IPPP3/443-206/11-4/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-206/11-4/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu 9 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2011 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 28 lutego 2011 r. nr IPPP3/443-206/11-2/JF o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy gruntu.

Wniosek nie spełniała wymogów formalnych, w związku z tym wezwano do uzupełnienia ww. wniosku pismem z dnia 28 lutego 2011 r. nr IPPP3/443-206/11-2/JF. Wezwanie doręczono w dniu 11 marca 2011 r. Uzupełnienia dokonano w dniu 11 marca 2011 r. (data wpływu 11 marca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

T. (Wnioskodawca) w dniu 2 lipca 2002 r. zawarł umowę z S. z o.o. (zwanej dalej Spółką S.) o powierniczy zakup nieruchomości rolnej położonej w K. za środki pieniężne przekazane Spółce S. (Zleceniobiorcy) przez Spółkę T. jako Zleceniodawcy. Spółka S. zakupiła zleconą nieruchomość gruntową za kwotę 151 960 zł od banku Bank S.A. (akt notarialny z 2002 r.).

Spółka S. jest zobowiązana do przeniesienia własności nieruchomości opisanej w § 4 ust. 1 pkt f) umowy zlecenia na rzecz Wnioskodawcy, niezwłocznie po uzyskaniu przez Wnioskodawcę zezwolenia MSWiA na nabycie wymienionej w umowie zleceniu nieruchomości, a przeniesienie własności nieruchomości nastąpi na rzecz Wnioskodawcy, zgodnie z § 4 ust. 3 umowy zlecenia, za kwotę nabycia tj. za 151 960 zł + VAT.

Przeniesienie własności nieruchomości aktem notarialnym ureguluje stan prawny własności nieruchomości.

Od 2002 r. koszty nabycia i utrzymania nieruchomości obciążają Wnioskodawcę zgodnie ze zobowiązaniami wynikającymi z umowy zlecenia powierniczego zawartej w celu nabycia nieruchomości przez Spółkę S. Wnioskodawca był zobowiązany do pokrycia wszystkich kosztów związanych z realizacją umowy o przeniesienie własności nieruchomości, pokrycia kosztów nabycia tej nieruchomości wymienionych w umowie kupna, pokrywania kosztów zarządu i administrowania nieruchomością, pokrycia podatków od nieruchomości płaconych przez Spółkę S. i refakturowanych ich na Wnioskodawcę.

Na wniosek Wnioskodawcy z dnia 22 lipca 2010 r. złożony do MSWiA o wydanie zezwolenia na nabycie ww. nieruchomości rolnej i po uzyskaniu zezwolenia Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 22. grudnia 2010 r., MSWiA w dniu 29 grudnia 2010 r. wydało zezwolenie na przeniesienie własności tej nieruchomości na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca wskazuje, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego gminy dla terenu, gdzie położony jest grunt, przewiduje przeznaczenie tego terenu pod budownictwo mieszkaniowe jedno-i wielorodzinne i budownictwo pod działalność gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przeniesienie własności gruntu (aktem notarialnym) opisanego powyżej powinna być opodatkowana podatkiem VAT 23% od kwoty 151 960 zł (faktura VAT wystawiona przez Spółkę S.).

Zdaniem Wnioskodawcy czynność przeniesienia własności gruntu przez Spółkę S. na Wnioskodawcę (na podstawie umowy powierniczej) stanowi odpłatną dostawę towarów zdefiniowaną w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaną podatkiem VAT według stawki 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 9 ustawy towarami są rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

Z powyższych przepisów wynika, iż w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług grunt jest towarem, którego odpłatna dostawa, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega opodatkowaniu.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

Od zasady opodatkowania dostawy gruntu według stawki podstawowej przewidziano wyjątki. I tak, według art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Powyższy przepis wprowadza zwolnienie dla dostawy gruntu budowlanego oraz niezabudowanego o przeznaczeniu innym niż budowlane.

Ustawodawca w ustawie o podatku VAT nie wskazał na postawie jakich kryteriów powinno się daną nieruchomość gruntową uznać jako przeznaczoną pod zabudowę. W związku z tym, w tej materii należy korzystać z innych źródeł regulujących te kwestie.

Na mocy art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż o charakterze gruntu decydują przepisy prawa miejscowego (lokalne plany zagospodarowania przestrzennego), studium takiego planu, decyzje ustalające warunki zabudowy danego gruntu. Podmiotem właściwym do określenia przeznaczenia danego gruntu, jako budowlanego lub też nie, jest gmina. Tym samym, źródłem wywodzenia, czy dana nieruchomość gruntowa jest przeznaczona pod zabudowę czy też nie, są wszelkie akty prawne lub administracyjne wydane przez właściwą jednostkę samorządową.

Zatem, z przeprowadzonej analizy przepisów prawnych wynika, że opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa nieruchomości gruntowej zabudowanej oraz niezabudowanej ale stanowiącej tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Zasadne zatem jest uznanie, że tereny przeznaczone pod zabudowę to obszary, na których przewidziane są różne formy zabudowy np. mieszkaniowej, zabudowy technicznej, produkcyjnej czy zabudowy zagrodowej. Przy czym kwalifikacji przeznaczenia gruntu należy dokonać na podstawie przepisów prawa miejscowego, w tym miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Z uwagi na to, iż sprzedaż gruntu przeznaczonego pod budowę oraz gruntu zabudowanego nie została wymieniona jako opodatkowana preferencyjną stawką podatku, wobec tego taka sprzedaż objęta jest podstawową stawką podatku, wynoszącą 23%.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca nabywa od Spółki S. nieruchomość gruntową położoną w miejscowości R. Cenę ustalono w kwocie netto 151 960 zł. Zgodnie z zapisami wynikającymi z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nabywana nieruchomość została sklasyfikowana jako teren przeznaczony pod budownictwo mieszkaniowe jedno-i wielorodzinne oraz budownictwo pod działalność gospodarczą.

Przedstawione okoliczności wskazują na realizację przez Spółkę S. odpłatnej dostawy gruntu przeznaczonego pod zabudowę na rzecz Wnioskodawcy. Nabywany grunt nie spełnia przesłanki wynikającej z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. W takiej sytuacji nie znajduje zastosowania zwolnienie od podatku wynikające z tego przepisu. Wobec tego, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, realizowana przez Spółkę S. odpłatna dostawa gruntu przeznaczonego pod zabudowę podlega opodatkowaniu według stawki 23%.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl