IPPP3/443-1583/11-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1583/11-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2011 r. (data wpływu 14 grudnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 28 lutego 2012 r. (data wpływu 1 marca 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 17 lutego 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 22 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w części dotyczącej opodatkowania opłat za uczestnictwo w konferencjach gdy uczestnictwo ma charakter "bierny",

* nieprawidłowe - w części dotyczącej uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku od towarów i usług oraz opodatkowania opłat za uczestnictwo w konferencjach gdy uczestnictwo ma charakter "aktywny".

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat za uczestnictwo w konferencjach.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 27 lutego 2012 r. złożonym w dniu 28 lutego 2012 r. (data wpływu 1 marca 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 17 lutego 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Agencja realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w programach rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania:

1.

przedsiębiorców, w szczególności mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz osób zamierzających podjąć działalność gospodarczą;

2.

eksportu;

3.

rozwoju regionalnego;

4.

działalności innowacyjnej w rozumieniu przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej;

5.

tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich;

6.

rozwoju potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

Agencja uczestniczy w realizacji programów operacyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z późn. zm) oraz w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 140, poz. 984) jako instytucja wdrażająca (instytucja pośrednicząca II stopnia) albo pośrednicząca, udzielająca pomocy finansowej beneficjentom określonym w art. 6b ust. 1 lub jako beneficjent.

Agencja nie podejmuje działań, których celem jest osiągnięcie zysku.Zadania realizowane przez Agencję są finansowane z dotacji otrzymywanych na podstawie umów zawartych z ministerstwem lub ze środków pozyskanych z Komisji Europejskiej bądź środków otrzymanych na podstawie zawartych umów międzynarodowych.

W ramach realizowania swoich zadań statutowych Agencja pokrywa opłaty za uczestnictwo swoich pracowników w konferencjach organizowanych przez podmioty zagraniczne poza granicami kraju.

Uczestnictwo pracowników Agencji w konferencji, w zależności od realizowanego programu, polega m.in. na wygłoszeniu referatu przez pracownika Agencji mającego np. na celu zapoznanie uczestników konferencji z wynikami przeprowadzonych badań bądź też jedynie na wysłuchaniu referatów innych uczestników konferencji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opłatę za uczestnictwo w konferencjach można potraktować zgodnie z art. 28g ustawy o podatku od towarów i usług jako płatność za usługę wstępu. Czy Agencja, która poprzez udział w konferencji organizowanej poza granicami kraju, realizuje zadania nałożone na Agencję w zawartej umowie na finansowanie i realizowanie danego projektu, występuje jako podatnik podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Płatność za uczestnictwo w konferencji należy potraktować jako opłatę za usługę wstępu na wydarzenie naukowe i edukacyjne w rozumieniu art. 28g ustawy o VAT.

Wnosząc opłatę za udział w konferencji dla swoich pracowników, wykupuje się dla nich prawo uczestniczenia w konferencji, tj. prawo do uczestnictwa w prelekcjach, wykładach, warsztatach, panelach dyskusyjnych itd. W związku z powyższym miejsce świadczenia powyższej usługi należy ustalać w oparciu o art. 28g ustawy o VAT, zgodnie z którym miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Powyższe poparte jest art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15.03.2011 ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu wartości dodanej, zgodnie z którym zapisy dotyczące usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, stosuje się w szczególności do prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

Agencja realizując zadania, polegające na uczestnictwie w konferencjach międzynarodowych, na które otrzymuje środki finansowe na podstawie zawartych umów z ministerstwem, Komisją Europejską bądź zawartych umów międzynarodowych na podstawie art. 15 ust. 6 nie podlega przepisom VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w części dotyczącej opodatkowania opłat za uczestnictwo w konferencjach gdy uczestnictwo ma charakter "bierny",

* nieprawidłowe - w części dotyczącej uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku od towarów i usług oraz opodatkowania opłat za uczestnictwo w konferencjach gdy uczestnictwo ma charakter "aktywny".

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Agencja realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w programach rozwoju gospodarki. Agencja uczestniczy w realizacji programów operacyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z późn. zm) oraz w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 140, poz. 984) jako instytucja wdrażająca (instytucja pośrednicząca II stopnia) albo pośrednicząca, udzielająca pomocy finansowej beneficjentom określonym w art. 6b ust. 1 lub jako beneficjent. Agencja nie podejmuje działań, których celem jest osiągnięcie zysku. Zadania realizowane przez Agencję są finansowane z dotacji otrzymywanych na podstawie umów zawartych z ministerstwem lub ze środków pozyskanych z Komisji Europejskiej bądź środków otrzymanych na podstawie zawartych umów międzynarodowych.

W ramach realizowania swoich zadań statutowych Agencja pokrywa opłaty za uczestnictwo swoich pracowników w konferencjach organizowanych przez podmioty zagraniczne poza granicami kraju. Uczestnictwo pracowników Agencji w konferencji, w zależności od realizowanego programu, polega m.in. na wygłoszeniu referatu przez pracownika Agencji mającego np. na celu zapoznanie uczestników konferencji z wynikami przeprowadzonych badań bądź też jedynie na wysłuchaniu referatów innych uczestników konferencji.

W związku z powyższym, Agencja powzięła wątpliwość, czy opłatę za uczestnictwo w konferencjach można potraktować zgodnie z art. 28g ustawy jako płatność za usługę wstępu oraz czy Agencja, która poprzez udział w konferencji organizowanej poza granicami kraju, realizuje zadania nałożone na Agencję w zawartej umowie na finansowanie i realizowanie danego projektu, występuje jako podatnik podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 15 ust. 1 i 2 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jednakże należy podnieść, iż ustawodawca dla celów określenia miejsca świadczenia usług odrębnie zdefiniował podatnika. I tak z art. 28a ustawy wynika, iż przez podatnika należy rozumieć:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powołany art. 28a wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą.

Przy tym na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.

Przepisy ust. 1 pkt 4 i 5 stosuje się również w przypadku, gdy usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada stała miejsca prowadzania działalności na terytorium kraju, przy czym to stała miejsca prowadzania działalności lub inna miejsca prowadzania działalności usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów, jeżeli usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada takie inne miejsce prowadzania działalności na terytorium kraju, nie uczestniczy w tych transakcjach (ust. 1a).

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, za podatników nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, iż organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Aby wyłączenie spod zakresu opodatkowania mogło być zastosowane w odniesieniu do określonego rodzaju działalności wykonywanej przez organ władzy publicznej (lub podmiot prawa publicznego działający w takim charakterze), działalność ta musi być wykonywana w ramach właściwego dla tych organów reżimu prawnego. Jeśli natomiast organy władzy (lub podmioty prawa publicznego) działają na tych samych warunkach prawnych co prywatni przedsiębiorcy, nie wykonują działalności w ramach pełnienia funkcji publicznych.

Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Wskazać należy, iż Agencja została utworzona na mocy art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 z późn, zm,).

Zgodnie z art. 1 ust. 2 powołanej ustawy, Agencja jest państwową osobą prawną, która, zgodnie z art. 2 tejże ustawy podlega ministrowi właściwemu do spraw gospodarki.

Zgodnie z art. 4 ww. ustawą, Agencja realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w programach rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania:

1.

przedsiębiorców, w szczególności mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz osób zamierzających podjąć działalność gospodarczą;",

2.

eksportu;

3.

rozwoju regionalnego;

4.

działalności innowacyjnej w rozumieniu przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej;

5.

tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich;

6.

rozwoju potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

W myśl art. 4 ust. 2 ww. ustawy Agencja nie podejmuje działań, których celem jest osiągnięcie zysku.

Z powyższego wynika, że Agencja realizując zadania nałożone przepisami prawa spełnia przesłanki określone w art. 15 ust. 6 ustawy. Jednakże pojęcie osoby prawnej, o której mowa w ww. przepisach, jest pojęciem wspólnotowym i obejmuje również podatników, o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy tj. organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujących te organy. Zatem mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż Agencja spełnia definicję podatnika określoną w powołanym art. 28a ustawy. Zatem, biorąc pod uwagę regulacje art. 15 ust. 6 oraz art. 28a ustawy, Agencję należy uznać za podatnika z tytułu nabycia przedmiotowych usług.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

W oparciu o zasadę ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Z powyższego przepisu wynika zatem, iż miejscem świadczenia w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, czyli opodatkowanie usługi zostaje przeniesione do państwa, gdzie następuje faktyczna konsumpcja usługi.

Jednakże od ogólnej zasady zawartej w powyższym przepisie, ustawodawca przewidział szereg odstępstw, na podstawie których miejsce świadczenia pewnych usług, ściśle określonych w przepisach ustawy, ustala się w sposób szczególny.

Jednym z wyjątków od zasady wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy jest świadczenie usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe oraz podobne.

W myśl art. 28g ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

W tym miejscu należy przytoczyć, powołany przez Agencję, art. 32 ust. 1 obowiązującego od dnia 1 lipca 2011 r. rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 77, s. 1), który wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi wstępu.

W myśl niniejszego przepisu, usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.

Zgodnie z brzmieniem ust. 2 lit. c powyższego artykułu, ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawne należy zatem stwierdzić, iż w sytuacji, gdy uczestnictwo pracowników Agencji w konferencji zagranicznej będzie miało charakter "bierny" tj. pracownicy będą uczestniczyć jako "słuchacze", to opłata za takie uczestnictwo będzie płatnością za usługę wstępu na imprezę naukową. W związku z powyższym, miejscem świadczenia usługi wstępu na konferencję - w myśl ww. art. 28g ust. 1 ustawy - jest miejsce gdzie ta konferencja się odbywa. Zatem usługa wstępu na konferencję nie podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. O sposobie rozliczania podatku i jego wysokości oraz o podmiocie zobowiązanym do jego rozliczenia będą przesądzać w takim przypadku przepisy kraju, w którym znajduje się miejsce świadczenia usługi.

Jednakże, w przypadku, gdy pracownicy Agencji będą brali "aktywny" udział w konferencji naukowej, tj. pracownicy będą wygłaszać referat mający na celu zapoznanie uczestników konferencji z wynikami przeprowadzonych badań, przepis art. 28g ust. 1 ustawy nie będzie miał zastosowania. Bowiem wówczas opłata za uczestnictwo nie będzie obejmowała tylko usługi wstępu na imprezę naukową, ale także prawo aktywnego udziału w niej. W takiej sytuacji miejscem świadczenia będzie miejsce, w którym usługobiorca ma siedzibę tj. w przedmiotowej sprawie będzie to terytorium kraju - stosownie do ogólnej zasady, wynikającej z art. 28b ust. 1 ustawy.

Reasumując, biorąc pod uwagę regulacje art. 15 ust. 6 oraz art. 28a ustawy, Agencję należy uznać za podatnika z tytułu nabycia przedmiotowych usług. Jednocześnie opłatę za uczestnictwo w konferencji pracowników Agencji, należy traktować jako płatność za usługę wstępu na imprezę naukową, w przypadku gdy uczestnictwo będzie miało "bierny" charakter. W takiej sytuacji - stosownie do przepisu art. 28g ust. 1 ustawy, usługa taka będzie podlegała opodatkowaniu w kraju, w którym się odbywa konferencja. Jeżeli natomiast pracownicy Agencji będą brali "aktywny" udział w konferencji, to opłata nie będzie związana z usługą wstępu na konferencję. Miejscem świadczenia takiej usługi będzie miejsce siedziby usługobiorcy (Agencji), w związku z czym usługa ta będzie podlegała opodatkowaniu w kraju.

Końcowo nadmienia się, iż w zakresie obciążania Agencji kosztami organizacji danego przedsięwzięcia realizowanego na podstawie umowy o współpracę zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl