IPPP3/443-207/09-4/CS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-207/09-4/CS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.), uzupełniony pismem z dnia 19 maja 2009 r. (data wpływu 26 maja 2009 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 11 maja 2009 r. nr IPPP3/443-207/09-2/CS, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży samochodów osobowych po 28 lutego 2009 r. oraz dokonania korekty podatku akcyzowego zapłaconego przy nabyciu tych samochodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży samochodów osobowych po 28 lutego 2009 r. oraz dokonania korekty podatku akcyzowego zapłaconego przy nabyciu tych samochodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik jest Dealerem samochodowym - głównym przedmiotem działalności jest sprzedaż pojazdów na podstawie umowy autoryzowanej dystrybucji pojazdów zawartej z Importerem pojazdów. Podatnik ma działalność zarejestrowaną w KRS w zakresie sprzedaży samochodów pod symbolem XXX - Sprzedaż hurtowa/detaliczna pojazdów mechanicznych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej podatnik dokonuje zakupu samochodów, w tym osobowych na różne cele związane bezpośrednio z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Stan faktyczny:

Podatnik dokonał przed 1 marca 2009 r. zakupu samochodów osobowych i do tego dnia nie dokonał sprzedaży tych samochodów.

Przedstawiany stan faktyczny dotyczy samochodów osobowych:

* zakupionych z przeznaczeniem do odsprzedaży opodatkowanej tj. zaliczanych u podatnika do towarów handlowych,

* zakupionych przed 1 marca 2009 r. przy zakupie których, podatnik skorzystał z prawa obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconej przy ich nabyciu wykazanej na fakturze zakupu od autoryzowanego Dystrybutora - z prawa tego skorzystał w miesiącach zakupu tych samochodów na podstawie faktur zakupu od Dystrybutora,

* nie sprzedanych przed 1 marca 2009 r. (będących na stanie magazynowym na dzień 28 lutego 2009 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy u podatnika w przypadku sprzedaży tych samochodów osobowych od dnia 1 marca 2009 r. wystąpi obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym.

2.

Jeśli podatnik nie jest podatnikiem podatku akcyzowego od sprzedaży tych samochodów od dnia 1 marca 2009 r. to czy korektę obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconej przy nabyciu tych samochodów ma obowiązek wykonać jednorazowo w marcu 2009 r., czy za miesiąc skorzystania z tego prawa tzn. za miesiąc nabycia tego samochodu.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1. Zgodnie z art. 154 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. obowiązek w akcyzie od wyrobów niezharmonizowanych w tym opisanych we wniosku samochodów osobowych powstał przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy u Dystrybutora tych samochodów, a nie u podatnika (dealera). Dystrybutor do tego dnia dokonał zapłaty należnej akcyzy (tzn. wykazał należną akcyzę na fakturze sprzedaży do dealera) za wprowadzenie tych samochodów do obrotu na terytorium kraju. W związku z tym u podatnika sprzedaż samochodów osobowych będących przedmiotem wniosku od dnia 1 marca 2009 r. nie powoduje powstanie obowiązku w podatku akcyzowym.

Ad. 2. Zgodnie z art. 79. ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r. "podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu."

W związku z tym, że od 01. 03. 2009 r. u podatnika przy sprzedaży tych samochodów nie powstaje obowiązek w akcyzie, to z tym dniem podatnik traci prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę zapłaconą przy nabyciu tych samochodów. W związku z tym, że w miesiącu zakupu tych samochodów przeznaczonych do odsprzedaży opodatkowanej podatnikowi przysługiwało prawo obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu, a z chwilą zmiany tego przeznaczenia (na skutek zmiany przepisów prawa) utracił to prawo to jest zobowiązany do korekty podatku akcyzowego zapłaconego przy nabyciu tych samochodów. W związku z brakiem stosownych uregulowań w ustawie z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym i zasadą generalną że prawo nie działa wstecz na niekorzyść podatnika, podatnik posiłkuje się odpowiednimi przepisami zawartymi w art. 91 ust. 7d ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym artykułem "W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana". Podatnik stoi więc na stanowisku, że korekty wykonanego obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconej przy nabyciu tych samochodów jest obowiązany dokonać w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym nastąpiła zmiana prawa (przepisów) tj. za marzec 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W świetle art. 80 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, z późn. zm.) akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Zgodnie z art. 80 ust. 2 ustawy podatnikami akcyzy od samochodów osobowych są podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją na terenie kraju, importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego. Powyższe oznacza, iż każda sprzedaż samochodów osobowych na terytorium kraju przed pierwszą rejestracją zawsze wywołuje obowiązek podatkowy i nie ma znaczenia fakt zapłaty akcyzy na wcześniejszym etapie obrotu. Powyższa sytuacja ponownego opodatkowania wyrobu akcyzowego jest na gruncie podatku akcyzowego wyjątkiem od zasady jednokrotności zapłaty akcyzy, sformułowanej w art. 4 ust. 5 ww. ustawy.

Z treści wniosku wynika, iż Podatnik jest Dealerem samochodowym. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonywał zakupu na terenie kraju samochodów osobowych od Importera na podstawie umowy o dystrybucji - przed 1 marca 2009 r. - (w okresie obowiązywania ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r. (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) z przeznaczeniem do dalszej odsprzedaży opodatkowanej. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż skorzystał z prawa do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę zapłaconą przy zakupie przedmiotowych samochodów. Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do wystąpienia obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży pojazdów samochodowych od dnia 1 marca 2009 r. - a więc w okresie obowiązywania nowej ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 12 stycznia 2009 r.) a także do obowiązku dokonania korekty akcyzy zapłaconej, która była wcześniej odliczana w związku z zakupem tych samochodów.

Analizując powyższe należy wskazać, iż po stronie sprzedawcy powstaje uprawnienie, wynikające z art. 79 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, z późn. zm.) Zgodnie z powołanym przepisem art. 79 ustawy, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu.

Zamiarem ustawodawcy w art. 79 było uniknięcie podwójnego opodatkowania podatkiem akcyzowym w przypadku sprzedaży samochodów osobowych, w sytuacji wielofazowego poboru podatku.

W przedmiotowej sytuacji wielofazowość opodatkowania rozpoczyna dokonanie czynności importu samochodu osobowego i powstający z tego tytułu obowiązek podatkowy, a kończy dokonanie ostatniej jego sprzedaży na terytorium kraju przed pierwszą rejestracją.

Z uwagi na to, że w niniejszej sprawie przed dokonaniem czynności podlegającej opodatkowaniu (tekst jedn.: sprzedaży samochodu na terytorium kraju) obniżono akcyzę zapłaconą przy nabyciu tych samochodów - faktycznie akcyza nie została zapłacona.

W związku z powyższym do przedmiotowego stanu faktycznego zastosowanie będzie miał przepis przejściowy zawarty w art. 154 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 12 stycznia 2009 r.) zgodnie z którym, jeżeli obowiązek podatkowy w akcyzie odnośnie wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych powstał przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym i należna akcyza nie została do tego dnia zapłacona, stosuje się przepisy dotychczasowe (tekst jedn.: przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym).

Oznacza to, iż w przypadku samochodów, nabytych przed 1 marca 2009 r., gdzie kwota należnej akcyzy z tytułu zakupu samochodu osobowego została naliczona, jednakże równocześnie kwota ta została odliczona od kwoty podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży samochodów na terytorium kraju, zastosowanie będą miały przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. W konsekwencji Wnioskodawca w odniesieniu do wspomnianych samochodów będzie zobowiązany do naliczenia podatku akcyzowego z tytułu ich późniejszej sprzedaży na terytorium kraju.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja Podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego w kwocie 75 zł w dniu 13 marca 2009 r. różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona zgodnie z art. 14f § 2a ustawy - Ordynacja podatkowa, na wskazany przez Wnioskodawcę nr rachunku bankowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl