IPPP3/443-226/12-4/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-226/12-4/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2012 r. (data wpływu 27 lutego 2012 r.) uzupełnionym w dniu 18 maja 2012 r. (data wpływu 21 maja 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 9 maja 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu importu towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2012 r. wpłynął ww. wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu importu towarów. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 15 maja 2012 r., złożonym w dniu 18 maja 2012 r. (data wpływu 21 maja 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 9 maja 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

Wnioskodawca nabył od kontrahenta zagranicznego spoza Wspólnoty części do maszyny. Strony umówiły się na warunki dostawy INCOTERMS 2000 DDP - siedziba Wnioskodawcy. Warunki zostały wskazane na dokumentach odprawy celnej SAD oraz na fakturach zakupowych od eksportera.

Wnioskodawca informuje, iż jest importerem nieodpłatnie otrzymanych towarów. Towary zostały odprawione przez Agencję Celną pośredniczącą pomiędzy Wnioskodawcą oraz Eksporterem w zakresie obsługi celnej. Wnioskodawca otrzymał od Agencji Celnej dokumenty SAD, w których:

* w polu numer 8 Odbiorca towaru/importer" wykazany jest Wnioskodawca

* w polu numer 14 Zgłaszający/przedstawiciel wykazana jest Agencja Celna działająca w imieniu Wnioskodawcy.

Wnioskodawca, pomimo, iż nie opłacił należności celnych wynikających z otrzymanych dokumentów odprawy celnej SAD, jest wykazany na nich, jako importer towarów. Za należności celne wynikające z tych dokumentów zapłacił do Agencji Celnej Eksporter.

W wyniku dostaw na mocy DDP obciążenia wynikłe z importu towarów spoczywają na eksporterze. SAD-y były opatrzone pieczątką "towary zwolniono" oraz w rubryce MP figurowało oznaczenie "M". Wnioskodawca nie uiścił należności z tytułu cła oraz podatku od towarów i usług VAT do Agencji Celnej. Należności powyższe Agencja Celna otrzymała od eksportera towarów, o czym poinformowała mailowo Wnioskodawcę.

Eksporter zawarł na fakturach za towary informację "including duty excluding VAT", co oznacza, iż w cenie towarów nie były zawarte opłaty z tytułu podatku od towarów i usług VAT.

Po otrzymaniu dokumentów SAD, Wnioskodawca nie ujął w ewidencji księgowej podatku od towarów i usług VAT jako naliczonego i nie dokonał jego rozliczenia w deklaracji VAT-7. Towary zostały sprzedane do klienta Wnioskodawcy mającego siedzibę w Polsce i ich wartość stanowiła koszt uzyskania przychodu. Zakup towarów służył sprzedaży opodatkowanej stawką podstawową 23%.

Wnioskodawca w związku z powyższym ma wątpliwość, czy jest uprawniony na mocy art. 86 ustawy o VAT do odliczenia podatku VAT i wykazania go w deklaracji VAT-7. Wnioskodawca nie skorzystał z tego prawa w przypadku opisanych powyżej sytuacji faktycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

1.

Czy Wnioskodawca zasadnie potraktował podatek od towarów i usług VAT wykazany w dokumentach SAD jako nienaliczony i nie pomniejszył o jego wartość podatku należnego od sprzedaży w deklaracji VAT-7.

2.

Czy jeśli Wnioskodawca otrzyma faktury od eksportera z adnotacją "including duty including VAT", będzie uprawniony do potraktowania podatku od towarów i usług VAT, wykazanego w dokumentach SAD, jako naliczonego oraz będzie mu przysługiwało prawo do jego rozliczenia w deklaracji VAT-7 przy tych samych warunkach dostawy INCOTERMS 2000 DDP - siedziba Wnioskodawcy oraz braku zapłaty za VAT do Agencji Celnej.

3.

Czy jeśli Wnioskodawca zapłaci za SAD-y do Agencji Celnej sporządzone na podstawie faktur od eksportera z adnotacją "including duty excluding VAT" dotyczące odprawy celnej, czy będzie uprawniony do potraktowania podatku od towarów i usług VAT, jako naliczonego i czy będzie uprawniony do wykazania podatku w deklaracji VAT-7.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad 1. Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku gdy miał miejsce import towarów, który podlega opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy podatnikami są jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła.

Zastosowanie, zatem znajdą odpowiednie przepisy Wspólnotowego Kodeksu Celnego (dalej: WKC). W sprawie towarów dopuszczonych do obrotu dłużnikiem w myśl art. 201 ust. 3 WKC jest zgłaszający.

Z kolei w myśl art. 4 pkt 18 WKC zgłaszającym jest osoba, w imieniu której dokonuje się zgłoszenia celnego. W odprawach celnych podmiotem, na rzecz którego dokonano zgłoszenia celnego był Wnioskodawca.

Wnioskodawca posiada status podatnika, zatem zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług VAT mógłby być uprawniony do potraktowania podatku od towarów i usług VAT z dokumentów SAD, jako naliczonego i do wykazania i rozliczenia podatku w deklaracji VAT-7. Niemniej Wnioskodawca otrzymał faktury od eksportera z adnotacją "including duty excluding VAT" pomimo zastosowania formuły handlowej DDP - siedziba Wnioskodawcy. W związku z tym nie uiścił podatku od towarów i usług VAT w cenie towarów zapłaconej do eksportera. Pomimo, iż na mocy DDP - siedziba Wnioskodawcy obowiązek uiszczenia cła i podatku VAT spoczywa na eksporterze, Wnioskodawca był pozbawiony możliwości rozliczenia podatku VAT.

Agencja Celna, działająca w imieniu Wnioskodawcy, została umieszczona na dokumentach SAD jako zgłaszający w procedurze importowej (symbol: 4000). Wnioskodawca z powodu braku opłacenia VAT do eksportera w cenie towarów nie miał podstawy rozliczenia VAT z dokumentów SAD.

Ad. 2. Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli Wnioskodawca uiści VAT w cenie dla eksportera i otrzyma na to dowód w postaci faktury z adnotacją "including duty including VAT" będzie uprawniony do rozliczenia VAT z dokumentu SAD, pomimo braku zapłaty za dokument SAD do Agencji Celnej i przy zachowaniu procedury INCOTERMS DDP - siedziba Wnioskodawcy.

Ad. 3. Wnioskodawca uważa, że zapłata za SAD-y do Agencji Celnej za odprawę towarów od eksportera na podstawie faktury z adnotacją "including duty excluding VAT" uprawni go do potraktowania VAT z dokumentów celnych SAD, jako naliczony i uprawni go do rozliczenia podatku VAT w deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 t.j.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega import towarów.

W myśl art. 2 pkt 7 cyt. ustawy przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Z kolei w art. 33 ust. 1 ustawy, stwierdza się, iż podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2, są obowiązani do obliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, z zastrzeżeniem (...).

Kwestie prawa podatników do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług regulują zapisy art. 86 ustawy o VAT. I tak, art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem (...). W myśl art. 86 ust. 2 pkt 2 - w przypadku importu towarów - kwotę podatku naliczonego stanowi (z zastrzeżeniem ust. 3-7) suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż nabył nieodpłatnie od kontrahenta zagranicznego spoza Wspólnoty części do maszyny. Towary zostały odprawione przez Agencję Celną pośredniczącą pomiędzy Wnioskodawcą oraz Eksporterem w zakresie obsługi celnej. Wnioskodawca otrzymał od Agencji Celnej dokumenty SAD, w których:

* w polu numer 8 Odbiorca towaru/importer" wykazany jest Wnioskodawca,

* w polu numer 14 Zgłaszający/przedstawiciel wykazana jest Agencja Celna działająca w imieniu Wnioskodawcy.

Wnioskodawca wskazuje, iż pomimo nie opłacenia należności celnych wynikających z otrzymanych dokumentów odprawy celnej SAD, jest wykazany na nich jako importer towarów, natomiast za należności celne wynikające z tych dokumentów zapłacił do Agencji Celnej Eksporter.

Po otrzymaniu dokumentów SAD, Wnioskodawca nie ujął w ewidencji księgowej podatku od towarów i usług VAT jako naliczonego i nie dokonał jego rozliczenia w deklaracji VAT-7. Towary zostały sprzedane do klienta Wnioskodawcy mającego siedzibę w Polsce, tym samym nabycie przedmiotowych towarów służyło sprzedaży opodatkowanej stawką podstawową 23%.

Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z możliwością skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z dokumentu celnego dotyczącego importu towarów nabytych od eksportera nieodpłatnie, który jednocześnie pokrył wszystkie należności związane z cłem i podatkiem VAT, jeżeli na dokumentach celnych widnieje jako importer.

Zgodnie z art. 4 pkt 9 i 12 Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r., ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE L Nr 302, poz. 1 z późn. zm.)

* "dług celny" oznacza nałożony na osobę obowiązek uiszczenia należności celnych przywozowych (dług celny w przywozie) lub należności wywozowych (dług celny w wywozie), które stosuje się do towarów określonych zgodnie z obowiązującymi przepisami wspólnotowymi;

* "dłużnik" oznacza każdą osobę zobowiązaną do zapłacenia kwoty długu celnego;

* "zgłaszający" oznacza osobę, która dokonuje zgłoszenia celnego we własnym imieniu, albo osobę, w której imieniu dokonywane jest zgłoszenie celne.

Wnioskodawca podaje, iż na otrzymanych dokumentach odprawy celnej SAD jest wskazany jako importer, natomiast jako zgłaszający figuruje na tych dokumentach agencja celna, działająca w imieniu Wnioskodawcy. Analizując stan faktyczny w kontekście przywołanych przepisów celnych, należy stwierdzić, że dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego, a dłużnikiem jest zgłaszający. Skoro zgłaszającym jest agencja celna, dłużnikiem jest również osoba, na rzecz której składane jest zgłoszenie celne, w tym przypadku jest to Wnioskodawca. Zatem to na Wnioskodawcy będzie ciążyć obowiązek zapłaty VAT z tytułu importu towarów, gdyż zgodnie z art. 33 ust. 1 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, osobą zobowiązaną do obliczenia i wykazania podatku w zgłoszeniu celnym jest osoba, na której ciąży obowiązek uiszczenia cła.

Analiza cyt. powyżej przepisów art. 86 ust. 1 ustawy, w związku z ust. 2 pkt 2 tego artykułu, wskazuje, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. W przypadku importu towarów kwota podatku naliczonego, co do zasady, wynika z dokumentu celnego. Jest to jednocześnie podatek należny z tytułu importu towarów u podatnika dokonującego importu.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca, co do zasady był zobowiązany do dokonania zapłaty cła oraz podatku należnego do urzędu celnego. Fakt, iż opłat tych dokonał eksporter, nie wpływa na powyższe prawo potraktowania tego podatku należnego jako podatku naliczonego dla Wnioskodawcy. Podatek zapłacony z tytułu importu towarów związany jest z czynnościami opodatkowanymi, gdyż, jak wskazano w stanie faktycznym, towar ten został następnie sprzedany do klienta mającego siedzibę w Polsce i opodatkowany stawką podstawową w wysokości 23%. Zatem słusznie wskazuje w swoim stanowisku Wnioskodawca, iż posiada status podatnika w związku z dokonanym importem towarów, co daje mu prawo do potraktowania podatku od towarów i usług, wykazanego w dokumentach SAD, jako naliczonego oraz będzie mu przysługiwało prawo do jego rozliczenia w deklaracji VAT-7.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, że w przypadku importu towarów dokumentem uprawniającym do odliczenia jest wyłącznie dokument celny. Odliczenie nie może być zatem dokonane na podstawie innych dokumentów, a w szczególności na podstawie faktur wystawianych przez dostawcę z kraju trzeciego. Kwestie adnotacji występujących na fakturach pochodzących od eksportera pozostają bez znaczenia dla prawa do odliczenia podatku wykazanego na dokumentach celnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl