IPPP3/443-225/08-3/RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-225/08-3/RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2008 r. (data wpływu 5 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania planowanej dostawy nieruchomości niezabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania planowanej dostawy nieruchomości niezabudowanej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka osobowa (dalej Spółka) stanie się właścicielem gruntu (dalej Grunt) oraz właścicielem budynków posadowionych na gruncie (dalej Budynki). Przedmiotowe składniki majątkowe zostaną wniesione do spółki jako wkład niepieniężny. W skład Budynków wchodzą cztery budynki magazynowe oraz jeden budynek handlowo-usługowy. Grunt stanowi jedną działkę.

W stosunku do nabycia Gruntu oraz Budynków, spółce nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Nabycie Gruntu oraz Budynków nie będzie bowiem wynikiem dokonania czynności opodatkowanej (składniki te wniesione zostaną w formie wkładu niepieniężnego).

Od końca roku, w którym zakończono budowę Budynków minęło więcej niż 5 lat. Spółka nie dokona w odniesieniu do Budynków żadnych nakładów. Budynki są w dobrym stanie technicznym. Do niedawna w Budynkach prowadzona była działalność gospodarcza - przez osobę fizyczną która wniesie Grunt z Budynkiem do Spółki.

Spółka planuje zbyć Grunt wraz z Budynkami na rzecz spółki zajmującej się realizacją projektów developerskich (dalej Developer). Zgodnie z zamierzeniami Developera na Gruncie zrealizowana zostanie nowa inwestycja Spółka wyda Developerowi zgodę na rozpoczęcie rozbiórki Budynków. Developer wystąpi do właściwych władz o wydanie pozwolenia na rozbiórkę Budynków. W przypadku wydania pozwolenia, Developer będzie mógł przystąpić do prac rozbiórkowych jeszcze przed zawarciem umowy przenoszącej własność Gruntu oraz Budynków na rzecz Developera.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

* Czy w sytuacji, gdy przed zawarciem umowy sprzedaży prace rozbiórkowe zostaną rozpoczęte w ten sposób, że założony zostanie dziennik rozbiórki oraz zabezpieczony zostanie teren rozbiórki, zgodnie z przepisami prawa budowlanego, sprzedaż Gruntu oraz Budynków podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów usług, według stawki 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji gdy przed sprzedżą Gruntu oraz Budynków przez Spółkę Developer rozpocznie rozbiórkę budynków, w ten sposób, że zostanie założony dziennik rozbiórki oraz teren rozbiórki zostanie zabezpieczony poprzez ograniczenie wstępu na Grunt oraz do Budynków jedynie do osób uprawnionych do udziału w pracach rozbiórkowych/kontroli tych prac, sprzedaż podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, według stawki 22%.

Zgodnie z definicją budynku zawartą w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy - Prawo budowlane kierownik rozbiórki jest zobowiązany prowadzić dziennik budowy lub rozbiórki, umieścić na budowie lub rozbiórce, w widocznym miejscu, tablicę informacyjną oraz ogłoszenie zawierające dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia; odpowiednio zabezpieczyć teren budowy (rozbiórki).

Zabezpieczenie terenu rozbiórki ma na celu zamknięcie terenu na którym prowadzona jest rozbiórka przed wstępem osób nieupoważnionych. Po zabezpieczeniu terenu, na teranie prowadzenia rozbiórki powinny przebywać wyłącznie osoby upoważnione do uczestniczenia w pracach rozbiórkowych lub osoby uprawnione do kontrolowani tych prac.

Po założeniu dziennika rozbiórki oraz po zabezpieczeniu terenu rozbiórki, nie będzie możliwe wykorzystanie Budynków dla potrzeb stałych. Zakaz wstępu na teren prowadzonej rozbiórki wykluczy możliwość przebywania w Budynkach ludzi lub zwierząt. Nie będzie też możliwe przechowywanie przedmiotów w celu ich ochrony. Po rozpoczęciu procesu rozbiórki nie będą zatem spełnione kluczowe elementy definicji budynku, zawartej w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych.

W świetle powyższych uwag należy stwierdzić, iż w przypadku rozpoczęcia prac rozbiórkowych, w opisany wyżej sposób, tj. poprzez założenie dziennika rozbiórki oraz poprzez zabezpieczenie terenu rozbiórki planowana transakcja sprzedaży dotyczyć będzie wyłącznie Gruntu. Z uwagi na fakt, iż Grunt jest przeznaczony pod zabudowę, sprzedaż Gruntu podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem dostawy nie będzie grunt zabudowany budynkami lecz nieruchomość niezabudowana. Bowiem przed zawarciem umowy sprzedaży prace rozbiórkowe budynków zostaną rozpoczęte, co będzie skutkowało tym, iż nie będą to budynki, o których mowa w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych.

Zatem stanowisko Strony należało uznać za prawidłowe, iż przedmiotowa sprzedaż opodatkowana będzie stawką w wysokości 22% stosownie do z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. - o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl