IPPP3/443-286/09-2/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-286/09-2/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2009 r. (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności wniesienia wkładu do Spółki komandytowej lub komandytowo - akcyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności wniesienia wkładu do Spółki komandytowej lub komandytowo - akcyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest właścicielem lokali mieszkalnych. W przyszłości może zakupić lub nabyć w inny sposób kolejne lokale mieszkalne. Planowane jest, że Wnioskodawca przystąpi do innej spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej, zwanej dalej spółka 1" jako komandytariusz - wnosząc do niej wkład niepieniężny w postaci zasiedlonych lub niezasiedlonych, zgodnie z definicją podaną w ustawie o podatku VAT, lokali mieszkalnych zwany dalej "wkładem". Wkład zostanie wniesiony do spółki 1 wg jego bieżącej wyceny rynkowej i wg takiej samej wartości zostanie on ujęty w księgach tegoż podmiotu. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zlikwidowało zwolnienie aportów z podatku VAT z dniem 1 grudnia 2008 r. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r. z podatku VAT została zwolniona dostawa wszystkich nieruchomości zabudowanych, z wyjątkiem tych niezasiedlonych oraz tych, które zostały zasiedlone przed upływem dwóch lat od dostawy, z tym, że zgodnie z art. 43 ust. 10 podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części: 1) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni; 2) złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Wniosek dotyczy stanu prawnego na 1 kwietnia 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wniesienie przez Wnioskodawcę do spółki 1 wkładu jako wkładu niepieniężnego wg jego wartości rynkowej spowoduje konieczność opodatkowania tej czynności po stronie Wnioskodawcy podatkiem VAT w wys. 7% lub 22% wartości wkładu, czy też takie wniesienie będzie podlegało stawce zwolnionej.

2.

Czy, w przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie 1 (czyli że wniesienie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT w wys. 7% lub 22% wartości wkładu lub że takie wniesienie będzie podlegało stawce zwolnionej), Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawienia faktury VAT sprzedaży czy też faktury VAT wewnętrznej na kwotę odpowiadającą wartości netto wkładu, na rzecz spółki 1. Czy podatek wykazany w takiej fakturze będzie musiał zostać doliczony do podatku należnego w deklaracji VAT Wnioskodawcy za miesiąc, w którym wkład zostanie wniesiony do spółki 1.

Ad.1

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przez Wnioskodawcę do spółki 1 wkładu jako wkładu niepieniężnego wg jego wartości rynkowej nie spowoduje konieczności opodatkowania tej czynności po stronie Spółki ani podatkiem VAT w wys. 22% ani w wys. 7% wartości wkładu, lecz będzie podlegało stawce zwolnionej, w przypadku, gdy wkład będzie składał się z lokali mieszkalnych (w przypadku gdy lokale będą zasiedlone, a od momentu zasiedlenia upłynie ponad 2 lata).

Wnioskodawca uważa, że będzie miał w każdym przypadku prawo zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, i wybrać opodatkowanie dostawy lokali mieszkalnych, pod warunkiem że wnioskodawca i spółka 1, czyli nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

będą zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy lokali mieszkalnych. W takim przypadku dostawa lokali mieszkalnych będzie podlegać stawce VAT 7%.

Wnioskodawca uważa, że wniesienie przez Wnioskodawcę do spółki 1 wkładu jako wkładu niepieniężnego wg jego wartości rynkowej spowoduje bezwzględną konieczność opodatkowania tej czynności po stronie Wnioskodawcy podatkiem VAT w wys. 7% wartości wkładu w przypadku, gdy wkład będzie składał się z lokali mieszkalnych (w przypadku, gdy lokale nie będą zasiedlone lub od momentu zasiedlenia nie upłynie więcej niż 2 lata), z zastrzeżeniem art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Ad. 2

Wnioskodawca uważa, że będzie zobowiązany do wystawienia faktury VAT sprzedaży na kwotę odpowiadającą wartości netto wkładu wykazując odpowiednio stawkę zwolnioną (w przypadku gdy lokale będą zasiedlone, a od momentu zasiedlenia upłynie ponad 2 lata) lub podatek w wys. 7% wartości wkładu (w przypadku, gdy lokale nie będą zasiedlone lub od momentu zasiedlenia nie upłynie więcej niż 2 lata) podatek wykazany w takiej fakturze będzie musiał zostać wykazany jako podatek należny w deklaracji VAT Wnioskodawcy za miesiąc, którym wkład zostanie wniesiony do spółki 1.

Zdaniem Wnioskodawcy wniesienie aportu do spółki 1 w postaci lokali mieszkalnych których Wnioskodawca jest lub stanie się w przyszłości właścicielem, skutkuje koniecznością naliczenia podatku VAT w wys. 7% (w przypadku, gdy lokale nie będą zasiedlone lub od momentu zasiedlenia nie upłynie więcej niż 2 lata) lub też podlega stawce zwolnionej z podatku VAT po stronie Wnioskodawcy (w przypadku gdy lokale będą zasiedlone, a od momentu zasiedlenia upłynie ponad 2 lata).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicja towaru zawarta została w art. 2 pkt 6 ustawy, zgodnie z którą za towary uznaje się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r.) zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT.

Z powyższych uregulowań wynika, iż dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy przez pierwsze zasiedlenie rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jednocześnie informuje się, ze zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka jest właścicielem lokali mieszkalnych a w przyszłości może zakupić lub nabyć w inny sposób kolejne lokale mieszkalne. Jednocześnie Wnioskodawca planuje przystąpić do innej spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej jako komandytariusz - wnosząc do niej wkład niepieniężny w postaci zasiedlonych lub niezasiedlonych, zgodnie z definicją podaną w ustawie o podatku VAT, ww. lokali mieszkalnych.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów zawartej w art. 5 ust. 1 ustawy, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 tejże ustawy uznawane jest za sprzedaż, ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania przedmiotowymi towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Reasumując, należy stwierdzić, iż wniesienie przez Wnioskodawcę aportu rzeczowego w postaci lokali mieszkalnych do innej spółki co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednakże jeżeli przedmiotem aportu będą:

* lokale mieszkalne zasiedlone a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata - Wnioskodawca skorzysta ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 10 ustawy,

* lokale mieszkalne nie zasiedlone lub pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą upłynie okres krótszy niż 2 lata oraz nie znajdą zastosowania przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10a - Wnioskodawca opodatkuje przedmiotową czynność 7% stawką VAT na podstawie art. 41 ust. 12-12c.

Jednocześnie należy wskazać, że jeżeli zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy, Wnioskodawca będzie miał prawo zrezygnować z przysługującego zwolnienia i opodatkować przedmiotową czynność.

Ponadto, tut. Organ pragnie zwrócić uwagę, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. uległo zmianie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 6 ww. rozporządzenia, obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. - zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlegały wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego.

Natomiast w myśl § 38 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336) obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., w okresie do dnia 31 marca 2009 r. w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego może być stosowane zwolnienie od podatku.

Powyższy przepis zakłada, że do dnia 31 marca 2009 r. wniesienie lokalu mieszkalnego jako wkładu do Spółki komandytowej lub komandytowo - akcyjnej może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

A zatem, w przedstawionym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ad. 2

Stosownie do treści art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zatem, zgodnie z przytoczonym przepisem Wnioskodawca będzie zobowiązany do udokumentowania wniesienia aportem przedmiotowych lokali mieszkalnych do spółki 1 poprzez wystawienie faktur VAT dla tej spółki. Elementy jakie powinna zawierać faktura VAT oraz zasady wystawiania faktur zawiera rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podmiotom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż w przedmiotowej sprawie będzie zobowiązany do wystawienia faktury VAT należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Ustęp 10 ww. art. 19 mówi, iż w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są lokale i budynki, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wydania, z zastrzeżeniem ust. 13 pkt 10 i 11.

Podatek należny wynikający z faktury sprzedaży wykazuje się w deklaracji podatkowej w miesiącu, w którym wystąpił obowiązek podatkowy z tytułu dokonanej czynności.

Odnosząc powyższe przepisy do sytuacji przedstawionej we wniosku należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie zawsze będzie miał obowiązek wykazania podatku należnego w deklaracji VAT składanej za miesiąc, w którym wkład zostanie wniesiony. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca ma obowiązek wykazania podatku należnego w deklaracji VAT składanej za miesiąc otrzymania całości lub części zapłaty tj. objęcia udziałów, jednak nie później niż 30 dnia, licząc od dnia wydania towaru (art. 19 ust. 10).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl