IPPP3-443-23/08-6/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-23/08-6/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2008 r. (data wpływu 6 października 2008 r.) uzupełnione pismem z dnia 28 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. W odpowiedzi na wezwanie IPPP3-443-23/08-2/JF z dnia 19 listopada 2008 r. uzupełniono złożony wniosek o pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji i dystrybucji przypraw, sosów sałatkowych, musztard i innych podobnych produktów spożywczych. Spółka organizuje także dystrybucję produktów własnych oraz wyrobów wytworzonych przez innych producentów. Spółka powzięła wątpliwości dotyczące interpretacji przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Spółka w związku z prowadzoną działalnością, podejmuje działania promocyjne i reklamowe zmierzające do zwiększenia sprzedaży produktów. Działania te służą realizacji strategii marketingowej Spółki. Prowadzone akcje promocyjne i reklamowe mają na celu zachęcenie klientów (hurtowych i indywidualnych) do zakupu produktów Spólki oraz innych towarów sprzedawanych przez Spółkę, a co za tym idzie zwiększenie obrotów z tytułu sprzedaży. Działania te, w zależności od założeń strategii, mają charakter regionalny (akcje promocyjne organizowane w ramach budżetu na wsparcie sprzedaży przysługującego Regionalnym Dyrektorom Sprzedaży) lub ogólnopolski (akcje organizowane centralnie przez działy marketingowe).

Organizowane działania przybierają m.in. następującą formę konkursów adresowanych do podmiotów zajmujących się sprzedażą produktów Spółki (hurtownie, sklepy, sieci supermarketów), w ramach których firma będąca uczestnikiem konkursu otrzymuje nagrody między innymi w postaci wycieczek.

Akcje marketingowe, w ramach których wycieczki są nieodpłatnie przekazywane mają na celu uatrakcyjnienie oferowanych produktów, zachęcenie obecnych i potencjalnych klientów do nabywania produktów Spółki, wyboru produktów Spółki a nie wyrobów innych konkurencyjnych producentów, rozpowszechnianie nazwy Spółki, motywowanie osób zajmujących się sprzedażą do intensyfikowania działań zmierzających do zwiększenia wolumenu sprzedawanych produktów. Są to zatem działania o charakterze promocyjno-reklamowym, a zatem wydatki tego rodzaju są zaliczane przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy czynności nieodpłatnego świadczenia usług w postaci wycieczek przekazywanych jako nagrody uczestnikom konkursów organizowanych przez Spółkę w ramach akcji promocyjno-reklamowych na rzecz pracowników klientów podlegają opodatkowaniu VAT, przy założeniu, że Spółka dokonuje odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie tych wycieczek.

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (lub wyprodukowaniu) przekazywanych nieodpłatnie towarów i usług na cele związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością przy jednoczesnym braku naliczenia podatku należnego z tytułu nieodpłatnego przekazania tych towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatnie w postaci wycieczek przekazywanych jako nagrody w konkursach dla pracowników klientów (np. hurtowni) realizujących największą sprzedaż produktów Spółki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Artykuł 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) z odpłatnym świadczeniem usług zrównuje nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (...) oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Ponieważ wycieczki przekazywane jako nagrody w programie motywacyjnym mają na celu zachęcenie uczestników konkursu do zwiększonej sprzedaży produktów Spółki, ich związek z prowadzeniem przedsiębiorstwa Spółki jest bezsporny. Zatem, nie jest spełniony jeden z warunków uznania usług świadczonych nieodpłatnie za podlegające opodatkowaniu VAT.

Istotny jest fakt, iż brzmienie przepisu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT pozostawało bez zmian od początku obowiązywania tej ustawy tj. od 1 maja 2004 r. Oznacza to brak obowiązku opodatkowania podatkiem VAT świadczonych nieodpłatnie usług związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa w całym okresie od 1 maja 2004 r.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zapłaconego w związku z zakupem lub wyprodukowaniem określonych towarów i usług przekazywanych nieodpłatnie w ramach akcji marketingowych o charakterze reklamowo-promocyjnym. W myśl tego przepisu podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywanie czynności opodatkowanych.

Przekazywane nieodpłatnie usługi niewątpliwie mają związek z czynnościami opodatkowanymi Spółki - sprzedażą produktów własnych i innych wyrobów na rzecz klientów. Celem ich wydania w ramach akcji marketingowych Spółki jest uatrakcyjnienie oferowanych przez Spółkę produktów, zachęcenie klientów do ich zakupu, co w efekcie prowadzi do zwiększonej sprzedaży.

Jednocześnie żaden z przepisów wyłączających prawo do odliczenia podatku naliczonego wymienionych w art. 88 ustawy o VAT nie odnosi się do sytuacji opisanej w stanie faktycznym wniosku. W szczególności towary i usługi wydawane są w ramach działań o charakterze promocyjno-reklamowym, a zatem są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w rozliczeniu podatku dochodowego od osób prawnych.

W konsekwencji w sytuacji braku opodatkowania podatkiem VAT świadczonych nieodpłatnie usług na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, Spółka jest uprawniona do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem wycieczki przekazanej następnie nieodpłatnie jako nagroda dla pracowników kontrahenta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się również - zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy - przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

* przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

* wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Zatem, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie jest ono związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa a podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Wskazać tu należy brzmienie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego, oraz brzmienie art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy, w myśl którego cytowany wyżej ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane.

Z powyższego wynika, iż uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego związanego z dokonywanymi zakupami, uzależnione jest od powiązania tych zakupów z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Jak wynika z opisanego we wniosku stanu faktycznego, Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji i dystrybucji przypraw, sosów sałatkowych, musztard i innych podobnych produktów spożywczych. Spółka podejmuje działania promocyjne i reklamowe zmierzające do zwiększenia sprzedaży produktów. Organizowane działania przybierają m.in. formę konkursów adresowanych do podmiotów zajmujących się sprzedażą produktów Spółki (hurtownie, sklepy, sieci supermarketów), w ramach których firma będąca uczestnikiem konkursu otrzymuje nagrody między innymi w postaci wycieczek. Akcje marketingowe, w ramach których wycieczki są nieodpłatnie przekazywane mają na celu uatrakcyjnienie oferowanych produktów, zachęcenie obecnych i potencjalnych klientów do nabywania produktów Spółki, wyboru produktów Spółki a nie wyrobów innych konkurencyjnych producentów, rozpowszechnianie nazwy Spółki, motywowanie osób zajmujących się sprzedażą do intensyfikowania działań zmierzających do zwiększenia wolumenu sprzedawanych produktów. Są to zatem działania o charakterze promocyjno-reklamowym, a zatem wydatki tego rodzaju są zaliczane przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych. Nieodpłatne przekazania wycieczek jako nagród służy celom Spółki (zwiększenie sprzedaży), ale nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, bowiem działalnością Spółki nie jest świadczenie usług turystycznych, a przekazane wycieczki nie mają związku z potrzebami prowadzonej działalności. Zatem, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy nieodpłatne przekazanie wycieczki przez Spółkę prowadzącą działalność w zakresie produkcji i dystrybucji produktów spożywczych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie usług przeznaczonych do nieodpłatnego przekazania w ramach prowadzonych działań promocyjnych i reklamowych.

Natomiast w przypadku, gdy podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabycia usług przeznaczonych do nieodpłatnego przekazania w ramach prowadzonej sprzedaży premiowej, to przekazanie tych usług nie stanowi odpłatnego świadczenia usług i nie ma obowiązku opodatkowania tych czynności.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż przekazywane nieodpłatnie w postaci wycieczek jako nagrody w konkursach dla pracowników klientów (np. hurtowni) realizujących największą sprzedaż produktów Spółki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług należało uznać za nieprawidłowe.

Nadmienia się, że powołane we wniosku, wyroki polskich sądów administracyjnych dotyczą konkretnych spraw podatników, osadzonych w określonych stanach faktycznych. Rozstrzygnięcia dokonane przez sądy są wiążące wyłącznie w sprawach, w których zostały wydane, a organy podatkowe nie są związane rozstrzygnięciami sądów administracyjnych w indywidualnych sprawach.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl