IPPP3/443-1608/11-8/JK - Ustalenie trybu postępowania z nałożonymi znakami akcyzy w przypadku "zbicia" butelki wina podczas transportu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1608/11-8/JK Ustalenie trybu postępowania z nałożonymi znakami akcyzy w przypadku "zbicia" butelki wina podczas transportu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2011 r. (data wpływu 22 grudnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 21 lutego 2012 r. (data wpływu 24 lutego 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 13 lutego 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 16 lutego 2012 r.) oraz w dniu 5 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10 kwietnia 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 26 marca 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 2 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie trybu postępowania z nałożonymi znakami akcyzy w przypadku "zbicia" butelki wina podczas transportu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie trybu postępowania z nałożonymi znakami akcyzy w przypadku "zbicia" butelki wina podczas transportu.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 17 lutego 2012 r. złożonym w dniu 21 lutego 2012 r. (data wpływu 24 lutego 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 13 lutego 2012 r. oraz pismem z dnia 3 kwietnia 2012 r. złożonym w dniu 5 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10 kwietnia 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 26 marca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Spółką prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów winiarskich jako zarejestrowany odbiorca w myśl i zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.).W Spółce niejednokrotnie może zaistnieć sytuacja, że zniszczeniu ulegną wyroby akcyzowe, które należy właściwie zaewidencjonować (zarówno wyroby akcyzowe jak i znaki akcyzy).

Jednocześnie w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, iż pytanie dotyczy sytuacji gdy Wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązku uiszczenia podatku akcyzowego od "zbitych" butelek, co wiąże się z powiadomieniem właściwego urzędu celnego o przybyciu konkretnej ilości butelek oraz o konkretnych zastrzeżeniach do danej partii towaru (w tym przypadku mniejszej niż ilość zadeklarowana w dokumencie e-AD przez producenta) a jednocześnie koniecznością rozliczenia się ze znaków akcyzy. Producent wina dostarcza odbiorcy kartę rozliczenia znaków akcyzy, w której zaznacza ile znaków zostało nałożonych, ile zniszczonych a ile zostało zwróconych. Po przybyciu transportu do magazynu i stwierdzeniu np. 2 butelek zbitych rozliczenie przesłane przez producenta nie będzie prawidłowe a tym samym wiąże się z nieprawidłowym wypełnieniem ewidencji znaków akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 17 lutego 2012 r.):

Czy Wnioskodawca jest zobligowany do zdejmowania znaków akcyzy ze "zbitych" butelek czy wystarczającym będzie zaznaczenie braków w dokumencie IE 818 i rozliczanie ich w ewidencji jako uszkodzonych (w obu przypadkach).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ustawa o podatku akcyzowym zgodnie z art. 5.1 (Dz. U. z 2010 r. Nr 160, poz. 1074) przewiduje dwa ściśle określone przypadki zdejmowania znaków akcyzy ale nie obejmują one opisanej sytuacji. Spółka uważa, iż wystarczające jest zaznaczenie braków w dokumencie IE 818.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, zarejestrowany odbiorca to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio "zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca" albo "zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca".

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy, nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Stosownie zaś do art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy znaki akcyzy to znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:

a.

podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,

b.

legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży;

Natomiast na podstawie z art. 116 ust. 1 pkt 3 ustawy obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Z kolei zgodnie z art. 130 ust. 3 ustawy importer, podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz przedstawiciel podatkowy mogą przekazać znaki akcyzy podmiotowi mającemu siedzibę poza terytorium kraju w celu naniesienia ich na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe, będące przedmiotem importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka jako zarejestrowany odbiorca dokonuje nabyć wewnątrzwspólnotowych wyrobów winiarskich. W związku z niniejszymi nabyciami niejednokrotnie może zaistnieć sytuacja, że zniszczeniu ulegną wyroby akcyzowe, które należy właściwie zaewidencjonować (zarówno wyroby akcyzowe jak i znaki akcyzy).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy jest on zobligowany do zdejmowania znaków akcyzy ze "zbitych" butelek czy wystarczającym będzie zaznaczenie braków w dokumencie IE 818 i rozliczanie ich w ewidencji jako uszkodzonych.

Na podstawie art. 123 ust. 1 i 2 ustawy znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju. Zgodę na zdjęcie znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy lub właściciela wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy.

Ponadto w świetle § 5 ust. 1 rozporządzania Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 160, poz. 1074 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, banderole naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe mogą być z nich zdjęte po uzyskaniu zgody właściwego naczelnika urzędu celnego, w przypadku gdy:

1.

wyroby akcyzowe mają być zwrócone do podmiotu zagranicznego, od którego zostały otrzymane, w związku z wadami fizycznymi wyrobów lub

2.

wyroby akcyzowe przeznaczone są na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Odnosząc się do przytoczonych powyżej przepisów prawa tut. Organ pragnie zauważyć, iż art. 123 ust. 1 ustawy jest przepisem ogólnym, który wskazuje na możliwość, a nie obowiązek, zdjęcia znaków akcyzy w przypadku nieprzeznaczenia wyrobów akcyzowych do sprzedaży na terytorium Polski. Przy czym uprawnienie to zostało przyznane podmiotom obowiązanym do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy lub właścicielom wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy. Ponadto, w świetle przepisów rozporządzenia, znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych, gdy wyroby akcyzowe mają być zwrócone do podmiotu zagranicznego, od którego zostały otrzymane, w związku z wadami fizycznymi wyrobów lub wyroby akcyzowe przeznaczone są na eksport lub wyroby akcyzowe przeznaczone są do dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Biorąc pod uwagę niniejsze przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawca, w przedmiotowej sytuacji, nie będzie zobligowany do zdejmowania znaków akcyzy ze "zbitych" podczas transportu butelek wina.

Równocześnie stosownie do art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD.

Z kolei zgodnie z art. 41e ust. 2 pkt 1 ustawy podmiot odbierający przesyła do Systemu projekt raportu odbioru niezwłocznie po przeprowadzeniu kontroli odebranych wyrobów akcyzowych.

Przy czym w myśl art. 2 ust. 1 pkt 32 ustawy podmiot odbierający to podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, nabywcę na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub podmiot objęty zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1, do których są wysyłane wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zaś stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 27 ustawy raport odbioru to raport składany za pośrednictwem Systemu stanowiący dowód, że przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zostało zakończone.

Zatem po otrzymaniu przez podmiot odbierający wyrobów akcyzowych przesyła on raport odbioru (IE 818). W raporcie odbioru podmiot odbierający ma obowiązek wpisania wyników tego odbioru, które mogą być następujące:

* odbiór bez zastrzeżeń - kod wpisywany w przypadku, gdy ilość wyrobów odebranych jest taka sama jak ilość wyrobów wysłanych,

* odbiór z zastrzeżeniami - kod wpisywany, gdy wyroby odbierane są z ubytkami (niedoborami) lub nadwyżkami.

* odmowa przyjęcia całości przesyłki,

* odmowa przyjęcia części przesyłki - kod wpisywany w przypadku przyjęcia przez odbiorcę tylko części przesyłki.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, iż Wnioskodawca po otrzymaniu wyrobów winiarskich i stwierdzeniu zniszczenie - "zbicie" części z nich winien przesłać raport odbioru (IE 818) wykazując niniejsze ubytki (niedobory).

Jednocześnie na podstawie art. 131 ust. 1 i 2 ustawy podmiot obowiązany do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy oraz podmiot prowadzący skład podatkowy na terytorium kraju, któremu właściciel wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3, przekazał znaki akcyzy w celu naniesienia ich na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe będące jego własnością, są obowiązane prowadzić ewidencję znaków akcyzy. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

Wzór ewidencji prowadzonej przez podmioty obowiązane do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy określa załącznik nr 14 do rozporządzenia.

W świetle art. 131 ust. 3 ustawy przedmiotowa ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać w szczególności informacje o liczbie znaków akcyzy wydanych, wykorzystanych do naniesienia, uszkodzonych, zniszczonych, utraconych oraz zwróconych.

Przy czym należy wskazać, iż zgodnie z art. 131 ust. 3 ustawy za uszkodzone znaki akcyzy uważa się oryginalne znaki akcyzy, w których trwałe i widoczne naruszenie właściwości fizycznych pozwala na identyfikację znaków co do oryginalności, rodzaju, nazwy, wymiarów, serii, numeru ewidencyjnego i daty wytworzenia.

Z kolei w świetle ust. 8 niniejszego artykułu za zniszczone znaki akcyzy uważa się oryginalne znaki akcyzy, w których trwałe i widoczne naruszenie właściwości fizycznych uniemożliwia identyfikację znaku co do jego rodzaju, nazwy, serii, numeru identyfikacyjnego oraz daty wytworzenia.

Natomiast stosownie do ustępu 9 cytowanego artykułu za utracone znaki akcyzy uważa się oryginalne znaki akcyzy otrzymane przez podmiot obowiązany do oznaczania wyrobów akcyzowych tymi znakami, który je utracił w następstwie innych okoliczności niż:

1.

naniesienie znaków akcyzy na wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego i wprowadzenie wyrobu do sprzedaży z naniesionym znakiem akcyzy;

2.

zwrot znaków akcyzy do właściwego naczelnika urzędu celnego w sprawach znaków akcyzy, od którego podmiot ten odebrał znaki akcyzy, albo do ich wytwórcy;

3.

przekazanie znaków akcyzy przez importera, podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego lub przedstawiciela podatkowego podmiotowi mającemu siedzibę poza terytorium kraju w celu naniesienia na opakowania jednostkowe wyrobu akcyzowego lub wyrób akcyzowy będący przedmiotem importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego;

4.

przekazanie znaków akcyzy przez właściciela wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3, podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy w celu naniesienia na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub wyroby akcyzowe;

5.

zabezpieczenie znaków akcyzy przez właściwy organ administracji publicznej w związku z kontrolą systemu znaków akcyzy.

Przy czym stosownie do art. 132 ust. 1 ustawy importer, podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz przedstawiciel podatkowy są obowiązani uzyskać od podmiotu mającego siedzibę poza terytorium kraju rozliczenie z przekazanych mu znaków akcyzy.

Na podstawie § 12 ust. 1 i 3 rozporządzenia importer, podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz przedstawiciel podatkowy uzyskuje od podmiotu zagranicznego dokument rozliczeniowy z przekazanych mu banderol, z uwzględnieniem rodzaju, serii, roku wytworzenia, numeru ewidencyjnego i liczby banderol przekazanych w celu naniesienia na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, wykorzystanych do naniesienia, uszkodzonych, zniszczonych, utraconych lub niewykorzystanych, niezwłocznie po otrzymaniu wyrobów, nie później jednak niż w terminie trzech miesięcy od dnia wydania banderol podmiotowi zagranicznemu mającemu siedzibę poza terytorium kraju. Dokument rozliczeniowy, o którym mowa w ust. 1, stanowi podstawę dokonania odpowiednich wpisów do ewidencji.

Treść powołanych przepisów jednoznacznie wskazuje, iż Wnioskodawca jest zobowiązany prowadzić ewidencję znaków akcyzy zawierającą w szczególności informacje o liczbie znaków akcyzy wydanych, wykorzystanych do naniesienia, uszkodzonych, zniszczonych, utraconych oraz zwróconych. Przy czym w przedmiotowym przypadku Wnioskodawca od podmiotu zagranicznego - producenta wina uzyskuje dokument rozliczeniowy z przekazanych mu banderol, z uwzględnieniem rodzaju, serii, roku wytworzenia, numeru ewidencyjnego i liczby banderol przekazanych w celu naniesienia na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, wykorzystanych do naniesienia, uszkodzonych, zniszczonych, utraconych lub niewykorzystanych stanowiący podstawę dokonania odpowiednich wpisów do niniejszej ewidencji. Tak więc Wnioskodawca winien na podstawie danych przekazanych przez podmiot zagraniczny dokonać odpowiednich wpisów w prowadzonej ewidencji. Ponadto w przypadku, gdy podczas transportu część butelek na których zostały naniesione przez podmiot zagraniczny znaki akcyzy ulegnie "zbiciu" w celu prawidłowego rozliczenia znaków akcyzy niniejsze znaki należy wykazać w prowadzonej ewidencji odpowiednio jako uszkodzone, zniszczone bądź utracone w kolumnie nazwanej "poza oznaczaniem".

Reasumując Wnioskodawca, w przedmiotowej sytuacji, nie będzie zobligowany do zdejmowania znaków akcyzy ze "zbitych" podczas transportu butelek wina jednakże winien przesłać raport odbioru (IE 818) wykazując zaistniałe ubytki (niedobory) wyrobów winiarskich oraz wykazać naniesione na "zbite" podczas transportu butelki znaki akcyzy w prowadzonej ewidencji odpowiednio jako uszkodzone, zniszczone bądź utracone.

Końcowo należy wyjaśnić, iż mimo, że na Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie nie będzie ciążył obowiązek zdejmowania znaków akcyzy ze "zbitych" butelek, tut. Organ nie mógł uznać stanowiska Wnioskodawcy za prawidłowe bowiem Wnioskodawca we własnym stawisku wyraził pogląd, iż wystarczające jest zaznaczenie braków w dokumencie IE 818 tymczasem Wnioskodawca poza wykazaniem ubytków w dokumencie IE 818 w celu prawidłowego rozliczenia znaków akcyzy winien je wykazać w ewidencji znaków akcyzy.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż niniejsza interpretacja indywidualna rozstrzyga w zakresie trybu postępowania z nałożonymi znakami akcyzy w przypadku "zbicia" butelki wina podczas transportu natomiast w zakresie obowiązku uiszczenia podatku akcyzowego z tytułu ubytków ("zbicia" butelki wina) powstałych podczas transportu została wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl