

2.

usługi świadczone w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla których, w związku z ich świadczeniem, w danym roku nie upływają terminy rozliczeń tub płatności, uznaje się za wykonane z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tych usług.

Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego, wskazać należy, że zgodnie z umową, która zostanie zawarta pomiędzy Spółką a X, Spółka będzie uiszczać na rzecz X wynagrodzenie w ustalonej wysokości. Przy czym, płatność wynagrodzenia będzie rozłożona w czasie tj. będzie następować w określonych przez strony okresach rozliczeniowych. Tym samym, uznać należy, że obowiązek podatkowy w odniesieniu do przedmiotowych usług polegających na zobowiązaniu się X do powstrzymania się od dokonania czynności w związku z przejęciem produkcji określonych produktów przez Spółkę oraz powstrzymaniem się przez X od podejmowania działań konkurencyjnych w tym zakresie, dla których zostaną ustalone terminy płatności, powstanie z upływem każdego okresu rozliczeniowego, za który będzie uiszczane wynagrodzenie.

Za prawidłowością takiego stanowiska przemawia również fakt, iż podstawą opodatkowania z tytułu świadczenia importowanej usługi - zgodnie z planowaną umową - będzie wynagrodzenie ustalone pomiędzy Spółką a X jako procent wysokości obrotu osiąganego przez Spółkę. Przy takim sposobie ustalenia ceny, nie będzie możliwe ustalenie podstawy opodatkowania z tytułu świadczonej usługi na moment podpisania umowy. Wynagrodzenie takie zależeć bowiem będzie od wyników, które zostaną dopiero wypracowane przez Spółkę w dłuższym okresie czasu. Tym samym, obowiązek podatkowy powinien powstawać z upływem każdego okresu rozliczeniowego faktycznie przyjętego przez Spółkę oraz X, dla potrzeb rozliczenia wynagrodzenia należnego X.

Podsumowując, z uwagi na fakt, iż wynagrodzenie z tytułu świadczenia przedmiotowej usługi ustalone zostanie w następujących po sobie okresach rozliczeniowych, Spółka stoi na stanowisku, iż obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu importu usług wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego powstanie wraz z upływem każdego ostatniego dnia okresu rozliczeniowego ustalonego w umowie, która zawarta zostanie pomiędzy Spółką a X.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl