IPPP3/443-277/09-2/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-277/09-2/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2009 r. (data wpływu 2 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie korekty odliczonej akcyzy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie korekty odliczonej akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako dealer samochodów osobowych dokonuje zakupu samochodów od kontrahenta (importera) w kraju na podstawie faktur VAT w celu ich dalszej odsprzedaży.

Zgodnie z art. 79 już nie obowiązującej ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 29 poz. 257 z późn. zm.) podatnik miał prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związanej ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu.

Zgodnie z § 1 ust. 2 pkt 8 lit. b Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów dokumentem potwierdzającym zapłatę akcyzy w przypadku nabycia samochodów na terytorium kraju przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu samochodami osobowymi była faktura z wykazaną kwotą akcyzy. Zatem jeżeli Wnioskodawca zakupił w miesiącu rozliczeniowym samochody od kontrahenta w kraju na podstawie faktur VAT, to miała prawo, i tak też postępowała, do pomniejszenia akcyzy należnej za dany miesiąc rozliczeniowy o akcyzę wykazaną na fakturach zakupu, które spółka otrzymała w miesiącu rozliczanym o ile dany samochód był przedmiotem sprzedaży opodatkowanej.

Dodatkowo Wnioskodawca otrzymał Postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego nr 1 znak:..... z dnia 18 stycznia 2007 r., który uznaje stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stosowania prawa do obniżenia należnego podatku akcyzowego od sprzedanych samochodów w miesiącu rozliczeniowym o akcyzę naliczoną wykazaną w fakturach zakupu VAT, otrzymanych w danym miesiącu rozliczeniowym niezależnie od tego czy zostały one sprzedane czy pozostały jako towar w magazynie, za prawidłowe.

W związku z art. 100 ust. 1 nowej ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z 2009) przedmiotem opodatkowania akcyzą w przypadku samochodu osobowego jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestorwanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności:, o których mowa w pkt 1 albo 2.

O ile zatem akcyza została zapłacona od jednej z powyższych czynności, to dalsza sprzedaż nie podlega już temu podatkowi, a wszelkie obowiązki w zakresie akcyzy będą dokonywane przez podmioty dokonujące importu, nabycia wewnątrzwspólnotowego lub podmioty produkujące samochody w kraju.

Wnioskodawca dokonuje zakupu samochodów osobowych od kontrahenta w kraju, który to kontrahent dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego (zakupy tylko i wyłącznie z Niemiec) samochodów osobowych niezarejestrowanych wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, co rodzi obowiązek zapłaty akcyzy zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Do dnia 28 lutego 2009 r. Wnioskodawca otrzymywał faktury zakupu z wykazaną na nich akcyzą oraz wystawiała faktury sprzedaży naliczając akcyzę należną i składając deklarację AKC-3. W związku z wejściem w życie nowej ustawy od 1 marca 2009 r. spółka wystawia klientowi fakturę VAT bez uwzględniania kwoty akcyzy oraz nie będzie składała żadnej deklaracji akcyzowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Kiedy spółka powinna dokonać korekt odliczonej wcześniej akcyzy naliczonej (wykazanej w deklaracji AKC-3 oraz załącznika do tej deklaracji AKC-3E w poz. 8 zwolnienia i pomniejszenia) od zakupu samochodów osobowych, które nie zostały sprzedane do 28 lutego 2009 r., w miesiącu dokonania odliczenia tej akcyzy czy globalnie w ostatnim miesiącu obowiązywania poprzedniej ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r.

2.

Czy w związku z powstaniem zobowiązania z tytułu podatku akcyzowego związanego z koniecznością dokonania korekty obniżenia akcyzy naliczonej od samochodów kupionych przed 01.03.2009 a sprzedanych po 28 lutego 2009 r. powstaną odsetki podatkowe zgodnie z art. 53 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Zdaniem Wnioskodawcy, obniżenie akcyzy naliczonej wykazanej w deklaracji AKC-3 oraz załącznika do tej deklaracji AKC-3E w poz. 8 zwolnienia i pomniejszenia od zakupu samochodów osobowych, które nie zostały sprzedane do 28 lutego 2009 r. powinno się dokonać globalnie w miesiącu lutym 2009 tj. ostatnim miesiącu obowiązywania poprzedniej ustawy o akcyzie. Powyższa konieczność korekty wcześniej odliczonej akcyzy naliczonej nie wynika z winy podatnika.

Dodatkowo zdaniem Wnioskodawcy, niezasadne będzie naliczenie odsetek od zaległości podatkowych w przypadku korekty (obniżenia) akcyzy naliczonej w związku z wejściem w życie nowej ustawy o podatku akcyzowym. Wnioskodawca argumentuje to prawidłowością rozliczeń podatkowych w akcyzie potwierdzonych Postanowieniem Naczelnika Urzędu Celnego Nr 1 znak....., a korekty jakich należy dokonać nie są zależne od spółki i nie są z winy spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W świetle art. 80 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, z późn. zm.), akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Zgodnie z art. 80 ust. 2 ww. ustawy podatnikami akcyzy od samochodów są podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju, importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Wobec powyższego akcyzie podlegają wyłącznie samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju.

Należy również zaznaczyć, iż powyższa sytuacja ponownego opodatkowania wyrobu akcyzowego jest na gruncie podatku akcyzowego wyjątkiem od zasady jednokrotności zapłaty akcyzy, sformułowanej w art. 4 ust. 5 ww. ustawy.

W związku z tym, w celu uniknięcia wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu prawodawca w art. 79 ww. ustawy, zawarł uregulowanie, zgodnie z którym podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu.

A zatem, jeśli samochód osobowy, który został nabyty na terenie kraju, następnie został sprzedany przed pierwszą rejestracją, wówczas sprzedaż ta podlega opodatkowaniu akcyzą. W konsekwencji po stronie sprzedawcy powstaje uprawnienie, o którym mowa w ww. art. 79 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, iż Wnioskodawca jako dealer samochodów osobowych dokonuje na terenie kraju zakupu samochodów osobowych, w celu ich dalszej odsprzedaży. Zgodnie z obowiązującymi przepisami Wnioskodawca dokonywał pomniejszenia akcyzy należnej za dany miesiąc rozliczeniowy o akcyzę wykazaną na fakturach zakupu przedmiotowych samochodów osobowych otrzymanych w miesiącu rozliczeniowym niezależnie od tego czy zostały one sprzedane czy pozostawały jako towar w magazynie, o ile dane samochody miały być przedmiotem sprzedaży opodatkowanej.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są z kwestią złożenia korekty deklaracji AKC-3 i AKC-3E odliczonej wcześniej akcyzy naliczonej od zakupu samochodów osobowych, które nie zostały sprzedane przez Wnioskodawcę do dnia 28 lutego 2009 r.

Z uwagi na to, że w niniejszej sprawie przed dokonaniem czynności podlegającej opodatkowaniu (tekst jedn.: sprzedaży samochodu na terytorium kraju) obniżono akcyzę z tytułu sprzedaży samochodu osobowego na terytorium kraju, o akcyzę zapłaconą z tytułu zakupu samochodu osobowego, faktycznie akcyza nie została zapłacona.

W związku z powyższym do przedmiotowego stanu faktycznego zastosowanie będzie miał przepis przejściowy zawarty w art. 154 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) zgodnie z którym, jeżeli obowiązek podatkowy w akcyzie odnośnie wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych powstał przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym i należna akcyza nie została do tego dnia zapłacona, stosuje się przepisy dotychczasowe (tekst jedn.: przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym).

Oznacza to, iż w przypadku samochodów, nabytych przed 1 marca 2009 r., gdzie kwota należnej akcyzy z tytułu zakupu samochodu osobowego została naliczona, jednakże równocześnie kwota ta została odliczona od kwoty podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży samochodów na terytorium kraju, zastosowanie będą miały przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. W konsekwencji Wnioskodawca w odniesieniu do przedmiotowych samochodów będzie zobowiązany do naliczenia podatku akcyzowego z tytułu ich późniejszej sprzedaży na terytorium kraju.

Ponieważ sprzedaż przedmiotowych samochodów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, udzielenie odpowiedzi na pytanie w zakresie powstania odsetek podatkowych o których mowa w art. 53 ustawy - Ordynacja podatkowa staje się bezprzedmiotowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl