IPPP3/443-276/09-2/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-276/09-2/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie - 27 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie objęcia importowanych olejów bazowych o kodzie CN 2710 19 99 procedurą zawieszenia poboru akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie objęcia importowanych olejów bazowych o kodzie CN 2710 19 99 procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej Podatnik) jest podatnikiem podatku akcyzowego i prowadzi skład podatkowy. Podatnik zamierza nabyć od podmiotu mającego siedzibę na Ukrainie oleje bazowe o kodzie CN 2710 19 99. Oleje te mają być importowane z Ukrainy, Białorusi, Rosji tj. mają być drogą lądową transportowane z terenu Ukrainy, Rosji, Białorusi do składu podatkowego prowadzonego przez Podatnika.

Oleje bazowe mają więc, po przejściu odprawy na terenie urzędu celnego, być transportowane stamtąd do miejsca, w którym Podatnik prowadzi skład podatkowy i następnie przyjmowane do składu.

Na terenie składu podatkowego oleje bazowe zużywane będą do produkcji innych olejów. Transport z granicy do siedziby urzędu celnego (miejsce odprawy) ma odbywać się w procedurze tranzytu.

Importerem olejów bazowych będzie Podatnik osobiście.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy importowane przez Podatnika oleje bazowe o kodzie CN 2710 19 99 mogą być przewożone pomiędzy miejscem, w którym odbywa się ich odprawa celna (siedziba urzędu celnego), a prowadzonym przez Podatnika składem podatkowym, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Podatnik stoi na stanowisku o dopuszczalności transportowania olejów bazowych o kodzie CN 2710 19 99 pomiędzy miejscem odprawy celnej a składem podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Stosownie do art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są bezpośrednio po dokonaniu przez podmiot prowadzący skład podatkowy importu i dopuszczeniu do obrotu, są przemieszczane do składu podatkowego tego podmiotu na terytorium kraju.

Stosownie natomiast do art. 40 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

W załączniku nr 2 do ustawy nie wymieniono olejów bazowych o kodzie CN 2710 19 99. Tym niemniej stosownie do art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1.

Oleje bazowe o kodzie CN 2710 19 99 opodatkowane są podatkiem akcyzowym według stawki 1.180 zł/1.000 I (art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku akcyzowym). W związku z powyższym procedurę zawieszenia poboru można stosować - na terytorium kraju - również do olejów bazowych o kodzie CN 2710 19 99.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), zwanej dalej "ustawą" - procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli bezpośrednio po dokonaniu przez podmiot prowadzący skład podatkowy importu i dopuszczeniu do obrotu, wyroby akcyzowe są przemieszczane do składu podatkowego tego podmiotu na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 40 ust. 5 ustawy - procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Natomiast zgodnie z art. 40 ust. 6 - procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1.

Spółka zamierza dokonać importu z terytorium Ukrainy, Białorusi i Rosji olejów bazowych o kodzie CN 2710 19 99.

Ww. wyroby nie są wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Stawka podatku akcyzowego na ww. oleje w myśl art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy wynosi 1.180,00 zł/1.000 litrów.

Są to zatem wyroby wymienione w ww. art. 40 ust. 6 ustawy.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy - jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest łączne spełnienie przez podmiot prowadzący skład podatkowy następujących warunków:

1.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych administracyjnego dokumentu towarzyszącego;

2.

złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Natomiast zgodnie z art. 53 ust. 4 powołanej ustawy, w przypadku importu wyrobów akcyzowych, które po dopuszczeniu ich do obrotu są bezpośrednio przemieszczane do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, podmiot prowadzący ten skład podatkowy jest obowiązany wystawić administracyjny dokument towarzyszący i przedstawić go właściwemu naczelnikowi urzędu celnego wraz ze zgłoszeniem do procedury dopuszczenia do obrotu tych wyrobów akcyzowych.

Uwzględniając powyższe, przemieszczanie ww. importowanych olejów bazowych między miejscem odprawy celnej a prowadzonym przez Podatnika składem podatkowym, w oparciu o przedmiotowe przepisy, może odbywać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Dodatkowo zauważyć należy, że w opisanej sytuacji mieć będą także zastosowanie m.in. przepisy § 16-17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32, poz. 229).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl