IPPP3/443-189/12-2/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-189/12-2/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2012 r. (data wpływu 15 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatki 0% dla towarów dostarczanych na rzecz pracowników instytucji unijnych oraz członków sił zbrojnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2012 r. do wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatki 0% dla towarów dostarczanych na rzecz pracowników instytucji unijnych oraz członków sił zbrojnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

1.

Sp. z o.o. (zwana dalej Spółką) jest podmiotem prowadzącym sprzedaż detaliczną towarów, przede wszystkim mebli oraz wyposażenia domu. Wśród klientów Spółki pojawiają się także osoby, które są pracownikami instytucji Unii Europejskiej, (przykładowo Komisji Europejskiej) oraz członkowie (żołnierze) sił zbrojnych Paktu Północnoatlantyckiego (NATO). Zarówno instytucje Unii Europejskiej (której pracownicy są klientami Spółki), jak również siły zbrojne NATO (których członkowie są klientami Spółki) mają siedzibę (placówkę) poza terytorium Polski.

2.

W przypadku transakcji z pracownikami instytucji europejskich, czy też członkami sił zbrojnych w niektórych przypadkach dochodzi do dwojakiego rodzaju sytuacji:

a.

klient przed nabyciem towarów przedstawia Spółce listę towarów, które zamierza nabyć (zamówienie) oraz wystawione na jego imię i nazwisko (przez daną instytucję, np. Komisję Europejską) świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego;

lub

b.

klient dopiero po nabyciu towarów, zapłaceniu i odebraniu od Spółki przedstawia listę towarów (zamówienie) wraz z powyższym świadectwem zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego.

3.

W obu przypadkach świadectwo zwolnienia od podatku VAT jest potwierdzone zarówno przez instytucję europejską (lub siły zbrojne) zatrudniające klienta Spółki, jak i Ministerstwo Finansów państwa, w którym instytucja ta (lub siły zbrojne) mają swoją placówkę. Przykładowo klient jest pracownikiem Komisji Europejskiej, w związku z czym świadectwo potwierdzone jest zarówno przez Komisję Europejską, jak również przez Ministerstwo Finansów Belgii. W obu przypadkach w świadectwie zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego - wystawionym na imię i nazwisko klienta - wskazane jest, iż nabycie towarów przeznaczone jest do celów prywatnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

a.

Czy Spółka dokonując dostawy towarów na rzecz pracowników Komisji Europejskiej lub członków sił zbrojnych NATO, którzy przed dostawą przedstawią listę towarów (zamówienie) oraz świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego wypełnione zgodnie z opisem przedstawionym w stanie faktycznym, może zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0%w stosunku do dostarczanych towarów.

b.

Czy Spółka w sytuacji, gdy otrzyma po dostawie towarów listę towarów (zamówienie) wraz ze świadectwem zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego wypełnione zgodnie z opisem przedstawionym w stanie faktycznym, w stosunku do dostarczanych towarów może skorygować wystawioną fakturę VAT (lub skorygować paragon fiskalny), stosując w korekcie stawkę VAT w wysokości 0%, a następnie po otrzymaniu potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez klienta (lub skorygowaniu paragonu fiskalnego) - obniżyć podatek należny.

Zdaniem Wnioskodawcy

1.

W ocenie Spółki:

a.

dokonując dostawy towarów na rzecz pracowników instytucji unijnych (przykładowo Komisji Europejskiej) lub członków sil zbrojnych NATO, którzy przed dostawą przedstawią listę towarów (zamówienie) oraz świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego wypełnione zgodnie z opisem przedstawionym wstanie faktycznym, Spółka może zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0% w stosunku do dostarczanych towarów, oraz

b.

w sytuacji, gdy Spółka otrzyma po dostawie towarów listę towarów (zamówienie) wraz ze świadectwem zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego wypełnione zgodnie z opisem przedstawionym w stanie faktycznym, w stosunku do dostarczanych towarów Spółka może skorygować wystawioną fakturę VAT (lub paragon fiskalny), stosując w korekcie stawkę VAT w wysokości 0%, a następnie po otrzymaniu potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez klienta (analogicznie - po skorygowaniu paragonu fiskalnego) - obniżyć podatek należny.

Stanowisko Spółki wynika z nas

2.

Zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 1 ro

3.

Z kolei w myśl § 11 ust. 1 pkt

4.

Warunkiem zastosowania stawki

a.

wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 11 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze Dyrektywy 2006/112 WE w sprawie wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej (dalej świadectwo) dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty wskazane w ust. 1 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo, przy czym w przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez wyżej wymienione podmioty przeznaczone są do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego te podmioty posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo; oraz

b.

zamówienie dotyczące towarów i usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone powyżej.

5.

Przenosząc wyżej wymienione re

6.

Oprócz przedstawienia świadect

7.

Reasumując, należy uznać, iż w

8.

Zgodnie z regulacjami podatku

9.

Powyższe regulacje w ocenie Sp

10.

Następnie po otrzymaniu potwie

11.

Reasumując należy stwierdzić,

a.

w sytuacji, gdy klient będący pracownikiem instytucji unijnej wymienionej w protokole dotyczącym przywilejów i immunitetów lub członkiem personelu sił zbrojnych NATO przedstawi przed dostawą towarów listę towarów (zamówienie) wraz ze świadectwem zwolnienia z podatku VAT potwierdzonym zarówno przez instytucję unijną (placówkę NATO), w której jest zatrudniony, jak również przez właściwe władze państwa, na terytorium którego ma siedzibę ta instytucja unijna (placówka NATO) - to Spółka ma prawo zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0%,

b.

z kolei w przypadku, gdy klient będący pracownikiem instytucji unijnej (członkiem sił zbrojnych NATO) przedstawi wyżej wymienione dokumenty po dokonaniu transakcji, to Spółka ma prawo skorygować stawkę podatku VAT wykazaną na fakturze (lub paragonie fiskalnym) dokumentującej sprzedaż towarów na stawkę 0%, a następnie - po otrzymaniu potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez klienta (analogicznie po skorygowaniu paragonu fiskalnego) - zmniejszyć podatek należny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika iż Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym sprzedaż detaliczną towarów, przede wszystkim mebli oraz wyposażenia domu. Klientami Wnioskodawcy są również osoby, które są pracownikami instytucji Unii Europejskiej, np. Komisji Europejskiej oraz członkowie (żołnierze) sił zbrojnych Paktu Północnoatlantyckiego (NATO). W przypadku takich transakcji klient przed nabyciem towarów przedstawia Wnioskodawcy listę towarów, które zamierza nabyć (zamówienie) oraz wystawione na jego imię i nazwisko (przez daną instytucję, np. Komisję Europejską) świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego. Może się również zdarzyć sytuacja, kiedy klient dopiero po nabyciu towarów, zapłaceniu i odebraniu go, przedstawia listę towarów (zamówienie) wraz z powyższym świadectwem zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego. W obu przypadkach świadectwo zwolnienia od podatku VAT jest potwierdzone zarówno przez instytucję europejską (lub siły zbrojne) zatrudniające klienta Wnioskodawcy, jak i Ministerstwo Finansów państwa, w którym instytucja ta (lub siły zbrojne) mają swoją placówkę. Przykładowo klient jest pracownikiem Komisji Europejskiej, w związku z czym świadectwo potwierdzone jest zarówno przez Komisję Europejską, jak również przez Ministerstwo Finansów Belgii. Jak wskazuje Wnioskodawca w świadectwie zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego - wystawionym na imię i nazwisko klienta - wskazane jest, iż nabycie towarów przeznaczone jest do celów prywatnych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy dokonując dostawy towarów na rzecz pracowników Komisji Europejskiej lub członków sił zbrojnych NATO, którzy przed dostawą przedstawią zamówienie oraz świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego wypełnione zgodnie z opisem przedstawionym w stanie faktycznym, może zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0% w stosunku do dostarczanych towarów oraz w sytuacji kiedy wskazane w rozporządzeniu dokumenty otrzyma po dostawie towarów od klienta.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienie od podatku.

I tak w myśl § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz:

1.

instytucji Unii Europejskiej lub organów utworzonych przez Unię Europejską, do których ma zastosowanie Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4, z późn. zm.), zwanych dalej "instytucjami lub organami Unii Europejskiej", posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju - do celów służbowych tych instytucji lub organów;

2.

organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo:

a.

na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego,

b.

na terytorium państwa trzeciego

* uznanych za takie przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib

* do celów służbowych tych organizacji;

c.

sił zbrojnych, o których mowa w art. I ust. 1 lit. a Umowy między Państwami - Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie dnia 19 czerwca 1951 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 21, poz. 257 oraz z 2008 r. Nr 170, poz. 1052), posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju - do celów służbowych takich sił lub personelu cywilnego im towarzyszącego lub też w celu zaopatrzenia ich mes i kantyn, jeżeli siły takie biorą udział we wspólnych działaniach obronnych;

d.

posiadających przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz członków ich personelu, a także innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych;

e.

sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie dnia 11 grudnia 2009 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 66, poz. 422), zwanej dalej "Umową o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej", przebywających na terytorium kraju, gdy towary lub usługi nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz przeznaczone są do wyłącznego użytku służbowego tych sił zbrojnych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 23 tej umowy, jeżeli siły takie biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.

Aby móc zastosować obniżoną stawkę 0% podatku zgodnie z § 11 ust. 2 rozporządzenia przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem, że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi, posiada:

f.

wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1), zwane dalej "świadectwem", dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty wskazane w ust. 1 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;

g.

zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone w pkt 1.

Stosownie do ust. 4 tego paragrafu rozporządzenia, w przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przeznaczone są do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

Z kolei w ust. 5 stwierdza się, że w przypadku, o którym mowa w ust. 4, podmioty określone w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przekazują dostawcy towarów lub usługodawcy dokumenty wskazane w ust. 2 oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

Analizując powyższe przepisy wskazać należy, iż obniżona stawka podatku 0% ma zastosowanie po spełnieniu warunków określonych w drodze rozporządzenia. Istotne jest to, iż zapisy rozporządzenia nie odnoszą się do wszystkich nabyć towarów realizowanych przez wymienione enumeratywnie podmioty lecz tylko takich, które są nabywane "do celów służbowych" tych organizacji. A zatem należy zauważyć, że preferencje podatkowe nie obejmują takich transakcji, które służą realizacji celów prywatnych. Kwestia poruszona przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu, odnosząca się do zapisu w ust. 4 § 11 rozporządzenia wykonawczego, dotyczy nadal zakupów dokonywanych jedynie do celów służbowych i nie stanowi żadnego wyłączenia w kwestii przeznaczenia towarów i usług realizowanych na rzecz instytucji Unii Europejskiej czy członków sił zbrojnych NATO.

Nie można tutaj zatem mówić, iż przedmiotowa dostawa towarów Wnioskodawcy jest związana z działalnością służbową instytucji, gdyż używane są one jedynie w celach prywatnych a nie służbowych. W konsekwencji należy uznać, że dostawa przedmiotowych towarów przez Wnioskodawcę winno być opodatkowane na zasadach ogólnych.

Reasumując, stwierdzić należy, że niezależnie od posiadanych dokumentów, tj. listy towarów (zamówienie) oraz świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego wypełnione zgodnie z opisem, Wnioskodawca nie ma prawa zastosować stawki 0% dla sprzedawanych towarów dla pracowników instytucji Unii Europejskiej oraz członków sił zbrojnych Paktu Północnoatlantyckiego, gdyż nie są to zakupy przeznaczone na cele służbowe tych instytucji.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl