IPPP3/443-177/11-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-177/11-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2011 r. (data wpływu 4 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów energetycznych opodatkowanych zerową stawką - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów energetycznych opodatkowanych zerową stawką.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

S. SA (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest producentem specjalistycznych wyrobów chemicznych. Są to m.in. rozcieńczalniki, rozpuszczalniki, środki myjące i odtłuszczające. W przypadkach wymaganych przez przepisy ustawy akcyzowej, Spółka prowadzi działalność w składzie podatkowym.

W składzie podatkowym Spółka wytwarza m.in. produkty zawierające w swoim składzie alkohol etylowy m.in. produkty nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi takie jak rozpuszczalniki (CN 3814 00 90) lub płyny zapobiegające zamarzaniu (CN 3820 00 00). Do wytwarzania ww. wyrobów wykorzystywane są również wyroby energetyczne.

Natomiast do wytwarzania wyrobów poza składem podatkowym wykorzystywane są m.in. wyroby energetyczne opodatkowane stawką zero (np. toluen), które są nabywane w chwili obecnej od dostawców krajowych. Wyroby opodatkowane stawką zero są przetwarzane i wykorzystywane do wytwarzania towarów nieakcyzowych

Do wytwarzania m.in. rozpuszczalników czy płynów zapobiegających zamarzaniu Spółka zużywa alkohol etylowy skażony. Alkohol etylowy skażony przeznaczony do wytwarzania wyrobów końcowych pozyskiwany jest przez Spółkę od dostawców zewnętrznych bądź w drodze odzysku z innych produktów zawierających w swoim składzie alkohol etylowy skażony ale nie spełniających wymagań jakościowych Spółki.

W przypadku pozyskania alkoholu etylowego z innych produktów niespełniających wymagań jakościowych alkohol zawarty jest w uzyskanych w procesie oczyszczania regeneratach np. destylatach rozpuszczalników które to są następnie mieszane lub dodawane do innych surowców by otrzymać pełnowartościowy produkt nieprzeznaczony do spożycia przez ludzi. W przypadku wykorzystywania alkoholu pochodzącego od dostawców zewnętrznych, jak i zawartego w regeneratach rozpuszczalników, zawartość alkoholu etylowego w gotowym produkcie nie ulega zwiększeniu.

Alkohol zużywany przez Wnioskodawcę, w przeważającej ilości, jest skażony całkowicie zgodnie z procedurami łotewskimi określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. U. UE L 288 z 23 listopada 1993 r., str. 12-15 z późn. zm., dalej: rozporządzenie Komisji w sprawie skażania).

W niektórych przypadkach alkohol zużywany przez Spółkę (niezależnie od jego formy) nie jest skażony całkowicie, jednakże spełnia polskie normy skażenia określone w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie dokumentów dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy z dnia 26 lutego 2009 r. (Dz. U. Nr 32, poz. 251).

W stosunku do wyrobów nabywanych do zużycia poza składem podatkowym Spółka rozważa dokonywanie zakupów wyrobów opodatkowanych stawką zero (np. toluenu) od dostawców z innych państw UE. Wyroby nabywane w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów będą znajdowały się w wolnym obrocie w państwie wysyłki (tzn. nie będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy). Potencjalni dostawcy Spółki nie są podatnikami akcyzy nie prowadzą składów podatkowych ani nie korzystają z usługowych składów podatkowych (tzn. składów podatkowych prowadzonych przez podmioty trzecie), bowiem do takich wyrobów w państwie dostawy nie stosuje się przepisów prawa regulujących te kwestie.

Jednocześnie Spółka stwierdziła, że przedmiotowy wniosek dotyczy szerokiej grupy wyrobów uznawanych za tzw. wyroby energetyczne. Przykładowe kody CN i nazwy wyrobów energetycznych będących w bezpośrednim zainteresowaniu Spółki w chwili obecnej, a stanowiących przedmiot pytania to:

a.

wyroby energetyczne z grupy CN 2902: np. toluen, mieszanina izomerów ksylenu,

b.

wyroby energetyczne z grupy CN 2707: np. toluol (toluen), ksylol (ksylen),

c.

wyroby energetyczne z grupy CN od 2710 11 do 2710 19 - np. benzyny specjalne,

d.

wyroby energetyczne CN 2901 10 00 - węglowodory alifatyczne nasycone.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów energetycznych opodatkowanych stawką zero może odbywać się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i procedurą przemieszczania wyrobów z zapłaconą akcyzą.

Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do wyrobów energetycznych opodatkowanych stawką zero, Spółka uważa iż wewnątrzwspólnotowe nabycie tych wyrobów może odbywać się bez zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, jak i bez obowiązków wynikających z procedury przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą z uwagi na fakt, iż towary te zostały dopuszczone do wolnego obrotu (zostały wydawane do konsumpcji) w państwie wysyłki jak również ze względu na fakt, iż nie są one obłożone efektywnym podatkiem akcyzowym także w Polsce (w każdym przypadku zastosowanie będzie miała stawka zero zł). Konsekwencją tego stanowiska jest, zdaniem Spółki, możliwość przemieszczania tych wyrobów na podstawie powszechnie występujących w obrocie dokumentów handlowych (np. faktura czy CMR).

Zgodnie z przepisami ustawy akcyzowej, wyroby energetyczne objęte stawką akcyzy inną niż 0 zł zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym. Ponadto art. 89 ust. 1 pkt 14-15 ustawy o podatku akcyzowym określa stawki podatku akcyzowego dla pozostałych paliw silnikowych oraz opałowych.

Natomiast wyroby energetyczne niewymienione w art. 89 ust. 1 oraz nieprzeznaczone na cele napędowe lub opałowe podlegają opodatkowaniu stawką 0 zł, zgodnie z brzmieniem art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. W przypadku Spółki, wyroby które mają być nabywane nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 oraz są przeznaczone do innych celów niż opałowy czy napędowy. W związku z tym objęte są stawką 0 zł.

Stosowanie stawki 0 zł, zgodnie z art. 89 ust. 2, nie jest uzależnione od spełnienia wymogów formalnych. Swobodny obrót tymi wyrobami na terenie kraju może odbywać się na podstawie dokumentów handlowych (o ile przeznaczone są na cele o których mowa w tym przepisie) Stanowisko to podzielają organy podatkowe w interpretacjach podatkowych (m.in. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu wydana 10 lipca 2009 r., sygn. ILPP3/443-62/09-2/TK).

Należy wspomnieć, że wyroby które Spółka zamierza nabywać w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zostały dopuszczone do obrotu w państwie wysyłki bez opodatkowania podatkiem akcyzowym (tj. wyroby te znajdują się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy). Wyroby te także w Polsce nie podlegają efektywnemu opodatkowaniu (stawka zero) zatem nabycie może zostać dokonane, zdaniem Spółki, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy jak również poza procedurą obrotu wyrobami z akcyzą zapłaconą. Spółka podkreśla, że wyroby nabywane wewnątrzwspolnotowo będą używane do wytwarzania wyrobów innych niż te z zał. 2 do ustawy akcyzowej, do których nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Potencjalny dostawca Spółki w tym przypadku nie korzysta ze składu podatkowego ani podmiotu prowadzącego skład ani nie korzysta z usługowego składu podatkowego ze względu na to, iż przepisy w kraju wysyłki nie nakładają na niego takiego obowiązku. Co więcej wyroby energetyczne, o których mowa zostały dopuszczone do obrotu bez efektywnego opodatkowania akcyzą lub nie stanowią wyrobów akcyzowych w państwie członkowskim wysyłki.

W efekcie do wyrobów, które Spółka planuje nabywać wewnątrzwspólnotowo, nie ma obowiązku stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Stanowisko Spółki, w zakresie braku obowiązku stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy dla nabyć wewnątrzwspólnotowych wyrobów opodatkowanych stawką zero potwierdza również Minister Finansów w wydanych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów opodatkowanych stawką zero nie ma zastosowania oraz że " (...) dla wewnątrzwspólnotowego nabycia tych wyrobów nie jest wymagane uzyskanie statusu zarejestrowanego handlowca jak również składanie zabezpieczenia akcyzowego (IBPP3/443-383/09/DG z 13 sierpnia 2009 r.).

Spółka stoi na stanowisku, że również procedura przemieszczenia wyrobów z zapłaconą akcyzą w omawianym przypadku nie ma zastosowania. Zastosowanie procedury przemieszczenia wyrobów z zapłaconą akcyzą ma na celu umożliwienie realizacji zasady jednokrotności opodatkowania. W przypadku Spółki podatek akcyzowy nie został zapłacony w państwie wysyłki z uwagi na niestosowanie przepisów akcyzowych do nabywanych wyrobów w państwie wysyłki, tym samym zastosowanie procedury przemieszczenia wyrobów z zapłaconą akcyzą jest bezcelowe i nie ma zastosowania.

Stanowisko Spółki zostało potwierdzone w licznych interpretacjach wydanych przez Ministra Finansów, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że "w związku z tym, że ww. wyroby nie są, co do zasady, opodatkowane w państwach członkowskich Wspólnoty Europejskiej, nie mają również zastosowania przepisy art. 78 cyt. ustawy" (interpretacja wydana 28 kwietnia 2010 r., sygn. IBPP3/443-72/10/BWo). Podobne stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (IBPP3/443-553/09/DG z 25 września 2009 r.), Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu (ILPP31443-131/09-2/TK z 13 listopada 2009 r.), czy Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy (ITPP3/443-132c/09/JK z 15 października 2009 r.).

W związku z powyższym nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów energetycznych opodatkowanych w Polsce stawką 0 zł, a niepodlegających opodatkowaniu w państwie wysyłki oraz w rezultacie znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w państwie wysyłki może odbywać się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy jak i bez zastosowania procedury przemieszczenia wyrobów z zapłaconą akcyzą. Przemieszczenie takie może odbywać się na podstawie dokumentów handlowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 Nr 3, poz. 11), dalej zwanej ustawą, procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

W myśl art. 40 ust. 1 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli:

1.

wyroby akcyzowe są:

a.

w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,

b.

przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,

c.

przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;

2.

wyroby akcyzowe importowane i dopuszczone do obrotu są przemieszczane przez zarejestrowanego wysyłającego z miejsca importu na terytorium kraju do:

a.

składu podatkowego na terytorium kraju,

b.

urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej,

c.

podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;

Stosownie do art. 40 ust. 5 ustawy procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Przy czym, załącznik nr 2 do ustawy zawiera wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG.

Analizując powyższe przepisy należy zauważyć, że w załączniku nr 2 do ustawy zostały ujęte wszystkie wyroby akcyzowe, które na poziomie wspólnotowym są objęte systemem monitorowania w zakresie produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych, zgodnie z dyrektywą 92/12/EWG. Oznacza to, że przemieszczanie wyrobów wymienionych we wskazanym załączniku powinno odbywać się z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Jednakże, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. wyrobów, które na terytorium kraju są opodatkowane zerową stawką akcyzy, są przeznaczone do celów innych niż napędowe lub opałowe oraz są dopuszczone do konsumpcji na terytorium państwa członkowskiego ich przemieszczanie może odbywać się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest producentem specjalistycznych wyrobów chemicznych. Są to m.in. rozcieńczalniki, rozpuszczalniki, środki myjące i odtłuszczające. Do wytwarzania wyrobów poza składem podatkowym wykorzystywane są m.in. wyroby energetyczne opodatkowane stawką zero (np. toluen), które są nabywane w chwili obecnej od dostawców krajowych. Wyroby opodatkowane stawką zero są przetwarzane i wykorzystywane do wytwarzania towarów nieakcyzowych.

W stosunku do wyrobów nabywanych do zużycia poza składem podatkowym Spółka rozważa dokonywanie zakupów wyrobów opodatkowanych stawką zero (np. toluenu) od dostawców z innych państw UE. Wyroby nabywane w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów będą znajdowały się w wolnym obrocie w państwie wysyłki (tzn. nie będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy). Potencjalni dostawcy Spółki nie są podatnikami akcyzy, nie prowadzą składów podatkowych ani nie korzystają z usługowych składów podatkowych (tzn. składów podatkowych prowadzonych przez podmioty trzecie), bowiem do takich wyrobów w państwie dostawy nie stosuje się przepisów prawa regulujących te kwestie.

Spółka wskazała kody CN i nazwy wyrobów energetycznych będących w bezpośrednim zainteresowaniu Spółki w chwili obecnej:

a.

wyroby energetyczne z grupy CN 2902: np. toluen, mieszanina izomerów ksylenu,

b.

wyroby energetyczne z grupy CN 2707: np. toluol (toluen), ksylol (ksylen),

c.

wyroby energetyczne z grupy CN od 2710 11 do 2710 19 - np. benzyny specjalne,

d.

wyroby energetyczne CN 2901 10 00 - węglowodory alifatyczne nasycone.

A zatem, pomimo tego, że przedmiotowe wyroby są wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, mogą być nabywane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Bowiem z treści wniosku wynika, że wyroby te są przeznaczone do celów innych niż napędowe lub opałowe, są opodatkowane na terytorium kraju zerową stawką akcyzy oraz znajdują się w wolnym obrocie w państwie wysyłki.

Ponadto, z uwagi na fakt, iż przedmiotowe wyroby na terytorium kraju są objęte zerową stawką akcyzy, brak jest uzasadnienia do stosowania trybu określonego w art. 78 ust. 1 ustawy, który dotyczy przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą.

Reasumując, nabycie wewnątrzwspólnotowe opisanych wyrobów energetycznych opodatkowanych na terytorium kraju stawką zero może odbywać się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i procedurą przemieszczania wyrobów z zapłaconą akcyzą.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl