IPPP3/443-220/13-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-220/13-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2013 r. (data wpływu 18 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie cash-poolingu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie cash-poolingu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") zamierza przystąpić do usługi zarządzania płynnością finansową skierowaną do klientów korporacyjnych (dalej: "cash pooling" lub "struktura") świadczonej przez bank z siedzibą w Szwecji (dalej: "Bank"). Celem skorzystania z usługi jest optymalne wykorzystanie środków pieniężnych znajdujących się na rachunkach bankowych podmiotu wchodzącego w skład grupy kapitałowej (dalej: "Uczestnik" lub "Uczestnicy").

Bank oferuje usługę cash poolingu za pośrednictwem centrali w Szwecji lub swoich oddziałów w Danii lub Norwegii. Wnioskodawca, będący polskim rezydentem podatkowym (nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce), będzie brał udział w strukturze za pośrednictwem szwedzkiego oddziału Banku w Polsce (dalej: "Oddział Banku"). Poza Wnioskodawcą, Uczestnikami cash poolingu będą podmioty zagraniczne, które nie są polskimi rezydentami podatkowymi (podlegają ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce).

W ramach struktury cash poolingu pozycję agenta wewnętrznego (pool leadera), czyli podmiotu koordynującego przepływ środków pieniężnych pełnić będzie spółka z siedzibą w Szwecji (dalej: "Pool leader"), Pomiędzy Wnioskodawcą a pozostałymi Uczestnikami cash poolingu oraz Pool leaderem występują powiązania, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej: "ustawa o p.d.o.p."). Takie powiązania nie występują natomiast pomiędzy Bankiem a Wnioskodawcą.

Z uwagi na fakt, że Pool leader nie jest bezpośrednim udziałowcem Wnioskodawcy, ani też udziałowiec Wnioskodawcy nie posiada bezpośrednio udziałów Wnioskodawcy i udziałów Pool leadera, pomiędzy Wnioskodawcą a Pool leaderem nie występują powiązania, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 60 i 61 ustawy o p.d.o.p.

W ramach struktury cash poolingu pozycję agenta wewnętrznego (pool leadera), czyli podmiotu koordynującego przepływ środków pieniężnych pełnić będzie spółka z siedzibą w Szwecji (dalej: "Pool leader"), który nie posiada w Polsce stałego miejsca działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowany w Polsce jako podatnik podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm., dalej: "ustawa o VAT").

Wnioskodawca posiada rachunek bieżący prowadzony w PLN w polskim oddziale Banku (dalej: "Rachunek w Oddziale Banku"), Rachunek w Oddziale Banku jest rachunkiem transakcyjnym Wnioskodawcy, służącym do bieżących rozliczeń. Rachunek ten nie będzie brał udziału w konsolidacji sald w systemie cash poolingu.

W ramach umowy cash poolingu, Pool leader otworzy w Banku multi-walutowy rachunek (w walutach SEK, EUR, NOK, PLN; dalej: "Rachunek Główny"). W ramach Rachunku Głównego zostaną otworzone subrachunki dla Uczestników, na których będą odzwierciedlane salda pieniężne poszczególnych Uczestników, w tym saldo Wnioskodawcy. Subrachunek dla Wnioskodawcy będzie prowadzony w PLN w Banku lub w oddziale w Danii lub Norwegii (dalej: "Rachunek Zagraniczny"). W ramach struktury, salda Uczestników będą konsolidowane, na Rachunku Głównym. Konsolidacja sald Uczestników będzie miała charakter wirtualny, tzn., że w celu konsolidacji sald nie będą dokonywane rzeczywiste przepływy finansowe między Rachunkiem Zagranicznym a Rachunkiem Głównym.

Natomiast, pomiędzy Rachunkiem w Oddziale Banku a Rachunkiem Zagranicznym będą miały miejsce rzeczywiste przepływy środków pieniężnych należących do Wnioskodawcy.

Środki transferowane z Rachunku w Oddziale Banku na Rachunek Zagraniczny mogą wracać na Rachunek w Oddziale Banku lub zostawać na Rachunku Zagranicznym. Funkcjonowanie cash poolingu będzie opierać się na operacjach realizowanych poprzez następujące rachunki:

* Rachunki w Oddziale Banku, z którego środki są transferowane na Rachunek Zagraniczny tego samego Uczestnika.

* Rachunki zagraniczne prowadzone przez Banki założone w imieniu Pool leadera na rzecz Uczestnika, na które są przelewane środki pieniężne z Rachunków w Oddziale Banku tego samego Uczestnika.

* Rachunek Główny cash poolingu, tj. rachunek wirtualny prowadzony przez Bank w wybranej walucie, na którym odzwierciedlane jest wirtualnie łączne saldo rachunków PLN oraz pozostałych rachunków walutowych prowadzonych przez Bank. Konsolidacja będzie dokonywana na podstawie ustaleń wynikających z umowy cash poolingu, np. każdego dnia roboczego o ustalonej porze, tygodniowo lub miesięcznie o ustalonej porze w ciągu dnia.

W zależności od postanowień umowy cash poolingu, Bank będzie naliczać odsetki od salda wynikającego z wirtualnej konsolidacji sald rachunków odzwierciedlonych na Rachunku Głównym cash poolingu.

Korzystanie ze struktury cash poolingu będzie wiązać się z powstaniem stosunków zobowiązaniowych pomiędzy Wnioskodawcą a Pool leaderem. W szczególności, dodatnie saldo na Rachunku Zagranicznym oznaczać będzie zobowiązanie Pool leadera względem Wnioskodawcy. Z kolei ujemne saldo na Rachunku Zagranicznym oznaczać będzie zobowiązanie Wnioskodawcy względem Pool leadera. Przy czym, Bank nie będzie odpowiedzialny za zobowiązanie Pool leadera względem Wnioskodawcy lub za zobowiązanie Wnioskodawcy względem Pool leadera.

Pool leaderowi zostanie przyznany przez Bank limit zadłużenia na Rachunku Głównym. Środki z limitu kredytowego będą wykorzystywane m.in. na pokrycie niedoborów na rachunkach bieżących Uczestników (w tym Wnioskodawcy), którzy następnie będą zobowiązani do zapłaty odsetek na rzecz Pool leadera. Tym samym, Wnioskodawca będzie mógł uzyskać od Pool leadera kredyt w PLN (lub kredyt w innej walucie niż PLN określony jako równowartość kwoty zadłużenia w PLN). W przypadku wykazania salda ujemnego na Rachunku Zagranicznym, Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty odsetek od ujemnego salda na rzecz Pool leadera, który będzie pokrywał niedobory ze środków przyznanych przez Bank w ramach limitu kredytowego. Pool leader będzie też mógł pokrywać niedobory z wolnych środków dostępnych na Rachunku Głównym.

Uczestnicy struktury cash poolingu, którzy udzielili Bankowi dodatkowego zabezpieczenia, będą solidarnie odpowiedzialni za zobowiązania Pool leadera wobec Banku z tytułu korzystania z limitu kredytowego przyznanego Pool leaderowi przez Bank, a Bank będzie uprawniony do zaspokojenia swojego roszczenia z rachunku bankowego któregokolwiek z Uczestników.

W związku z powyższym Wnioskodawca może otrzymywać lub płacić odsetki w ramach struktury cash poolingu. Uczestnictwo w strukturze niewątpliwie będzie wiązało się określonymi korzyściami dla Wnioskodawcy. W szczególności, Wnioskodawca będzie mógł uzyskiwać odsetki od salda dodatniego na Rachunku Zagranicznym oraz korzystać z elastycznej formy finansowania bieżącej działalności (w przypadku pokrywania niedoborów na rachunku przez Pool leadera).

Bank będzie obciążał Pool leadera opłatami za świadczenie usług finansowych w ramach cash poolingu, na podstawie ustaleń zawartych w umowie cash poolingu.

Nie jest wykluczone, że Pool leader jako podmiot koordynujący proces cash poolingu w grupie kapitałowej będzie otrzymywać wynagrodzenie od innych Uczestników struktury za wykonywanie czynności wynikających z umowy cash poolingu.

Niezależnie od umowy uczestnictwa w strukturze, Wnioskodawca może zawrzeć z Pool leaderem (i/lub Uczestnikami) umowę pożyczki wewnątrzgrupowej. Przy czym konsekwencje podatkowe zawarcia takiej umowy powinny być oceniane odrębnie od umowy cash poolingu i nie są przedmiotem obecnego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w związku ze świadczeniem przez Pool leadera usług na rzecz Wnioskodawcy w ramach struktury cash pooling, Spółka powinna rozpoznać import usług zwolnionych, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT, do których rozliczania zobowiązana będzie Spółka jako nabywca usługi.

2.

W przypadku udzielenia twierdzącej odpowiedzi na pytanie oznaczone nr 1, czy Spółka będzie zobowiązana do wystawiania faktury wewnętrznej dokumentującej nabycie usług od Pool leadera.

Zdaniem Wnioskodawcy,

1.

W związku ze świadczeniem przez Pool leadera usług na rzecz Wnioskodawcy w ramach struktury cash pooling, Spółka powinna rozpoznać import usług zwolnionych, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT.

2.

Spółka nie będzie zobowiązana do wystawiania faktury wewnętrznej dokumentującej nabycie usług cash poolingu od Pool leadera.

W kwestii pytania nr 1

Import usług

Zgodnie z regulacjami art. 28b ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania (z zastrzeżeniem art. 28b ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 2Sf ust. 1i 1a, art. 25g ust. 1, art. 28i, 28j i 25n).

Przez import usług, zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o VAT rozumie się natomiast świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. W takich przypadkach, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT podatnikami podatku od towarów i usług są m.in. osoby prawne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.

W przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym, podmiotem świadczącym usługi na rzecz Spółki będzie Pool leader, jako podmiot koordynujący funkcjonowanie systemu w grupie kapitałowej w ramach umowy cash poolingu. Pool leader jest spółką z siedzibą w Szwecji, która nie posiada w Polsce stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowana w Polsce jako podatnik podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, zatem wartość usług świadczonych przez Pool leadera na rzecz Wnioskodawcy powinna zostać wykazana jako import usług, zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o VAT.

Z uwagi na fakt, iż miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę, do rozpoznania importu usług będzie zobowiązana Spółka jako podmiot będący usługobiorcą, mający siedzibę działalności gospodarczej w Polsce. W konsekwencji, Spółka będzie podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT na podstawie 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Podsumowując, Wnioskodawca będący nabywcą usług świadczonych przez Pool leadera w ramach funkcjonowania struktury cash poolingu, spełnia definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT. W konsekwencji, miejscem świadczenia i opodatkowania przedmiotowych usług będzie terytorium kraju, w którym usługobiorca (Spółka) posiada siedzibę działalności gospodarczej. Świadczone usługi stanowią zatem dla Spółki import usług w rozumieniu ustawy o VAT, wobec czego Spółka będzie zobowiązana do rozliczenia podatku z tego tytułu w Polsce.

Zwolnienie z opodatkowania VAT

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT, z podatku VAT zwolnione są usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Również art. 135 ust. 1 lit. d Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: "Dyrektywa VAT") przewiduje zwolnienie z podatku od wartości dodanej transakcji, łącznie z pośrednictwem, dotyczących rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych (z wyłączeniem windykacji należności).

Usługa świadczona na rzecz Spółki w ramach struktury cash poolingu polega na kompleksowym zarządzaniu przepływami finansowymi wewnątrz grupy kapitałowej, zapewnianiu płynności finansowej i optymalizacji kosztów finansowania bieżącej działalności gospodarczej Uczestników struktury, w tym Wnioskodawcy.

Kompleksowa usługa zarządzania płynnością finansową, która ma być świadczona przez Pool leadera na rzecz Spółki, odpowiada zakresowi usług opisanych w przywołanym przepisie Ustawy VAT oraz Dyrektywy VAT. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, jako nabywcy przedmiotowych usług, analizowana usługa będzie korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT.

Podsumowując powyższe uwagi, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie zobowiązany do opodatkowania importu usług zarządzania płynnością finansową (cash poolingu), zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na terytorium Polski. Mając z kolei na uwadze przepisy ustawy o VAT, usługa cash poolingu nabywana przez Wnioskodawcę będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego (np. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 5 marca 2012 r., o sygn. IBPP2/443-1282/11/IK).

W kwestii pytania nr 2

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, w brzmieniu od 1 stycznia 2013 r., w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla których podatnikiem jest ich usługobiorca, mogą być wystawiane faktury wewnętrzne.

Zgodnie z powyższymi przepisami, od 1 stycznia 2013 r. wystawienie faktury wewnętrznej dokumentującej import usług jest fakultatywne. Stąd też, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawiania faktur wewnętrznych dokumentujących nabycie usług zarządzania płynnością finansową (cash poolingu) od Pool leadera.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednakże wskazać należy, iż od dnia 1 stycznia 2013 r. cytowany przez Stronę art. 28b ust. 1 ustawy brzmi następująco: Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Natomiast od dnia 1 kwietnia 2013 r. cytowany przez Stronę art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy brzmi: Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne:

nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b.

usługobiorcą jest:

* w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

* w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4;

Powyższe zmiany przepisów pozostają bez wpływu na przedmiotowe rozstrzygnięcie.

Interpretacja nie dotyczy pozostałych uczestników opisanej struktury cash poolingu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl