IPPP3/443-214/09-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-214/09-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2009 r. (data wpływu 17 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca ("Wnioskodawca") działa w branży technologii informatycznych. Spółka w swojej ofercie skierowanej do klientów-usługobiorców ("Klient") posiada m.in. następujące rodzaje usług:

1) usługi pośrednictwa polegające na umieszczeniu oferty Klienta na stronie www Partnera (podmiotu niepowiązanego, który na mocy odrębnej umowy odpłatnie udostępnia Spółce powierzchnie na swojej stronie www). Oferta zawiera zazwyczaj formularz kontaktowy, lub inną aplikację umożliwiającą przekierowanie Internauty do Klienta.

Przy usłudze tego rodzaju, Klient płaci Spółce wynagrodzenie w postaci kwoty określonej w umowie między Spółką oraz Klientem (należnej Spółce w razie zainicjowania określonej czynności przez internautę, np. wypełnienia formularza) lub prowizji (określonej kwotowo lub procentowo) od zawartej transakcji (która może polegać np. na zamówieniu przez Internautę u Klienta - karty kredytowej lub polisy, ubezpieczeniowej) dokonanej pomiędzy Internautą a Klientem;

2) usługi pośrednictwa polegającej na umieszczeniu oferty Klienta na stronie www Partnera (podmiotu niepowiązanego, który na, mocy odrębnej umowy odpłatnie udostępnia Spółce powierzchnie na swojej stronie www), Oferta zawiera zazwyczaj formularz kontaktowy, lub inną aplikację umożliwiającą przekierowanie Internauty do Klienta.

Przy usłudze tego rodzaju, Klient płaci Spółce wynagrodzenie składające się z dwóch elementów: (I) opłaty stałej - w wysokości przewidzianej przez odpowiednią umowę, niezależnie od zachowania internauty, (II) kwoty określonej w umowie między spółką oraz Klientem (należnej Spółce w razie zainicjowania określonej czynności przez internautę, np. wypełnienia formularza), lub prowizji (określonej kwotowo lub procentowo) od zawartej transakcji (która może polegać np. na zamówieniu przez Internautę u Klienta - karty kredytowej lub polisy ubezpieczeniowej) dokonanej pomiędzy Internautą a Klientem.

W zależności od umów z Klientami formularz kontaktowy lub inna aplikacja umożliwiająca przekierowanie Internauty do Klienta zawiera albo (I) tylko informacje podstawowe o Internaucie (np. imię, nazwisko, telefon kontaktowy lub adres mailowy), albo (II) wszystkie dane potrzebne klientowi do podjęcia decyzji czy i jaką usługę, będzie świadczył na rzecz danego Internauty.

Usługi Pośrednictwa 1 i Usługi Pośrednictwa 2 są świadczone na rzecz banków, ubezpieczycieli, doradców finansowych i podmiotów, które udzielają pożyczek gotówkowych - podmiotów świadczących, usługi sklasyfikowane w PKWiU w sekcji J - usługi pośrednictwa finansowego.

Wnioskodawca otrzymał stanowisko Urzędu Statystycznego w Łodzi, co do klasyfikacji świadczonych przez Spółkę usług, które zostały sklasyfikowane następująco:

* PKWiU 74.90.20.0 "Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane"

* PKWiU 74.87.17-00.00 "Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane"

* PKWiU 74.84.16-00.00 "Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane"

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że świadczenie Usługi Pośrednictwa 1 i Usługi Pośrednictwa 2 na rzecz banków i ubezpieczycieli świadczących usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w sekcji J PKWiU stanowią świadczenie usług pomocniczych do usług pośrednictwa finansowego i stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT podlegających zwolnieniu od tego podatku w związku z pozycją 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z pozycją 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT świadczenie przez Wnioskodawcę Usługi Pośrednictwa nr 1 oraz Usługi Pośrednictwa nr 2 na rzecz banków, ubezpieczycieli, doradców finansowych i podmiotów, które udzielają pożyczek gotówkowych świadczących usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w sekcji J PKWiU stanowi świadczenie usług pomocniczych do usług pośrednictwa finansowego podlega zwolnieniu od podatku VAT.

Zdaniem Spółki w związku z tym, że świadczy ona usługi na rzecz banków i ubezpieczycieli, doradców finansowych i podmiotów, które udzielają pożyczek gotówkowych umożliwiające im świadczenie usług pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w sekcji J PKWiU, za które Spółka otrzymuje wynagrodzenie w wysokości zależnej od tego czy Internauta zostanie za pomocą działań Spółki przekierowany do Klienta i dokona odpowiedniej czynności na stronie www Klienta świadczącego usługi pośrednictwa finansowego, należy uznać, że są to usługi pomocnicze do usług pośrednictwa finansowego. W związku z tym, Usługi Pośrednictwa 1 oraz Usługi Pośrednictwa 2 będą zwolnione od podatku VAT stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z pozycją 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

Potwierdzenia stanowiska Wnioskodawcy można znaleźć również w przepisach wspólnotowych. Art. 135 ust. 1 Dyrektywy UE 2006/112 przewiduje m.in.:

1.

zwolnienie od podatku transakcji ubezpieczeniowych wraz z usługami pokrewnymi świadczonymi przez brokerów i agentów ubezpieczeniowych (przy czym z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wynika, że nie chodzi w tym wypadku jedynie o zarejestrowanych brokerów i agentów, ale również o podmioty których celem jest kontaktowanie klientów ubezpieczeniowych z ubezpieczycielem tak w wyroku C-472/03 Artur Andersen Co. Accountants c.s.) oraz

2.

zwolnienie od podatku transakcji pośrednictwa finansowego związanego z udzielaniem kredytów, rachunków depozytowych, rachunków bieżących, przelewów innych co do których Europejski Trybunał Sprawiedliwości wskazał, że są nimi również usługi, w których podmiot świadczący nie jest związany z żadną ze stron umowy kredytowej, do której zawarcia się przyczynił oraz że nie kontaktuje się bezpośrednio z żadną z tych stron, a kluczowym zagadnieniem jest kwestia "skojarzenia"; "skontaktowania stron umowy - tak w wyrokach w połączonych sprawach C-308/96 i C-94/97 Madgett i Baldwin.

Potwierdzeniem prawidłowości stanowiska Spółki mogą być również: (I) interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku z dnia 24 grudnia 2004 r. (sygn. PI/005-2479/04/Cip), (II) postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Częstochowie z dnia 21 sierpnia 2006 r. (sygn. PP/443-42/2006), a także (III) Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 czerwca 2008 r. (sygn. IPPP1/443-557/08-2/GD).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in.: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

Jak stanowi art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Stosownie zaś do poz. 3 powyższego załącznika, zawierającego wykaz usług zwolnionych od podatku, zwolnione są od podatku usługi pośrednictwa finansowego Sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10 - 00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10 - 00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie technologii informatycznych. Spółka posiada w swojej ofercie dwa rodzaje usług:

1.

usługi pośrednictwa polegające na umieszczeniu oferty Klienta na stronie www Partnera (podmiotu niepowiązanego, który na mocy odrębnej umowy odpłatnie udostępnia Spółce powierzchnie na swojej stronie www). Oferta zawiera zazwyczaj formularz kontaktowy, lub inną aplikację umożliwiającą przekierowanie Internauty do Klienta. Przy usłudze tego rodzaju, Klient płaci Spółce wynagrodzenie w postaci kwoty określonej w umowie między Spółką oraz Klientem (należnej Spółce w razie zainicjowania określonej czynności przez internautę, np. wypełnienia formularza) lub prowizji (określonej kwotowo lub procentowo) od zawartej transakcji (która może polegać np. na zamówieniu przez Internautę u Klienta - karty kredytowej lub polisy, ubezpieczeniowej) dokonanej pomiędzy Internautą a Klientem.

2.

usługi pośrednictwa polegającej na umieszczeniu oferty Klienta na stronie www Partnera (podmiotu niepowiązanego, który na, mocy odrębnej umowy odpłatnie udostępnia Spółce powierzchnie na swojej stronie www), Oferta zawiera zazwyczaj formularz kontaktowy, lub inną aplikację umożliwiającą przekierowanie Internauty do Klienta. Przy usłudze tego rodzaju, Klient płaci Spółce wynagrodzenie składające się z dwóch elementów: (I) opłaty stałej - w wysokości przewidzianej przez odpowiednią umowę, niezależnie od zachowania internauty, (II) kwoty określonej w umowie między spółką oraz Klientem (należnej Spółce w razie zainicjowania określonej czynności przez internautę, np. wypełnienia formularza), lub prowizji (określonej kwotowo lub procentowo) od zawartej transakcji (która może polegać np. na zamówieniu przez Internautę u Klienta - karty kredytowej lub polisy ubezpieczeniowej) dokonanej pomiędzy Internautą a Klientem.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że wykonywane przez siebie usługi Urząd Statystyczny w Łodzi sklasyfikował w następujących grupowaniach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU):

* PKWiU 74.90.20.0 "Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane"

* PKWiU 74.87.17-00.00 "Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane"

* PKWiU 74.84.16-00.00 "Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane"

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego, czy wykonywane przez siebie usługi prawidłowo klasyfikuje jako usługi pomocnicze do usług pośrednictwa finansowego, które podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z pozycją nr 3 załącznika nr 4 do tej ustawy.

W związku z powyższym biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, a także wskazane powyżej przepisy prawa podatkowego tut. organ stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe. Kluczową rolę w rozwiązaniu wskazanego we wniosku problemu odgrywają określone przez Wnioskodawcę grupowania PKWiU, do których przyporządkowane są wykonywane przez Spółkę usługi. Należy podkreślić, że usługi te nie są wymienione w ustawowym katalogu usług zwolnionych z podatku od towarów i usług, zawartym w załączniku nr 4 do ustawy o VAT, jak również nie korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie innych przepisów, a co za tym idzie, brak jest podstaw prawnych do zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT czy też innych przepisów wykonawczych. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie zostały również wymienione wśród usług korzystających z preferencyjnej stawki VAT. Tym samym przedmiotowe usługi sklasyfikowane przez Wnioskodawcę pod symbolami PKWiU 74.84.16-00.00, 74.87.17-00.00, 74.90.20.0 winny być opodatkowane podstawową stawką VAT tj. 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

W tym miejscu należy wskazać, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest wyłącznie Podatnik.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie pragnie zaznaczyć, że organ podatkowy nie jest uprawniony do oceny załączonych przez Podatnika do wniosku załączników.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl