IPPP3/443-258/12-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-258/12-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu 6 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie różnic pomiędzy obliczonym podatkiem a sumą wpłat dziennych wynikających z dokonywanych zaokrągleń jest:

* prawidłowe - w części dotyczącej uznania kwoty wyliczonej za łączną sprzedaż w danym miesiącu (AKC-4/C, część C, poz. 13) za kwotę podatku akcyzowego należną za dany miesiąc od sprzedaży piwa,

* nieprawidłowe - w części dotyczącej rozliczania ewentualnych różnic pomiędzy obliczonym podatkiem a sumą wpłat dziennych.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie różnic pomiędzy obliczonym podatkiem a sumą wpłat dziennych wynikających z dokonywanych zaokrągleń.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest producentem piwa i składa deklaracje dla podatku akcyzowego AKC-4 wraz z załącznikiem AKC-4/C. Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy i jest zobowiązany wpłacać zaliczki dzienne na podatek akcyzowy, których kwoty są ujęte w AKC-4/C w części E, kolumnie c. Zaliczki te są obliczone następująco: dla każdego gatunku piwa (stopnia plato) dzienna ilość hektolitrów sprzedanego piwa razy stawka podatku (stopień plato, razy stawka podatku akcyzowego aktualnie 7,79 zł minus przysługująca kwota zwolnienia w zł) a następnie kwoty te są sumowane i suma ta jest zaokrąglana do pełnych złotych.

W części E, kolumnie C pozycji 172 (razem kwota należnych wpłat dziennych) jest wpisywana suma tak wyliczonych kwot wpłat dziennych. Miesięczna kwota podatku akcyzowego obliczona jako ilość sprzedanego w danym miesiącu piwa w rozbiciu na stopnie plato razy stopień plato danego piwa i razy stawka podatku akcyzowego (aktualnie 7,79 zł) ujęta jest w części F (załącznik AKC-4/C) kolejnych wierszach kolumny f w zaokrągleniu do pełnych złotych (tyle, ile jest gatunków piwa w podziale na stopnie plato) a suma podatku akcyzowego łącznie w pozycji RAZEM - pozycja 259.

Tak obliczony podatek akcyzowy jest wpisywany w AKC-4/C w części C pozycja 11. Następnie w pozycję 12 wpisywana jest kwota przysługującego zwolnienia z tytułu ilości piwa sprzedanego przez Wnioskodawcę w roku poprzednim (jako łączna ilość hektolitrów wszystkich gatunków piwa razem sprzedana w danym miesiącu razy stawka zwolnienia na hektolitr) i zaokrąglona do pełnych złotych. Różnica kwot z pozycji 11 i 12 wpisywana jest w rubrykę 13 - ogółem podatek.

W związku z dokonywanymi zaokrągleniami wpłat dziennych (zaokrągla się codziennie) suma zaliczek dziennych z danego miesiąca (AKC-4/C część E, poz. 172) może się różnić od kwoty podatku akcyzowego obliczonego za łącznie sprzedane piwo wraz z przysługującym zwolnieniem (AKC-4/C, część C, poz. 13) przy czym różnice te, jeżeli się pojawiają to wynoszą pojedyncze złote a wynikają ze sposobu zaokrągleń (codziennie - kwoty zaliczek na podatek akcyzowy, miesięcznie - kwota obliczonego podatku).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy należną za dany miesiąc kwotą podatku akcyzowego od sprzedaży piwa jest suma zaokrąglanych codziennie kwot wpłat zaliczek na podatek akcyzowy (AKC-4/C część E, poz. 172), czy też kwota wyliczona za łączną sprzedaż w danym miesiącu (AKC-4/C, część C, poz. 13).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z zapisami powołanych aktów prawnych należną kwotą podatku akcyzowego od sprzedaży piwa za dany miesiąc jest kwota wyliczona za łączną sprzedaż w danym miesiącu (AKC-4/C, część C poz. 13).

Ewentualna różnica tak obliczonego podatku i sumy kwot wpłat dziennych może być rozliczona (dopłata lub potrącenie kilku złotych) przy dokonywaniu ostatniej faktycznej wpłaty zaliczki dziennej wyszczególnionej w ostatnim wypełnionym wierszu części E, kolumny f, AKC-4/C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

prawidłowe - w części dotyczącej uznania kwoty wyliczonej za łączną sprzedaż w danym miesiącu (AKC-4/C, część C, poz. 13) za kwotę podatku akcyzowego należną za dany miesiąc od sprzedaży piwa,

nieprawidłowe - w części dotyczącej rozliczania ewentualnych różnic pomiędzy obliczonym podatkiem a sumą wpłat dziennych.

Zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1.

składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,

2.

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

W świetle ust. 5 cytowanego artykułu zobowiązanie podatkowe przyjmuje się w wysokości wynikającej z deklaracji podatkowej lub z deklaracji uproszczonej, chyba że organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi inną wysokość tego zobowiązania.

Jednocześnie stosownie do art. 23 ust. 1-6 ustawy zarejestrowani odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmioty prowadzące składy podatkowe oraz podatnicy, o których mowa w art. 13 ust. 3, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwej izby celnej. Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej "wpłatami dziennymi", dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.

Wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane w deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1.

Wpłaty dzienne obniża się o:

1.

kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż:

a.

następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju, z zastrzeżeniem lit. c) tiret pierwsze,

b.

następnego dnia po wprowadzeniu wyrobów akcyzowych do składu podatkowego na terytorium kraju - w przypadku importu albo nabycia wewnątrzwspólnotowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy na terytorium państwa trzeciego albo na terytorium państwa członkowskiego,

c.

następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku:

* zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,

* właściciela wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

d.

kwoty przysługujących podatnikowi zwolnień i obniżeń akcyzy.

Nadpłatę wpłat dziennych wykazaną w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1, rozlicza się przy wpłatach dziennych za następne okresy rozliczeniowe, jeżeli podatnik nie posiada zaległości podatkowych oraz bieżących zobowiązań podatkowych ani nie złoży wniosku o zaliczenie nadpłaty w całości albo w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

Wpłaty dzienne stanowią zaliczkę na akcyzę.

Przy czym zgodnie z art. 63 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2012 r., podstawy opodatkowania, kwoty podatków, z zastrzeżeniem § 2, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

Z przedmiotowego opisu sprawy wynika, iż Spółka prowadzi skład podatkowy, w którym produkuje piwo. W związku z prowadzoną działalnością Spółka składa deklaracje dla podatku akcyzowego AKC-4 wraz z załącznikiem AKC-4/C oraz wpłaca zaliczki dzienne na podatek akcyzowy.

W związku z dokonywanymi zaokrągleniami wpłat dziennych (zaokrągla się codziennie) suma zaliczek dziennych z danego miesiąca (AKC-4/C część E, poz. 172) może się różnić od kwoty podatku akcyzowego obliczonego za łącznie sprzedane piwo wraz z przysługującym zwolnieniem (AKC-4/C, część C, poz. 13) przy czym różnice te, jeżeli się pojawiają to wynoszą pojedyncze złote a wynikają ze sposobu zaokrągleń (codziennie - kwoty zaliczek na podatek akcyzowy, miesięcznie - kwota obliczonego podatku).

Wątpliwości Spółki, dotyczą kwestii czy należną za dany miesiąc kwotą podatku akcyzowego od sprzedaży piwa jest suma zaokrąglanych codziennie kwot wpłat zaliczek na podatek akcyzowy (AKC-4/C część E, poz. 172), czy też kwota wyliczona za łączną sprzedaż w danym miesiącu (AKC-4/C, część C, poz. 13).

Biorąc pod uwagę wyżej powołane przepisy wskazać należy, iż wstępne wpłaty akcyzy za okresy dzienne, tzw. wpłaty dzienne stanowią jedynie zaliczkę na należny podatek akcyzowy i są uwzględniane w deklaracji podatkowej, w ujęciu za dany dzień okresu rozliczeniowego. Przy tym suma uiszczonych wpłat dziennych co do zasady powinna odzwierciedlać kwotę podatku akcyzowego należnego za dany miesiąc. Niemniej jednak nie można uznać, iż suma zaokrąglanych wpłat dziennych stanowi kwotę podatku akcyzowego należną za dany miesiąc. Należna za dany miesiąc kwota podatku akcyzowego jest obliczana w części C "obliczenie podatku akcyzowego" deklaracji AKC-4/C. Przy czym kwota podatku akcyzowego należna za dany miesiąc, w przedmiotowym przypadku w związku z zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy względem wyprodukowanego piwa, to kwota wyliczona w poz. 13 części C deklaracji AKC-4/C.

Tak więc, należy podzielić pogląd Spółki w niniejszym zakresie.

Tut. Organ nie może jednak zgodzić się z twierdzeniem Spółki zawartym we własnym stanowisku, iż ewentualna różnica obliczonego podatku i sumy kwot wpłat dziennych może być rozliczona (dopłata lub potrącenie kilku złotych) przy dokonywaniu ostatniej faktycznej wpłaty zaliczki dziennej wyszczególnionej w ostatnim wypełnionym wierszu części E, kolumny f, AKC-4/C.

Odnosząc się do niniejszej kwestii wskazać należy, iż Spółka nie może rozliczać ewentualnych różnic pomiędzy obliczonym podatkiem a sumą wpłat dziennych przy dokonywaniu ostatniej faktycznej wpłaty zaliczki dziennej wyszczególnionej w ostatnim wypełnionym wierszu części E, kolumny f, AKC-4/C. Zauważyć należy, iż w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy wpłat dziennych dokonuje się nie później niż po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe. Tak więc wysokość wpłat dziennych winna odzwierciedlać wysokość faktycznego zobowiązania jakie powstało w danym dniu i nie może być "sztucznie" pomniejszana bądź powiększana celem wyrównania wysokości zobowiązania podatkowego w akcyzie obliczonego w miesięcznej deklaracji z sumą wpłat dziennych dotyczących danego okresu rozliczeniowego.

Wskazać należy, iż art. 23 ust. 5 ustawy jednoznacznie wskazuje, iż nadpłatę wpłat dziennych wykazaną w deklaracji podatkowej rozlicza się przy wpłatach dziennych za następne okresy rozliczeniowe, jeżeli podatnik nie posiada zaległości podatkowych oraz bieżących zobowiązań podatkowych ani nie złoży wniosku o zaliczenie nadpłaty w całości albo w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych. Niniejsze znajduje odzwierciedlenie we wzorze deklaracji podatkowej AKC-4/C, w której w części E "informacja o kwotach wpłat dziennych" umieszczono kolumnę e "kwota nadwyżki wpłat z poprzedniej deklaracji zaliczona na poczet wpłat dziennych".

Zatem w przedmiotowym przypadku, gdy wysokość zobowiązania podatkowego w akcyzie obliczonego w miesięcznej deklaracji jest niższa niż suma wpłat dziennych dotyczących danego okresu rozliczeniowego Spółka winna niniejszą różnicę, tj. nadpłatę wpłat dziennych wykazaną w deklaracji podatkowej rozliczyć przy wpłatach dziennych za następne okresy rozliczeniowe - jeżeli Spółka nie posiada zaległości podatkowych oraz bieżących zobowiązań podatkowych ani nie złoży wniosku o zaliczenie nadpłaty w całości albo w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych - wykazując ją w kolumnie e części E deklaracji AKC-4/C.

Odnośnie zaś przypadku, gdy wysokość zobowiązania podatkowego w akcyzie obliczonego w miesięcznej deklaracji jest wyższa niż suma wpłat dziennych dotyczących danego okresu rozliczeniowego wskazać należy, iż przepisy dotyczące podatku akcyzowego nie regulują bezpośrednio niniejszej sytuacji. Niemniej jednak zgodnie z brzmieniem art. 23 ust. 4 ustawy ustawodawca przyznał prawo do pomniejszania wpłat dziennych tylko o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych oraz o kwoty przysługujących podatnikowi zwolnień i obniżeń akcyzy. Ustawodawca nie przyznał prawa do pomniejszania kwoty wpłat dziennych o kwoty stanowiące różnice pomiędzy kwotą zobowiązania podatkowego w akcyzie obliczonego w miesięcznej deklaracji a sumą wpłat dziennych dotyczących danego okresu rozliczeniowego.

Zatem w przedmiotowym przypadku, gdy wysokość zobowiązania podatkowego w akcyzie obliczonego w miesięcznej deklaracji jest wyższa niż suma wpłat dziennych dotyczących danego okresu rozliczeniowego Spółka winna dopłacić brakującą kwotę zobowiązania podatkowego. Ponadto zaznacza się, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Odnosi się to w szczególności do prawidłowości wyliczenia zaliczek dziennych na podatek akcyzowy oraz zobowiązania podatkowego w akcyzie obliczonego w miesięcznej deklaracji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl