IPPP3/443-175/08-4/CS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-175/08-4/CS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2008 r. (data wpływu 17 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 stycznia 2009 r. w odpowiedzi na wezwanie z dnia 14 stycznia 2009 r. (nr pisma IPPP3/443-175/08-2/CS), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania rekompensaty finansowej otrzymanej od Gminy w zamian za przeniesienie własności gruntu na którym znajdują się ulice -... jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania rekompensaty finansowej otrzymanej od Gminy w zamian za przeniesienie własności gruntu na którym znajdują się ulice -....

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia od początku swojego istnienia (1984 r.) posiadała nieruchomość, na której usytuowany jest jeden blok mieszkalny, o numerze x i powierzchni 4084 m#178;, zapisaną w KW pod numerem x. W momencie przekształcenia praw do mieszkań zgodnie z ustawą z 14 czerwca 2007 r.,Spółdzielnia dokonała pomiarów geodezyjnych swojej działki. Pomiary wykazały, że część nieruchomości zajmują chodniki i ulice.... Spółdzielnia wyodrębniła je jako osobne działki (pow. 219 m#178;) i (pow. 60 m#178;). Powyższy podział zatwierdzony został Postanowieniem Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 2 października 2007 r. Spółdzielnia wystąpiła do Urzędu Miasta i Gminy o przejęcie ww. działek w zamian za rekompensatę finansową w wysokości xx tys. zł. Dnia 14 maja 2008 r. podpisany został Akt Notarialny, na mocy którego Urząd Miasta i Gminy przejął działki o o łącznej powierzchni 279 m#178; na własność za powyższą kwotę.

Rekompensata została przeznaczona na cele statutowe Spółdzielni - wymianę okien i drzwi wewnętrznych na klatkach schodowych (w załączeniu Faktura VAT). Spółdzielnia jest zarejestrowana w Sądzie Rejonowym pod numerem KRS.

W postanowieniu Sądu z 10 grudnia 2002 r. - Dział 3, Rubryka 1 - jako przedmiot działalności wpisano "Zarządzanie nieruchomością mieszkalną".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółdzielnia jest zobowiązana do odprowadzenia podatku VAT od uzyskanej rekompensaty finansowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on zobowiązany do odprowadzenia podatku VAT od uzyskanej rekompensaty, ponieważ:

* Spółdzielnia nie prowadzi działalności gospodarczej,

* Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku,

* członkowie Spółdzielni ponieśli koszty związane z nabyciem nieruchomości,

* od 23 lat Wnioskodawca ponosi koszty z tytułu wieczystej dzierżawy i podatku od gruntu, na którym znajdują się chodniki oraz ulice...,

* w 2007 r. poniesiono koszty związane z podziałem nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wynika, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Stosownie natomiast do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z przedstawionego przez Spółdzielnię stanu faktycznego wynika, iż w 1984 r. nabyła ona prawo do wieczystej dzierżawy gruntu, na którym wybudowany został budynek mieszkalny, którym zarządza. W momencie przekształcania praw do mieszkań zgodnie z ustawą z 14 czerwca 2007 r., Spółdzielnia dokonała pomiarów geodezyjnych własnej nieruchomości. Pomiary wykazały, iż na części dzierżawionego przez Wnioskodawcę gruntu znajduje się chodnik oraz ulice -.... Zostały one wyodrębnione jako oddzielne działki oraz na wniosek Spółdzielni - przejęte przez Miasto na mocy aktu notarialnego w zamian za rekompensatę w postaci określonej kwoty finansowej.

Ponadto, Spółdzielnia prowadząc tylko działalność gospodarczą w zakresie Zarządzania nieruchomością mieszkalną - jak wykazuje - nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W sytuacji przedstawionej we wniosku uznać należy, że ma miejsce dostawa towarów w zamian za rekompensatę. Ze stanu faktycznego wynika bowiem, iż z dniem 14 maja 2008 r. nastąpiło nabycie własności gruntu przez Gminę w zamian za rekompensatę w określonej kwocie, zatwierdzone Postanowieniem Burmistrza z dnia 2 października 2007 r. W tym przypadku rekompensata pełni więc funkcję wynagrodzenia za przeniesienie własności towarów, czyniąc tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, w braku innych uregulowań, dostawa towarów winna być opodatkowana podstawową stawką podatku VAT w wysokości 22%. Jednakże art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zwolnienie to dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części. Budynki, budowle lub ich części uważa się za towary używane, jeżeli do końca roku w którym zakończono ich budowę minęło co najmniej 5 lat - na podstawie art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy. Natomiast art. 29 ust. 5 ustawy wskazuje, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z treści wniosku wynika, że w momencie zakupu w 1984 r. przez Spółdzielnię prawa wieczystego użytkowania przedmiotowego gruntu, ulice... zajmujące częściowo ten grunt, były już wybudowane. Zatem zostaje spełniona definicja towaru używanego - od chwili wybudowania ulic minęło 5 lat, a Spółdzielni nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ich nabycia.

Reasumując, przejęcie działek przez Gminę, na których znajduje się ciąg pieszych oraz ulice... w zamian za rekompensatę finansową wypłaconą na rzecz Spółdzielni stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT - na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy. Jednak, jako że przedmiotowe budowle spełniają definicję towaru używanego, dostawa ta jest zwolniona od podatku - na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl