IPPP3/443-220/14-2/MKw

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-220/14-2/MKw

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2014 r. (data wpływu 10 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "Wsparcie systemu zarządzania badaniami naukowymi oraz ich wynikami" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "Wsparcie systemu zarządzania badaniami naukowymi oraz ich wynikami".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym, podstawowym przedmiotem działalności Uczelni jest kształcenie i wychowanie studentów, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, kształcenie i promowanie kadr naukowych, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy, działania na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Tak więc, podstawowa działalność X. to usługi edukacyjne zwolnione z VAT, usługi badawcze finansowane ze środków budżetowych służące rozwojowi nauki - niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, usługi badawcze realizowane w ramach projektów celowych i umów z podmiotami gospodarczymi opodatkowane według podstawowej stawki VAT.

Uniwersytet realizuje projekt w ramach Programu Brokerzy Innowacji dofinansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Poddziałania 1.1.3 "Wsparcie systemu zarządzania badaniami naukowymi oraz ich wynikami" Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, który obejmuje działalność Brokera Innowacji na rzecz komercjalizacji wyników badań naukowych prowadzonych na Uniwersytecie.

Przedmiotem konkursu jest realizacja działań mających na celu poprawę efektywności procesu komercjalizacji wyników badań naukowych, stworzenie infrastruktury społecznej wspierającej proces komercjalizacji wiedzy i integracji środowiska naukowego z otoczeniem gospodarczym oraz upowszechnianie wyników badań naukowych w środowisku przedsiębiorców.

Dofinansowanie jest przyznawane na wydatki kwalifikowalne zgodnie z "Wytycznymi Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013." Koszty kwalifikowane projektu: 200 000,00 zł. Pozycje budżetu projektu:

stałe honorarium brokera innowacji za realizację zadań podstawowych;

narzuty na wynagrodzenia;

wydatki brokera innowacji związane z podróżami służbowymi tj. zwrot kosztów podróży, opłaty za noclegi oraz udział w konferencjach związanych tematycznie z konkursem;

wydatki uczelni bezpośrednio związane z obsługą administracyjno - finansową działań określonych we wniosku (do wysokości 10 000 zł brutto).

Mając na uwadze powyższe, plan działań Brokera, zgodnie ze złożonym i zaakceptowanym wnioskiem o dofinansowanie, przewiduje następujące czynności:

1. Stworzenie listy projektów badawczych, o wysokim potencjale komercyjnym w obszarze chemii (wraz z uzasadnieniem oceny dla każdego z projektów), spotkania z kierownikami tych projektów i zespołami realizującymi te projekty.

2. Poszukiwanie firm z branży chemicznej zainteresowanych współpracą naukową z w.w naukowcami oraz utrzymywanie stałych kontaktów z przedstawicielami tych firm.

3. Organizacja spotkań z naukowcami z Wydziału Chemii X. oraz przedstawicielami firm z branży chemicznej służących inicjowaniu procesów komercjalizacji wyników badań naukowych (minimum cztery spotkania w miesiącu, udokumentowane każdorazowo notatką na temat przebiegu spotkania, osiągniętych rezultatów oraz postępu prowadzonych prac).

4. Wsparcie naukowców z Wydziału Chemii X. w przygotowaniu co najmniej 5 krajowych zgłoszeń patentowych.

5. Wsparcie naukowców z Wydziału Chemii X. w przygotowaniu co najmniej 3 międzynarodowych zgłoszeń patentowych, w tym przynajmniej jednego zgłoszenia w trybie PCT oraz jednego zgłoszenie w trybie EPO.

6. Wsparcie naukowców z Wydziału Chemii X. w pozyskaniu dofinansowania na pokrycie kosztów ochrony międzynarodowej przynajmniej 1 wynalazku.

7. Wsparcie naukowców z Wydziału Chemii X. w przygotowaniu przynajmniej 1 wniosku na realizację projektu wdrożeniowego, realizowanego w partnerstwie z konsorcjantem biznesowym.

8. Wsparcie naukowców z Wydziału Chemii w przygotowaniu do złożenia przynajmniej 1 spółki spin-off.

9. Wsparcie naukowców z Wydziału Chemii X. w negocjacjach z partnerami biznesowymi w zakresie sprzedaży lub licencjonowania praw własności intelektualnej, którego efektem będzie podpisanie przynajmniej 2 umów licencyjnych.

10. Wsparcie naukowców z Wydziału Chemii w nawiązywaniu współpracy naukowo badawczej z parterami biznesowymi, którego efektem będzie podpisanie przynajmniej 3 umów na realizację prac badawczych.

11. Udział w wizytach studyjnych w Oxford University (Wlk. Brytania), Max Planck Institute (Niemcy), Otaniemi Technical University (Finlandia).

12. Udział w krajowych i zagranicznych konferencjach dot. komercjalizacji wyników badań naukowych.

13. Organizacja cyklu seminariów i szkoleń poświęconych komercjalizacji wyników badań naukowych zaadresowanych do naukowców z Wydziału Chemii X.

14. Organizacja seminariów prezentujących innowacyjne projekty badawcze o wysokim potencjale komercyjnym przedstawicielom środowiska naukowego i biznesowego.

15. Poszerzanie kompetencji w zakresie organizacji procesu komercjalizacji wyników badań naukowych przez uczestnictwo w szkoleniach dla brokerów innowacji organizowanych i finansowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Zgodnie z warunkami konkursu broker może otrzymać finansowy dodatek specjalny za doprowadzenie do powstania spółki spin-off lub doprowadzenie do podpisania umowy licencyjnej.

Z planu działań przewidzianych do realizacji w ramach projektu wynika, że w efekcie realizacji zamierzeń projektowych, Uniwersytetowi zostanie przysporzony przychód np. z tytułu realizacji umów licencyjnych. Należy zatem przyjąć że zaplanowana w ramach projektu praca Brokera przyczyni się do wystąpienia sprzedaży opodatkowanej. W chwili obecnej wartość oraz zakres sprzedaży opodatkowanej nie jest możliwy do określenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu Uniwersytetowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy precyzuje, że kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7 tego artykułu, suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT).

Z planu działań przewidzianych do realizacji w ramach projektu wynika, że w efekcie realizacji zamierzeń projektowych, Uniwersytetowi zostanie przysporzony przychód np. z tytułu realizacji umów licencyjnych. Należy zatem przyjąć, że zaplanowana w ramach projektu praca Brokera przyczyni się do wystąpienia sprzedaży opodatkowanej. W chwili obecnej wartość oraz zakres sprzedaży opodatkowanej nie jest możliwy do określenia.

Odnosząc powyższe zasady do przedstawionego stanu faktycznego (zakresu i celów projektu) w przekonaniu Wnioskodawcy X. jest on uprawniony względem wydatków projektowych - do odliczania podatku naliczonego w całości w zakresie dokonanych zakupów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt "Wsparcie systemu zarządzania badaniami naukowymi oraz ich wynikami", który obejmuje działalność Brokera Innowacji na rzecz komercjalizacji wyników badań naukowych prowadzonych na Uniwersytecie. Przedmiotem konkursu jest realizacja działań mających na celu poprawę efektywności procesu komercjalizacji wyników badań naukowych, stworzenie infrastruktury społecznej wspierającej proces komercjalizacji wiedzy i integracji środowiska naukowego z otoczeniem gospodarczym oraz upowszechnianie wyników badań naukowych w środowisku przedsiębiorców. Pozycje budżetu projektu to: stałe honorarium brokera innowacji za realizację zadań podstawowych, narzuty na wynagrodzenia, wydatki brokera innowacji związane z podróżami służbowymi tj. zwrot kosztów podróży, opłaty za noclegi oraz udział w konferencjach związanych tematycznie z konkursem, a także wydatki uczelni bezpośrednio związane z obsługą administracyjno - finansową działań określonych we wniosku (do wysokości 10 000 zł brutto). Z planu działań przewidzianych do realizacji w ramach projektu wynika, że w efekcie realizacji zamierzeń projektowych, Uniwersytetowi zostanie przysporzony przychód np. z tytułu realizacji umów licencyjnych. Należy zatem przyjąć, że zaplanowana w ramach projektu praca Brokera przyczyni się do wystąpienia sprzedaży opodatkowanej. W chwili obecnej wartość oraz zakres sprzedaży opodatkowanej nie jest możliwa do określenia.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca powziął wątpliwość odnośnie możliwości prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Analiza powołanych przepisów prawa oraz przedstawionego stanu faktycznego, w którym Wnioskodawca wskazał, że Uniwersytetowi zostanie przysporzony przychód np. z tytułu realizacji umów licencyjnych, zatem zaplanowana w ramach projektu praca Brokera przyczyni się do wystąpienia sprzedaży opodatkowanej, prowadzi do stwierdzenia, że towary i usługi zakupione w celu realizacji opisanego projektu, będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W konsekwencji, z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynności opodatkowanymi, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu "Wsparcie systemu zarządzania badaniami naukowymi oraz ich wynikami".

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl