IPPP3/443-1543/11-5/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1543/11-5/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2011 r. (data wpływu 5 grudnia 2011 r.) uzupełnionym w dniu 3 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.) na wezwanie z dnia 26 stycznia 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 31 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy towarów używanych oraz gruntu wraz z nakładami inwestycyjnymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku wpłynął ww. wniosek przesłany przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy pismem z dnia 30 listopada 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy towarów używanych oraz gruntu wraz z nakładami inwestycyjnymi.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został w dniu 3 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 26 stycznia 2012 r., nr IPPB5/423-1188/11-3/DG, IPPP3/443-1543/11-3/LK.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Spółka jest Spółką prawa cypryjskiego (forma prawna Limited) zarejestrowaną na Cyprze w rejestrze spółek, jest rezydentem cypryjskim - zwana dalej Nabywcą. W dniu 3 listopada 2010 r. na podstawie umowy przeniesienia sporządzonej w formie aktu notarialnego nabyła od innej Spółki prawa cypryjskiego (zarejestrowanej na Cyprze w rejestrze spółek, będącej rezydentem cypryjskim forma prawna Limited zwane dalej Zbywcą) zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 i art. 552 polskiego kodeksu cywilnego, w skład której wchodzą:

a.

prawo wieczystego użytkowania gruntu oraz prawo własności znajdującego się na tym gruncie budynku - jest to budynek wykorzystywany jako hotel z miejscami noclegowymi przeznaczonymi do wynajmu w ramach krótkotrwałego zakwaterowania. Firma, w miesiącu listopadzie 2011, wystąpiła o nadanie kategoryzacji hotelowej. W potocznym obrocie gospodarczym budynek nazywany jest zamiennie "V", "Pensjonat",

b.

prawo własności niezabudowanej działki - działka przeznaczona pod zabudowę budynkiem hotelowym - budynek jest w stanie surowym (fundamenty, ściany nośne oraz działowe, zadaszenie, brak instalacji sanitarnych, elektrycznych, okien, drzwi, wyposażenia) - obiekt nie jest jeszcze ukończony. W związku z tym nie spełnia warunków uznania go za środek trwały. Do ewidencji środków trwałych został wpisany jako środek trwały w budowie,

c.

prawo własności niezabudowanej działki - działka przeznaczona pod zabudowę usługowo-handlową. Firma jest w trakcie uzyskiwania pozwoleń w celu rozpoczęcia realizacji inwestycji - nie stanowi jeszcze środku trwałego,

d.

prawo odrębnej własności lokalu użytkowego - lokal biurowy - stanowi środek trwały,

e.

prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego - lokal w stanie zamkniętym deweloperskim, lokal jest w trakcie wyposażania oraz przystosowania do użytkowania - montaż kuchni, biały montaż - lokal przeznaczony na cele wynajmu w ramach krótkotrwałego zakwaterowania jako apartament - stanowi środek trwały,

f.

ruchomość w postaci przyczep gastronomicznych oraz areny ruchomości wykorzystywane dla celów gastronomicznych w miesiącach letnich, za pomocą których dokonywana jest bezpośrednia sprzedaż produktów takich jak. hot-dog, zapiekanki, frytki, lody, piwo itp.,

Wszystkie ww. nieruchomości oraz ruchomości znajdują się na terenie Polski. Wyżej wymienione składniki wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zostały nabyte poprzez objęcie udziałów przez Zbywcę (spółka prawa cypryjskiego) w spółce Nabywcy (spółka prawa cypryjskiego) na podstawie uchwały zwyczajnej nadzwyczajnego zgromadzenia wspólników spółki Nabywcy z dnia 16 października 2010 r. mówiącej o tym, że " (...) autoryzowany i wyemitowany kapitał zakładowy Nabywcy (spółka prawa cypryjskiego) został podwyższony z 1000 EUR podzielonych na 1000 udziałów, o wartości 1 EUR każdy udział, do 8588 EUR podzielonych na 8588 udziałów o wartości 1 EUR każdy, poprzez utworzenie 7 588 dodatkowych udziałów obejmowanych za agio 999,00 EUR. Emisja i przeznaczenie do równego objęcia 7 588 zwykłych udziałów ma nastąpić w ten sposób, że 7588 zwykłych udziałów o wartości nominalnej 1,00 EUR za agio 999,00 EUR każdy, tj. każdy za cenę łączną 1 000,00 EUR obejmuje Zbywca (spółka prawa cypryjskiego) w zamian za przeniesienie na rzecz Nabywcy (spółki prawa cypryjskiego) własności zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wartość zorganizowanej części przedsiębiorstwa, strony w akcie notarialnym z dnia 3 listopada 2010 r., określiły na kwotę 29 649 351,20 zł co stanowi równowartość 7588000,00 euro (średni kurs NBP z dnia 15 października 2010 r.). Z treści oświadczenia otrzymanego od zarządu cypryjskiego Zbywcy przedmiotowa zorganizowana część przedsiębiorstwa nigdy nie widniała w księgach Zbywcy (spółka prawa cypryjskiego) jako środki trwałe, tym samym nigdy nie były dokonywane jakiekolwiek odpisy amortyzacyjne przez Zbywcę (spółka prawa cypryjskiego). Wyżej opisaną zorganizowana, część przedsiębiorstwa obejmującą wszystkie wyżej wymienione prawa Zbywca (spółka prawa cypryjskiego) nabył w obrocie prywatnym na podstawie "Umowy przeniesienia" sporządzonej dnia 10 sierpnia 2010 r. w formie aktu notarialnego. Nabycie to nastąpiło od zarejestrowanej na terenie polski spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - rezydent polski sp. z o.o. - z której to spółki (spółka prawa polskiego) została wyodrębniona przedmiotowa zorganizowana część przedsiębiorstwa. Przeniesienie własności zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostało dokonane przez sp. z o.o. (spółka prawa polskiego) w zamian za objęcie udziałów w spółce Zbywcy (spółka prawa cypryjskiego). Wartość tej transakcji strony ustaliły na kwotę 31 305 952,80 zł, co stanowi równowartość 7 585 278,83 EUR (średni kurs NBP z dnia 19 lipca 2010 r.). Integralną część każdego z ww. aktów notarialnych stanowi wycena zorganizowanej części przedsiębiorstwa, dokonana przez niezależnego biegłego wg metody skorygowanych aktywów netto (NAV), łączna wartość zorganizowanej części przedsiębiorstwa na dzień 31 marca 2010 r. wynosi 32 924 344,45 zł. Wycena została sporządzona na zlecenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka prawa polskiego), z której majątku została wyodrębniona zorganizowana część przedsiębiorstwa. Wycena zawiera wartości księgową i rynkową na dzień 31 marca 2010 r. Na podstawie umowy przeniesienia z dnia 03.11.2010 jako Nabywca (spółka prawa cypryjskiego) zorganizowanej części przedsiębiorstwa, staliśmy się właścicielem m.in. nieruchomości w postaci gruntów i budynków położonych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Jednocześnie Spółka stała się stroną umowy najmu lokalu biurowego. Na skutek, czego z dniem 03.11.2010 Spółka prawa cypryjskiego posiada na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zakład zagraniczny w myśl art. 5 umowy między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatku od dochodów i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r., (zwanej dalej umową o unikaniu podwójnego opodatkowania), a także zgodnie z art. 4a pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., o podatku dochodowym od osób prawnych. Z chwilą powstania zakładu zagranicznego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, w świetle obowiązujących w tym zakresie przepisów, Spółka ma obowiązek prowadzić księgi rachunkowe w oparciu o polską Ustawę o rachunkowości. Uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochody z tytułu najmu lub sprzedaży nieruchomości Spółka ma obowiązek rozliczyć zgodnie z obowiązującą w Polsce ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT). W związku z powyższym na dzień 3 listopada 2010 r. zostały otwarte księgi rachunkowe zakładu zagranicznego. Zgodnie z art. 8 ust. 2a CIT Spółka przyjęła, że pierwszy rok podatkowy będzie trwał od 03.11.2010 do 31 grudnia 2011 r. Tym samym Spółkę obowiązują przepisy CIT wstanie prawnym do 31 grudnia 2010 r.

Zakład zagraniczny uzyskuje na terenie Polski przychody z tytułu umów wynajmu posiadanych nieruchomości położonych na terenie RP. Osiągnięte przychody Spółka ma prawo pomniejszyć o odpisy amortyzacyjne. W tym celu na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych tj. 3 listopada 2010 r. do ewidencji środków trwałych zostały wpisane nieruchomości oraz ruchomości nabyte w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W celu naliczania odpisów amortyzacyjnych należało ustalić wartość początkową poszczególnych składników majątku zakładu zagranicznego. W tym celu jako wartość początkową środków trwałych dla celów amortyzacji podatkowej przyjęto wartość księgową poszczególnych składników zorganizowanej części przedsiębiorstwa z wyceny sporządzonej na dzień 31 marca 2010 r. stanowiąca integralną część aktu notarialnego z dnia 3 listopada 2010 r. Wartości te zostały przyjęte jako bilans otwarcia w księgach rachunkowych zakładu zagranicznego i wpisane jako salda otwarcia odpowiednich kont. Dla tak przyjętych wartości początkowych środków trwałych ustalono indywidualne stawki amortyzacji. Dla budynku "pensjonatowego" przyjęto indywidualną stawkę amortyzacji w wysokości 33.33% - nie krócej niż 3 lata, dla wyposażenia 20% - nie krócej niż 60 miesięcy.

W przyszłości zakład zagraniczny w celu dokonania wymiany wyposażenia zamierza sprzedać zniszczone/zużyte wyposażenie budynku "pensjonatowego". Jak i również poczynione zostały kroki w kierunku sprzedaży budynku w stanie surowym wymienionego w lit. B. W związku z tym, że inwestycja nie została ukończona (nieposiada odbioru budowlanego dopuszczającego budynek do użytkowania) w świetle przepisów podatkowych nie można uznać jej jako środek trwały. W tym stanie rzeczy sprzedaży podlegać będą grunt oraz dokonane nakłady inwestycyjne.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższe transakcje sprzedaży będą mogły korzystać ze zwolnienia w podatku od towarów i usług (VAT).

Spółka poprzez zakład zagraniczny w przyszłości zamierza podpisać umowę leasingu operacyjnego. Przedmiotem umowy będzie samochód dostawczy wykorzystywany w bieżącej działalności gospodarczej np.: transport materiałów budowlanych.

Spółka uważa, że koszty związane z czynszem leasingowym, pomimo że nie są bezpośrednio związane z posiadanymi nieruchomościami, mamy prawo zaliczyć bezpośrednio do kosztów podatkowych zakładu zagranicznego mieszczącego się na terytorium Polski.

W przyszłości zakład zagraniczny w celu dokonania wymiany wyposażenia zamierza sprzedać zniszczone/zużyte wyposażenie budynku "pensjonatowego". Jak i również poczynione zostały kroki w kierunku sprzedaży budynku w stanie surowym wymienionego w lit. B. W związku z tym, że inwestycja nie została ukończona (nieposiada odbioru budowlanego dopuszczającego budynek do użytkowania) w świetle przepisów podatkowych nie można uznać jej jako środek trwały. W tym stanie rzeczy sprzedaży podlegać będą grunt oraz dokonane nakłady inwestycyjne.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższe transakcje sprzedaży będą mogły korzystać ze zwolnienia w podatku od towarów i usług (VAT). Ponadto w stanowisku do pytania odnoszącym się do podatku dochodowym od osób prawnych Wnioskodawca wskazał, iż w omawianym stanie faktycznym nastąpiło nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w drodze wkładu niepieniężnego (nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w zamian za objęcie udziałów).

W ramach nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa "Nabywca" (spółka prawa cypryjskiego) wszedł w posiadanie m.in. budynku ",pensjonatowo/hotelowego" z miejscami przeznaczonymi do krótkotrwałego zakwaterowania. W charakterystyce nieruchomości zamieszczonej w wycenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa na dzień 31 marca 2010 r. na stronie 20 widnieje m.in. zapis nieruchomość posiada wyposażenie w postaci elementów niezbędnych do jej wykorzystania, jako pensjonat. Wyposażenie pokoi zawiera: meble, telewizory. Nieruchomość posiada wyposażenie odnowy biologicznej, wyposażenie kuchni, elementy wyposażenia wypoczynkowego..." Nabyty budynek wykorzystywany był przed nabyciem oraz obecnie jako "pensjonat V" a po otrzymaniu kategoryzacji stanie się formalnie hotelem. Budynek wykorzystywany jest do celów wynajmu pokoi dla turystów (grupy zorganizowane oraz osoby indywidualne) w ramach krótkotrwałego zakwaterowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy transakcja sprzedaży zużytego/zniszczonego wyposażenia będzie mogła korzystać ze zwolnienia w podatku VAT.

2.

Czy transakcja sprzedaży nakładów inwestycyjnych oraz gruntu, na którym nakłady inwestycyjne zostały poniesione, będzie mogła korzystać ze zwolnienia w podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Do transakcji sprzedaży zużytego/zniszczonego wyposażenia "pensjonatu" zastosowanie będą miały przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz art. 43 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (VAT). Art. 43. 1. Zwalnia się od podatku:

2.

dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Art. 43 ust. 2 wskazuje iż przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Spółka prawa cypryjskiego w dniu 3 listopada 2010 r. nabyła zorganizowaną część przedsiębiorstwa w skład której wchodzi m.in. wyposażenie budynku pensjonatu i z tym dniem nabyła prawo do rozporządzania jak właściciel. Nabywcy oraz jej zakładowi zagranicznemu nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia wyposażenia. W związku z powyższymi przepisami Spółka uważa, że przy transakcji sprzedaży zniszczonego wyposażenia co do którego spółka nie miała prawa odliczenia podatku naliczonego oraz okres użytkowania jest dłuższy niż 6 miesięcy w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy VAT sprzedaż ta będzie mogła korzystać ze zwolnienia w podatku VAT.

Ad. 2

Do transakcji sprzedaży poniesionych nakładów na wybudowanie budynku oraz gruntu na którym te nakłady zostały poczynione zastosowanie będą miały przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (VAT). Art. 43 ust. 1. Zwalnia się od podatku: 10a) dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów; Spółka prawa cypryjskiego z dniem 3 listopada 2010 r. na podstawie umowy przeniesienia nabyła zorganizowaną część przedsiębiorstwa w skład którego wchodzi m.in. nieruchomość grunt wraz z poniesionymi nakładami inwestycyjnymi na wybudowanie budynku hotelowego. Na dzień 03.11.2010 jak i dzień bieżący tj. 7 listopada 2011 r. budynek nie spełnia definicji środka trwałego. Poniesione nakłady widnieją w ewidencji jako środek trwały w budowie. Budynek jest w stanie surowym tj. posiada fundamenty, ściany nośne, działowe, dach, brak jest Instalacji elektrycznych, sanitarnych, tynków, okien, drzwi, urządzeń białego montażu: wanny, prysznice, brak wyposażenia hotelowego: łóżka, stoły, krzesła, telewizory, brak zaplecza kuchennego. Budynek jest w trakcie budowy i nie posiada odbioru technicznego jak i pozwolenia na użytkowanie.

Spółka zamierza sprzedać inwestycję. Spółka nie dokonywała żadnych nabyć oraz ulepszeń związanych z tą inwestycją, co, do których przysługiwałoby prawo odliczenia podatku naliczonego.

W związku z powołanymi przepisami prawa podatkowego Spółka uważa, że transakcja sprzedaży gruntu wraz z poniesionymi nakładami na wybudowanie budynku będzie korzystała ze zwolnienia w podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego Zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (art. 43 ust. 2 ustawy).

Wyrażony w cytowanym wyżej przepisie art. 43 ust. 2 ustawy, wymóg używania ruchomości odnosi się bezpośrednio do zbywcy i dotyczy faktycznego używania towaru. Przez używanie, w myśl Słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN SA, strona internetowa - www.sjp.pwn.pl), należy rozumieć posługiwanie się, wykorzystywanie czegoś w charakterze narzędzia. Nie jest zatem wystarczające samo tylko posiadanie danego towaru, czy też prawa własności do towaru, przez wskazany przepisem czas, jeśli posiadaniu nie będzie towarzyszyć faktyczne wykorzystywanie towaru.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w dniu 3 listopada 2010 r. Wnioskodawca na podstawie umowy przeniesienia sporządzonej w formie aktu notarialnego nabył od innej spółki prawa cypryjskiego zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 i art. 552 polskiego kodeksu cywilnego, w skład której wchodzą: m.in. prawo wieczystego użytkowania gruntu oraz prawo własności znajdującego się na tym gruncie budynku - jest to budynek wykorzystywany jako hotel z miejscami noclegowymi przeznaczonymi do wynajmu w ramach krótkotrwałego zakwaterowania. Firma, w miesiącu listopadzie 2011, wystąpiła o nadanie kategoryzacji hotelowej. W potocznym obrocie gospodarczym budynek nazywany jest zamiennie "V", Pensjonat. Wątpliwość Wnioskodawcy budzi możliwość skorzystania ze zwolnienia przy sprzedaży wyposażenia hotelu, jako towaru używanego. Bowiem Wnioskodawca wskazuje, iż w związku z nabyciem przedmiotowego wyposażenia nie przysługiwało Mu prawo do odliczenia podatku naliczonego, a okres używania tego towaru jest dłuższy niż 6 miesięcy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawcy będzie miał prawo do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy w związku ze sprzedażą wyposażenia hotelu. Bowiem Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia w związku z jego nabyciem, a wyposażenie to wykorzystywane jest w budynku, który jest wykorzystywany jako hotel z miejscami noclegowymi przeznaczony do wynajmu w ramach krótkotrwałego zakwaterowania. Zatem transakcja sprzedaży wyposażenia hotelu korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należało uznać za prawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do pytania drugiego dotyczącego sprzedaży gruntu oraz nakładów inwestycyjnych wskazać należy, iż w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Z powyższej definicji wynika, iż oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką należy rozumieć także umowy najmu i dzierżawy podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, należy uznać za pierwsze zasiedlenie moment oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca na podstawie umowy przeniesienia sporządzonej w formie aktu notarialnego nabył od innej spółki prawa cypryjskiego zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55#185; i art. 55#178; polskiego kodeksu cywilnego, w skład której wchodzą m.in. prawo własności niezabudowanej działki - działka przeznaczona pod zabudowę budynkiem hotelowym - budynek jest w stanie surowym - obiekt nie jest jeszcze ukończony. Spółka nie dokonywała żadnych nabyć oraz ulepszeń związanych z tą inwestycją, co, do których przysługiwałoby prawo odliczenia podatku naliczonego. Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w związku z planowaną transakcją sprzedaży gruntu wraz nakładami inwestycyjnymi na tym gruncie.

W przedmiotowej sytuacji wskazać należy, iż Spółka nie będzie miała możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania dostawy budynków na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem nie doszło jeszcze do ich pierwszego zasiedlenia. Zatem nie są spełnione warunki wynikające z tego przepisu. W związku z powyższym należy poddać analizie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

I tak stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku również dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b) - stosownie do art. 43 ust. 7a ustawy - nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

W związku z powyższym, stwierdzić należy, iż przedmiotowe budynki spełniają warunek określony w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, bowiem z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż nieruchomość została nabyta w wyniku czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od podatku od towarów i usług, a zatem Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto Wnioskodawca nie dokonywał żadnych nabyć oraz ulepszeń związanych z tą inwestycją, co, do których przysługiwałoby prawo odliczenia podatku naliczonego. A zatem Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w związku z planowaną transakcją dostawy towaru.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należało uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi odpowiedź na pytanie z zakresu podatku od towarów i usług. Zagadnienia wynikające z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych zostaną rozstrzygnięte w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl