IPPP3/443-267/09-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-267/09-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2009 r. (data wpływu 31 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Instytut jest międzyresortową jednostką badawczo-rozwojową. Organem sprawującym nadzór nad Instytutem jest Ministerstwo Gospodarki. Siedziba Instytutu mieści się w XXX. Oddział Zamiejscowy Instytutu - ma swoją siedzibę w XXX. Przedmiotem działania Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, doświadczalnych i wdrożeniowych, związanych z mechanizacją i automatyzacją przemysłu, budownictwa, górnictwa skalnego, gospodarką odpadami oraz upowszechnianiem i wdrażaniem nowych rozwiązań technologicznych, technicznych i organizacyjnych w praktyce gospodarczej, w tym:

* prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz działalności prototypowo-doświadczalnej;

* prowadzenie działalności w zakresie badań i certyfikacji w ramach posiadanych uprawnień;

* prowadzenie działalności usługowej w zakresie ekspertyz technicznych i technologicznych; badań, atestacji, oceny stosowanych procesów i organizacji;

* prowadzenie działalności w zakresie doskonalenia metod i technik prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych, projektowanie i budowa stanowisk badawczych, aparatury badawczej i kontrolno-pomiarowej;

* prowadzenie współpracy naukowej w kraju i za granicą w zakresie realizacji prac naukowo-badawczych i wdrożeniowych;

* prowadzenie działalności szkoleniowej, normalizacyjnej, ochrony własności przemysłowej oraz informacji naukowo-technicznej;

* upowszechnianie wyników prowadzonych badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych

Działalność naukowo-badawcza Instytutu ma głównie charakter stosowany, ukierunkowany na rozwiązywanie problemów gospodarczych leżących w obszarze specjalizacji statutowej. Udział prac podstawowych, które dotyczą głównie mechaniki konstrukcji, teorii rozdrabniania i przesiewania surowców mineralnych, stanowi również znaczącą część ogółu realizowanych prac. Działalność Instytutu w ostatnich latach obejmuje ponad 60 realizowanych projektów statutowych, granty i projekty celowe zrealizowane na zlecenie NOT i Ministerstwa Gospodarki. Wyniki badań naukowych i prac rozwojowych prowadzonych w Instytucie są wdrażane w przedsiębiorstwach z sektorów obejmujących zakres działalności Instytutu. Instytut prowadzi również Zakład Kształcenia Ustawicznego będący niepubliczną placówką kształcenia ustawicznego w rozumieniu ustawy o systemie oświaty z 7 września 1991 r. i został wpisany pod numerem XXX do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Miasto Stołeczne.

Instytut poprzez swój Zakład Europejskiego Obszaru Badawczego i Współpracy Międzynarodowej podejmuje działania na rzecz aktywnego udziału Instytutu w projektach realizowanych w ramach krajowych i międzynarodowych programów badawczych, w szczególności 7. Programu Ramowego UE, ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Dzięki dofinansowaniu działalności Zakładu ze środków unijnych większość oferowanych usług jest bezpłatna. Jednym z realizowanych projektów przez Zakład Europejskiego Obszaru Badawczego i Współpracy Międzynarodowej Instytutu jest Central Poland - Business Support Network (CP-BSN) - częścią europejskiej sieci E E N wspierającej innowacyjność przedsiębiorstw i międzynarodową współpracę technologiczną w ramach Programu Ramowego komisji Europejskiej.

Enterprise Europe Network to sieć informacyjno - doradcza Komisji Europejskiej powstała w 2008 r. z połączenia sieci Euro Info Centre i Innovation Relay Centres. W Polsce ośrodki sieci skupione są w czterech konsorcjach obejmujących swych zasięgiem terytorium całego kraju. Komisja Europejska dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu Enterprise Europe Network obszarze wszystkich krajów członkowskich UE w drodze konkursu na tzw. partnerów sieciowych, który został ogłoszony w styczniu 2007 r. (sygnatura XXX) i rozstrzygnięty w kwietniu 2007 r. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez KE do realizacji przedsięwzięcia E E N jest konsorcjum Central Poland - B S N (CP-BSN), do którego należy Instytut.

Instytut wchodzi w skład Konsorcjum i uczestniczy w realizacji projektu E E N na mocy następujących umów zawartych z Komisją Europejską:

* umowy ramowej

* umowy specyficznej oraz umowy z Polską Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości nr XXX dotyczącej udzielania pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków Enterprise Europe Network, w związku z powierzeniem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przez Ministra Gospodarki zadania polegającego na udzieleniu pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia dla mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podmiotów realizujących, na podstawie umów zawartych z Komisją Europejską, zadania partnera sieciowego, o których mowa w art. 21 ust. 2 decyzji nr XXX Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiającej Program Ramowy na rzecz Konkurencyjności i Innowacji 2007-2013.

Zadaniem sieci jest wspieranie innowacyjności i międzynarodowej współpracy technologicznej w Europie. Usługi oferowane przez sieć są adresowane przede wszystkim do zainteresowanych innowacjami małych i średnich firm, ale również do dużych przedsiębiorstw, instytutów badawczych, uczelni i parków technologicznych. Sieć oferuje profesjonalną pomoc firmom i instytucjom, które szukają za granicą odbiorców dla swoich technologii i know-how lub które poszukują innowacyjnych rozwiązań niedostępnych na lokalnych rynkach. Klienci sieci znajdują partnerów do współpracy technicznej, umów licencyjnych, umów joint-venture, umów produkcyjnych, współpracy techniczno-handlowej lub wspólnych dalszych badań. Dzięki europejskiemu zasięgowi sieci i ścisłej współpracy poszczególnych ośrodków informacja o ofercie lub potrzebach technologicznych dociera do firm w każdej części Europy kojarzeniu partnerów służą intranetowa baza ofert i poszukiwań technologii, spotkania grup tematycznych, a także organizowane przy okazji targów i innych wydarzeń branżowych rozmowy brokerskie i misje firm, klienci sieci mogą liczyć na pomoc organizacyjną, językową i doradczą w kontaktach z zainteresowanymi partnerami. Sieć jest także pośrednikiem umożliwiającym instytucjom Unii Europejskiej pełniejszą orientację w potrzebach małych i średnich przedsiębiorstw.

W ramach projektu zakłada się, że z usług informacyjno-doradczych konsorcjum w latach 2008 - 2010 skorzysta ok. 4000 przedsiębiorstw i jednostek naukowych. Beneficjentami pośrednimi będą organizacje okołobiznesowe, władze lokalne i regionalne izby handlowe. Informacje opracowane w ramach projektu będą ogólnie dostępne.

Działania Central Poland BSN będą realizowane w ramach trzech modułów tematycznych, zgodnie z art. 21 ust. 2 decyzji ustanawiającej Program ramowy na rzecz konkurencyjności i Innowacji UE. Obejmują one także tzw. "działania wspólne", o których mowa w zasadach konkursu. Program na rzecz konkurencyjności i innowacji dotyczy udostępniania informacji istotnych dla przedsiębiorców oraz organizowania współpracy między nimi, wspomagania przedsięwzięć innowacyjnych, w tym związanych z transferem wiedzy i technologii oraz zachęcania przedsiębiorców do udziału w realizacji programów Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań i rozwoju technologii.

Usługi świadczone przez ośrodki sieć dotyczą następujących obszarów:

1.

usługi w zakresie informacji, informacji zwrotnych, współpracy podmiotów gospodarczych i umiędzynarodowienia,

* rozpowszechniania informacji dotyczących funkcjonowania oraz perspektyw rynku wewnętrznego towarów i usług, włącznie z informowaniem o procedurach przetargowych,

* aktywnego promowania inicjatyw, polityk i programów Wspólnoty mających znaczenie dla MSP oraz dostarczanie MSP informacji na temat procedur korzystania z takich programów,

* wykorzystania narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na MSP, wkładu w przeprowadzanie przez komisję oceny oddziaływania,

* wykorzystania innych odpowiednich środków w celu włączenia MSP do europejskiego procesu decyzyjnego,

* pomocy MSP w rozwijaniu działań na terenach przygranicznych i tworzeniu sieci międzynarodowej,

* pomocy MSP w szukaniu odpowiednich partnerów z sektora prywatnego lub publicznego za pomocą odpowiednich narzędzi.

2.

usługi w zakresie innowacji oraz transferu technologii i wiedzy,

* informowania oraz podnoszenia świadomości na temat polityk, ustawodawstwa oraz programów wsparcia dotyczących innowacji,

* uczestniczenia w rozpowszechnianiu i wykorzystywaniu wyników badań

* zapewnienia usług w zakresie transferu technologii i wiedzy oraz w zakresie budowania partnerstwa pomiędzy wszelkimi podmiotami zajmującymi się innowacją,

* stymulowania potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw, w szczególności MSP

* ułatwiania łączenia z innymi usługami w zakresie innowacji, w tym z usługami w dziedzinie własności intelektualnej.

3.

usługi w zakresie zachęcania małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) do uczestnictwa w Siódmym Programie Ramowym na Rzecz Badań, Rozwoju Technologicznego i Demonstracji:

* podnoszenia świadomości MSP w zakresie Siódmego Programu na Rzecz Badań

* pomocy MSP w określeniu ich potrzeb w zakresie badań i rozwoju techonogicznego oraz w znalezieniu odpowiednich partnerów

* pomocy MSP w przygotowaniu i koordynowaniu propozycji projektów w sprawie uczestnictwa w Siódmym Programie Ramowym Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013),

Usługi Ośrodków E E N są działaniami nierynkowymi, tzn. świadczenie tych usług nie grozi zakłóceniem i nie zakłóca konkurencji oraz nie wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi UE. Dlatego KE dopuszcza pewne finansowanie realizacji projektu ze środków publicznych i nie traktuje usług sieci jako pomocy publicznej. Usługi świadczone przez te ośrodki nie są usługami przynoszącymi zysk, pełnią rolę informacyjno - doradczą w zakresie usług nie obsługiwanych przez podmioty komercyjne. Ośrodki E E N realizują usługi sieci w następującej formie:

* prowadzenie indywidualnych konsultacji bezpośrednich (w biurze ośrodka, w firmie itp.) i pośrednich (e-mail, telefon, Internet itp.)

* organizacja Konferencji, seminariów, szkoleń, warsztatów itp.

* organizacja przyjazdowych i wyjazdowych misji gospodarczych i wizyt studyjnych

* zamieszczanie oferty firm w bazach internetowych

* opracowywanie specjalistycznych raportów z audytów technologicznych, strategii technologicznych, planów marketingowych itp.

* wydawanie biuletynów informacyjnych w formie elektronicznej

* zakup specjalistycznych usług (prawniczych, marketingowych itp.)

Źródłem pokrycia kosztów generowanych przez ośrodki w związku z realizowanymi usługami (realizacją projektu) są:

* dotacja z Komisji Europejskiej ze środków Programu Ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2007-2013, pokrywająca maksymalnie do 60% ponoszonych kosztów,

* budżet państwa na podstawie uchwały Rady Ministrów Nr 313/2007 z dnia 31 grudnia 2007 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Udział Polski w Programie Ramowym na rzecz Konkurencyjności i Innowacji, w latach 2008-2013" pokrywający maksymalnie do 40% ponoszonych kosztów.

Wyżej wskazane środki są przekazywane Wnioskodawcy w formie zaliczkowej, przy czym odbywa się to za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości - koordynatora konsorcjum Central Poland BSN.

Podstawowe usługi sieci są, co do zasady oferowane bezpłatnie. Instytut w trakcie realizacji projektu nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów poza dotacjami wymienionymi wyżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu Instytutowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy:

W związku z realizacją projektu Central Poland - B S N (CP-BSN) Instytut nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych VAT (określonych art. 5 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług), zatem nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). W związku z powyższym, Instytut nie ma możliwości na płaszczyźnie obowiązujących przepisów podatkowych, odzyskania kwoty podatku naliczonego przy realizacji projektu. Tym samym zgodnie z powołaną zasadą nieodliczony podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest międzyresortową jednostką badawczo rozwojową. Przedmiotem działalności Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, doświadczalnych i wdrożeniowych związanych z mechanizacją i automatyzacją przemysłu, budownictwa, górnictwa skalnego itp. Wnioskodawca poprzez swój Zakład Europejskiego Obszaru Badawczego i Współpracy Międzynarodowej podejmuje działania na rzecz aktywnego udziału Instytutu w projektach realizowanych w ramach krajowych i międzynarodowych programów badawczych, w szczególności 7. Programu Ramowego UE, ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Dzięki dofinansowaniu działalności Zakładu ze środków unijnych większość oferowanych usług jest bezpłatna. Jednym z realizowanych projektów przez Zakład Europejskiego Obszaru Badawczego i Współpracy Międzynarodowej Instytutu jest Central Poland - B S N (CP-BSN) - częścią europejskiej sieci Enterprise Europe Network wspierającej innowacyjność przedsiębiorstw i międzynarodową współpracę technologiczną w ramach Programu Ramowego komisji Europejskiej na rzecz konkurencyjności i Innowacji. Wnioskodawca podkreśla, że realizacja ww. projektu nie będzie służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Realizowany przez Wnioskodawcę projekt, o którym mowa w pytaniu nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych, tak więc Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego przy jego realizacji.

Nadmienić ponadto należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników dotyczących zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Na podstawie przedstawionego przez zainteresowanego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego organy podatkowe dokonują oceny, czy w danej sytuacji podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony lub czy podatnikowi przysługuje zwrot podatku w trybie określonym przepisami dotyczącymi podatku od towarów i usług. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami, które regulują zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Ocena prawna podanego przez podatnika stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) dokonana przez organ podatkowy może być jedynie pomocą przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek od towarów i usług może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych czy też nie.

Reasumując Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji opisanego we wniosku projektu. Tym samym tut. organ podatkowy uznał stanowisko Instytutu przedstawione we wniosku jako prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl