IPPP3-443-185/08-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-185/08-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2008 r. (data wpływu 20 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT nabywanych oraz świadczonych przez Spółkę usług jak również możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z otrzymanych faktur - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT nabywanych oraz świadczonych przez Spółkę usług jak również możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z otrzymanych faktur.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne.

Stan faktyczny 1

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka nabywa od polskiego kontrahenta (zwanego w dalszej części: "Kontrahentem") usługi polegające na przechowywaniu dokumentów, głównie księgowych, rachunkowych, kadrowo-osobowych, opinii prawnych, ubezpieczeniowych (np. polis: komunikacyjnych, na życie czy majątkowych, dokumentów z likwidacji szkody, wypłat odszkodowań) itp.

Na podstawie postanowień zawartych w umowie pomiędzy Spółką a Kontrahentem, zakres usług, poza samym przechowaniem wspomnianej powyżej dokumentacji, obejmuje również:

* przejęcie nieuporządkowanych dokumentów,

* porządkowanie dokumentów,

* umożliwienie Spółce dostępu do wybranego dokumentu,

* dostarczanie i zwrot (na żądanie Spółki) zamawianych dokumentów,

* transport dokumentów do Spółki,

* ewentualne niszczenie wskazanych dokumentów.

Powyżej wspomniana dokumentacja nie jest własnością Spółki, lecz jej klientów, którzy zlecają Spółce przechowanie dokumentacji przez określony okres czasu, w uzgodnionych warunkach. Dla Spółki, z ekonomicznego punktu widzenia, zasadne jest podzlecenie faktycznego przechowywania dokumentów oraz pewnych czynności dodatkowych na zewnątrz (outsourcing), wyspecjalizowanym w tym kierunku podmiotom (w tym przypadku Kontrahentowi). Kontrahent jest podmiotem prawa handlowego, który wykonuje powyższe czynności w celach komercyjnych, za określone wynagrodzenie.

Należy podkreślić, iż przechowywane dokumenty nie są dokumentami związanymi w jakimkolwiek stopniu z kulturą (rozumianą jako całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości), lecz jest to przede wszystkim dokumentacja handlowa zleceniodawców, związana głównie z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą.

Kontrahenci natomiast w większości przypadków są podmiotami prawa handlowego, którzy, jak wspomniano powyżej, wykonują powyższe czynności w celach komercyjnych, za które pobierają określone wynagrodzenie.

Ponieważ Spółka miała wątpliwości co do klasyfikacji przedmiotowych usług, zwróciła się z wnioskiem o ich sklasyfikowanie do Urzędu Statystycznego. Usługi te zostały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny jako "Usługi archiwów" - PKWiU 92.51.12-00.00.

Stan faktyczny 2

Jak wskazano w stanie faktycznym 1, Spółka świadczy kompleksowe usługi w zakresie komercyjnego przechowywania dokumentów.

W ramach zlecenia, Spółka przejmuje od klienta (zwanego w dalszej części: "Zleceniodawcą") dokumenty, głównie księgowe, rachunkowe, kadrowo-osobowe, opinie prawne, ubezpieczeniowe (polisy: komunikacyjne, na życie czy majątkowe, dokumenty z likwidacji szkody, wypłaty odszkodowań) itp. Następnie, po ich przyjęciu, dokumenty te są przez Spółkę odpowiednio opisywane, segregowane, pakowane i przechowywane przez ustalony ze Zleceniodawcą okres czasu z możliwością dostępu do wybranego dokumentu (wyszukiwanie dokumentu), dostarczania i zwrotu zamawianych dokumentów w określonym terminie, transportu dokumentów do Zleceniodawcy oraz ewentualnego niszczenia wskazanych dokumentów. Faktyczne (fizyczne) przechowanie dokumentów Spółka podzleca innemu podmiotowi (zgodnie z opisem usług zamieszczonym w stanie faktycznym 1). Jednakże zobowiązanym do należytego wykonania świadczenia wobec Zleceniodawcy pozostaje Spółka.

Zakres czynności wykonywanych przez Spółkę w ramach zlecenia jest, w niektórych przypadkach, szerszy. Poza wspomnianymi powyżej, Spółka w ramach świadczonych usług dokonuje, na wniosek Zleceniodawcy, elektronicznego skanowania i indeksowania przekazanych jej dokumentów, kserowania dokumentów papierowych o jakości nie pozwalającej na wykonanie skanu dokumentu o odpowiedniej jakości, nagrania płyt CD (oraz kopii) z plikami obrazów dokumentów, przechowywania elektronicznych obrazów dokumentów przez ustalony okres czasu itp. Spółka umożliwia także dostęp do systemu elektronicznego zbioru dokumentów oraz przeprowadza szkolenia administratorów Zleceniodawcy, w zakresie elektronicznego zbioru dokumentów, protokołowania i porządkowania dokumentów.

Z uwagi na wątpliwości co do klasyfikacji usług, również w tym przypadku, Spółka zwróciła się z wnioskiem o ich sklasyfikowanie do Urzędu Statystycznego. Usługi te zostały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny jako "Usługi archiwów" - PKWiU 92.51.12-00.00.

W celu świadczenia przedmiotowych usług, Spółka poza ww. usługami, nabywa również inne usługi oraz towary dla potrzeb wykonywanej działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy nabywane oraz świadczone przez Spółkę usługi korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

Czy Spółka jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego z otrzymanych faktur, dokumentujących dokonane na rzecz Spółki dostawy towarów oraz świadczenie usług (w tym z tytułu nabycia usług opisanych w stanie faktycznym 1, świadczonych na rzecz Spółki przez Kontrahentów), dla potrzeb jej działalności, opisanej w stanie faktycznym 2 niniejszego wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone oraz nabywane przez niego usługi nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwolnieniu z podatku podlegają usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji nr 11 tego załącznika wskazano: "Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem", ex 92.

Usługi świadczone przez Spółkę zostały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny jako PKWiU 92.51.12-00.00 "Usługi archiwów".

Należy zauważyć, iż wskazane usługi, wymienione w załączniku, zostały opatrzone symbolem "ex". Symbol ten oznacza, że zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do danej usługi (a więc w tym przypadku - usługi związanej z kulturą, z rekreacją lub sportem (...)), zawężonej do danego grupowania (w tym przypadku - PKWiU 92). Zgodnie z powyższym, należy uznać, iż warunkiem koniecznym do uznania usługi za korzystającą ze zwolnienia jest, aby była to usługa:

* związana z kulturą (ewentualnie sportem lub rekreacją), a ponadto

* sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 92.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia w stosunku do przedmiotowych usług.

Nie budzi wątpliwości, iż usługi świadczone oraz nabywane przez Spółkę, należą do grupowania PKWiU 92. Taka klasyfikacja została bowiem potwierdzona przez Urząd Statystyczny w Łodzi.

Jednakże, zdaniem Spółki, nie można uznać, że usługi przechowywania dokumentacji handlowej (ubezpieczeniowej, płacowej itp.), jako usługi czysto komercyjne, dotyczące działalności gospodarczej danego podmiotu, są usługami związanymi z kulturą, rekreacją, czy sportem. Przedmiotowe usługi mają charakter komercyjny, a dokumenty będące przedmiotem archiwizacji są w większości dokumentami księgowymi i podobnymi, w żaden sposób nie związanymi z kulturą.

W związku z tym, nie jest spełniony jeden z wymienionych powyżej warunków do zastosowania zwolnienia. Spółka jest więc zdania, iż nabywane i świadczone przez nią usługi, opisane w stanie faktycznym, jako niemające związku z kulturą, nie korzystają ze zwolnienia z VAT.

Ponadto, podkreślić należy, iż zwolnienie z VAT wskazane w ustawie o VAT zostało oparte na przepisach Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: "Dyrektywa VAT"), a wcześniej na VI Dyrektywie Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku. I w tym zakresie przepisy ustawy o VAT należy interpretować z uwzględnieniem przepisów unijnych. Zgodnie z art. 132 ust. 1 (n) Dyrektywy VAT, państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawę ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Dyrektywa VAT nakłada więc na państwa członkowskie obowiązek zwolnienia określonego rodzaju usług z opodatkowania VAT. Rozciągnięcie w ustawie VAT zastosowania tego zwolnienia na usługi o charakterze innym niż kulturalne (tekst jedn.: usługi komercyjne), ponadto świadczone przez spółki prawa handlowego, niebędące instytucjami kulturalnymi, byłoby niezgodne z prawem wspólnotowym.

W opinii Spółki, wspomniany przepis ustawy o VAT ma na celu zwolnienie z opodatkowania wyłącznie usług o charakterze związanym z kulturą, tj. usług świadczonych w celu zaspokojenia społecznie użytecznych potrzeb kulturowych społeczeństwa, świadczonych wyłącznie przez określone podmioty.

Usługi świadczone przez Spółkę, bez wątpienia nie są usługami związanymi z kulturą. Nie powinny w związku z tym korzystać ze zwolnienia z opodatkowania (bez względu na symbol PKWiU).

Zdaniem Spółki, jest ona uprawniona do odliczenia VAT naliczonego z otrzymanych faktur, dokumentujących dokonane na rzecz Spółki dostawy towarów oraz świadczenie usług (w tym z tytułu nabycia usług świadczonych na rzecz Spółki przez Kontrahentów), dla potrzeb jej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponieważ nabyte przez Spółkę towary i usługi (w tym usługi świadczone przez Kontrahentów) wykorzystywane są do wykonywania działalności podlegającej VAT (jak omówiono powyżej), zdaniem Spółki jest ona uprawniona do odliczenia VAT naliczonego z tytułu nabycia wspomnianych towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ustawodawca w art. 8 ust. 1 ustawy określił, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiejdokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

I tak, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod pozycją 11 zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU ex 92 tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami video oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm video, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2) związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożycania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań video (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań video (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12

Wskazać należy, że ustawodawca objął zwolnieniem usługi zaklasyfikowane do grupowania PKWiU ex 92, przy czym zwolnienie to ograniczono poprzez wprowadzenie oznaczenia ex 92. Zgodnie z objaśnieniami symbol "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. W związku z tym należy stwierdzić, iż symbol "ex" oznacza, iż zwolnienie, o którym mowa w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania, tj. usług związanych z kulturą, w tym również usług twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem określonych usług.

Ze stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca kwalifikuje swoje usługi jako usługi niezwiązane z kulturą a polegające na przechowywaniu dokumentacji handlowej (ubezpieczeniowej, płacowej itp.), jako usługi czysto komercyjne, dotyczące działalności gospodarczej danego podmiotu. W ramach zlecenia, Spółka przejmuje od klienta dokumenty, księgowe, rachunkowe, kadrowo-osobowe, opinie prawne, ubezpieczeniowe (polisy: komunikacyjne, na życie czy majątkowe, dokumenty z likwidacji szkody, wypłaty odszkodowań) itp. Następnie, po ich przyjęciu, dokumenty te są przez Spółkę odpowiednio opisywane, segregowane, pakowane i przechowywane przez ustalony ze Zleceniodawcą okres czasu z możliwością dostępu do wybranego dokumentu (wyszukiwanie dokumentu), dostarczania i zwrotu zamawianych dokumentów w określonym terminie, transportu dokumentów do Zleceniodawcy oraz ewentualnego niszczenia wskazanych dokumentów. Faktyczne (fizyczne) przechowanie dokumentów Spółka podzleca innemu podmiotowi (zgodnie z opisem usług zamieszczonym w stanie faktycznym 1). Jednakże zobowiązanym do należytego wykonania świadczenia wobec Zleceniodawcy pozostaje Spółka.

Zakres czynności wykonywanych przez Spółkę w ramach zlecenia jest, w niektórych przypadkach, szerszy. Poza wspomnianymi powyżej, Spółka w ramach świadczonych usług dokonuje, na wniosek Zleceniodawcy, elektronicznego skanowania i indeksowania przekazanych jej dokumentów, kserowania dokumentów papierowych o jakości nie pozwalającej na wykonanie skanu dokumentu o odpowiedniej jakości, nagrania płyt CD (oraz kopii) z plikami obrazów dokumentów, przechowywania elektronicznych obrazów dokumentów przez ustalony okres czasu itp. Spółka umożliwia także dostęp do systemu elektronicznego zbioru dokumentów oraz przeprowadza szkolenia administratorów Zleceniodawcy, w zakresie elektronicznego zbioru dokumentów, protokołowania i porządkowania dokumentów.

Spółka wskazuje, że mimo zakwalifikowania powyższych usług przez Urząd Statystyczny do ugrupowania 92.51.12 zdaniem Spółki nie są one usługami związanymi z kulturą, a zatem nie powinny korzystać ze zwolnienia jako usługi znajdujące się w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy.

Analizując stan faktyczny przedstawiony we wniosku należy stwierdzić iż zgodnie z art. 41 ustawy stawka podatku wynosi 22%.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Wnioskodawca wskazuje, że usługi wykonywane przez Niego na rzecz innych podmiotów mają charakter komercyjny i jako takie nie są wymienione w załączniku. Załącznik obejmuje w poz. 11 usługi archiwów jednakże w ramach usług związanych z kulturą.

Mając powyższe na uwadze należy uznać za prawidłowe Stanowisko podatnika, że wykonywane przez Niego usługi jako usługi niezwiązane z kulturą nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania.

Ponadto należy zauważyć, iż tut. organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania statystycznego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towarów bądź świadczący usługę. Zgodnie z przepisem § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2009 r. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wg PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania standardów klasyfikacyjnych. Wszelkie wątpliwości co do prawidłowości nadawanych numerów powinny być rozstrzygane z organem, który je nadał.

Odnosząc się do kwestii uprawnienia Wnioskodawcy do odliczenia VAT naliczonego z otrzymanych faktur, dokumentujących dokonane na rzecz Spółki dostawy towarów oraz świadczenie usług (w tym z tytułu nabycia usług świadczonych na rzecz Spółki przez Kontrahentów), dla potrzeb jej działalności, wskazać należy na brzmienie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur, dokumentujących dokonanie na rzecz Spółki dostaw towarów oraz świadczenie usług, nabyte towary i usługi muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni.

Zgodnie z przedstawioną powyżej argumentacją, świadczenie przedmiotowych usług nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 i poz. 11 załącznika nr 4 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem w myśl powyższych przepisów Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach potwierdzających nabycie towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy,

Reasumując należy stwierdzić, iż w oparciu o przedstawione stany faktyczne świadczone przez Spółkę usługi jako niezwiązane z kulturą nie korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego z otrzymanych faktur, dokumentujących dokonane na rzecz Spółki dostawy towarów oraz świadczenie usług (w tym z tytułu nabycia usług świadczonych na rzecz Spółki przez Kontrahentów), dla potrzeb jej działalności.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych będzie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionych stanach faktycznych, tj. stanu prawnego obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r.

Należy jednak zauważyć, iż wprowadzone od dnia 1 grudnia 2008 r. zmiany w przepisach o podatku od towarów i usług nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl