IPPP3/443-201/11-4/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-201/11-4/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2011 r. (data wpływu 7 lutego 2011 r.) - uzupełnionym pismem z dnia 4 maja 2011 r. (data wpływu 9 maja 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-201/11-2/KT z dnia 19 kwietnia 2011 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z budową budynku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z budową budynku. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 maja 2011 r. (data wpływu 9 maja 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-201/11-2/KT z dnia 19 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W sierpniu 2010 r. Wnioskująca rozpoczęła działalność gospodarczą jako osoba fizyczna (forma opodatkowania KPIR) w zakresie opieki dziennej nad dziećmi (PKD 8891Z).

Pytająca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, składa deklaracje dot. podatku VAT w urzędzie skarbowym.

W sierpniu 2010 r. Wnioskująca rozpoczęła budowę budynku z przeznaczeniem wyłącznie na prowadzenie żłobka. Przedmiotem prowadzenia działalności będzie wyłącznie świadczenie usług zwolnionych od podatku VAT (dzienna opieka nad dziećmi PKD 8891Z). Wszystkie faktury zakupu dotyczące budowy są fakturami VAT.

W deklaracjach VAT-7 Podatniczka wykazywała nabycie towarów i usług jako środki trwałe (inwestycja budowie.) w pozycjach: 49, 50, wraz z wnioskiem o zwrot podatku naliczonego na rachunek bankowy.

Otrzymany zwrot podatku VAT (z budowy żłobka) Wnioskująca zamierza wykorzystać na wyposażenie i wykończenie wnętrz.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktur kosztowych dotyczących budowy budynku z przeznaczeniem wyłącznie na prowadzenie żłobka.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 4 maja 2011 r.):

Pytająca jest zdania, że prawidłowo postępuje odliczając podatek VAT naliczony z faktur kosztowych dotyczących budowy budynku (żłobka) oraz występując z wnioskiem o zwrot podatku naliczonego na rachunek bankowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto, stosownie do postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z powołanymi wyżej przepisami przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

* odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz

* towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Pytająca, będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi w zakresie opieki dziennej nad dziećmi i w związku z tą działalnością rozpoczęła budowę budynku z przeznaczeniem na prowadzenie żłobka. Wnioskująca wskazała, że przedmiotem działalności będzie wyłącznie świadczenie usług zwolnionych od podatku VAT.

Należy wskazać, że z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 9 wymieniał jako zwolnione od podatku "usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych" (PKWiU ex 85), i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktu 24), regulującego zwolnienia od podatku usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 z późn. zm.).

W oparciu o obowiązujący art. 43 ust. 1 pkt 24) ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

a.

w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

b.

przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Odnosząc powołany przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, że jeżeli Pytająca, świadcząc usługi w zakresie opieki dziennej nad dziećmi (są one przedmiotem Jej zarejestrowanej działalności), spełnia warunki zwolnienia tych usług od podatku określone przepisem art. 43 ust. 1 pkt 24) ustawy o VAT, nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku ze świadczeniem przedmiotowych usług. W analizowanej sprawie nie zostanie bowiem spełniony podstawowy warunek uprawniający podatnika do odliczenia podatku naliczonego, tj. nie ma związku dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskującej, która w ramach prowadzonej działalności wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku.

Reasumując, z uwagi na to, że nabywane w związku z budową budynku (przeznaczonego na świadczenie usług zwolnionych od podatku) towary i usługi nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, Wnioskującej nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących ww. zakupy.

W związku z tym, iż Pytającej nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów, nie przysługuje Jej również prawo do zwrotu podatku VAT z tego tytułu, w trybie art. 87 ust. 1-3 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl