IPPP3/443-240/12-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-240/12-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2012 r. (data wpływu 1 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym grillowego brykietu węglowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym grillowego brykietu węglowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka R. GmbH Sp. z o.o. Oddział w Polsce (dalej: Spółka) jest zarejestrowana na terytorium Polski jako podatnik podatku akcyzowego. Przedmiotem działalności Spółki jest między innymi wydobywanie węgla kamiennego i brunatnego, a także wytwarzanie produktów koksowania węgla, dystrybucja i sprzedaż energii elektrycznej, sprzedaż hurtowa paliw stałych, ciekłych, gazowych oraz produktów pochodnych. Spółka w najbliższym czasie zamierza wprowadzać na rynek Polski grillowy brykiet węglowy zakwalifikowany wg Nomenklatury Scalonej pod kodem CN 2704 00 30.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy zgodnie z obowiązującymi od 2 stycznia 2012 r. przepisami ustawy z dnia 6. grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. (Dz. U. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) (dalej: ustawa o podatku akcyzowym) wprowadzany przez Spółkę na Polski rynek grillowy brykiet węglowy stanowi wyrób akcyzowy w rozumieniu ww. ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 232, poz. 1378), od dnia 2 stycznia 2012 r. uległy zmianie przepisy ustawy o podatku akcyzowym. Nowe regulacje wprowadzają kolejną kategorię wyrobów akcyzowych - wyroby węglowe. Stosownie do brzmienia art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy o podatku akcyzowym wyroby węglowe stanowią:

a.

węgiel brykiety, brykietki i paliwa stałe wytwarzane z węgla-jeżeli są przeznaczone do celów opałowych

b.

węgiel brunatny (lignity), nawet aglomerowany z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych;

c.

koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy jeżeli są przeznaczone do celów opałowych;

Powyższe wyroby będą stanowiły wyroby akcyzowe w przypadku, gdy są przeznaczone na cele opałowe. Obowiązujące przepisy nie precyzują jednak pojęcia "cel opałowy". Należy zatem bazować na potocznym znaczeniu tego wyrażenia, zgodnie z definicją zawartą w: "Język Polski: współczesny słownik języka polskiego", pod red. Bogusława Dunaja, Warszawa 2007, t. 2 s. 1115 pojęcie "opał" oznacza to, czym się pali (np. w piecu), materiał do ogrzewania, natomiast pojęcie "opałowy" oznacza dotyczący opału, handlu opałem, służący do opalania. Na podstawie tych definicji uznać należy, iż "cel opałowy", o którym mowa w ustawie zostanie spełniony gdy zużywana substancja służyć będzie otrzymywaniu energii cieplnej służącej do ogrzewania, opalania etc. Istotny jest fakt, iż w przypadku otrzymywania tej energii mamy do czynienia z procesem technologicznym polegającym na spalaniu tej substancji w celu wytworzenia energii cieplnej służącej do celów grzewczych. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 5 kwietnia 2011 r. (sygn. IPPP3/443-11/11-4/JK) wiąże się to z użyciem do tego celu urządzeń grzewczych, przez które należy rozumieć urządzenia zasilane np. olejem opałowym, służące do wytwarzania energii cieplnej, jaki wszystkie połączone z nim urządzenia, poprzez które rozprowadzana jest energia cieplna, w szczególności przewody ciepłownicze, grzejniki etc. Zużycie substancji na cele opałowe oznacza zatem zużycie go bezpośrednio w urządzeniu grzewczym, to znaczy takim, który przetwarza energię uzyskaną w wyniku spalania substancji na energię cieplną. Zdaniem Organu podatkowego przez zużycie na cele opałowe należy rozumieć takie zastosowanie, którego jedynym celem jest uzyskanie energii cieplnej w wyniku procesu spalania.

Zdaniem Spółki grillowy brykiet węglowy, który spółka zamierza wprowadzać na rynek polski nie jest zgodnie z potocznym rozumieniem używany w celach opałowych. Służy on jedynie jako paliwo i źródło energii do urządzeń grillowych, gdzie podczas procesu spalania węgla pojawia się żar umożliwiający obróbkę termiczną żywności.

W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, iż grillowy brykiet węglowy zakwalifikowany wg Nomenklatury Scalonej w kodzie CN 2704 00 30, jako nieprzeznaczony na cele opałowe nie stanowi wyrobu akcyzowego w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Wyrobami węglowymi - stosownie do zapisu ust. 1 pkt 1a powyższego artykułu - są wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ww. ustawy.

W załączniku tym wymieniono:

* w poz. 19 pod kodem CN ex 2701: węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych,

* w poz. 20 pod kodem CN ex 2702: węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych,

* w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00: koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Z objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wynika iż oznaczenie "ex" - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;

3.

dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;

4.

import wyrobów węglowych;

5.

eksport wyrobów węglowych;

6.

użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;

7.

użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

8.

powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jest zarejestrowana na terytorium Polski jako podatnik podatku akcyzowego. Przedmiotem działalności Spółki jest między innymi wydobywanie węgla kamiennego i brunatnego, a także wytwarzanie produktów koksowania węgla, dystrybucja i sprzedaż energii elektrycznej, sprzedaż hurtowa paliw stałych, ciekłych, gazowych oraz produktów pochodnych. Spółka w najbliższym czasie zamierza wprowadzać na rynek Polski grillowy brykiet węglowy zakwalifikowany wg Nomenklatury Scalonej pod kodem CN 2704 00 30.

W tym miejscu należy zauważyć, że z treści ww. przepisów art. 2 ust. 1 pkt 1 i 1a oraz poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy wynika, że wymienione tam wyroby są wyrobami akcyzowymi wyłącznie w przypadku, gdy są przeznaczone do celów opałowych.

Jednakże ustawa o podatku akcyzowym nie definiuje pojęcia "cel opałowy". Dla ustalenia znaczenia tego pojęcia należy zatem posługiwać się znaczeniem potocznym tych słów. Zgodnie z definicjami zawartymi w słowniku języka polskiego PWN, pojęcie "opał" oznacza to, czym się pali (np. w piecu), materiał służący do ogrzewania, zaś pojęcie "opałowy" to dotyczący opału, handlu opałem, służący do opalania.

Mając na uwadze powyższe definicje, stwierdzić należy, że "cel opałowy" jest spełniony w każdym przypadku, w którym zużywany wyrób energetyczny służyć będzie otrzymywaniu energii cieplnej służącej do ogrzewania, opalania, itp. Wykładnia literalna przepisów ustawy o podatku akcyzowym nakazuje przyjąć, iż z celem opałowym mamy do czynienia wówczas, gdy następuje proces polegający na spalaniu wyrobów energetycznych w celu wytworzenia energii cieplnej służącej do takich celów, jak np. ogrzewanie różnego rodzaju pomieszczeń, wody lub innych cieczy. Zużyciem wyrobu energetycznego na cele opałowe będzie zatem zużycie go bezpośrednio w urządzeniu grzewczym, tj. urządzeniu bezpośrednio przetwarzającym energię uzyskaną w wyniku spalania wyrobu energetycznego na energię cieplną.

Tak zakreśloną definicję pojęcia "cel opałowy", zdaniem tut. Organu, należy przenieść na przypadek Wnioskodawcy. Jednocześnie, w tym kontekście należy podkreślić, że pojęcie "grill" to elektryczny piekarnik z rożnem lub rusztem albo przenośny ruszt opalany węglem drzewnym, służący do pieczenia potraw bez użycia tłuszczu.

Mając na uwadze powyższe rozważania oraz przytoczone definicje pojęć "opał" oraz "grill", stwierdzić należy, że wprowadzany przez Wnioskodawcę na polski rynek grillowy brykiet węglowy nie jest przeznaczony do celów opałowych. A zatem przedmiotowy wyrób nie jest wyrobem akcyzowym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl