IPPP3/443-257/13-4/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-257/13-4/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2013 r. (data wpływu 29 marca 2013 r.) - uzupełnionym w dniu 20 czerwca 2013 r. (data wpływu 21 czerwca 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 13 czerwca 2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 18 czerwca 2013 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwej stawki podatku dla importowanych produktów leczniczych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwej stawki podatku dla importowanych produktów leczniczych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 czerwca 2013 r., złożonym w dniu 20 czerwca 2013 r. (data wpływu 21 maja 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-257/13-2/KT z dnia 13 czerwca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) prowadzi na terytorium RP działalność gospodarczą m.in. w zakresie dystrybucji produktów leczniczych, w tym również importowanych z krajów niewchodzących w skład Unii Europejskiej. Spółka w szczególności zajmuje się importem i dystrybucją leku o nazwie "T.".

Jest to produkt leczniczy przeznaczony do miejscowego stosowania w celu zapobiegania rozwojowi zakażeń w przypadku niedużych ran, skaleczeń, otarć czy oparzeń. Zapobiegając rozwojowi zakażeń preparat wspomaga proces gojenia uszkodzonej skóry. Preparat zawiera trzy antybiotyki o szerokim zakresie działania przeciwbakteryjnego: polimyksynę B, bacitracynę i neomycynę. Polimyksyna B jest antybiotykiem o budowie peptydowej. Działa bakteriobójczo w wyniku zaburzania szczelności błony zewnętrznej i cytoplazmatycznej komórki bakteryjnej. Polimyksyna B wykazuje działanie przede wszystkim na bakterie Gram-ujemne. Wszystkie bakterie Gram-dodatnie są oporne na polimyksynę B. Bacitracyna także jest antybiotykiem polipeptydowym. Jest związkiem o aktywności głównie wobec bakterii Gram-dodatnich. Mechanizm działania bacitracyny polega na hamowaniu syntezy ściany bakteryjnej. Większość bakterii Gram-ujemnych jest oporna na bacitracynę. Neomycyna jest antybiotykiem aminoglikozydowym. Działa bakteriobójczo, przede wszystkim wobec drobnoustrojów Gram-ujemnych. Mechanizm działania polega głównie na hamowaniu syntezy białek. Obecność w preparacie łagodnego podłoża, jakim jest wazelina biała, dodatkowo sprzyja procesowi gojenia.

Produkt leczniczy "T." mieści się w grupowaniu statystycznym PKWiU: 21.20.11.0 (leki zawierające penicyliny lub pozostałe antybiotyki).

Wnioskodawca podkreśla, iż sprowadzony lek jest dopuszczony do obrotu na terytorium RP, zgodnie ze wszelkimi procedurami wymaganymi przepisami Prawa Farmaceutycznego.

Zaznaczyć należy również, iż sprowadzany produkt leczniczy podlega na terytorium RP - przed przekazaniem do dalszej dystrybucji - przeniesieniu do większych opakowań (lek sprowadzany jest w tubkach albo saszetkach, które następnie - już po dokonaniu odprawy celnej - umieszczane są w większych pudełkach zawierających kilka jednostek medykamentu). W takiej postaci lek przekazywany jest kolejnym odbiorcom/nabywcom.

Ponadto, w uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, że dla opisanego w stanie faktycznym produktu kod CN to: 3004200000.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy import opisanego leku, który jest sprowadzany jako gotowy produkt w zamkniętych opakowaniach bezpośrednich, ponieważ przeszedł wszystkie etapy wytwarzania, z wyjątkiem pakowania końcowego na terytorium RP (przeniesienie do większych opakowań) i kierowany jest do dystrybucji, podlega, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz w związku z treścią poz. 88 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu polskim podatkiem VAT według stawki 8%; czy też przeciwnie - tego rodzaju import podlega opodatkowaniu podstawową, tj. 23%, stawką podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki, import opisanego leku "T.", który następnie jest dodatkowo przepakowywany na terytorium RP i kierowany do dystrybucji, podlega na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz w związku z treścią poz. 88 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług - opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8%.

Powyższe wynika z faktu, iż zgodnie z treścią art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 88 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług - 8% stawce podatku VAT podlegają "podstawowe substancje farmaceutyczne, leki i pozostałe wyroby farmaceutyczne - wyłącznie produkty lecznicze dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego" (ex 21 - zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług). Biorąc pod uwagę, iż sprowadzany przez Spółkę produkt leczniczy "T." mieści się w grupowaniu statystycznym PKWiU: 21.20.11.0 (leki zawierające penicyliny lub pozostałe antybiotyki), nie ulega wątpliwości, iż mieści się on również w zakresie powołanej wyżej normy prawnej, tj. poz. 88 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Okoliczność, iż lek przepakowywany jest na terytorium RP, nie może mieć jakiegokolwiek wpływu na stosowaną do jego importu stawkę podatku VAT. Wynika to z faktu, iż sprowadzany jest produkt gotowy, nadający się do użycia i medycznego zastosowania, bez żadnych dalszych procedur, bez dalszej obróbki, przetwarzania itp. Sam fakt przepakowania, czy też zmiany opakowania, w którym lek podlega dalszej dystrybucji - nie zmienia medycznych parametrów produktu i w żadnym razie nie stanowi procesu wytwarzania produktu medycznego.

Podkreślenia wymaga okoliczność, iż treść poz. 88 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług w żadnym zakresie nie uzależnia zastosowania 8% stawki podatku VAT od tego, w jakim opakowaniu importowany/sprzedawany jest dany produkt leczniczy. Regulacja ta nie wiąże z ewentualnym przepakowaniem czy też zmianą opakowania produktu leczniczego jakichkolwiek odrębnych konsekwencji podatkowych.

Z uwagi na powyższe, zdaniem Spółki import produktu leczniczego o nazwie "T." podlega 8% stawce podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast, w myśl art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Na podstawie art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Należy jednak mieć na uwadze, że, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Jednocześnie, stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W oparciu o treść art. 41 ust. 15 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, do celów poboru podatku w imporcie, wykaz towarów wymienionych w załącznikach nr 3 i 10 do ustawy w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN).

Na podstawie powyższej delegacji ustawowej, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie wykazów towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 206), zwane dalej rozporządzeniem, w którym określił wykazy towarów wymienionych w załącznikach nr 3 i 10 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), stanowiące odpowiednio załączniki do nr 1 i 2 do tego rozporządzenia.

W załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia "Wykaz towarów, których import objęty jest stawką podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług" wymieniono m.in.:

* w poz. 227 pod symbolem CN *2941 - antybiotyki - wyłącznie produkty lecznicze dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego;

* w poz. 230 pod symbolem CN *3003 - leki (z wyłączeniem produktów objętych pozycją 3002, 3005 lub 3006) złożone z dwóch lub więcej składników, które zmieszano do celów terapeutycznych lub profilaktycznych, ale niepakowne w odmierzone dawki ani do postaci lub w opakowania do sprzedaży detalicznej - wyłącznie produkty lecznicze dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego;

* w poz. 231 pod symbolem CN *3004 - leki (z wyłączeniem produktów objętych pozycją 3002, 3005 lub 3006) złożone z produktów zmieszanych lub niezmieszanych do celów terapeutycznych, lub profilaktycznych, pakowane w odmierzone dawki (włącznie z lekami podawanymi przez skórę) lub do postaci, lub w opakowaniach do sprzedaży detalicznej - wyłącznie produkty lecznicze dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego.

Z powołanych wyżej przepisów prawa wynika, że 8% stawka podatku VAT ma zastosowanie do importu produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego, oznaczonych odpowiednimi kodami CN i znajdującymi się w ww. "Wykazie towarów, których import objęty jest stawką podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług".

Kwalifikacja towaru do kategorii produktów leczniczych dokonana musi być na gruncie przepisów innych niż regulacje wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy przywoływanej ustawy nie zawierają bowiem unormowań dotyczących zasad klasyfikacji danego towaru jako produktu leczniczego. Powyższe zasady dotyczące klasyfikacji i kwalifikacji produktów leczniczych określone zostały w przepisach ustawy - Prawo farmaceutyczne i do niej ustawodawca zawarł odwołanie w powołanych wyżej pozycjach załącznika nr 1 do rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2011 r.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka, w ramach prowadzonej w Polsce działalności w zakresie dystrybucji produktów leczniczych, zajmuje się m.in. importem leku o nazwie "T.". Jest to produkt leczniczy przeznaczony do miejscowego stosowania w celu zapobiegania rozwojowi zakażeń, który zawiera trzy antybiotyki. Sprowadzany produkt leczniczy podlega na terytorium RP, przed przekazaniem do dalszej dystrybucji, przeniesieniu do większych opakowań - lek sprowadzany jest w tubkach albo saszetkach, które następnie, już po dokonaniu odprawy celnej, umieszczane są w większych pudełkach zawierających kilka jednostek medykamentu. W takiej postaci lek przekazywany jest kolejnym odbiorcom/nabywcom.

Spółka wskazała, że sprowadzony lek jest dopuszczony do obrotu na terytorium RP, zgodnie ze wszelkimi procedurami wymaganymi przepisami Prawa Farmaceutycznego.

Produkt leczniczy "T." mieści się w grupowaniu statystycznym PKWiU: 21.20.11.0 (leki zawierające penicyliny lub pozostałe antybiotyki), natomiast kod CN właściwy dla tego produktu to: 3004200000.

Mając na uwadze przedstawiony przez Spółkę opis sprawy, w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, stwierdzić należy, że do importu będącego przedmiotem zapytania produktu leczniczego, dopuszczonego - jak wskazał Wnioskodawca - na podstawie przepisów Prawa farmaceutycznego do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oznaczonego kodem CN wymienionym w pozycji 231 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r., Spółka ma prawo stosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zatem zgodzić się z Wnioskodawcą, że import opisanych produktów leczniczych podlega opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT. Jednakże, z uwagi na stanowisko Wnioskodawcy, iż preferencyjna stawka podatku w przedmiotowej sprawie wynika z art. 41 ust. 2 w związku z treścią poz. 88 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, stanowisko to, oceniane jako całość, należało uznać za nieprawidłowe.

Zaznaczyć trzeba, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem, niniejsza interpretacja wydana została wyłącznie w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny sprawy, którego elementem jest wskazana przez Stronę klasyfikacja opisanego produktu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl