IPPP3/443-22/13-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-22/13-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2013 r. (data wpływu 7 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków zastosowania stawki 0 zł do wyrobów o kodzie CN XXX - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków zastosowania stawki 0 zł do wyrobów o kodzie CN XXX.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

A.D. z siedzibą w W. (w dalszej treści wniosku zwana Wnioskodawcą) prowadzi działalność polegającą na sprzedaży na terytorium kraju przedsiębiorcom drogowym oraz przedsiębiorstwom produkującym materiały izolacyjne wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN XXX. Wyroby akcyzowe oznaczone kodem CN XXX dostarczane są Odbiorcy na podstawie stosownych dokumentów handlowych. Stosownie do treści art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13 ustawy, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł. Wnioskodawca, spełniając dyspozycję powyżej cytowanego przepisu prawa, stosuje przy sprzedaży wyrobów stawkę akcyzy 0 złotych. Art. 89 ust. 2 nie dookreśła jednak, w jaki sposób Wnioskodawca jest obowiązany udokumentować przeznaczenie sprzedawanego wyrobu na cele inne niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Regulacja art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym nie daje Wnioskodawcy - sprzedawcy wyrobu o kodzie CN XXX odpowiednich narzędzi do sprawnego uzyskania od swoich kontrahentów oświadczeń o przeznaczeniu nabytego wyrobu oraz wyraźnej legitymacji do odebrania od nabywców oświadczeń uzupełniających. W związku z powyższym Wnioskodawca w dalszej działalności zamierza odstąpić od odbierania jakichkolwiek oświadczeń od Odbiorców wyrobu, z ostrożności jednak umieści na fakturze będącej potwierdzeniem dokonanej transakcji sprzedaży klauzulę, "Wyrób przeznaczony jest do zużycia na cele inne niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opalowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Zużycie wyrobu na cele opalowe oraz jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych spowoduje powstanie u nabywcy obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym", pouczającą kontrahenta o jedynym możliwym przeznaczeniu nabywanego wyrobu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy klauzula "Wyrób przeznaczony jest do zużycia na cele inne niż opalowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Zużycie wyrobu na cele opałowe oraz jako dodatki lub domieszki do paliw opalowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych spowoduje powstanie u nabywcy obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym" umieszczona na fakturze dokumentującej sprzedaż wyrobu o symbolu CN XXX, stanowi wystarczającą przesłankę do zastosowania stawki 0 złotych, na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W świetle powyżej wskazanego stanu faktycznego Wnioskodawca twierdzi, iż nie ma obowiązku uzyskiwania od swoich kontrahentów - nabywców wyrobu o symbolu CN XXX odrębnych oświadczeń o przeznaczeniu nabytego wyrobu na cele inne niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, a umieszczona na fakturze klauzula stanowi wystarczającą przesłankę do zastosowania stawki 0 złotych, na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Należy mieć bowiem na uwadze fakt, że stosownie do postanowień Not wyjaśniających do nomenklatury scalonej Unii Europejskiej, wydanej na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia Rady 9EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. U. L 256 z 7 września 1987 r.) wyroby o symbolu CN XXX obejmuje bitum naftowy, charakteryzujący się temperaturą krzepnięcia, określona metodą ASTM D 938, nie mniejszą niż 30 stopni Celsjusza, gęstością nie mniejszą niż 0,942 g/cm3 w 70 stopniach Celsjusza i penetracją z igłą w 25 stopniach Celsjusza metodą ASTM D 5 nie mniejszą niż 400. Wnioskodawca jak profesjonalny przedsiębiorca, trudniący się sprzedażą na terenie kraju wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN XXX, dysponuje wszelkimi kartami charakterystyki, certyfikatami kontroli produkcji oraz świadectwami jakości, dotyczącymi nabywanych wyrobów, z uwzględnieniem ich składu chemicznego. Po dogłębnej analizie wyżej wymienionych dokumentów jednoznacznie wynika, iż wyroby o symbolu CN XXX, wśród których znajdują się wszelkie rodzaje bitumu naftowego - będącego głównym przedmiotem obrotu przez Wnioskodawcę - nie mogą być użyte ze względu na swój skład chemiczny do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. W ocenie Wnioskodawcy składane oświadczenie o przeznaczeniu nabytego wyrobu jest oświadczeniem pozbawionym w danej sytuacji faktycznej realnego i wymiernego znaczenia. Zgodnie z załączoną do wniosku o interpretację Kartą Charakterystyki, pochodzącą bezpośrednio od producenta nabywanych przez Wnioskodawcę wyrobów - spółkę O. A., asfalty drogowe o symbolu XXX są przeznaczone do budowy dróg, lotnisk i innych nawierzchni oraz do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych. Wyżej wymienione produkty nie mogą być przeznaczone do celów innych niż te, które zostały wskazane w karcie charakterystyki.

Wskazaną powyżej tezę wywieść można również z Karty charakterystyki Bituminu naftowego, oferowanego przez spółkę E., jednego z głównych kontrahentów Wnioskodawcy, od którego odbierany jest produkt będący przedmiotem dalszego obrotu. Podsumowując powyższą argumentację, skład bituminu naftowego oraz jego parametry jednoznacznie wykluczają jego użycie do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Ponadto wskazać należy, iż w powyżej wskazanym stanie faktycznym na wystawionej kontrahentowi - nabywcy wyrobu o symbolu CN XXX - fakturze VAT Wnioskodawca obligatoryjnie umieszczałby klauzulę: "Wyrób przeznaczony jest do zużycia na cele inne niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Zużycie wyrobu na cele opałowe oraz jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych spowoduje powstanie u nabywcy obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym." Powyższe pouczenie w sposób ścisły informowałoby kontrahenta o jedynym możliwym przeznaczeniu nabywanego produktu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazuje, iż prowadzi działalność polegającą na sprzedaży na terytorium kraju przedsiębiorcom drogowym oraz przedsiębiorstwom produkującym materiały izolacyjne wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN XXX.

Wątpliwość Wnioskodawcy związana jest z obowiązkiem udokumentowania przeznaczenia sprzedawanego wyrobu w celu zastosowania, na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy, stawki akcyzy wynoszącej 0 złotych. Wnioskodawca powziął wątpliwość czy klauzula "Wyrób przeznaczony jest do zużycia na cele inne niż opalowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Zużycie wyrobu na cele opałowe oraz jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych spowoduje powstanie u nabywcy obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym" umieszczona na fakturze dokumentującej sprzedaż wyrobu o symbolu CN XXX, stanowi wystarczającą przesłankę do zastosowania stawki 0 złotych, na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy.

Wyjaśniając powyższą kwestię wskazać należy, iż stawkę podatku akcyzowego wynikającą z art. 89 ust. 2 ustawy stosuje się bez spełnienia dodatkowych warunków wynikających z innych przepisów odnoszących się do podatku akcyzowego. Tym samym zastosowanie stawki podatku wynoszącej 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy nie wymaga spełnienia jakichkolwiek warunków poza wynikającymi z samego przepisu.

Zatem, w celu zastosowania - na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy - stawki podatku wynoszącej 0 zł. Wnioskodawca nie jest zobowiązany do uzyskiwania od kontrahentów oświadczeń, iż wszystkie zakupione u Wnioskodawcy wyroby o symbolu CN XXX zostaną przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Wnioskodawca sprzedając przedmiotowe wyroby akcyzowe oznaczone kodem CN XXX bez oświadczenia o przeznaczeniu, w sytuacji gdy faktycznie niniejsze wyroby są sprzedawane do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, jest uprawniony do opodatkowania ich podatkiem akcyzowym w wysokości 0 zł.

Niemniej jednak Wnioskodawca we własnym interesie, np. wskazania w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż przedmiotowe wyroby faktycznie mają zostać przeznaczone przez kontrahentów do celów uprawniających do zastosowania wynikającej z art. 89 ust. 2 ustawy stawki w wysokości 0 zł, tj. do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych może zamieszczać na fakturach odpowiednią klauzulę.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl