IPPP3/443-1608/11-7/JK - Obowiązek uiszczenia podatku akcyzowego z tytułu ubytków ("zbicia" butelki wina) powstałych podczas transportu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1608/11-7/JK Obowiązek uiszczenia podatku akcyzowego z tytułu ubytków ("zbicia" butelki wina) powstałych podczas transportu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2011 r. (data wpływu 22 grudnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 21 lutego 2012 r. (data wpływu 24 lutego 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 13 lutego 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 16 lutego 2012 r.) oraz w dniu 5 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10 kwietnia 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 26 marca 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 2 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku uiszczenia podatku akcyzowego z tytułu ubytków ("zbicia" butelki wina) powstałych podczas transportu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku uiszczenia podatku akcyzowego z tytułu ubytków ("zbicia" butelki wina) powstałych podczas transportu.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 17 lutego 2012 r. złożonym w dniu 21 lutego 2012 r. (data wpływu 24 lutego 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 13 lutego 2012 r. oraz pismem z dnia 3 kwietnia 2012 r. złożonym w dniu 5 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10 kwietnia 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 26 marca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Spółką prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów winiarskich jako zarejestrowany odbiorca w myśl i zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.).

W Spółce niejednokrotnie może zaistnieć sytuacja, że zniszczeniu ulegną wyroby akcyzowe, które należy właściwie zaewidencjonować (zarówno wyroby akcyzowe jak i znaki akcyzowe).

Jednocześnie w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż nie posiada ustalonych przez właściwego Naczelnika Urzędu Celnego norm dopuszczalnych ubytków dla czynności, w trakcie których może dojść do ich powstania (przedmiotowe normy nie dotyczą zarejestrowanego odbiorcy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje konieczność uiszczenia podatku akcyzowego za "zbite" podczas transportu butelki wina, towaru przemieszczanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (przed przyjęciem towaru do magazynu).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko oparte jest na art. 10 ust. 3 (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626) zgodnie, z którym obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego miejsca odbioru. Spółka nie powinna uiszczać podatku akcyzowego od towaru, który de facto nie dojechał.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, zarejestrowany odbiorca to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio "zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca" albo "zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca".

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy, nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 (...).

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. a, ubytki wyrobów akcyzowych oznaczają wszelkie straty wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji wyrobów energetycznych lub wyrobów tytoniowych.

Procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe (art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy).

Zgodnie z art. 40 ust. 2 pkt 7 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca ich odbioru przez zarejestrowanego odbiorcę na terytorium kraju lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD.

W myśl art. 41a ust. 2 pkt 1 ustawy, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy kończy się z chwilą odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 2 lit. a i c oraz ust. 2 pkt 1, 2, 6-9, pkt 10 lit. a-c i pkt 11 lit. a-c.

Przy czym zgodnie z art. 41 ust. 5 ustawy, przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego:

1.

raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub

2.

raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu

- w części objętej potwierdzeniem.

Natomiast w myśl art. 10 ust. 3 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka jako zarejestrowany odbiorca dokonuje nabyć wewnątrzwspólnotowych wyrobów winiarskich.

Wątpliwości Spółki dotyczą konieczność uiszczenia podatku akcyzowego za "zbite" podczas transportu butelki wina przemieszczanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (przed przyjęciem towaru do magazynu).

Mając na uwadze powyższe przepisy wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie "zbite" butelki wina stanowią ubytki w rozumieniu ustawy akcyzowej. Przy czym niniejsze ubytki powstaną w czasie transportu towaru do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca ich odbioru przez zarejestrowanego odbiorcę, tj. Spółkę, a więc przed powstaniem obowiązku podatkowego u Spółki.

W tym miejscu warto odwołać się do przepisów dyrektyw będących fundamentem ustawodawstw poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej, w tym polskiej ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 10 ust. 4 Dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej dyrektywę 92/12/EWG (Dz. U. UE L Nr 9, poz. 12 z późn. zm.), jeżeli wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie dotarły do miejsca przeznaczenia, a w trakcie przemieszczania nie wykryto żadnej nieprawidłowości prowadzącej do dopuszczenia tych wyrobów do konsumpcji zgodnie z art. 7 ust. 2 lit. a), uznaje się, że nieprawidłowość wystąpiła w państwie członkowskim wysyłki i w momencie rozpoczęcia przemieszczania (...). Zgodnie z art. 16 ust. 2 lit. a Dyrektywy, uprawniony prowadzący skład podatkowy ma obowiązek w miarę potrzeby złożyć gwarancję zabezpieczającą ryzyko związane z produkcją, przetwarzaniem i przechowywaniem wyrobów akcyzowych.

W myśl art. 18 ust. 1 Dyrektywy, właściwe organy państwa członkowskiego wysyłki wymagają, na ustalonych przez siebie warunkach, złożenie przez uprawnionego prowadzącego skład podatkowy wysyłki lub zarejestrowanego wysyłającego gwarancji na pokrycie ryzyka związanego z przemieszczaniem w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. a ppkt (ii) wyroby akcyzowe mogą być przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na terytorium Wspólnoty także wtedy, gdy wyroby przemieszczane są przez państwo lub terytorium trzecie ze składu podatkowego do zarejestrowanego odbiorcy.

Natomiast w myśl art. 20 ust. 2 Dyrektywy, przemieszczanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy kończy się, w przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 lit. a ppkt (i), (ii) i (iv) oraz w art. 17 ust. 1 lit. b), w momencie gdy odbiorca przyjął dostawę wyrobów akcyzowych, a w przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 lit. a) ppkt (iii), w momencie gdy wyroby opuściły terytorium Wspólnoty.

Z uwagi zatem na fakt, iż opisany we wniosku transport odbywa się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem dokumentu e-AD wystawionego przez wysyłającego, tj. w analizowanej sprawie producenta wina, to ten wysyłający ponosi ryzyko za powstałe ubytki podczas transportu. Wobec powyższego ubytki powstałe przed wprowadzeniem wyrobów do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca ich odbioru nie podlegają u Spółki, jako zarejestrowanego odbiorcy, opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zatem Spółka, w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym, nie będzie zobowiązana do uiszczenia podatku akcyzowego za "zbite" podczas transportu butelki wina.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż niniejsza interpretacja indywidualna rozstrzyga w zakresie obowiązku uiszczenia podatku akcyzowego z tytułu ubytków ("zbicia" butelki wina) powstałych podczas transportu natomiast w zakresie trybu postępowania z nałożonymi znakami akcyzy w przypadku "zbicia" butelki wina podczas transportu została wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl