IPPP3/443-261/12-3/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-261/12-3/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2012 r. (data wpływu 6 marca 2012 r.) uzupełnionym w dniu 5 czerwca 2012 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 31 maja 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie określenia stawki podatku oraz podstawy opodatkowania dla usługi ubezpieczenia świadczonej w związku z usługą spedycyjną dotyczącą importu towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku oraz podstawy opodatkowania dla usługi ubezpieczenia świadczonej w związku z usługą spedycyjną dotyczącą importu towarów. Wniosek uzupełniony został w dniu 5 czerwca 2012 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 31 maja 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie międzynarodowych usług spedycyjnych dla klientów biznesowych (spedycja morska, lotnicza, drogowa, obsługa dokumentacji celnej, obsługa przesyłek ponadgabarytowych). W ramach tej podstawowej działalności Spółka świadczy szeroki zakres usług, między innymi usługi w zakresie ubezpieczenia transportowanych towarów.

Pod pojęciem "usługi w zakresie ubezpieczenia" kryje się cały szereg czynności związanych z ubezpieczaniem transportowanych towarów. Należą do nich:

* negocjowanie z ubezpieczycielami stawek za ubezpieczenie, warunków ochrony ubezpieczeniowej, sposobów i terminów zgłoszenia do ubezpieczenia, korzystniejszych warunków likwidacji szkód i uzyskania odszkodowania;

* kompletowanie dokumentacji związanej z ubezpieczaniem transportowanych towarów;

* zgłaszanie do ubezpieczenia tych towarów;

* w przypadku szkody pośrednictwo i pomoc w jej likwidacji.

Fakturując klientów za ten rodzaj wykonanych usług Spółka wystawia faktury VAT zawierające pozycję: "Zgłoszenie do ubezpieczenia". Kwota jaką obciążany jest klient zawiera w sobie dwa elementy:

* składkę za ubezpieczenie wynegocjowaną przez Spółkę z ubezpieczycielem;

* opłatę za wykonanie różnego rodzaju wyżej wymienionych czynności administracyjnych związanych z ubezpieczeniem transportowanych towarów.

Nie jest to więc tylko proste "refakturowanie" składki ubezpieczeniowej ale zespół powiązanych czynności za wykonanie których Spółka pobiera wynagrodzenie.

Tego rodzaju transakcje Spółka każdorazowo opodatkowuje podstawową stawką podatku VAT czyli stawką 23%. Dzieje się tak również wtedy kiedy ubezpieczenie towaru jest związane z usługą transportu międzynarodowego, związanego z importem towarów. W przypadku, kiedy odprawa celna importowanych towarów jest wykonywana przez agencję celną Spółki, wartość tej usługi jest wliczana do podstawy opodatkowania podatkiem VAT na dokumencie SAD.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka stosuje prawidłową stawkę podatku VAT od ww. usługi "zgłoszenia do ubezpieczenia" w przypadku świadczenia usług spedycyjnych związanych z importem towarów i czy prawidłowo określa podstawę opodatkowania podatkiem VAT na dokumencie celnym SAD.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W ocenie Spółki postępuje ona prawidłowo, gdyż zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy o VAT, usługi związane z ubezpieczeniem towarów zostały enumeratywnie wyłączone z katalogu usług do których pod pewnymi warunkami określonymi w art. 83 ust. 5 pkt 2 wolno zastosować stawkę 0%. Tego rodzaju usługi nie mogą być również traktowane jako typowe usługi ubezpieczeniowe, korzystające na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ze zwolnienia od podatku VAT, gdyż nie jest to tylko refakturowanie składki ale sprzedaż kompleksowej usługi związanej ze zgłaszaniem do ubezpieczenia transportowanych towarów.

W ocenie Spółki także prawidłowo jest określana podstawa opodatkowania podatkiem VAT na dokumencie celnym SAD, gdyż zgodnie z instrukcją wypełniania dokumentu SAD do określania tej podstawy należy każdorazowo wliczać koszt ubezpieczenia towarów. Obliguje do tego instrukcja wypełniania dokumentów celnych:

* strona 59-60 - opis elementów określonych kodem 032W;

* strona 61-62 - opis elementów określonych kodem 071V; wchodzących w skład podstawy opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...), natomiast przez świadczenie usług, (...) rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) (art. 8 ust. 1 ustawy).

Z przedstawionego w przedmiotowym wniosku stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie międzynarodowych usług spedycyjnych. W ramach tej podstawowej działalności Spółka świadczy szeroki zakres usług, między innymi usługi w zakresie ubezpieczenia transportowanych towarów, do których należą: negocjowanie z ubezpieczycielami stawek za ubezpieczenie, warunków ochrony ubezpieczeniowej, sposobów i terminów zgłoszenia do ubezpieczenia, korzystniejszych warunków likwidacji szkód i uzyskania odszkodowania; kompletowanie dokumentacji związanej z ubezpieczaniem transportowanych towarów; zgłaszanie do ubezpieczenia tych towarów; w przypadku szkody pośrednictwo i pomoc w jej likwidacji. Tego rodzaju transakcje Spółka każdorazowo opodatkowuje podstawową stawką podatku VAT. Dzieje się tak również wtedy kiedy ubezpieczenie towaru jest związane z usługą transportu międzynarodowego, związanego z importem towarów. W przypadku, kiedy odprawa celna importowanych towarów jest wykonywana przez agencję celną Spółki, wartość tej usługi jest wliczana do podstawy opodatkowania podatkiem VAT na dokumencie SAD.

Wątpliwości Spółki przedstawione we wniosku dotyczą prawidłowości stosowania stawki podatku od ww. usługi ubezpieczenia w przypadku świadczenia usług spedycyjnych związanych z importem towarów oraz prawidłowości określenia podstawy opodatkowania.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Natomiast przez usługi transportu międzynarodowego, na mocy art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa ww. pkt 1 art. 83 ust. 3 ustawy (art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy).

Stosownie do art. 83 ust. 5 ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

1.

towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2.

towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;

Natomiast w myśl art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy, stawkę w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z importem towarów, w przypadku gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 29 ust. 15, z wyjątkiem usług:

a.

w zakresie ubezpieczenia towarów,

b.

dotyczących importu towarów zwolnionych od podatku.

Mając na uwadze wskazane powyżej przepisy prawa w konfrontacji z przedstawionym stanem faktycznym należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy nie może On zastosować 0% stawki podatku VAT do usługi związanej z ubezpieczeniem importowanych towarów. Zatem dla świadczonej usługi "zgłoszenie do ubezpieczenia" w przypadku świadczenia usług spedycyjnych związanych z importem towarów należy zastosować podstawową 23% stawkę podatku.

Odnosząc się natomiast do określenia podstawy opodatkowania dla usługi ubezpieczenia świadczonej w związku z usługą spedycyjną dotyczącą importu towarów wskazać należy, że przedmiotową kwestię reguluje art. 29 ust. 13-16 ustawy.

Podstawą opodatkowania w imporcie towarów stosownie do art. 29 ust. 13 ustawy, jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.

Podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 13 i 14, obejmuje, o ile elementy takie nie zostały do niej włączone: prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego towary są importowane. Elementy, o których mowa w zdaniu pierwszym, wlicza się do podstawy opodatkowania, również gdy powstają one w związku z transportem do innego miejsca przeznaczenia na terytorium Unii Europejskiej, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu (art. 29 ust. 15 ustawy).

Wskazać w tym miejscu należy na treść postanowień Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Stosownie do art. 86 ust. 1, podstawa opodatkowania obejmuje następujące elementy, o ile nie zostały one włączone wcześniej:

a.

podatki, cła, opłaty i inne należności należne poza państwem członkowskim importu, a także inne należności z tytułu importu, z wyłączeniem VAT do pobrania;

b.

koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego importu, jak również koszty dodatkowe wynikające z transportu do innego miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium Wspólnoty, jeżeli miejsce to jest znane w momencie wystąpienia zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego.

W związku z powyższym należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż do podstawy opodatkowania importowanych towarów należy wliczyć koszt ubezpieczenia transportowanych towarów, co powinno znaleźć odzwierciedlenie w składanych dokumentach celnych.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl