IPPP3/443-294/11-2/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-294/11-2/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2011 r. (data wpływu 21 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów finansowanych dotacją rozwojową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów finansowanych dotacją rozwojową.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji PKD 85.59.B, 85.60.Z i doradztwa PKO 70.22.Z. Jest opodatkowana na zasadach ogólnych według skali podatkowej, zapisów księgowych dokonuje na podstawie podatkowej książki przychodów i rozchodów. Wnioskodawczyni 30 sierpnia 2010 r. podpisała umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy o dofinansowanie projektu: "...Program aktywizacj zawodowej... " w ramach Priorytetu VI Programu Operacyjnego kapitał Ludzki Rynek pracy otwarty dla wszystkich", Działanie 6.1 "Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie", Poddziałanie 6.1.1 "Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy.

Na warunkach określonych w umowie instytucja wdrażająca - Wojewódzki Urząd Pracy przyznaje beneficjentowi dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w wartości stanowiącej nie więcej niz 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu Finansowanie wyżej wymienionego projektu odbywa się ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85% kosztów kwalifikowanych) i budżetu państwa (15% kosztów kwalifikowanych).

Dotacja rozwojowa na realizację projektu wypłacana jest w formie zaliczki przekazanie kolejnej transzy uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez beneficjenta co najmniej 70% otrzymanych transzy dotacji rozwojowej wykazania poniesionych wydatków co najmniej w tej wysokości we wniosku o płatność. Otrzymana kwota dotacji przeznaczona zostanie na pokrycie wydatków związanych z realizacją opisanego wyżej projektu obejmujących zakup niezbędnych towarów i usług w ramach kosztów bezpośrednich (np wynajem sal, wyżywienie dla uczestników, ogłoszenia w prasie) i pośrednich (np czynsz, energia, usługa telefoniczna, materiały biurowe). Projekt ma charakter przedsięwzięcia non profit Jego realizacja nie prowadzi do powstania bądź zwiększenia sprzedaży opodatkowanej zarówno z tytułu dokonania świadczeń na rzecz uczestników projektu jak również w ramach całej prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Okres realizacji projektu trwa od 1 września 2010 r. do 30 czerwca 2011 r. W ramach projektu Wnioskodawczyni zobowiązana jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji projektu.

Celem ogólnym projektu jest podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia 30 uczestniczek i uczestników projektu pozostających bez zatrudnienia zamieszkałych na obszarach powiatu chełmskiego ziemskiego i grodzkiego do końca czerwca 2011 r. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez cykl szkoleń i warsztatów w wymiarze 5-7 godz. dziennie mających na celu zdobycie nowych kwalifikacji zawodowych (kursy komputerowe zakończone egzaminem ECDL Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych, kursy dot. umiejętności interpersonalnych, warsztaty aktywnego poszukiwania pracy i doradztwo zawodowe).

Do wykonania zadań związanych z realizacją projektu zatrudniony został na umowę o pracę oraz umowy cywilno-prawne personel projektu W ramach personelu projektu jako koszt kwalifikowany przysługuje Wnioskodawczyni, która pełni funkcję Koordynatora Projektu wynagrodzenie. Wynagrodzenie to rozliczane jest na podstawie wystawionej przez Wnioskodawczynię noty księgowej - obciążeniowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT, naliczonego przy zakupach towarów i usług związanych z realizacją projektu (tj. kosztów bezpośrednich i pośrednich budżetu projektu), mającego na celu podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia 30 osób, sfinansowanego dotacją ze środków Budżetu Państwa i Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w opisanym wyżej zdarzeniu faktycznym nie przysługuje uprawnienie do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupach towarów i usług związanych z realizacją projektu. Tym samym kwoty tego podatku stanowią koszt kwalifikowany związany z realizacją projektu w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług "podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku".

W opisanym zdarzeniu, projekt realizowany z dotacji jest działaniem non profit, nie prowadzi do powstania po stronie Wnioskodawcy zysku oraz do wystąpienia jakiejkolwiek sprzedaży towarów lub świadczenia usług. Brak jest bezpośredniego związku pomiędzy wydatkami poniesionymi na realizację projektu, a działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym nie mamy do czynienia z obrotem w rozumieniu przepisów o VAT (art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Dotacje mające na celu dofinansowanie działalności (pokrycie kosztów działalności) i nieuzależnione od ilości i wartości świadczonych usług (dostawy towarów) nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie stanowią obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei w art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 stwierdza się, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

1.

z tytułu nabycia towarów i usług,

2.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

3.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada, wyłącza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku, bądź niepodlegających opodatkowaniu.

Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cyt. przepis wskazuje, że podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług obejmuje tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. w efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Natomiast, dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służące pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, subwencje lub inne dopłaty, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie edukacji i doradztwa. Od 1 września 2010 r. do 30 czerwca 2011 r. realizuje projekt pod nazwą: "...Program aktywizacj zawodowej... " w ramach Priorytetu VI Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Rynek pracy otwarty dla wszystkich", Działanie 6.1 "Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie", Poddziałanie 6.1.1 "Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy, dofinansowany w formie dotacji rozwojowej. Otrzymana kwota dotacji zostanie przeznaczona na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu obejmujących zakup niezbędnych towarów i usług w ramach kosztów bezpośrednich takich jak wynajem sal, wyżywienie dla uczestników, ogłoszenia w prasie oraz pośrednich, tzn. czynsz, energia, usługa telefoniczna, materiały biurowe. Jak wskazuje Wnioskodawczyni, projekt ma charakter przedsięwzięcia non profit a jego realizacja nie prowadzi do powstania bądź zwiększenia sprzedaży opodatkowanej zarówno z tytułu dokonania świadczeń na rzecz uczestników projektu jak również w ramach całej prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej.

Biorąc powyższe pod uwagę, tut. Organ stwierdza, że pozyskana dotacja rozwojowa nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest bowiem przyznawana jako dopłata do ceny usługi, czy też jako zapłata za usługi a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Przedmiotowa dotacja ma zatem charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją przedmiotowego projektu Wnioskodawczyni nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot poniesionych kosztów. Stąd też, otrzymana przez Wnioskodawczynię dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług i nie stanowi obrotu, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako czynność nie wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Ponadto, zakupione towary i usługi nabyte i zużyte w związku z realizacją projektu nie będą służyły wykonywaniu przez Wnioskodawczynię czynności opodatkowanych, gdyż realizacja przedsięwzięcia, mającego charakter non profit, nie prowadzi do zwiększenia sprzedaży opodatkowanej, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej, pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług zużytych w trakcie realizacji projektu, mającego na celu podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia 30 osób, finansowanego dotacją.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl