IPPP3/443-294/09-2/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-294/09-2/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2009 r. (data wpływu 8 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zakupiono nieruchomość zabytkową (budynek i park) dla celów działalności gospodarczej. Budynek musi być wyremontowany i przystosowany do tej działalności - powstanie hotel i lokal gastronomiczny.

Wnioskodawca ubiega się o wsparcie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa 1, Przedsiębiorczość i Innowacja, Działanie 15, Dotacje Inwestycyjne w Dziedzinie Turystyki. Jest to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

Dofinansowanie będzie obejmowało adaptację budynku oraz wyposażenie pomieszczeń. W projekcie na dofinansowanie ze środków UE podatek VAT od zakupów, tj. od wydatków przeznaczonych na remont i modernizację oraz wyposażenie pomieszczeń, nie jest kosztem kwalifikowanym. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wydatki na remont i dostosowanie obiektu będą traktowane jak inwestycja (wydatki inwestycyjne). Koszty remontu obiektu podwyższą wartość środka trwałego. Po oddaniu do użytkowania obiekt będzie amortyzowany. Amortyzacja bilansowa będzie naliczana od całkowitych kosztów poniesionych na remont, natomiast amortyzacja podatkowa będzie liczona od kosztów poniesionych przez podatnika. Środki trwałe zakupione jako wyposażenie będą amortyzowane - amortyzacja podatkowa "0".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT od kosztów (zakupów) objętych wnioskiem o dofinansowanie ze środków UE można odliczać.

Czy można występować o zwrot VAT do Urzędu Skarbowego przed zakończeniem inwestycji (remontu obiektu) pomimo, że nie będzie pierwszej sprzedaży.

Zdaniem Wnioskodawcy podatek VAT od wydatków poniesionych na odnowienie i wyposażenie obiektu będzie można odliczać, tak jak od zakupów środków trwałych finansowanych z własnych funduszy. Ponieważ sprzedaż dokonywana w opisanym obiekcie będzie opodatkowana, wydatki te będą służyć sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z powołanymi wyżej przepisami przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

* odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz

* towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli takich, które generują podatek należny.

Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wszelkie ograniczenia w zakresie przysługującego podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego (tekst jedn.: wyjątki od zasady określonej przepisem art. 86 ust. 1 ustawy) wynikają z przepisów prawa podatkowego, zarówno ustawy o podatku od towarów i usług jak i przepisów wykonawczych do niej. Przepisy w tym zakresie nie warunkują prawa do odliczenia podatku od źródła jego finansowania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca stara się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej, które przeznaczy na remont budynku zakupionego w celu prowadzenia działalności gospodarczej (hotel i lokal gastronomiczny), jego adaptację i wyposażenie pomieszczeń. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupy dokonane w ramach przyznanego dofinansowania będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych w przedmiotowym obiekcie.

Mając powyższe na uwadze oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że skoro dokonane przez Pana zakupy posłużą wykonywaniu przez Niego czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki, o ile nie wystąpią przesłanki ograniczające to prawo, wynikające z art. 88 ww. ustawy. Bez znaczenia pozostaje w tym przypadku źródło finansowania zakupów.

Odnosząc się do kwestii terminu odliczenia podatku naliczonego należy stwierdzić, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2 - 5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18 - stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).

Z powyższych przepisów wynika, że termin odliczenia podatku naliczonego jest powiązany z rozliczeniem za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub z terminem złożenia deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy. Priorytetowe znaczenie dla powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego ma więc moment otrzymania faktury VAT. W przypadku, gdy podatnik otrzyma fakturę przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, wtedy prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem, o czym stanowi art. 86 ust. 12 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej).

A zatem w przedmiotowej sprawie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów w trakcie realizacji inwestycji, w terminach określonych w art. 86 ustawy, jeżeli wydatki te będą miały związek ze sprzedażą opodatkowaną. Prawo to będzie Mu przysługiwało nawet w przypadku braku sprzedaży opodatkowanej w danym okresie rozliczeniowym, albowiem jak wcześniej wskazano, nie może być ono ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego.

Ponadto przepis art. 86 ust. 19 powołanej ustawy stanowi, iż jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz nie wykonywał czynności poza terytorium kraju kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.

Kwestię terminu zwrotu podatku VAT reguluje szczegółowo art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z ust. 1 powołanego artykułu, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z kolei zgodnie z art. 87 ust. 5a ustawy o VAT, w przypadku, gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podatnikowi przysługuje, na jego umotywowany wniosek złożony wraz z deklaracją podatkową, zwrot kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 19. Na pisemny wniosek podatnika urząd skarbowy dokonuje zwrotu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie 60 dni, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a i ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Mając zatem na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczania "na bieżąco" (w trakcie realizacji inwestycji) podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, pod warunkiem, iż będzie ona służyć wyłącznie czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT i nie zaistnieją przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy o VAT.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl