IPPP3/443-18/11-5/IB - Opodatkowanie podatkiem VAT usług przyjmowania wpłat w kasach własnych oraz obsługi agencyjnej płatności.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-18/11-5/IB Opodatkowanie podatkiem VAT usług przyjmowania wpłat w kasach własnych oraz obsługi agencyjnej płatności.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2010 r. (data wpływu 5 stycznia 2011 r.) uzupełnionym w dniu 7 lutego 2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 28 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług przyjmowania wpłat w kasach własnych oraz obsługi agencyjnej płatności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 7 lutego 2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 28 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług przyjmowania wpłat w kasach własnych oraz obsługi agencyjnej płatności.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie zawartych umów A. świadczy usługi:

1.

przyjmowania wpłat w Kasach Własnych A. S.A. na rzecz Operatorów Systemu Dystrybucyjnego, oraz

2.

obsługi agencyjnej płatności w sieci obsługi płatności

Ad. 1

A. na mocy umowy zobowiązało się do przyjmowania na rzecz spółek dystrybucyjnych płatności jednorazowych na podstawie dokumentów obciążeniowych wystawionych przez te spółki lub innych dokumentów wystawionych na rzecz spółek dystrybucyjnych.

Przyjmowanie płatności jednorazowych na rzecz spółek dystrybucyjnych odbywa się w Kasach Własnych Obrotu w godzinach ich otwarcia.

W ramach tych usług Wnioskodawca wykonuje następujące czynności:

* przyjmuje płatności jednorazowe dokonywane na rzecz Dystrybucji za pośrednictwem Kas Własnych Obrotu,

* przekazuje Raport Rozliczeniowy oraz środki pieniężne pochodzące z przyjętych płatności jednorazowych w Kasach Własnych Obrotu,

* wyjaśnia reklamacje dotyczące wpłat dokonanych na rzecz Dystrybucji w Kasach Własnych Obrotu

Ad. 2

W związku z faktem, iż bank wprowadził usługę przyjmowania płatności w Sieci Obsługi Płatności pod nazwą "Unikasa". Tu zapłacisz rachunki"", na podstawie udzielonego upoważnienia, A. S.A. pośredniczy w obsłudze płatności rachunków.

Na podstawie tej umowy przyjmuje płatności, przetwarza je i rejestruje z wykorzystaniem Terminali oraz przekazuje dane płatności oraz kwoty płatności do banku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi świadczone przez A. S.A. polegające na przyjmowaniu wpłat w Kasach Własnych A. S.A. na rzecz Operatorów Systemu Dystrybucyjnego oraz obsłudze agencyjnej płatności w sieci obsługi płatności korzystają ze zwolnienia od 1 stycznia 2011 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, w stanie prawnym obowiązującym do końca 2010 r., co do zasady zwolnione są usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w PKWiU w sekcji J ex (65-67). Począwszy od nowego roku ustawa nie odwołuje się do klasyfikacji statystycznych ale wymienia z nazwy poszczególne rodzaje usług objęte zwolnieniem. Oparcie zapisów dotyczących zwolnienia usług od podatku na opisach tych usług zawartych w prawie unijnym, pozwoli, zgodnie z uzasadnieniem do projektu zmiany ustawy, na zapewnienie zgodności regulacji krajowych z przepisami dyrektywy.

A. zgodnie z posiadaną opinią klasyfikacyjną GUS, w której usługi świadczone przez A. S.A. polegające na przyjmowaniu wpłat w Kasach Własnych A. S.A. na rzecz Operatorów Systemu Dystrybucyjnego oraz obsłudze agencyjnej płatności w sieci obsługi płatności zostały zaklasyfikowane jako pozostałe pośrednictwo pieniężne, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 65.12.10-00.90), stosowało zwolnienie w podatku VAT. Rezygnacja ustawodawcy z odwołania się do PKWiU oznacza, iż ww. opinia klasyfikacyjna (począwszy od 2011 r.) przestaje być podstawą dla określenia właściwej stawki podatku VAT dla ww. usług, a o zakresie zwolnienia decydować będzie wyłącznie brzmienie ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę, zgodnie z art. 1 pkt 8 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług dodającym w art. 43 ust. 1 pkt 17-41 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku m.in.:

* usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę;

* usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę;

* usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług;

Zakres czynności jakie są wykonywane w ramach usługi przyjmowania wpłat w Kasach Własnych A. S.A. na rzecz Operatorów Systemu Dystrybucyjnego oraz obsługi agencyjnej płatności w sieci obsługi płatności opisanych przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym wniosku przemawia, za zaklasyfikowaniem opisanych czynności do dodanego ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług pkt 40 w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT i zastosowaniem, przy świadczeniu tych usług, zwolnienia z podatku VAT.

Zastosowanie ww. zwolnienia będzie również zgodne z przepisami art. 135 ust. 1 lit. d dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

W myśl powyższych przepisów państwa członkowskie zwalniają transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem windykacji należności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady, stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT, stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f. Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienie od podatku.

I tak zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 13 ustawy, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

W myśl art. 43 ust. 14 ustawy o VAT, przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Ponadto, zgodnie z treścią przepisu art. 135 (1) (b-g) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2007 r., państwa członkowskie zwalniają usługi związane z usługami sektora bankowego i usługami finansowymi. Omawiane przepisy dyrektywy dotyczą jednak ściśle wymienionych rodzajów czynności, których charakter pozwala na zakwalifikowanie ich do kategorii usług związanych z obrotem bankowym i finansami. W związku z tym należy uznać, że wszelkie inne czynności niewymienione w tym przepisie, nawet jeśli mają charakter czynności bankowych bądź finansowych lub zakres ich jest zbliżony do tego typu usług, nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie tego przepisu. Powyższe zwolnienia obejmują w praktyce większość typowych transakcji dokonywanych na rynkach finansowych, a w szczególności usługi świadczone przez banki, biura maklerskie, fundusze inwestycyjne i powiernicze itp. W większości przypadków zakres tych zwolnień nie budzi wątpliwości.

Powyższy fakt zwolnienia od podatku usług finansowych potwierdza orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. W wyroku w sprawie C-2/95 pomiędzy Sparekassernes Datacenter (SDC) a Skatteministeriet (Dania), Trybunał stwierdził iż "zwolnienie dotyczące usług finansowych nie jest uzależnione od tego, czy usługa jest wykonywana przez instytucję, która wstępuje w prawny związek z końcowym odbiorcą. Fakt, że dana transakcja jest wykonywana przez osobę trzecią, ale z punktu widzenia końcowego odbiorcy wydaje się być usługą wykonywaną przez bank, nie wyklucza objęcia jej zwolnieniem". Konkludując można stwierdzić, że wg ETS usługa finansowa świadczona przez podmiot trzeci nie traci w przedmiotowej sytuacji przymiotu takiej usługi.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż na podstawie zawartych umów A. świadczy usługi przyjmowania wpłat jednorazowych w Kasach Własnych A. S.A. na rzecz Operatorów Systemu Dystrybucyjnego. Czynności te są dokonywane na podstawie dokumentów obciążeniowych wystawionych przez te spółki lub innych dokumentów wystawionych na rzecz spółek dystrybucyjnych. Ponadto Wnioskodawca świadczy również usługi obsługi agencyjnej płatności w sieci obsługi płatności polegającej na pośredniczeniu w obsłudze płatności rachunków tj. przyjmowaniu na podstawie umowy płatności, przetwarzaniu ich i rejestrowaniu z wykorzystaniem Terminali oraz przekazywaniu danych płatności oraz kwoty płatności do banku.

Zatem z powyższego wynika, iż w obu przedstawionych przypadkach, Wnioskodawca zajmuje się pośrednictwem w dokonywaniu płatności. W konsekwencji obie usługi będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy jako usługi pośrednictwa w świadczeniu transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl