IPPP3/443-241/12-4/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-241/12-4/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2012 r. (data wpływu 1 marca 2012 r.) uzupełniony w dniu 27 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.), na wezwanie tut. Organu z dnia 12 kwietnia 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu - 24 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczeń podatku od towarów i usług sprzedaży testów medycznych i narkotycznych na terytorium Polski i wystawiania faktur - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2012 r. do tutejszego Organu wpłynął, przesłany przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczeń podatku od towarów i usług sprzedaży testów medycznych i narkotycznych na terytorium Polski i wystawiania faktur.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 kwietnia 2012 r., złożonym w dniu 27 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 12 kwietnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem złożonego wniosku jest prawidłowość rozliczenia podatku należnego i wystawienia faktur przez Wnioskodawcę z siedzibą w Niemczech. Wnioskodawca jest firmą niemiecką nieposiadającą siedziby oraz miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. W dniu 15 czerwca 2010 r. został firmie Wnioskodawcy nadany polski numer identyfikacji podatkowej i od tego czasu rozlicza podatek od towarów i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja i sprzedaż sprzętu do diagnostyki in vitro oraz artykułów medycznych jednorazowego użytku. Spółka uprawniona jest do wszystkich transakcji i działań służących Jej celowi. Spółka może mieć udziały także w innych przedsiębiorstwach, reprezentować je i/lub kupować inne przedsiębiorstwa. Spółka jest upoważniona do tworzenia filii w kraju i za granicą.

Spółka zajmuje się sprzedażą szybkich testów medycznych i narkotykowych. Do klientów Wnioskodawcy na terenie Rzeczpospolitej Polskiej należą szpitale, areszty śledcze, zakłady karne, poradnie, prywatne i publiczne laboratoria. Przemieszczenie towarów następuje w ramach sprzedaży wysyłkowej bezpośrednio z Niemiec. Wszyscy nabywcy produktów Spółki na terenie Rzeczpospolitej Polskiej są czynnymi podatnikami VAT. Całkowita wartość towarów wysyłanych do Polski, pomniejszona o kwotę podatku od wartości dodatniej, przekracza rocznie kwotę 160 000 zł.

Klienci Spółki mają wątpliwości dotyczące prawidłowego rozliczenia podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Zapytanie odnosi się do rozliczenia podatku od dostaw produktów Spółki następującej w ramach sprzedaży bezpośrednio z Niemiec oraz poprawnego wystawiania faktur przez Spółkę.

1.

Jeżeli zatem nabywcą jest czynny podatnik w Polsce podatek powinien być rozliczony na terenie Polski czy Niemiec.

2.

Jeżeli podatek jest rozliczony na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, faktura wystawiona przez Spółkę zawierająca polski NIP i podatek VAT naliczony przez usługodawcę może być traktowana przez nabywcę analogicznie jak przy zakupie od polskiego kontrahenta.

3.

Czy też faktura wystawiona przez firmę niemiecką nie powinna zawierać naliczonego podatku VAT jak dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W rozumieniu art. 24 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) w przypadku sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną na terytorium kraju z wyjątkiem sytuacji kiedy całkowita wartość towarów wysyłanych na terytorium kraju, pomniejszona o kwotę podatku od wartości dodanej, przekracza rocznie kwotę 160 000 zł.

W takim przypadku podatek od towarów musi być rozliczany w Polsce. Ze względu na wartość towarów wysyłanych do Polski przez Spółkę bezpośrednio z Niemiec, znacznie przekraczającą kwotę 160 000 zł podatek od tych towarów powinien być rozliczany w Polsce.

Spółka jest czynnym płatnikiem zarejestrowanym w Drugim Urzędzie Skarbowym w Warszawie. Z uwagi na fakt, iż większość klientów Spółki na terenie Polski nie posiada numeru VAT UE i nie rozpoznaje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, Spółka uznaje za prawidłowe wystawianie klientom faktur z naliczonym podatkiem VAT, traktując transakcje jako dostawę krajową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Sprzedaż wysyłkowa została zdefiniowana w art. 2 pkt 24 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 Nr 177, poz. 1054) - zwanej dalej ustawą, w myśl którego ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem, że dostawa jest dokonywana na rzecz:

a.

podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem w rozumieniu art. 15, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b.

innego niż wymieniony w lit. a) podmiotu, niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 15 i niemającego obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9.

Zgodnie z powyższą definicją przez sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju rozumie się dostawę spełniającą łącznie szereg kryteriów:

1.

dostawa jest dokonywana przez podatnika podatku od wartości dodanej, a zatem przez podatnika zarejestrowanego w innym państwie członkowskim i będącego podatnikiem innego niż polski podatek VAT;

2.

towary są wysyłane lub transportowane przez owego podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz.

3.

dostawa dokonywana jest na rzecz podatnika podatku VAT lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem tego podatku, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub innego podmiotu niebędącego podatnikiem podatku VAT niemającym obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Przedmiotowa definicja nie ma zastosowania, tylko w przypadku gdy nabywca ma obowiązek rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - dotyczy to także podmiotów niebędących podatnikami.

Wobec powyższego w przypadku kiedy dostawca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej a nabywca jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, wówczas nie ma miejsca sprzedaż wysyłkowa, lecz zastosowanie znajdują wówczas ogólne zasady opodatkowania.

W rozpatrywanym przypadku Wnioskodawca jest firmą niemiecką nieposiadającą siedziby oraz miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Od 15 czerwca 2010 r. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i rozlicza podatek od towarów i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja i sprzedaż sprzętu do diagnostyki in vitro oraz artykułów medycznych jednorazowego użytku. Spółka sprzedaje szybkie testy medyczne i narkotykowe na rzecz szpitali, aresztów śledczych, zakładów karnych, poradni, prywatnych i publicznych laboratoriów. Wszyscy nabywcy produktów Spółki na terenie Rzeczpospolitej Polskiej są czynnymi podatnikami VAT. Przemieszczenie towarów następuje w ramach sprzedaży wysyłkowej bezpośrednio z Niemiec. Całkowita wartość towarów wysyłanych do Polski, pomniejszona o kwotę podatku od wartości dodatniej, przekracza rocznie kwotę 160 000 zł.

W przedstawionych okolicznościach Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od wartości dodanej w Niemczech oraz od 2010 r. podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce. Nabywcami towarów Spółki są również podatnicy VAT. Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy miejsca opodatkowania dostawy (Polska czy Niemcy) w sytuacji kiedy nabywcą towarów Spółki wysyłanych bezpośrednio z Niemiec jest polski podatnik VAT. Mając na uwadze, iż transakcje sprzedaży szybkich testów medycznych i narkotykowych dokonywane z terytorium Niemiec odbywają się między podatnikami, zatem nie są spełnione przesłanki określone w art. 2 pkt 24 ustawy i w związku z tym nie dochodzi do sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju. W związku z tym bez względu na wartość takiej sprzedaży dokonywanej na rzecz podatników podatku od towarów i usług sprzedaż ta podlega ogólnym zasadom opodatkowania.

Podstawowa zasada podatku od towarów i usług zawarta została w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, na podstawie którego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Opodatkowaniu podlega również wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (pkt 5) oraz wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (pkt 4).

Stosowanie do art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Powyższy przepis ustanawia podstawową zasadę podatku od towarów i usług, a mianowicie powszechność opodatkowania VAT odpłatnej dostawy towarów, odpłatnego świadczenia usług dokonywanych na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowej dostawy oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

W przedstawionych okolicznościach towar (szybkie testy medyczne i narkotyczne) wysyłany jest bezpośrednio z terytorium Niemiec na terytorium Polski. Zatem w myśl art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy miejscem dostawy nie jest terytorium Polski, bowiem w momencie rozpoczęcia wysyłki towary znajdują się na terytorium Niemiec. W tym wypadku Wnioskodawca zobowiązany jest do rozliczenia takiej dostawy jako odbywającej się z terytorium Niemiec jako podatnik od wartości dodanej na zasadach tam odbywających, a nie jako podatnik podatku od towarów i usług zarejestrowany na terytorium Polski.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy w tym zakresie należy stwierdzić, iż dostawa szybkich testów medycznych i narkotycznych realizowana przez Wnioskodawcę bezpośrednio z terytorium Niemiec na rzecz polskich podatników VAT nie podlega rozliczeniu przez Wnioskodawcę na terytorium Polski, ale na zasadach obowiązujących na terytorium Niemiec jako miejsca dokonywania dostawy. Zatem Wnioskodawca nie może wystawić faktury na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy i rozliczyć podatku należnego na terytorium Polski z tytułu takiej transakcji.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy należy uznać za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, iż jako podatnik VAT ma On obowiązek opodatkowania na terytorium Polski dostawę szybkich testów medycznych i narkotycznych dokonywaną na rzecz czynnych podatników VAT, wystawić fakturę z naliczonym podatkiem VAT i rozliczyć dokonaną sprzedaż.

Ponadto należy wskazać, iż interpretacja indywidualna wydana na wniosek Wnioskodawcy nie ma mocy wiążącej dla nabywców towarów Wnioskodawcy (szpitale, areszty śledcze, zakłady karne, poradnie, prywatne i publiczne laboratoria). Stosownie do treści art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach wnioskodawcy, w związku z tym skutki prawne, czy też ewentualna ochrona, określone w art. 14k-14n mogą dotyczyć wyłącznie podmiotu, który uzyskał interpretację indywidualną.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl