IPPP3/443-202/14-2/MKw

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-202/14-2/MKw

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2014 r. (data wpływu 4 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 8% stawki VAT w odniesieniu do dostawy produktu P. na terenie Polski - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 8% stawki VAT w odniesieniu do dostawy produktu P. na terenie Polski.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka B. V. (dalej: "Spółka") jest podmiotem z siedzibą w Holandii, nieposiadającym w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności. Spółka jest zarejestrowana dla celów VAT w Polsce.

Przedmiotem działalności Spółki jest dystrybucja różnego rodzaju suplementów diety. W ramach poszerzania zakresu swej działalności Spółka planuje rozpocząć sprzedaż swoich produktów na terytorium Polski, zarówno na rzecz podatników jak i osób fizycznych.

Przedmiotem transakcji na terytorium Polski jest produkt "P." (dalej: "Produkt" lub "P."). P. jest suplementem diety w postaci napoju wytwarzanego na bazie m.in. mięty, chlorofilu i ekstraktów roślinnych. P. nie jest ekstraktem słodowym, ani produktem o zawartości alkoholu powyżej 1,2%. Produkt posiada właściwości oczyszczające oraz pomaga utrzymywać równowagę kwasowo - zasadową organizmu.

Produkt powinien być spożywany we wskazanych dawkach po rozcieńczeniu w wodzie - zgodnie z zaleceniami producenta wskazanymi na opakowaniu w celu uzyskania odpowiedniej dawki należy rozcieńczyć 7,5 ml Produktu w 250 ml wody. Rozcieńczenie w wodzie jest niezbędne do uzyskania formy Produktu przeznaczonego do spożycia.

Spożywanie P. m.in. usprawnia funkcjonowanie organizmu, wspomaga regenerację czerwonych krwinek, pobudza proces utleniania i stymuluje regenerację komórek ciała, skutecznie kontroluje problemy skórne poprzez eliminację wolnych rodników.

Nazwa Produktu, zamieszczona przez producenta na opakowaniu to "P. Napój z miętą i chlorofilem".

Analogiczny opis Produktu wraz ze szczegółowym składem Spółka przedstawiła we wniosku o wydanie opinii statystycznej z dnia 4 października 2012 r. oraz we wniosku o ponowne wydanie opinii statystycznej z dnia 20 grudnia 2012 r., skierowanych do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi.

W odpowiedzi na wniosek o ponowne wydanie opinii statystycznej z dnia 20 grudnia 2012 r., Ośrodek Klasyfikacji Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w opinii z dnia 6 lutego 2013 r. uznał, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm. - dalej: "PKWiU 2008"), wymieniony we wniosku produkt mieści się w grupowaniu PKWiU 10.89.19.0 "Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane". Opinia ta stanowi załącznik do niniejszego wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego.

Wskutek zmiany brzmienia art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - dalej: "Ustawa o VAT) od 1 kwietnia 2013 r., sprzedaż produktów przez Spółkę na terytorium Polski, rodzi obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług przez Spółkę. W związku z powyższym Spółka ma potrzebę odpowiedniego zaklasyfikowania dla celów VAT wspomnianego Produktu i w konsekwencji chciałaby ustalić, jaką stawką VAT opodatkowane powinny być dostawy krajowe P.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy, zakładając, że Spółka będzie zobowiązana do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży Produktu na terenie kraju, na podstawie:

art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - dalej: "ustawa o VAT"), oraz art. 41 ust. 1-2 i poz. 48 Załącznika 3 pt. "Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%" do ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT będzie jej przysługiwać prawo do zastosowania 8% stawki VAT w odniesieniu do dostaw P. na terenie Polski.

,

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółce będzie przysługiwać prawo do stosowania 8% stawki VAT przy dostawie krajowej ww. Produktu, ze względu na fakt, że:

A. stanowi suplement diety podlegający klasyfikacji w grupowaniu PKWiU 10.89.19.0 "Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane" (zgodnie z PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem PKWiU 2008), tym samym Produkt jest towarem wymienionym w poz. 48 Załącznika nr 3 pt. "Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% do ustawy o VAT, opodatkowanymi preferencyjną 8% stawką VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r.

1.1 Przepisy regulujące opodatkowanie P.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 i 2 ustawy o VAT towary wymienione w załączniku nr 3 pt. "Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%" do ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT podlegają opodatkowaniu stawką 8% od 1 stycznia 2011 r.

W poz. 48 ww. Załącznika nr 3 do ustawy o VAT jako pod1egające opodatkowaniu 8% stawką VAT wymieniono pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, podając dla nich grupowanie PKWiU 2008 ex 10.89.19.0.

1.2 Klasyfikacja Produktu na gruncie PKWiU 2008

Przede wszystkim Spółka pragnie zaznaczyć, że Produkt objęty niniejszym wnioskiem został zaklasyfikowany do grupowania PKWIU 10.89.19.0 "Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane" w drodze oficjalnej opinii klasyfikacyjnej wydanej na wniosek Spółki przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 6 lutego 2013 r.). Opinia ta stanowi załącznik do niniejszego wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego.

Klasyfikacja przedstawiona przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w pełni uwzględnia zaprezentowaną poniżej przez Spółkę argumentację.

Zgodnie z pkt 7.2 "Zasad Metodycznych" PKWiU 2008 Przy dokonywaniu klasyfikacji danego wyrobu do odpowiedniego grupowania należy posługiwać się:

zasadami metodycznymi PKWiU 2008,

nazwami grupowań końcowych PKWiU 2008,

wyjaśnieniami i wskazówkami zawartymi w osobnych wydawnictwach, tj. w: "Wyjaśnieniach do Taryfy Celnej" wydanych rozporządzeniem Ministra Finansów oraz w "Notach wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich" publikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, seria C,

ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury Scalonej (dalej "CN").

Jednocześnie z "Zasad Metodycznych" PKWiU 2008 wynika, że wszystkie wymienione powyżej elementy mają jednakową moc stanowiącą dla ustalenia zakresu rzeczowego grupowań PKWiU 2008.

Zgodnie z pkt 6.2 Zasad metodycznych PKWiU każde grupowanie jest jednocześnie określone (identyfikowane) przez jego symbol i nazwę. Przy czym podstawową funkcją nazwy grupowania jest określenie zakresu tego grupowania. Zakres rzeczowy większości grupowań, obejmujących wyroby, jest określony zakresem rzeczowym odpowiednich pozycji CN, to znaczy, że każde grupowanie PKWiU odpowiada całej pozycji, części pozycji lub stanowi agregat kilku pozycji CN. Ponadto, zgodnie z pkt 7.5 zasad metodycznych PKWiU 2008, ze względu na ścisłe uzależnienie zakresów rzeczowych grupowań PKWiU od Nomenklatury Scalonej (CN), przy zaliczaniu wyrobów do poszczególnych grupowań PKWiU należy stosować "Ogólne reguły interpretacji Nomenklatury Scalonej (CN)".

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka najpierw dokonała klasyfikacji produktu według reguł CN, a następnie dokonała odniesienia wyników tej analizy na grunt PKWiU.

1.3 Klasyfikacja Produktu w oparciu o Nomenklaturą Scaloną

Dla poprawnego zaklasyfikowania Produktu objętego niniejszym wnioskiem do określonego grupowania PKWiU 2008 zasadne jest zatem, odwołanie się do CN, ogólnych reguł interpretacyjnych CN, "Not wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich", a także "Wyjaśnień do Taryfy Celnej".

Jak wskazano powyżej, klasyfikowany Produkt jest suplementem diety w postaci napoju wytwarzanego na bazie m.in. mięty, chlorofilu i ekstraktów roślinnych. P. nie jest ekstraktem słodowym, ani produktem o zawartości alkoholu powyżej 1,2%. Produkt posiada właściwości oczyszczające oraz pomaga utrzymywać równowagę kwasowo-zasadową organizmu.

Produkt powinien być spożywany we wskazanych dawkach po rozcieńczeniu w wodzie - zgodnie z zaleceniami producenta wskazanymi na opakowaniu w celu uzyskania odpowiedniej dawki należy rozcieńczyć 7,5 ml Produktu w 250 ml wody. Rozcieńczenie w wodzie jest niezbędne do uzyskania formy Produktu przeznaczonego do spożycia.

Ze względu na brak w Nomenklaturze Scalonej odrębnej klasyfikacji suplementów diety tego typu, zdaniem Spółki, P. powinien zostać sklasyfikowany w jednej z pozycji ujętych w Dziale 21. "Różne przetwory spożywcze".

Zgodnie bowiem z akapitem A. 16 "Wyjaśnień do Taryfy Celnej" do Działu 21, do pozycji 2106, pozycja ta obejmuje: "Preparaty często określane jako suplement diety (food supplements), na bazie ekstraktów roślinnych, koncentratów owocowych, miodu, fruktozy itd. z dodatkiem witamin oraz czasami niewielkich ilości związków żelaza. Opakowania tych preparatów często zawierają napisy informujące o ich działaniu utrzymującym dobry stan zdrowia lub dobre samopoczucie. Jednakże podobne preparaty przeznaczone do zapobiegania chorobom i dolegliwościom lub ich leczenia są wyłączone (pozycja 3003 lub 3004)".

Spółka pragnie wskazać, że Produkt nie ma na celu zapobiegania lub leczenia dolegliwości zdrowotnych, a w konsekwencji nie może być zaklasyfikowane do pozycji 3003 lub 3004.

Mając na uwadze zakres podpozycji w obrębie pozycji CN 2106, tj.:

2106 10 "Koncentraty białkowe i teksturowane substancje białkowe",

2106 90 "Pozostałe"

oraz mając na uwadze ww. skład Produktu oraz zgodnie z zasadami podziału logicznego, należy Produkt objęty niniejszym wnioskiem zaklasyfikować do podpozycji CN 2106 90. Spółka wskazuje, że rozwinięciem tej podpozycji jest kod CN 2106 90 92 tj. "Przetwory spożywcze, gdzie indziej niewymienione ani nie włączone - Pozostałe - Niezawierające tłuszczu mleka, sacharozy, izoglukozy, glukozy lub skrobi, lub zawierające mniej niż 1,5% masy tłuszczu mleka, 5% masy sacharozy lub izoglukozy, 5% masy glukozy lub skrobi". Jednocześnie Spółka wskazuje, że Produkt nie może zostać zaklasyfikowany do kodu CN 2106 90 98, gdyż nie zawiera w swoim składzie cukru.

W tym miejscu Spółka pragnie przedstawić przykładową wiążącą interpretację taryfową wydaną przez polskie organy celne (dalej: "WIT") w indywidualnej sprawie na wniosek innego niż Spółka podmiotu, zgodnie z którą do kodu CN 2106 90 92 należy klasyfikować "Suplement diety w postaci wodnego roztworu wyciągów roślinnych. Zgodnie z zaleceniem producenta zamieszczonym na opakowaniu, preparat przeznaczony jest do stosowaniu we wskazanych dawkach po rozpuszczeniu w wodzie. Produkt zawiera w składzie m.in.: wyciąg z liści ostrokrzewu paragwajskiego, wyciąg z nasion guarany, wyciąg z liści zielonej herbaty, wyciąg z orzeszków kola, wyciąg z nasion kopru włoskiego. Preparat jest słodzony acesulfamem potasu i przeznaczony jest jako środek wspomagający odchudzanie" (..... wydana 5 lipca 2012).

Dodatkowo, Spółka wskazuje, że rozwijając drzewo Nomenklatury Scalonej właściwe będzie sklasyfikowanie Produktu P. do kodu CN 2106 90 92 60 tj. "Przetwory spożywcze, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone - Pozostałe - Niezawierające tłuszczu mleka, sacharozy, izoglukozy, glukozy lub skrobi, lub zawierające mniej niż 1,5% masy tłuszczu mleka, 5% masy sacharozy lub izoglukozy, 5% masy glukozy lub skrobi - Pozostałe".

Warto w tym miejscu podkreślić, że WIT to jedyna oficjalna i wiążąca "informacja o klasyfikacji taryfowej towarów, która zapewnia jednolite i poprawne stosowanie nomenklatury towarowej (dla potrzeb celnych i statystycznych) na terenie Unii Europejskiej".

Spółka pragnie raz jeszcze wskazać, że P. jest suplementem diety w postaci napoju wytwarzanego na bazie m.in. mięty, chlorofilu i ekstraktów roślinnych. Produkt posiada właściwości oczyszczające oraz pomaga utrzymywać równowagę kwasowo-zasadową organizmu.

Produkt powinien być spożywany we wskazanych dawkach po rozcieńczeniu w wodzie - zgodnie z zaleceniami producenta wskazanymi na opakowaniu w celu uzyskania odpowiedniej dawki należy rozcieńczyć 7,5 ml Produktu w 250 ml wody. Rozcieńczenie w wodzie jest niezbędne do uzyskania normy Produktu przeznaczonego do spożycia. Jak Spółka wskazała w opisie Produktu, spożywanie P. m.in. usprawnia funkcjonowanie organizmu, wspomaga regenerację czerwonych krwinek, pobudza proces utleniania i stymuluje regenerację komórek ciała, skutecznie kontroluje problemy skórne poprzez eliminację wolnych rodników. Mając na uwadze wyżej przedstawioną Nomenklaturę scaloną oraz wiążące interpretacje taryfowe, zdaniem Spółki Produkt P. powinien być zaklasyfikowany do kodu CN 2106 90 92 60, który zawiera się w dziale 21, w pozycji 2106 Nomenklatury scalonej.

1.4 Klasyfikacja Produktu na gruncie powiązań PKWiU 2008 z CN

Zgodnie z Zasadami Metodycznymi, nazwami grupowań końcowych PKWiU 2008 oraz uwagami zamieszczonymi przed tablicami klasyfikacyjnymi poszczególnych działów PKWiU 2008, nie ulega wątpliwości, że Produkt został poprawnie sklasyfikowany do grupowania PKWIU 10.89.19.0 - "Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane". Należy bowiem podkreślić, że zgodnie z PKWiU 2008, pozycja 2106 (z wyłączeniem kodu CN 2106 90 98) Nomenklatury scalonej została przyporządkowana do grupowania PKWiU 10.89.19.0 tj. "Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane".

2. Podsumowanie

Konkludując, w świetle całokształtu przedstawionych powyżej faktów i argumentacji, nie ulega wątpliwości, że P. mieści się w grupowaniu PKWiU 10.89.19.0 "Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane", co potwierdza oficjalna opinia klasyfikacyjna wydana przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Tym samym, biorąc pod uwagę, że P. nie jest ekstraktem słodowym, ani produktem o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, stwierdzić należy, że Produkt jest towarem wymienionym w poz. 48 Załącznika nr 3 pt. "Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%" do ustawy o VAT, opodatkowanym obniżoną 8% stawką VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., do dnia 31 grudnia 2016 r., na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości dokonanej przez Spółkę interpretacji przepisów podatkowych, a tym samym potwierdzenie, że Spółce będzie przysługiwało prawo do stosowania 8% stawki VAT w przypadku dostawy krajowej Produktu P.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r., jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU)- (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Należy zauważyć, że przepisy ustawy oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi więc warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z tego, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Z treści wniosku wynika, że Spółka B. V. jest podmiotem z siedzibą w Holandii, nieposiadającym w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności. Spółka jest zarejestrowana dla celów VAT w Polsce. Przedmiotem działalności Spółki jest dystrybucja różnego rodzaju suplementów diety. W ramach poszerzania zakresu swojej działalności Spółka planuje rozpocząć sprzedaż swoich produktów na terytorium Polski, zarówno na rzecz podatników jak i osób fizycznych. Przedmiotem transakcji na terytorium Polski jest produkt "P.". P. jest suplementem diety w postaci napoju wytwarzanego na bazie m.in. mięty, chlorofilu i ekstraktów roślinnych. P. nie jest ekstraktem słodowym, ani produktem o zawartości alkoholu powyżej 1,2%. Produkt posiada właściwości oczyszczające oraz pomaga utrzymywać równowagę kwasowo - zasadową organizmu. Produkt powinien być spożywany we wskazanych dawkach po rozcieńczeniu w wodzie - zgodnie z zaleceniami producenta wskazanymi na opakowaniu w celu uzyskania odpowiedniej dawki należy rozcieńczyć 7,5 ml Produktu w 250 ml wody. Rozcieńczenie w wodzie jest niezbędne do uzyskania formy Produktu przeznaczonego do spożycia. Spożywanie P. m.in. usprawnia funkcjonowanie organizmu, wspomaga regenerację czerwonych krwinek, pobudza proces utleniania i stymuluje regenerację komórek ciała, skutecznie kontroluje problemy skórne poprzez eliminację wolnych rodników. Nazwa Produktu, zamieszczona przez producenta na opakowaniu to "P. Napój z miętą i chlorofilem".

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości zastosowania 8% stawki VAT w odniesieniu do dostawy produktu P. na terenie Polski.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast, w myśl przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednocześnie stosownie do art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Pod pozycją 48 ww. załącznika nr 3 znajduje się grupa towarów o symbolu PKWiU 2008 - ex 10.89.19.0 "Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%".

Należy zauważyć, że użycie w treści załącznika do ustawy znacznika "ex" przy numerze grupowania oznacza, że dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Zatem, zgodnie z opisem towarów sklasyfikowanych pod ww. symbolem PKWiU wykluczeniu z prawa do zastosowania obniżonej stawki podlegają jedynie ekstrakty słodowe i produkty o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.

Jak wynika z opisu sprawy, produkt P. mieszczący się w grupowaniu PKWiU 10.89.19.0, nie jest ekstraktem słodowym, ani produktem o zawartości alkoholu powyżej 1,2%. Zatem, wykluczenie z opodatkowania obniżoną stawką podatku nie ma w opisanej sprawie zastosowania.

Tym samym" stanowisko Wnioskodawcy, że dostawa krajowa produktu P. mieszczącego się w grupowaniu PKWiU 10.89.19.0, jako wymienionego pod pozycją 48 załącznika nr 3 do ustawy, podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%, należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności przedstawionego we wniosku przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych wyrobów (towarów) według PKWiU. Tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności przedstawionego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania sprzedawanych wyrobów (towarów).

Końcowo wskazuje się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny dokumentów załączonych do wniosku o interpretację. Wobec powyższego załączone dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy, a oceny stanowiska dokonano wyłącznie na podstawie opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl