IPPP3/443-285/08-2/CS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-285/08-2/CS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2008 r. (data wpływu 24 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od zakupu towarów i usług w ramach realizacji projektu inwestycyjnego pod nazwą: "Renowacja średniowiecznego Zamku z poszerzeniem bazy turystyczno - edukacyjnej w latach 2007 - 2010" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od zakupu towarów i usług w ramach realizacji projektu inwestycyjnego pod nazwą: "Renowacja średniowiecznego Zamku z poszerzeniem bazy turystyczno - edukacyjnej w latach 2007 - 2010".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku ze złożonym wnioskiem o dofinansowanie projektu pod nazwą: "Renowacja średniowiecznego Zamku z poszerzeniem bazy turystyczno - edukacyjnej w latach 2007 -2010" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 -2013, Wnioskodawca prosi o interpretację indywidualną w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług VAT (jako podatku naliczonego przy realizacji tego zadania). Zarząd Powiatu realizuje zadania publiczne Powiatu przy pomocy jednostek organizacyjnych, między innymi przez Starostwo Powiatowe. Zgodnie z uchwałą Rady Powiatu - Starostwo Powiatowe jest jednostką realizującą zadanie. Beneficjentem środków unijnych zgodnie z zapisami Regionalnego Programu Operacyjnego może być jednostka samorządu terytorialnego, a więc Powiat. Jednostka budżetowa przez którą będzie realizowane zadanie to jest Starostwo Powiatowe. W trakcie realizacji zadania faktury będą wystawiane na Starostwo Powiatowe. Powiat jest właścicielem nieruchomości gruntowej zabudowanej, na której będzie realizowane ww. zadanie.

Muzeum jest instytucją kultury posiadającą osobowość prawną. Użytkuje nieruchomość, której właścicielem jest Powiat na podstawie umowy. W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji, których zostały powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie wykonywanych umów cywilnoprawnych. Powiat wykonuje między innymi zadania w zakresie ochrony dóbr kultury. Starostwo Powiatowe jednostka realizująca zadanie świadczy usługi w zakresie czynności opodatkowanych, takich jak: najem, dzierżawa majątku własnego i Skarbu Państwa. Należny podatek VAT jest odprowadzany do Urzędu Skarbowego wraz z miesięczną deklaracją VAT-7. Interpretując zapis art. 86 ustawy o podatku VAT, należy stwierdzić, że Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż Powiat nie zajmuje się sprzedażą towarów i usług w rozumieniu wyżej cytowanej ustawy. Interpretacja indywidualna jest w wykazie obligatoryjnych załączników do wniosku aplikacyjnego w ramach RPO.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat posiada możliwość prawną odzyskania podatku od towaru i usług VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "Renowacja średniowiecznego Zamku z poszerzeniem bazy turystyczno edukacyjnej w latach 2007 -2010" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie obowiązujących przepisów prawnych, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "Renowacja średniowiecznego Zamku z poszerzeniem bazy turystyczno - edukacyjnej w latach 2007 - 2010" w ramach RPO województwa na lata 2007 - 2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 - obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. - rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności, związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Na postawie zapisu art. 8 ust. 2 ww. ustawy organami powiatu są rada powiatu oraz zarząd powiatu. W świetle art. 33 cyt. ustawy, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Z powyższych unormowań, wynika, iż Starostwo Powiatowe nie jest jednostką organizacyjną, w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego. Zatem, Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu i w tym zakresie jest zwolnione od podatku VAT.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT).

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Powiat w ramach zadań publicznych będzie realizował projekt pn. "Renowacja średniowiecznego Zamku z poszerzeniem bazy turystyczno edukacyjnej w latach 2007 -2010" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W myśl powołanych powyżej przepisów, nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur, dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania inwestycyjnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl