IPPP3/443-214/12-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-214/12-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2012 r. (data wpływu 23 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie produkcji denaturatu na bazie nabytego alkoholu etylowego całkowicie skażonego zgodnie z rozporządzeniem Komisji WE 3199/93 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie produkcji denaturatu na bazie nabytego alkoholu etylowego całkowicie skażonego zgodnie z rozporządzeniem Komisji WE 3199/93.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Firma T. Sp. z o.o. zamierza rozpocząć produkcję denaturatu (zgodnego z polską normą PNA-79532). Do produkcji będzie używać alkoholu etylowego skażonego zgodnie z Rozporządzenie Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22.11.1993. W składzie denaturatu występować będzie 92% (objętościowo) alkoholu etylowego skażonego zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22.11.1993. ww. alkohol firma kupować będzie w Polsce, alkohol na fakturze oznaczony będzie jako całkowicie skażony skażalnikami zgodnymi z Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 3199/932 dnia 22.11.1993. Produkcja będzie polegała na rozcieńczaniu, barwieniu i nalewaniu alkoholu do opakowano pojemności: 0,2 I, 0,5 I, 1 I., 5 I. Firma T. Sp. z o.o. nie jest zarejestrowana jako skład podatkowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy firma może rozpocząć produkcję denaturatu, używając do produkcji alkoholu etylowego skażonego zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22.11.1993 poza składem podatkowym. Czy ma znaczenie pojemność opakowań do jakich będzie rozlewany gotowy produkt (denaturat).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Alkohol etylowy całkowicie skażony (zgodnie z rozporządzeniem Komisji WE 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r.) jest całkowicie zwolniony z akcyzy i nie podlega przepisom o szczególnym nadzorze podatkowym. Firma T. Sp. z o.o. może rozpocząć produkcję denaturatu, mimo iż nie jest zarejestrowana jako skład podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, napoje alkoholowe, oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Ponadto stosownie do art. 93 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Stosownie do art. 93 ust. 2 ww. ustawy produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego a także jego rozlew.

Artykuł 47 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji określonych w ust. 1-7.

Zgodnie z treścią art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym na mocy której zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy całkowicie skażony, importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo albo produkowany na terytorium kraju, wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej, środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

W przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym jak i przepisach zawartych w rozporządzeniach wykonawczych do ww. ustawy prawodawca nie zawarł dodatkowych warunków dla zastosowania zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nabywany przez Wnioskodawcę alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażenia alkoholu etylowego na podstawie Rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego.

W tym miejscu zauważyć trzeba, iż należy rozróżnić zwolnienie z akcyzy określone w art. 30 ust. 9 pkt 1 ww. ustawy od zwolnień od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, które zostały określone w art. 32 cyt. ustawy.

W art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy zostało wymienione obligatoryjne zwolnienie alkoholu etylowego całkowicie skażonego zgodnie z rozporządzeniem komisji (WE) 3199/93, niezależne od przeznaczenia wyrobów. Natomiast zwolnienie z akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na przeznaczenie zostało odrębnie określone w art. 32 cyt. ustawy, dla którego prawodawca określił odpowiednie warunki przy spełnieniu których ma ono zastosowanie.

Stosownie do powyższego, warunki zwolnienia z akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na przeznaczenie określone w art. 32 ww. ustawy nie mają zastosowania do zwolnienia z akcyzy przedmiotowego wyrobu wymienionego w art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy.

W myśl powyższego nabywany przez Wnioskodawcę alkohol etylowy skażony zgodnie z Rozporządzeniem Komisji 3199/93, który używany jest do produkcji denaturatu, polegającej na rozcieńczaniu, barwieniu i rozlewie alkoholu do opakowań korzysta z obligatoryjnego zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy, bez konieczności spełnienia dodatkowych warunków.

A zatem Spółka używając do produkcji denaturatu całkowicie skażony alkohol etylowy może rozpocząć tą produkcję poza składem podatkowym, i nie ma znaczenia do jakich pojemników jest on rozlewany.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl