IPPP3/443-218/11-2/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-218/11-2/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zastosowania zwolnienia dla świadczonych usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla świadczonych usług szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 27 października 2009 r. Wnioskodawczyni prowadząca działalność gospodarczą pod firmą H. w S. podpisała z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) umowę o dofinansowanie projektu "Doskonalenie kluczowych umiejętności..." w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki działanie Rozwój Kadr Nowoczesnej Gospodarki, poddziałanie: Rozwój Kapitału Ludzkiego w Przedsiębiorstwach współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Podstawowym założeniem podpisanej umowy jest działalność skupiająca się przede wszystkim na podnoszeniu kwalifikacji menadżerów na zasadach non profit. Kwota dofinansowania na: - wydatki ogólne związane z zarządzaniem i obsługą projektu, - cross-finansing - wydatki związane z obsługą procesu szkoleniowego oraz - wydatki pośrednie związane z realizacją projektu wynosi 100%.

Wydatki na szkolenia są finansowane zgodnie z regułami pomocy publicznej.

Uczestnicy szkoleń zobowiązani są do Wniesienia wkładu własnego, który wynosi 20% dla mikro-i małych przedsiębiorstw oraz 30% dla średnich przedsiębiorstw. H. wystawia uczestnikom szkoleń faktury VAT na kwoty wynikające z wniesionego wkładu. PARP jako Jednostka Wdrażająca przyznała H. wsparcie w formie dotacji rozwojowej na realizację Projektu w wysokości 947 270,34 pln, co stanowi 86,3% całkowitych wydatków. Pozostałą część w wysokości 149 889,66 pln pokryją uczestnicy szkoleń.

W myśl art. 29 ust. 1 podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 pkt 2 w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze. Z treści wyżej wymienionych uregulowań wynika, że opodatkowanie dotacji uzależnione jest od celu, na jaki została przyznana.

Zgodnie z art. 5 cytowanej ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1, (o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1) rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 (o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1) rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, Aby uznać świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą.

Z danego stosunku prawnego musi wynikać bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. W zamian za usługę powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Nieodpłatna dostawa towarów i nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu (z wyjątkiem sytuacji określonych w art. 7 ust. 2 i 8 ust. 2 ustawy o VAT).

Konkludując dofinansowanie wynikające realizacji projektu nie stanowi dopłaty do ceny, nie wpływa na wielkość obrotu i nie jest objęte zakresem wymienionym w art. 5 ustawy o VAT, a zatem nie jest objęte opodatkowaniem podatkiem VAT.

Do 31 grudnia 2010 r. usługi edukacyjne wykazane pod pozycją 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) korzystały ze zwolnienia z opodatkowania. Nowelizacja ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług radykalnie zawęziła katalog zwolnień.

Od 1 stycznia w art. 43 ust. 1 pkt 29c znowelizowanej ustawy (Dz. U. Nr 226, poz. 1476 z 29 października 2010 r.) oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia wykonawczego Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z dnia 27 grudnia 2010 r.) zwolnione z podatku VAT pozostały między innymi usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane ze środków publicznych. Niestety ustawodawca nie definiuje tych pojęć i nie odwołuje się do żadnych konkretnych aktów prawnych, pozostawiając podatnikom problem właściwej kwalifikacji, naraża ich na konsekwencje finansowe. Aktem prawnym najczęściej powoływanym w sprawie uzyskiwania uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych jest rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. (Dz. U. Nr 31, poz. 216). W § 1 ust. 3 cytowanego rozporządzenia ustawodawca wyjaśnia, że pod pojęciem kwalifikacji zawodowych - należy rozumieć zakres wiadomości i umiejętności niezbędnych do wykonywania zadań zawodowych wynikających z opisu zawodu. W literaturze przyjmuje się, że kształcenie zawodowe umożliwia przygotowanie do zawodu, w szczególności przygotowanie do wykonywania określonej pracy zawodowej w danej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy. Istotą kształcenia zawodowego jest kształcenie umożliwiające opanowanie wiedzy związanej z wybranymi zawodami i zawodami pokrewnymi, opanowanie metod, środków i form pracy zawodowej, rozwinięcie zainteresowań i uzdolnień potrzebnych w związku wykonywaniem zawodu oraz przyzwyczajenie do ciągłego podnoszenia kwalifikacji. Obejmuje ono zarówno kształcenie przedzawodowe, właściwe kształcenie zawodowe jaki wszelkie formy dokształcenia i doskonalenia zawodowego. Pomiędzy zawodem i kształceniem występuje sprzężenie zwrotne. Uzyskanie określonego stopnia doskonałości zawodowej jest możliwe poprzez kształcenie, a wykonywanie zawodu daje możliwości zdobycia doświadczenia, sukcesu i życiowej satysfakcji. Celem prowadzonych szkoleń w ramach projektu "Doskonalenie kluczowych umiejętności..." jest dostarczenie menedżerom wiedzy umiejętności związanych z przemianą koncepcji strategicznych zarządu w spójne działania całej kadry. Założeniem programu jest zdobycie kluczowych umiejętności, które decydują o sukcesie pracy menedżera w sytuacji zmian, silnej konkurencji i ambitnym otoczeniu zawodowym, poznanie koncepcji efektywnego kierowania poprzez analizę kluczowych cech kierowniczych, typów zachowań kierowniczych, stylów kierowania dopasowanych do poziomu dojrzałości pracownika. Wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie szkoleń nie są wiedzą ogólną, lecz wiedzą zawodową, niezbędną dla tej grupy zawodowej. Aby menedżer mógł pełnić swój zawód musi posiadać różne umiejętności niekoniecznie związane z dziedziną, którą zarządza.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy otrzymane ze środków EFS dofinansowanie do kosztów świadczonych usług szkoleniowych stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 2004 r. z późn. zm.).

2.

Czy usługi szkoleniowe realizowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów (Dz. U. 246 poz. 1649 dnia 27 grudnia 2010 r.).

Stanowisko Wnioskodawcy otrzymane za pośrednictwem PARP dofinansowanie do realizacji projektu "Doskonalenie kluczowych umiejętności... w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Dofinansowanie to nie stanowi dopłaty do ceny, nie wpływa na wielkość obrotu i nie jest objęte zakresem wymienionym w art. 5 ustawy o VAT, a zatem nie jest objęte opodatkowaniem podatkiem VAT.

Usługi szkoleniowe realizowane przez H. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów, ponieważ spełniają kryteria pojęcia kształcenia zawodowego oraz są współfinansowane ze środków publicznych powyżej 70%. Ponadto zwolnienie usług wymienionych w § 13 ust. 1 pkt 20 nie jest uwarunkowane posiadaniem akredytacji przez świadczące podmioty, jak również nie jest zobowiązane formą, w jakiej są świadczone, taką jak kursy, seminaria.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl