IPPP3/443-23/11-4/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-23/11-4/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2011 r. (data wpływu 5 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 stycznia 2011 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 13 stycznia 2011 r. nr IPPP3/443-23/11-2/JF o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku 5% dla książek drukowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku 5% dla książek drukowanych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych i w związku z tym pismem z dnia 13 stycznia 2011 r. nr IPPP3-443-23/11-2/JF wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia ww. wniosku. Wezwanie doręczono w dniu 24 stycznia 2011 r. Uzupełnienie wpłynęło w dniu 26 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką, która posiada własne urządzenia poligraficzne (maszyny do druku i oprawy książek). Na zlecenie innych podmiotów wykonuje działalność produkcyjną polegającą na drukowaniu oraz oprawianiu pozycji książkowych oznaczonych numerem ISBN (produkty finalne). Do wykonania produktów finalnych zużywa surowce, materiały i komponenty będące Jego własnością. Treść merytoryczną danej książki otrzymuje od zleceniodawców w formie elektronicznej. Prawa autorskie do danego produktu finalnego nie są własnością Wnioskodawcy. Są one przedmiotem umów zawartych ze zleceniodawcą a dysponentem praw autorskich.

Wnioskodawca dokonuje jedynie czysto technicznej czynności polegającej na fizycznym wytworzeniu egzemplarzy danych książek na zlecenie zleceniodawcy i według jego specyfikacji technicznej. Tak wytworzone produkty dostarcza zleceniodawcy. Łącząca kontrahentów umowa określa ilość, termin wykonania, specyfikację techniczną oraz cenę wykonania zlecenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wytworzenie książek (oznaczonych numerem ISBN - z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu krajowym regionalnym i lokalnym książek telefonicznych teleksów i telefaksów (PKWiU 58.11.1) nut map i ulotek) z materiałów własnych na podstawie doręczonej w formie elektronicznej treści publikacji i dostawa produktu zamawiającemu za umówioną cenę stanowi dostawę towarów rozumianą jako przeniesienie praw do rozporządzania towarem przez zamawiającego, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. i pozwala na zastosowanie stawki 5% podatku od towarów i usług zgodnie z art. 19 pkt 2 ppkt a ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej.

Zdaniem Wnioskodawcy proces wydrukowania książek oznaczonych numerem ISBN za pomocą własnych środków i surowców według treści merytorycznej dostarczonej Wnioskodawcy przez zamawiającego w formie elektronicznej jest wytworzeniem nowych dóbr materialnych (rzeczy). Rzeczy te - w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - są rzeczami ruchomymi. Rzeczy te (nakłady książek) są rzeczami oznaczonymi co do gatunku, a do przeniesienia ich własności konieczne jest ich wydanie (fizyczne przeniesienie posiadania). Przeniesienie własności następuje z chwilą przekazania tych rzeczy zamawiającemu. Przedmiotem obrotu w tym przypadku nie są prawa autorskie do utworu przynależne zamawiającemu (lub jeszcze innemu podmiotowi), ale jest nim rzeczowa postać tego utworu tj. książka.

Wobec powyższego działalność Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym należy zakwalifikować jako dostawę, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., co w związku z treścią art. 19 pkt 2 ppkt a ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianach niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej pozwala na zastosowanie przez Wnioskodawcę stawki 5% podatku od towarów i usług.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie na wniosek Wnioskodawcy w dniu 9 kwietnia 2009 r. wydał interpretację indywidualną nr IPPP2/443-137/09-2/AZ, na mocy której do dnia 31 grudnia 2010 r. wyżej zdefiniowany proces drukowania i oprawy książek Wnioskodawca traktował jako dostawę, która pozwala na zastosowanie do 30 grudnia 2010 r. stawkę 0% podatku od towaru i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwana dalej: ustawą, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. a dodanego do ustawy na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) - art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W myśl pkt 4.1 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - zakres rzeczowy PKWiU (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług jest klasyfikacją produktów pochodzenia krajowego oraz z importu, przy czym:

* pod pojęciem produktów rozumie się wyroby i usługi;

* pod pojęciem wyrobów rozumie się surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów - o ile występują w obrocie;

* pod pojęciem usług rozumie się:

o wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych;

o wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności z materiałów własnych wykonawcy.

Zatem, odnosząc definicję usługi zawartą w ww. rozporządzeniu do definicji usługi zawartej w art. 8 ustawy, wyjaśnić należy, iż pojęcie usługi wynikające z powołanego rozporządzenia nie jest tożsame z definicją usługi zawartą w art. 8 ustawy, a pojęcie dostawy towaru we wskazanym rozporządzeniu nie występuje. W konsekwencji, dokonując oceny określonej czynności należy badać, czy jest ona usługą w rozumieniu ustawy o podatku VAT, a następnie ustalić, czy usługa ta została wymieniona w klasyfikacji usług.

Natomiast, dla oceny, czy w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z dostawą towaru w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, kluczowe jest ustalenie czy w danym przypadku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, tj. czy w wyniku danej transakcji nabywca będzie mógł faktycznie dysponować rzeczą.

Kiedy jest mowa o "przeniesieniu prawa do rozporządzania" nie należy tego zwrotu utożsamiać jedynie z przeniesieniem prawa własności w sensie prawnym, gdyż w pojęciu tym mieszczą się wszelkie formy przeniesienia prawa, które nabywcy umożliwiają rozporządzanie dobrami materialnymi (rzeczami) jak właścicielowi.

Proces wydrukowania książki w oparciu o własne materiały jest procesem wytworzenia nowego dobra materialnego (rzeczy), o funkcji całkiem odmiennej od tej, związanej z wykorzystanymi materiałami, które staje się przedmiotem obrotu w momencie przeniesienia prawa na wydawcę do rozporządzenia nim jak właściciel. W tym przypadku niewątpliwie drukarnia wyzbywa się własności użytych do tej produkcji materiałów, surowców i komponentów (papier, farby itp.), które w ramach tego procesu produkcyjnego przybrały postać rzeczową książek lub czasopism. Bez znaczenia są przy tym prawa autorskie przynależne wydawcy do drukowanego utworu, gdyż nie one są w tym przypadku przedmiotem obrotu, lecz obrotem jest rzeczowa postać tegoż utworu jakim jest książka. Przeniesienie własności wyprodukowanych książek na wydawcę wymaga ich wydania, jako rzeczy określonych co do gatunku - art. 155 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), czyli przeniesienia również ich posiadania na wydawcę, co pozwala temu ostatniemu na rozporządzanie tymi rzeczami jak właściciel. Wytworzone w takim procesie produkcyjnym książki są rzeczami ruchomymi w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, co do których drukarnia - aby wydawca mógł nimi rozporządzać jak właściciel - musi przenieść prawo ich posiadania na nabywcę. Tym samym, następuje w takim przypadku przeniesienie przez drukarnię na wydawcę prawa do rozporządzania jak właściciel wyprodukowanym przez drukarnię z jej materiałów majątkiem rzeczowym, co czyni tę czynność dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na zlecenie kontrahentów wykorzystując własne urządzenia poligraficzne drukuje i oprawia książki oznaczone numerem ISBN - z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym, książek telefonicznych, telefaksów i telefaksów (PKWiU 58.11.1). Przy czym przedmiotem dostawy nie są prawa autorskie, których Wnioskodawca nie posiada.

Powyższe wskazuje, iż Wnioskodawca nie posiadając praw autorskich do drukowanej książki w procesie produkcji poligraficznej z materiału własnego wytwarza nowe produkty (książki), a następnie dokonuje ich dostawy na rzecz zleceniodawcy. W wyniku wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności wytworzone zostają rzeczy materialne a następnie przeniesione zostaje na nabywcę prawo do rozporządzania tymi produktami (towarami) jak właściciel. Taki charakter czynności przesądza na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, iż Wnioskodawca będzie dokonywał dostawy towarów, tj. dostawy publikacji - książek - posiadających numer ISBN, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy.

Mając na względzie powołane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca wytwarzając książki z własnych materiałów, a następnie przenosząc prawo do rozporządzania takimi towarami jak właściciel na klienta, będzie dokonywał dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., stawka podatku wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 41 ust. 2a ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W pozycji 32 tego załącznika, wymieniono towary zgrupowane pod symbolem PKWiU - ex 58.11.1, tj. książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek; wydawnictwa w alfabecie Braille'a.

Z powyższego wynika, że od dnia 1 stycznia 2011 r. można zastosować obniżoną 5% stawkę podatku od towarów i usług dla dostawy książek drukowanych wytworzonych metodami poligraficznymi sklasyfikowanych do grupowania PKWiU ex 58.11.1 i oznaczonych symbolem ISBN.

Zatem, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że wytworzenie książek (oznaczonych numerem ISBN - z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu krajowym regionalnym i lokalnym książek telefonicznych teleksów i telefaksów (PKWiU 58.11.1) nut map i ulotek) z materiałów własnych na podstawie doręczonej w formie elektronicznej treści publikacji i dostawa produktu zamawiającemu za umówioną cenę stanowi dostawę towarów rozumianą jako przeniesienie praw do rozporządzania towarem przez zamawiającego, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Wobec powyższego na podatnie art. 41 ust. 2a ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 5% dla ww. dostawy.

Mając na uwadze powyższe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Wskazać należy, iż dostawa książek będących przedmiotem wniosku, tj. mieszczących się w grupowaniu PKWiU ex 58.11.1 i oznaczonych symbolami ISBN ujętych przez Wnioskodawcę w spisie z natury sporządzonym na dzień 31 grudnia 2010 r. do dnia 30 kwietnia 2011 r. na podstawie § 36 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. podlega opodatkowaniu 0% stawką podatku.

Ponadto podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania czynności wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl