IPPP3/443-212/10-4/KC - Określenie stawki podatku VAT dla usług budowlanych w budynku kotłowni przy domu opieki społecznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-212/10-4/KC Określenie stawki podatku VAT dla usług budowlanych w budynku kotłowni przy domu opieki społecznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2010 r. (data wpływu 3 marca 2010 r.), uzupełniony pismem w dniu 2 czerwca 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 20 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku do usług budowlanych w budynku kotłowni przy domu opieki społecznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony w dniu 2 czerwca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku do usług budowlanych w budynku kotłowni przy domu opieki społecznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

W 2007 r. zawarto umowę z inwestorem na wykonanie przebudowy budynku gospodarczego na kotłownię dla domu pomocy społecznej, natomiast w 2008 r. budowę domu wraz zakupem i montażem pieca na biomasę oraz z zakupem i montażem kolektorów słonecznych. Zgodnie z pierwszą umową inwestor zobowiązał się zapłacić cenę brutto (bez uwzględnienia stawki VAT), natomiast zgodnie z drugą umową- cenę brutto z 22% stawką podatku VAT. W 2007 r. została rozliczona tylko część prac związanych z wykonaniem kotłowni. Obecnie inwestor domaga się skorygowania wszystkich faktur VAT (z wyłączeniem faktur na zakup i montaż pieca na biomasę oraz kolektorów słonecznych) za lata 2007-2008 z uwagi na błędnie zastosowaną stawkę podatku VAT w wysokości 22% zamiast 7%. Zdaniem inwestora nie ma podstaw do podpisywania aneksów do umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy budynek kotłowni - jako oddzielny obiekt - stanowi infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu i w 2008 r. podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 22%...

Czy możliwe jest wystawienie faktur korygujących VAT zmniejszających kwotę brutto bez sporządzenia aneksów do umów na zmianę ceny...

Zdaniem Wnioskodawcy prace związane z budową domu pomocy społecznej - zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy - opodatkowane są stawką 7%. Po podpisaniu aneksów do umów w zakresie ceny za wykonane prace może wystawić faktury korygujące zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług w okresie do 31 grudnia 2007 r. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą obowiązywała stawka w wysokości 7%. Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się m.in. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniana wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne, jeżeli są one związane z obiektami: budownictwa mieszkaniowego. Fakt opodatkowania stawką 7% budowy domu pomocy społecznej w 2007 r. wynika z poz. 20 załącznika Nr 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem również za wykonanie przebudowy budynku gospodarczego na kotłownię w 2007 r. moim zdaniem mogę zastosować stawkę podatku VAT 7%. Przepisy podatku od towarów i usług obowiązujące od 1 stycznia 2008 r. nie wskazują, że obniżona stawka VAT dotyczy też infrastruktury towarzyszącej, jak to czynił art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a). Brak jest, zdaniem Wnioskodawcy, podstawy do korekty faktur VAT za prace wykonane w 2008 r. przy przebudowie budynku gospodarczego na kotłownię.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. W okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r., stosownie do art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i lit. b) ustawy, obniżoną stawką do 7% objęte były roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, a także obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2007 r., przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w załączniku Nr 1 poz. 20, stawką 7% opodatkowane były również:

20. Budowa, remonty i bieżąca konserwacja budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130):

1.

domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych,

2.

budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.

Zgodnie z art. 146 ust. 3 ustawy, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumiało się:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

W związku z powyższymi uregulowaniami prawnymi, w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą stosowana była 7% stawka podatku. Od dnia 1 stycznia 2008 r. Stawką 7% podatku od towarów i usług opodatkowane są roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane wyłącznie z budownictwem mieszkaniowym. Utrata mocy przez ww. przepis przejściowy spowodowała, iż od 1 stycznia 2008 r. do budowy, remontów i konserwacji obiektów infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu zastosowanie ma podstawowa, 22% stawka podatku VAT.

Z przedstawionego wniosku wynika, że w 2007 r. Wnioskodawca zawarł umowę z inwestorem na przebudowę budynku gospodarczego na kotłownię dla domu pomocy społecznej, który według klasyfikacji PKOB, mieścił się w definicji obiektu budownictwa mieszkaniowego. Zastosowanie stawki 22% na wykonanie rzeczonej przebudowy było niewłaściwe, w związku z zapisem ww. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a). oraz poz. 20 załącznika Nr 1) cyt. powyżej rozporządzenia. Obiekt taki, sklasyfikowany w klasie 1130, korzystał z opodatkowania stawka preferencyjną 7%. Ustawą z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z dnia 19 października 2007 r.) wprowadzone zostało nowe brzmienie art. 41 ust. 12a-12c oraz w związku z tym nowa definicja obiektów budownictwa mieszkaniowego. Taki stan prawny spowodował, że korzystająca do tej pory ze stawki podatku 7% infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, od początku 2008 r. podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zawartych w art. 41 ust. 1 ustawy. Zgodzić się trzeba ze stanowiskiem Wnioskodawcy w tej kwestii, że budynek kotłowni- jako oddzielny obiekt- przy domu opieki społecznej, stanowił infrastrukturę towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu a inwestycje w zakresie takich obiektów korzystały w 2007 r. ze stawki 7%, natomiast od 1 stycznia 2008 r. ze stawki podstawowej 22%.

Kwestie wystawiania faktur, w tym faktur korygujących oraz zasady ich rozliczania reguluje art. 29 ust. 4a ustawy oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.). Stosownie do przepisu § 13 ust. 1 i ust. 3 ww. rozporządzenia fakturę korygującą wystawia się gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów, w przypadku zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu. Wymienione wyżej przypadki mieszczą się w grupie faktur korygujących powodujących obniżenie kwoty podatku należnego. Istotą faktur korygujących jest korekta danych zawartych w fakturach pierwotnych oraz udokumentowanie ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym. Zaznaczyć należy, że faktura korygująca, bez potwierdzenia jej odbioru nie stanowi wystarczającej podstawy do obniżenia podatku należnego - dopiero potwierdzenie odbioru, faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych w fakturze i daje prawo do takiego obniżenia.

W pytaniu dotyczącym możliwości wystawienia faktur korygujących, tut. Organ może odnieść się tylko do prawnych przesłanek pozytywnych w tej kwestii, przywołując cytowane wyżej przepisy ustawy oraz aktu wykonawczego do tej ustawy. Natomiast w materii umów pomiędzy podatnikami i ewentualne spory, wynikające z zasady swobody zawierania umów, Organ nie jest upoważniony do udzielenia odpowiedzi dotyczącej świadczeń innych niż podatki i opłaty publiczne. Swobodę umów definiuje się, na gruncie prawa zobowiązań, jako kompetencję do kształtowania przez podmioty wiążących je stosunków prawnych w drodze dwu- lub wielostronnych oświadczeń woli. To strony takiej umowy mogą ukształtować treść zobowiązania według swego uznania, a tym samym powołać do życia taki stosunek zobowiązaniowy, jaki odpowiada ich interesom. Zatem, tut. Organ uznaje się za niewłaściwy, w zakresie sporządzenia aneksu do umowy pomiędzy Wnioskodawcą a jego inwestorem.

Reasumując, Wnioskodawca poprawnie uznał, że budynek kotłowni, jako oddzielny obiekt przy domu opieki społecznej, stanowił infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu i w stosunku, do którego usługi budowlano-montażowe do końca 2007 r. korzystały ze stawki preferencyjnej 7% a w 2008 r. podlegały już opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 22%. Zatem, w sytuacji gdy Wnioskodawca wystawił inwestorowi w 2007 r. faktury za wykonanie przebudowy takiego budynku ze stawką 22%, to powinien dokonać za ten rok korekty podatku należnego do wysokości 7%, tzn. wystawić faktury korygujące. W kwestii sporządzania aneksów do umów cywilnoprawnych Organ uznał się za niewłaściwy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl