IPPP3/443-165/13-2/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-165/13-2/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2013 r. (data wpływu 1 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług płatnej telewizji świadczonych dla gości hotelowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania prawidłowej stawki podatku dla usług płatnej telewizji świadczonych przez Wnioskodawcę dla gości hotelowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie prowadzenia hoteli i restauracji (PKD 55.10 Z) i jest podatnikiem VAT od 1992 r. W ramach prowadzonej działalności, Spółka oferuje swoim klientom usługi w zakresie telewizji płatnej, która jest emitowana we wszystkich pokojach hotelowych, zgodnie z zawartą umową pomiędzy Hotelem a firmą A. A. zapewnia obsługę sieci antenowej P. Hotelu, łącznie z udostępnianiem poszczególnych kanałów i filmów.

Hotel, w ramach P., udostępnia w pokojach hotelowych odbiorniki telewizyjne i zapewnia swoim gościom możliwość emisji filmów jako świadczenie usług przez Hotel. W przypadku pokoi business, P. wliczone jest w cenę pokoju jako usługa komplementarna do usługi noclegowej i opodatkowana jest stawką VAT 8%. W przypadku wszystkich pozostałych pokoi, usługa P. sprzedawana jest jako oddzielna pozycja na fakturze ze stawką VAT 23%. System telewizji płatnej połączony jest z systemem hotelowym, który rejestruje faktycznie wykonane usługi w tym zakresie dla poszczególnych gości Hotelu.

Za używanie płatnych kanałów Hotel obciąża gościa w kwocie określonej przez A. na podstawie wystawionej faktury VAT jako usługi P. stosując stawkę VAT 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy wystawianiu dla gościa faktury VAT za usługi P. Spółka prawidłowo stosuje stawkę VAT 23%.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Spółka uważa, że świadczone przez nią usługi płatnej telewizji w pokojach hotelowych są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 61.10.5-53.0 (zgodnie z poz. 169 załącznika nr 3 do ustawy VAT), a przy tym nie stanowią usług promocyjnych i reklamowych i podlegają opodatkowaniu stawką VAT 8% (por. art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy VAT).

W związku z powyższym, stosowana przez Spółkę stawka opodatkowania usług P. VAT 23% jest nieprawidłowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegaja odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast, przez świadczenie usług - stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże, na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 169 wymieniono usługi radia i telewizji kablowej*), symbol PKWiU ex 61.10.5.

Z wyjaśnień znajdujących się pod załącznikiem wynika, że znacznik "*)" wskazuje, iż ww. pozycja nie dotyczy usług promocyjnych i reklamowych.

Należy również zauważyć, iż zgodnie art. 2 pkt 30 ustawy o VAT - przez "PKWiU ex" rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru".

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka, w ramach prowadzonej działalności hotelowej, oferuje swoim klientom usługi w zakresie telewizji płatnej, która jest emitowana we wszystkich pokojach hotelowych, zgodnie z zawartą umową pomiędzy Hotelem a firmą A., która zapewnia obsługę sieci antenowej P Hotelu. Hotel, w ramach P, udostępnia w pokojach hotelowych odbiorniki telewizyjne i zapewnia swoim gościom możliwość emisji filmów jako świadczenie usług przez Hotel. W przypadku pokoi business, P wliczone jest w cenę pokoju jako usługa komplementarna do usługi noclegowej i opodatkowana jest stawką VAT 8%. W przypadku wszystkich pozostałych pokoi, usługa P sprzedawana jest jako oddzielna pozycja na fakturze ze stawką VAT 23%. System telewizji płatnej połączony jest z systemem hotelowym, który rejestruje faktycznie wykonane usługi w tym zakresie dla poszczególnych gości Hotelu. Za używanie płatnych kanałów Hotel obciąża gościa w kwocie określonej przez A. na podstawie wystawionej faktury VAT jako usługi P stosując stawkę VAT 23%.

Ponadto, Spółka wskazała, że świadczone przez nią usługi płatnej telewizji w pokojach hotelowych klasyfikuje pod symbolem PKWiU 61.10.5-53.0, oraz że nie stanowią one usług promocyjnych i reklamowych.

Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Oznacza to, że podmiot "refakturujący" daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej, traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Celem "refakturowania" jest więc przeniesienie poniesionych kosztów przez podmiot refakturujący na podmiot, który z danych usług faktycznie korzystał, pomimo, że podmiot refakturujący danej usługi nie wykonał. "Refaktura" jest więc zwykłą fakturą VAT wystawioną przez podmiot pośredniczący pomiędzy właściwym usługodawcą, a rzeczywistym nabywcą tej usługi. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje usługę, a następnie "w stanie nieprzetworzonym" odsprzedaje ją swojemu kontrahentowi.

W związku z powyższym, mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż świadczone przez Spółkę usługi płatnej telewizji dostępne dla gości w pokojach hotelowych (które Spółka nabywa od firmy A.), zaklasyfikowane pod symbolem PKWiU 61.10.5-53.0 i nie będące usługami promocyjnymi i reklamowymi, podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 169 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy podkreślić, że obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonych usług należy do usługodawcy. Kwestie dotyczące klasyfikowania czynności wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Spółkę.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl