IPPP3-443-186/08-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-186/08-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2008 r. (data wpływu 21 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usługi świadczonej przez zakład budżetowy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zastosowania zwolnienia dla usługi świadczonej przez zakład budżetowy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (zakład budżetowy) prowadzi "usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych", sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 92.61, są to usługi opodatkowane stawką 7% na podstawie załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi polegają na wynajmie obiektów sportowych na imprezy organizowane na zlecenie urzędu miasta, dla zakładów pracy, dla placówek oświatowych oraz dla odbiorców indywidualnych. Na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia w sprawie wykonania ustawy o podatku od towarów i usług, ze zwolnienia korzystają usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi. W roku bieżącym Wnioskodawca nie skorzystał z tego zwolnienia, wystawiając dla wszystkich usługobiorców faktury VAT ze stawką 7% (na podstawie zawartych umów). Zatem wszystkie dokonane zakupy związane były wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną i dają Stronie prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego. Wprowadzenie sprzedaży zwolnionej skutkowałoby koniecznością odliczania podatku od towarów i usług od zakupów wg struktury ustalonej na podstawie obrotów z roku ubiegłego. W ubiegłym roku przeważała sprzedaż zwolniona, a w obecnym byłaby przeważającą sprzedaż opodatkowana, wobec tego wystąpiłaby konieczność skorygowania podatku naliczonego w deklaracji za styczeń 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca postępuje właściwie nie korzystając ze zwolnienia na podstawie przepisu z rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca uważa, że może nie skorzystać ze zwolnienia wynikającego z § 8 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia i rozliczać podatek naliczony jako związany ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na mocy § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi zwolnione są od podatku od towarów i usług, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie rozprowadzania wody oraz w zakresie gospodarki ściekami, wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych), a także usług komunikacji miejskiej.

Od dnia 1 grudnia 2008 r. powyższa regulacja została zawarta w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), które również przewiduje zwolnienie usług świadczonych pomiędzy ww. podmiotami.

Gmina, zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Gmina posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi - art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie terytorialnym o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej. W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r.,Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. Jednakże, zgodnie z ust. 3 tego artykułu jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły i placówki publiczne.

Zatem, zakładane i prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego placówki oświatowe publiczne mieszczą się w katalogu podmiotów wymienionych w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia wykonawczego Ministra Finansów.

W myśl art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). Zgodnie z art. 33 ust. 1 tej ustawy, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Z powyższego wynika, że urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno - organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy (miasta) i urzędu gminy (miasta), również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy (miasta) podmiotowość urzędu gminy (miasta). Zatem urząd gminy działając w imieniu gminy (miasta) realizuje jej zadania własne.

Z powyższego wynika, że gmina jest jednostką samorządu terytorialnego. W związku z tym ani gmina, ani urząd gminy nie są jednostką budżetową, zakładem budżetowym, ani gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej.

Przeprowadzona analiza stanu prawnego wskazuje, iż zwolnienie przewidziane w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia wykonawczego Ministra Finansów ma wyłącznie zastosowanie do usług świadczonych przez zakład budżetowy dla innych zakładów budżetowych, jednostek budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych. Natomiast dla usług świadczonych przez zakład budżetowy na rzecz wszystkich pozostałych podmiotów nie znajduje zastosowania zwolnienie określone w § 8 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia i usługi takie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako zakład budżetowy świadczy usługi w zakresie wynajmu obiektów sportowych na zlecenie urzędu miasta, placówek oświaty, zakładów pracy oraz odbiorców indywidualnych. Mając na uwadze przedstawiony stan prawny należy stwierdzić, iż do usług świadczonych przez Wnioskodawcę (zakład budżetowy) dla miasta (urzędu miasta) oraz dla niepublicznych placówek oświatowych, dla odbiorców indywidualnych i zakładów pracy nie może mieć zastosowania zwolnienie określone w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem podmioty te nie zostały wymienione w tym przepisie rozporządzenia. Natomiast do usług świadczonych przez Wnioskodawcę dla placówek oświatowych założonych i prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego będzie miało zastosowanie zwolnienie określone w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów.

Reasumując: w rozpatrywanym stanie faktycznym Wnioskodawca nie posiada prawa do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. dla świadczonych usług dla urzędu miasta, zakładów pracy, odbiorców indywidualnych oraz niepublicznych placówek oświatowych i świadczone przez niego usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W związku z tym na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy (z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124) Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi usługami, o ile nie zachodzą okoliczności określone w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług - obowiązującym do dnia 1 grudnia 2008 r.

Jednakże zwolnienie to dotyczy usług świadczonych na rzecz publicznych placówek oświatowych. W związku z tym należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy nadmienić, iż na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja Podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 75 zł w dniu 31 października 2008 r. różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona zgodnie z 14f § 2a Ordynacji, na wskazany przez Stronę nr rachunku bankowego...........

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl