IPPP3/443-245/08-5/CS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-245/08-5/CS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2008 r. przesłanym do tut. organu zgodnie z właściwością przez Urząd Celny II w Warszawie (data wpływu 8 grudnia 2008 r.), uzupełniony pismem z dnia 16 lutego 2009 r. (data wpływu 19 lutego 2009 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 5 lutego 2009 r. (nr pisma IPPP3/443-245/08-2/CS) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ma zamiar zakupić samochody osobowe w Niemczech, Belgii, Holandii i sprzedawać odbiorcom do Afryki - czyli eksportować i dokonywać odprawy celnej eksportowej bezpośrednio z tamtych krajów. Podatnik ma również zamiar sprzedawać te samochody do Rosji i Białorusi, dokonując odprawy celnej w Polsce (eksportowej) bez wprowadzania do obrotu w Polsce - bez opłaty akcyzy. Towar ten byłby w tranzycie przez Polskę a odprawa celna odbywałaby się w miejscu siedziby firmy i właściwych jej urzędów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy za te samochody firma musi zapłacić podatek akcyzowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, samochody eksportowane do innych krajów poza Polskę, nie podlegają opłatom akcyzy, nawet będąc w tranzycie przez Polskę oraz w sytuacji dokonania odprawy celnej w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym określa ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), zwana dalej ustawą.

Nabycie wewnątrzwspólnotowe - na podstawie art. 2 pkt 9 ustawy - jest to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

W myśl art. 100 ust. 1 pkt 2 w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Zgodnie z treścią art. 101 ust. 2 pkt 1 powyższej ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z treścią art. 102 ust. 1 podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2.

Z treści wniosku wynika, że Podatnik zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo samochody osobowe a następnie dokonywać ich eksportu. Towar będzie przemieszczany przez terytorium Polski.

Wobec powyższego czynnością, która w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym rodzić będzie powstanie obowiązku podatkowego w akcyzie od samochodów osobowych jest nabycie wewnątrzwspólnotowe.

Ponadto należy wskazać, iż ustawodawca w art. 107 ust. 1 ustawy, przewidział możliwość zwrotu akcyzy podmiotowi, który nabył prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel i który dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym samochodu osobowego, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju, lub jeśli w jego imieniu ta dostawa albo eksport są realizowane.

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 107 ust. 6 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwrotu akcyzy od samochodu osobowego (Dz. U. Nr 32, poz. 246) określił szczegółowe warunki i tryb zwrotu akcyzy od samochodu osobowego, minimalną kwotę zwrotu akcyzy, wzór wniosku o zwrot akcyzy oraz terminy zwrotu akcyzy.

Reasumując, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, na nabywanych samochodach osobowych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie ciążył obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego. Przepisy dotyczące opodatkowania tych wyrobów nakładają w opisanej sytuacji obowiązek zapłaty należnego podatku. Jednakże Zainteresowany będzie miał prawo do zwrotu podatku w przypadku ich wywozu z kraju w ramach eksportu, zgodnie z powołanym wcześniej przepisem.

Ponadto, na podstawie art. 106 ust. 2 i 3, Podatnik z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego jest obowiązany po dokonaniu jego przemieszczenia na terytorium kraju, bez wezwania organu podatkowego:

* złożyć deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie 14 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

* dokonać obliczenia i zapłaty na rachunek właściwej izby celnej, akcyzy w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Tutejszy organ podkreśla, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie kwestię sprawy dotyczącej opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl