IPPP3/443-264/08-4/RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-264/08-4/RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2008 r. (data wpływu 16 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od wynagrodzenia należnego Spółce - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od wynagrodzenia należnego Spółce.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej zwana również Spółką lub Spółką) została utworzona aktem notarialnym z dnia 19 października 2007 r. i zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 23 listopada 2008 r. pod numerem KRS. Kapitał zakładowy Spółki wynosi 2.000.000 zł. Podstawą prawną utworzenia Spółki są przepisy ustawy z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju... (Dz. U. Nr 173, poz. 1219), dalej zwana Ustawą W dniu 20 lutego 2008 r. Spółka zawarła ze Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Sportu i Turystyki (dalej Zleceniodawca lub MSiT) umowę o powierzenie przedsięwzięć... (dalej zwana Umową lub Umową z MSiT). Zgodnie z Umową Zleceniodawca powierza Spółce koordynowanie i nadzorowanie Przedsięwzięć.... Umowa obejmuje swym zakresem wszystkie Przedsięwzięcia. Co do zasady Spółka może zlecać w drodze umowy innym przedsiębiorcom, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 7 Ustawy ("Kontrahent") w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa czynności niezbędne do wykonania Umowy. Umowa z MSiT stanowi, że wynagrodzenie na rzecz Kontrahentów płatne będzie przez Skarb Państwa na podstawie faktur VAT wystawionej przez Kontrahenta na rzecz Ministerstwa Sportu i Turystyki. Jednocześnie z Umowy wynika, że "Zleceniodawca zobowiązany jest zapłacić Spółce wynagrodzenie z tytułu ponoszonych kosztów działalności, na które składają się wynagrodzenia pracowników Spółki oraz koszty bieżącej jej działalności ("Wynagrodzenie"). Wynagrodzenie będzie miało charakter kosztorysowy i ustalane będzie zgodnie z punktem 5.Umowa stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego wniosku jako jego integralna część. Stosownie do postanowień Umowy MSiT zwraca Spółce wszystkie faktycznie poniesione wydatki związane z bieżącą jej działalnością przy czym Wynagrodzenie, o którym mowa wyżej płatne jest na podstawie faktury VAT wystawionej przez Spółkę na rzecz Zleceniodawcy, zgodnie z kosztorysem sporządzanym na warunkach określonych w umowie do 5 dnia każdego miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy kosztorys, przelewem na rachunek bankowy Spółki określony w fakturze, w terminie 7 dni od dnia doręczenia faktury Zleceniodawcy.

Uwzględniając, że Wynagrodzenie Spółki otrzymywane od MSiT kalkulowane jest w myśl Umowy w ten sposób, że składają się na nie wynagrodzenia pracowników Spółki oraz koszty bieżącej jej działalności, przy czym pojęć tych umowa nie definiuje, Spółka obecnie podjęła negocjacje z MSiT w zakresie zmiany umowy, które mają doprowadzić do precyzyjnego w niej określenia co należy rozumieć przez "wynagrodzenia dla pracowników Spółki" oraz "koszty bieżącej jej działalności". Podjęte przez Spółkę z MSiT rozmowy nie dotyczą podatkowej kwalifikacji otrzymywanych przez Spółkę kwot wynagrodzenia a jedynie pozwolą doprecyzować postanowienia umowy m.in. w części sposobu kalkulowania (ustalania) wysokości Wynagrodzenia Spółki. W wyniku tych uzgodnień strony Umowy mogą ustalić, że Wynagrodzenie Spółki będzie obejmować również wartość zapłaconych przez Spółkę podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego (podatki i inne daniny publiczne). Niezależnie od powyższego MSiT w oparciu o ww. Umowę wypłaca Spółce za poszczególne miesiące Wynagrodzenie co do zasady obejmujące wszystkie jej wydatki, w tym również wydatki inwestycyjne na zakup środków trwałych. W ramach przyjętych przez Spółkę i MSiT zasad ustalania Wynagrodzenia, faktury VAT wystawiane przez Spółkę nie obejmują wartości odpisów amortyzacyjnych dokonywanych przez Spółkę od posiadanych środków trwałych. Wartość ustalanego na powyższych zasadach wynagrodzenia traktowana jest dla celów podatku od towarów i usług jako obrót i opodatkowywana tym podatkiem według stawki 22%, bez względu na to z jaką stawką podatku od towarów i usług zostały nabyte towary i usługi, które stanowią element Wynagrodzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do wartości wynagrodzenia należnego Spółce od MSiT, stanowiącego obrót Spółki, będzie miała zastosowanie 22% stawka podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 1 ww. ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, stawka podatku od towarów i usług nie ma charakteru jednolitego. Obok podstawowej stawki podatku - wynoszącej 22% - ustawa przewiduje również stawki obniżone, które znajdują zastosowanie jedynie względem oznaczonych czynności. Stawka podstawowa ma zastosowanie do wszystkich transakcji dostaw towarów i świadczenia usług, dla których nie została określona stawka obniżona, stawka 0% albo też zwolnienie przedmiotowe. Takie rozumowanie potwierdził też Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 31 stycznia 1996 r. (SA/Łd 512/95), który na gruncie dotychczasowych regulacji podkreślił, iż: "jeżeli dany rodzaj usług nie został wyraźnie określony w przepisach szczegółowych, iż ma do niego zastosowanie niższa stawka podatkowa to tego rodzaju usługi podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku. Należy przyjąć, że pomimo, iż cytowany wyrok został wydany przez NSA w nieaktualnym już stanie prawnym, powyższa teza ma nadal zastosowanie.

Uwzględniając powyższe należy zatem stwierdzić, że usługi wykonywane przez Spółkę na rzecz MSiT powinny być opodatkowane stawką podstawową 22% o ile brak jest regulacji szczególnych, które wprost stanowiłyby że do usług w zakresie koordynowania i nadzorowania przedsięwzięć gospodarczych powinna mieć zastosowanie jedna ze stawek obniżonych albo zwolnienie przedmiotowe w podatku od towarów i usług. W ocenie Spółki takie szczególne regulacje w obecnym stanie prawnym nie występują stąd do wynagrodzenia wypłacanego Spółce przez MSiT ma zastosowanie stawka 22%, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Jednocześnie Spółka zauważa, że fakt, iż zgodnie z zawartą z MSIT umową Spółka kalkuluje swoje wynagrodzenie w oparciu o wysokość ponoszonych wydatków nie oznacza, że proces ten można zakwalifikować do tzw. refakturowania wydatków, rozumianego jako dostawę towarów i usług opodatkowaną podatkiem VAT wg stawek wynikających z faktur dokumentujących ich zakup przez Spółkę. Co do zasady w obowiązujących przepisach prawa podatkowego brak jest legalnej definicji refakturowania. Termin refakturowanie jest potocznym określeniem czynności wystawiania faktur, które mają na celu przeniesienie ciężaru wydatku na osoby trzecie opartym na przepisie art. 5 ust. 4a nieobowiązującej już ustawy z 11 marca 1993 r. o podatku od towarów i usług. Przepis ten stanowił że w przypadku gdy podatnik nabywa usługi we własnym imieniu ale na rzecz innego podmiotu a usługa jest świadczona bezpośrednio temu podmiotowi - uznaje się ze podatnik ten nabywa i świadczy tę usługę.

W przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że okoliczności definiowane w sposób przedstawiony wyżej nie występują w omawianym stanie faktycznym. Fakt, iż MSiT zwraca Spółce poniesione wydatki w formie wynagrodzenia nie oznacza, że Spółka nabywa towary i usługi na rzecz Ministra Sportu i Turystyki. Spółka nabywa je w imieniu własnym i na rzecz własnej działalności. Zgodnie z umową MSiT powierzył Spółce koordynowanie i nadzorowanie przedsięwzięć.... Nabywane przez Spółkę towary i usługi służą zatem prawidłowemu wykonywaniu tego zlecenia. Jednocześnie wynagrodzenie otrzymywane od MSiT pomimo, że stanowi odzwierciedlenie ponoszonych przez Spółkę wydatków, winno być, tak jak to robi Spółka opodatkowane podatkiem od towarów i usług wg stawki właściwej dla świadczonych usług, tj. 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl