IPPP3/443-275/14-2/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-275/14-2/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2013 r. (data wpływu 26 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu kosztów poniesionych w związku z działalnością Stowarzyszenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu kosztów poniesionych w związku z działalnością Stowarzyszenia.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie jest osobą prawną o celach niezarobkowych, nieprowadzącą działalności gospodarczej. Działa jako Lokalna Grupa Działania (LGD) w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obczarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427), rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawia wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz.Urz.UE.L 277 z 2005 r.).

Stowarzyszenie realizuje działania objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, które skierowane są do ludności obszarów wiejskich objętej podejściem Leader. W ramach tych działań finansowane jest funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania na podstawie Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 103, poz. 660, z 2009 r. Nr 129, poz. 1063).

Stowarzyszenie nie figuruje i nigdy nie figurowało w ewidencji podatników podatku VAT.

Przychodami Stowarzyszenia były i są wyłącznie składki członkowskie, darowizny oraz dotacje, które zgodnie z art. 29.1 ustawy o VAT nie mają wpływu na cenę (kwotę należną) usług świadczonych przez Stowarzyszenie, tak więc nie są wliczane do obrotu nakładającego obowiązek zapłaty podatku oraz rejestracji Stowarzyszenia jako podatnika podatku VAT.

Koszty, jakie będzie ponosić Stowarzyszenie, zostaną zgodnie z wymienionym rozporządzeniem z dnia 23 maja 2008 r. zrefundowane. Są to m.in.: koszty bieżące LGD (wynagrodzenia pracowników i członków Rady, najem biura, zakup sprzętu biurowego, zakup materiałów biurowych, opłaty skarbowe, sądowe, usługi telekomunikacyjne, pocztowe); koszty informowania o obszarze objętym LSR (prowadzenie strony internetowej, doradztwo, wydawanie folderów informujących, artykuły w prasie); koszty szkolenia pracowników, członków zarządu (szkolenia, koszty podróży, wyżywienie, noclegi, wynajem sprzętu i pomieszczeń); koszty realizacji wydarzeń promocyjnych lub kulturalnych związanych z obszarem objętym lokalną strategią rozwoju (organizacja wydarzeń, wynagrodzenia osób prowadzących wydarzenia, najem sprzętu, najem lokalu, nagrody, upominki, opracowanie materiałów i ich druk).

Ponadto, Stowarzyszenie realizuje projekt "Narzędzia dla nowego biznesu w kulturze i turystyce" - umowa z Fundacją - Narodowa Agencja "Uczenie się przez całe życie". Jest to program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji i doskonalenia zawodowego przewidziany na lata 2007-2013. Projekt polega na organizowaniu wyjazdów zagranicznych dla mieszkańców objętych zakresem działania Stowarzyszenia. Celem wyjazdów jest szkolenie i zdobywanie praktycznego doświadczenia zawodowego bądź poznawanie ciekawych rozwiązań, metod i praktyk w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego (wymiany doświadczeń). Koszty ponoszone w ramach realizacji projektu (koszty wyjazdów zagranicznych) pokrywane są z dotacji otrzymanej z Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

Kolejnym projektem realizowanym przez Stowarzyszenie jest projekt współpracy, będący inicjatywą partnerską czterech Lokalnych Grup Działania z dwóch województw. Projekt realizowany jest pod nazwą Multimedialne Centrum Edukacji Lokalnej, akronim MultiCel. Ma on za zadanie umożliwić mieszkańcom obszarów Partnerskich LGD doskonalenie swoich umiejętności, poszerzanie wiedzy, kompetencji społecznych i zawodowych, poprzez korzystanie z dostępnych w 4 MultiCentrach kursów, szkoleń, warsztatów, doradztwa.

Koszty ponoszone w związku z realizacją wyżej wymienionego projektu dotyczą organizacji szkoleń, kursów, warsztatów jak również konkursów dla mieszkańców terenu objętego Lokalną Strategią Rozwoju. Ponadto ponoszone są wydatki związane z zarządzaniem projektem i jego promocją. W tym przypadku również, na podstawie podpisanej umowy, będzie miała miejsce refundacja kosztów.

Realizowane przez Stowarzyszenie szkolenia, imprezy kulturalne i promocyjne nie będą stanowiły źródła przychodów dla Stowarzyszenia.

W kosztach realizacji wszystkich projektów Stowarzyszenia mieści się podatek od towarów i usług (VAT) uiszczany w związku z poniesieniem ww. kosztów.

Interpretacja zostanie przedłożona w Urzędzie Marszałkowskim celem uzyskania refundacji poniesionych kosztów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ponosząc ww. koszty w postaci zakupionych towarów i usług może odzyskać podatek VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie, jako osoba prawna nieprowadząca działalności gospodarczej, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest w stanie odzyskać podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w dalszych przepisach art. 87 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca - stowarzyszenie działające jako Lokalna Grupa Działania - jest osobą prawną o celach niezarobkowych, nieprowadzącą działalności gospodarczej, nie figuruje i nigdy nie figurował w ewidencji podatników podatku VAT. Stowarzyszenie realizuje działania objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, skierowane są do ludności obszarów wiejskich objętej podejściem Leader, finansowane na podstawie Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013. Przychodami Stowarzyszenia były i są wyłącznie składki członkowskie, darowizny oraz dotacje.

Koszty ponoszone przez Stowarzyszenie będą zrefundowane zgodnie z ww. rozporządzeniem z dnia 23 maja 2008 r. Są to m.in.: koszty bieżące LGD (wynagrodzenia pracowników i członków Rady, najem biura, zakup sprzętu i materiałów biurowych, opłaty skarbowe, sądowe, usługi telekomunikacyjne, pocztowe); koszty informowania o obszarze objętym LSR (prowadzenie strony internetowej, doradztwo, foldery informacyjne, artykuły w prasie); koszty szkolenia pracowników, członków zarządu (szkolenia, koszty podróży, wyżywienie, noclegi, wynajem sprzętu i pomieszczeń); koszty realizacji wydarzeń promocyjnych lub kulturalnych związanych z obszarem objętym lokalną strategią rozwoju (organizacja wydarzeń, wynagrodzenia osób prowadzących wydarzenia, najem sprzętu, lokalu, nagrody, upominki, opracowanie materiałów i ich druk).

Stowarzyszenie realizuje też projekt "Narzędzia dla nowego biznesu w kulturze i turystyce" w ramach programu UE w dziedzinie edukacji i doskonalenia zawodowego. Projekt polega na organizowaniu wyjazdów zagranicznych dla mieszkańców objętych zakresem działania Stowarzyszenia, a ich celem jest szkolenie i zdobywanie praktycznego doświadczenia zawodowego bądź poznawanie ciekawych rozwiązań, metod i praktyk w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego. Koszty ponoszone w ramach realizacji projektu pokrywane są z dotacji otrzymanej z Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

Innym projektem realizowanym przez Stowarzyszenie jest projekt współpracy, będący inicjatywą partnerską czterech Lokalnych Grup Działania z dwóch województw, pod nazwą Multimedialne Centrum Edukacji Lokalnej, który ma za zadanie umożliwić mieszkańcom obszarów Partnerskich LGD doskonalenie swoich umiejętności, poszerzanie wiedzy, kompetencji społecznych i zawodowych. Koszty tego projektu (organizacja szkoleń, kursów, warsztatów, konkursów dla mieszkańców terenu objętego Lokalną Strategią Rozwoju, wydatki związane z zarządzaniem projektem i jego promocją) również będą refundowane.

W kosztach realizacji wszystkich projektów Stowarzyszenia mieści się podatek od towarów i usług. Realizowane przez Stowarzyszenie szkolenia, imprezy kulturalne i promocyjne nie będą stanowiły źródła przychodów dla Stowarzyszenia.

Na podstawie analizy powołanych wyżej przepisów prawa w kontekście opisanego stanu faktycznego należy zatem stwierdzić, że w niniejszej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - tj. brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Oznacza to, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją opisanych we wniosku projektów oraz pozostałe koszty związane z działalnością Stowarzyszenia. W konsekwencji, Stowarzyszenie nie ma również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl