IPPP3/443-1615/11-2/RD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1615/11-2/RD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2011 r. (data wpływu 23 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie M. z siedzibą w P., powstało z inicjatywy mieszkańców i sympatyków Gminy. M. jest niekomercyjną organizacją wspierającą przedsiębiorczość, lokalny rozwój społeczno - ekonomiczny oraz restrukturyzację zawodową i gospodarczą Gminy. Stowarzyszenie inicjuje i uczestniczy w działaniach mających na celu rozbudowanie potencjału gospodarczego Gminy i Regionu oraz poprawę jakości życia społeczności lokalnej. Stowarzyszenie jest przykładem obywatelskiej inicjatywy jednoczącej mieszkańców i sympatyków Gminy ponad podziałami politycznymi i światopoglądowymi.

M. złożył w ramach ogłoszonego przez L. konkursu na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 projekt pt. "Nowe wcielenie Starej Szkoły", który po dokonaniu niezbędnych wyjaśnień czeka na podpisanie Umowy przyznania pomocy. Projekt rozpoczął się w sierpniu 2011 r., a zakończenie planowane jest na wrzesień 2012 r. Działania obejmują przede wszystkim: organizację warsztatów artystycznych (malarstwo i rysunek, haft oraz fotografia), organizację wystaw powarsztatowych. Przedsięwzięcie ma charakter otwarty i w pełni nieodpłatny, mogą w nim uczestniczyć wszystkie zainteresowane osoby. W warsztatach udział biorą przede wszystkim mieszkańcy gmin objętych Lokalną Strategią Rozwoju Lokalnej Grupy Działania "Echo".

Planowane zakupy w ramach projektu, w związku, z którymi M. występuje o uznanie podatku VAT jako koszt kwalifikowany to: 1) koszty organizacji warsztatów i wystaw, 2) koszty wyposażenia pomieszczeń (m.in. oświetlenie - lampy stojące, listwy do podwieszania obrazów, rama prezentacyjna, dekoracja okna), 3) koszty organizacyjne (przede wszystkim: zakup materiałów biurowych, usługi telekomunikacyjne).Interpretacja dotyczy dokonanych zakupów i poniesionego związanego z nimi podatku VAT w zakresie projektu pt. "Nowe wcielenie Starej Szkoły", współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW na lata 2007-2013.

Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT i nie ma możliwości jego odzyskania. Tym samym dokonywane zakupy, w tym również w ramach przedmiotowego projektu, nie służą wykonywaniu przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Wnioskodawca wnosi prośbę o indywidualną interpretację w sprawie braku możliwości odzyskania VAT poprzez Stowarzyszenie M.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie M. nie ma możliwości odzyskania VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione są od podatku usługi świadczone przez statutowe organizacje członkowskie.

Stowarzyszenie M. uzyskało pomoc finansową w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczynią się do osiągnięcia celów tej osi objętego PROW 2007-2013. Przyznana pomoc finansowa uwzględnia w kosztach kwalifikowanych VAT.

M. ubiega się o refundację poniesionych wydatków w trybie przepisów rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 138, poz. 868 z późn. zm.), w tym samym wnosi o refundację kosztów VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

A zatem prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

* odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik VAT oraz

* towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. takich, które generują podatek należny).

Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do opodatkowanej działalności gospodarczej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie złożyło w ramach ogłoszonego przez LGD konkursu na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 projekt "Nowe Wcielenie Starej Szkoły". Projekt rozpoczął się w sierpniu 2011 r. a planowany termin zakończenia to wrzesień 2012 r. Działania będą obejmować organizację warsztatów artystycznych i wystaw powarsztatowych. Przedsięwzięcie ma charakter otwarty i w pełni nieodpłatny. W ramach realizacji projektu będą ponoszone różnego rodzaju koszty takie jak: koszty organizacji warsztatów i wystaw, koszty wyposażenia pomieszczeń, czy koszty organizacyjne. Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT i nie ma możliwości jego odzyskania, a dokonywane zakupy nie służą wykonywaniu przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej - nie jest więc podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a dokonane zakupy nie będą służyły działalności opodatkowanej podatkiem VAT. A zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Wnioskodawca uważa, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku, gdyż świadczy usługi zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, który został uchylony na podstawie art. 1 pkt 8 lit. a) tiret pierwszy ustawy z dnia 29 października 2010 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) zmieniającej ustawę o podatku od towarów i usług, z dniem 1 stycznia 2011 r. Brak możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu nie wynika z powołanego przez Wnioskodawcę nieaktualnego już przepisu, lecz z faktu, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a dokonane zakupy jak wynika ze stanu faktycznego nie będą służyć działalności opodatkowanej VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl