IPPP3/443-280/14-2/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-280/14-2/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2014 r. (data wpływu 27 marca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania zwrotu kosztów podroży zagranicznych notą księgową - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania zwrotu kosztów podroży zagranicznych notą księgową.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca sp. z o.o. z siedzibą w Łomiankach prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług transportu krajowego i międzynarodowego. Wnioskodawca zamierza korzystać w przyszłości z usług podmiotu trzeciego, który będzie świadczył na rzecz Wnioskodawcy usługi polegające na zapewnieniu odpowiedniej liczby kierowców niezbędnych dla Wnioskodawcy (outsourcing). Liczba kierowców będzie ustalana według bieżących potrzeb Wnioskodawcy i będzie uzależniona od aktualnych zleceń transportowych, które otrzyma Wnioskodawca. W umowie między Wnioskodawcą a podmiotem trzecim będzie nadto uregulowane wynagrodzenie ryczałtowe za określona ilość kierowców, którzy będą świadczyć usługi dla Wnioskodawcy. Np. 0-10 kierowców X,00 zł, 11-50 kierowców - Y,00 zł. Wynagrodzenie płatne będzie na podstawie faktury VAT wystawianej przez podmiot trzeci na rzecz Wnioskodawcy. Kierowca będzie zatrudniony lub będzie miał zawartą umowę cywilną z podmiotem trzecim. Wnioskodawca nie będzie rozliczał się bezpośrednio z kierowcami, gdyż nie będzie go łączył z kierowcami jakikolwiek stosunek prawny. Niezależnie od powyższego wynagrodzenia ryczałtowego Wnioskodawca będzie zwracał na rzecz podmiotu trzeciego koszty delegacji (zwrot kosztów podróży służbowej) wypłaconych przez podmiot trzeci kierowcom, zwrot kosztów będzie dokonywany na podstawie noty księgowej, gdyż nie będzie to odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może dokonać na rzecz podmiotu trzeciego, który zatrudnia kierowcę zwrotu kosztów podróży zagranicznych na podstawie noty księgowej, czy też koniecznym jest rozliczenie zwrotu kosztów fakturą VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy;

W ocenie Wnioskodawcy zwrot kosztów podróży zagranicznej nie stanowi odpłatnego świadczenia usług a tym samym może zostać rozliczony na podstawie noty księgowej wystawionej przez podmiot trzeci (spółkę outsourcingową) na rzecz Wnioskodawcy. Istotnym jest, że niezależnie od zwrotu kosztów podróży, które zostaną następnie w całości zapłacone przez podmiot trzeci na rzecz kierowców, podmiot trzeci co miesiąc wystawi fakturę VAT za świadczenie usług outsourcingowych. Usługą jest zatem zapewnienie na rzecz Wnioskodawcy odpowiedniej liczby kierowców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług transportu krajowego i międzynarodowego. Zamierza korzystać w przyszłości z usług podmiotu trzeciego, który będzie świadczył na jego rzecz usługi, polegające na zapewnieniu odpowiedniej liczby kierowców niezbędnych dla Wnioskodawcy. Liczba kierowców będzie ustalana według bieżących potrzeb Wnioskodawcy i będzie uzależniona od aktualnych zleceń transportowych, które otrzyma. W umowie między Wnioskodawcą a podmiotem trzecim będzie nadto uregulowane wynagrodzenie ryczałtowe za określoną ilość kierowców, którzy będą świadczyć usługi dla Wnioskodawcy. Wynagrodzenie płatne będzie na podstawie faktury VAT wystawianej przez podmiot trzeci na rzecz Wnioskodawcy. Kierowca będzie zatrudniony lub będzie miał zawartą umowę cywilną z podmiotem trzecim. Wnioskodawca nie będzie rozliczał się bezpośrednio z kierowcami, gdyż nie będzie go łączył z kierowcami jakikolwiek stosunek prawny. Niezależnie od powyższego wynagrodzenia ryczałtowego Wnioskodawca będzie zwracał na rzecz podmiotu trzeciego koszty delegacji (zwrot kosztów podróży służbowej) wypłaconych przez podmiot trzeci kierowcom, na podstawie noty księgowej.

W związku z powyższym opisem, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy prawidłowe jest dokonanie zwrotu kosztów podroży zagranicznych na rzecz podmiotu trzeciego, który zatrudnia kierowcę, na podstawie noty księgowej, czy też koniecznym jest rozliczenie zwrotu kosztów fakturą VAT.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Stosownie do art. 29a ust. 6 ustawy podstawa opodatkowania obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2.

koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W przedmiotowej sprawie między Wnioskodawcą a podmiotem trzecim zachodzi świadczenie usługi, gdyż za zapewnienie odpowiedniej ilości kierowców podatnik otrzymuje stosowne wynagrodzenie od Wnioskodawcy. Za to świadczenie, Wnioskodawca, co miesiąc otrzyma od swojego kontrahenta fakturę. Ponadto, strony świadczenia ustaliły, że Wnioskodawca będzie zwracał na rzecz podmiotu trzeciego również koszty podróży służbowej, które wypłaca podmiot trzeci kierowcom.

Słusznie wskazuje w swoim uzasadnieniu Wnioskodawca, że usługą jest zapewnienie na jego rzecz odpowiedniej liczby kierowców. Zatem koszty delegacji stanowią świadczenia związane bezpośrednio z wykonywaniem przez podmiot trzeci na rzecz Wnioskodawcy usługi głównej. W takiej sytuacji, kwota kosztów dodatkowych stanowi element kalkulacyjny wynagrodzenia z tytułu usługi zapewniania odpowiedniej liczby kierowców, co oznacza, że podmiot trzeci zobowiązany będzie uwzględnić w podstawie opodatkowania świadczonych usług koszty podróży zagranicznych, ponoszone przy wykonywaniu usługi dla Wnioskodawcy. Faktura dokumentująca usługę zapewnienia kierowców wraz z dodatkowymi kosztami, stanowiącymi element kalkulacyjny wykonywanej usługi głównej, powinna zawierać jedną kwotę, stanowiącą całość wynagrodzenia.

Reasumując, nieprawidłowe jest dokonanie zwrotu kosztów podroży zagranicznych na rzecz podmiotu trzeciego, który zatrudnia kierowcę, na podstawie noty księgowej, ponieważ stanowią one dodatkowy element usługi głównej, świadczonej przez podmiot trzeci i właściwym dokumentem będzie wystawiana faktura VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, uznać należy za nieprawidłowe.

Biorąc pod uwagę treść art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej w brzmieniu "Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną)." oraz, że stroną wniosku o wydanie interpretacji jest Spółka - należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja wywołuje skutki prawne wyłącznie dla Wnioskodawcy a nie dla podmiotu trzeciego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl