IPPP3/443-1541/11-4/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1541/11-4/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2011 r. (data wpływu 2 grudnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 29 lutego 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 17 lutego 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 23 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia od zakupionych usług magazynowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia od zakupionych usług magazynowych. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 29 lutego 2012 r., złożonym w dniu 29 lutego 2012 r. (data wpływu 5 lutego 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 17 lutego 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

H. AG (dalej: H. lub Spółka) jest podmiotem prawa szwajcarskiego, członkiem grupy H. - światowego lidera w dziedzinie zaawansowanych technicznie systemowych rozwiązań dla branży budowlanej. Ze względu na wykonywanie na terytorium Polski czynności opodatkowanych związanych z dystrybucją towarów, Spółka zarejestrowała się na potrzeby rozliczania podatku VAT jako podatnik VAT czynny oraz podatnik VAT UE. H. ustanowił również przedstawiciela podatkowego - spółkę H sp. z o.o.

Spółka utworzyła w Polsce Regionalne Centrum Dystrybucji towarów, na potrzeby którego korzysta z magazynu położonego we W. (dalej: Magazyn). W Magazynie są przechowywane towary Spółki nabywane od podmiotów z państw Unii Europejskiej (dalej: UE) oraz spoza UE. Towary znajdujące się w magazynie są następnie sprzedawane kontrahentom polskim, unijnym oraz pochodzącym spoza UE.

W związku z koniecznością korzystania z Magazynu i zapewnienia jego obsługi logistycznej Spółka zawarła z zewnętrznym podmiotem specjalizującym się w usługach logistycznych umowę o prowadzenie Regionalnego Centrum Dystrybucji, na podstawie której podmiot ten pełni funkcję operatora logistycznego Magazynu (dalej: Umowa). Operator logistyczny Magazynu (dalej: Operator) jest zarejestrowanym polskim podatnikiem VAT czynnym.

Zgodnie z Umową, Operator wynajmuje Magazyn od właściciela budynku. Natomiast Spółka cały czas pozostaje właścicielem towarów umieszczanych w Magazynie i z niego wyprowadzanych w związku z dokonywanymi przez nią transakcjami. Świadcząc usługi logistyki magazynowej Operator działa na zlecenie Spółki. Podstawą wzajemnych rozliczeń Spółki i Operatora z tytułu obsługi logistycznej Magazynu jest ilość przechowywanych i wysyłanych z Magazynu towarów.

Magazyn nie stanowi dla Spółki ani zakładu w rozumieniu przepisów o podatkach dochodowych ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o VAT.

Zgodnie z Umową, usługi, które Operator świadczy na rzecz Spółki w ramach zapewnienia obsługi logistycznej Magazynu (dalej: usługi magazynowania) obejmują:

a.

przyjęcie towaru

* przepakowanie, dopasowanie opakowania,

* przepakowanie z palety do pojemnika,

* kontrola produktów w ramach przyjęcia towaru (jakość, ilość);

b.

magazynowanie towaru

* zarządzanie powierzchnią dla produktów niebezpiecznych, magazynowanie produktów niebezpiecznych na specjalnej powierzchni zgodnie z przepisami,

* zarządzanie produktami z datą przydatności,

* kompletowanie materiałów technicznych w postaci broszur oraz wpinanie ich do segregatorów zgodnie z wymaganiami Spółki,

* kontrola jakości magazynowanych produktów na zlecenie i zgodnie ze wskazówkami Spółki;

c.

wydawanie towaru z magazynu

* komisjonowanie i pakowanie produktów według wskazówek Spółki, np. rejestrowanie numerów seryjnych,

* komisjonowanie ilości mniejszych niż opakowania zbiorcze, kompletowanie i pakowanie pojedynczych sztuk produktów,

* obsługa produktów niebezpiecznych, pakowanie ich zgodnie z wymogami prawnymi (ADR), znakowanie opakowań odpowiednimi etykietami, przygotowywanie i wydawanie przewoźnikom odpowiednich dokumentów,

* usługi Combo - przygotowywanie wspólnie kilku produktów pod jednym numerem produktu, np. uzupełnienie młotka pneumatycznego środkiem smarnym i wiertłem oraz zapakowanie wszystkiego do czerwonego kufra H. zgodnie z zaleceniami,

* przesyłki za pobraniem, wydruk rachunku oraz przekazanie ich przewoźnikom z odpowiednimi dokumentami,

* dokładanie ulotek reklamowych,

* wydawanie przesyłek dłużycowych, obsługa przesyłek długości do 6 m,

* dostawy za granicę wewnątrz UE, do Czech, Słowacji, Niemiec,- dostawy za granicę poza UE, np. dostawy do USA z odpowiednią obsługą celną,

* uzupełnianie zapasów (tzw. replenishment) centrów H., tj. kompletacja i pakowanie produktów,

* naklejanie etykiet dla produktów wydawanych jako Fleetmanagement na produkty H.

* naklejanie etykiet z dodatkowymi informacjami dedykowanymi dla klientów,

* przycinanie standardowych produktów dłużycowych zgodnie z wyrtaganiami,

* montaż wstępny, montowanie skróconych produktów dłużycowych zgodnie z wymaganiami i instrukcjami,

* wiązanie, przygotowywanie dużych produktów budowlanych, wiązanie i udostępnianie dużych produktów,

* comiesięczne inwentaryzacje wyrywkowe oraz przeprowadzanie inwentaryzacji ciągłej zgodnie z wymaganiami Spółki,

* grawerowanie produktów, np. numerów seryjnych na obudowie;

d.

usługi dodatkowe

* obsługa zwrotów od ostatecznego klienta, sprawdzanie zwrotów, ewentualne przepakowywanie, przechowywanie zwrotów do wyjaśnienia i pozwolenia zmagazynowania,

* obsługa zwrotów wewnętrznych Spółki

* usługi logistyczne dla napraw, np. Premium Tool Pool, Fleetmanagament dla klientów, uzupełnianie części zamiennych.

Operator wystawia na rzecz Spółki faktury z tytułu świadczenia usług magazynowania. Usługi te na fakturze opisane są jako "usługa magazynowa krajowa". Operator nalicza na fakturach za te usługi podatek VAT według stawki podstawowej, tj. obecnie 23%.

Spółka pragnie wskazać, że Operator otrzymał interpretację indywidualną wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie 12 kwietnia 2010 r., sygn. IPPP3/443-78/10-4/k.c. Zgodnie z tą interpretacją świadczone przez Operatora usługi logistyki magazynowej na rzecz podatników VAT, o których mowa w art. 28a ustawy o VAT, jako usługi związane z nieruchomościami podlegają na podstawie art. 28e ustawy o VAT opodatkowaniu w Polsce (tj. w kraju położenia nieruchomości). Usługi logistyki magazynowej, które były przedmiotem wskazanej interpretacji obejmują analogiczny zakres czynności do usług objętych Umową będących przedmiotem niniejszego wniosku.

W szczególności, w ww. interpretacji uzyskanej przez Operatora stan faktyczny obejmował następujące czynności:

a.

przyjęcie towaru do magazynu

* rozładunek towaru z samochodu, wagonu lub kontenera,

* kontrolę ilościową i jakościową opakowania zewnętrznego towaru,

* spaletyzowanie towaru - w przypadku towarów dostarczanych luzem (w kartonach),

* dostarczenie towaru do strefy składowania (przykładowo na regały wysokiego składowania),

* wprowadzenie w ramach prowadzonej ewidencji magazynowej przyjętego towaru na stan magazynu,

* przesłanie klientowi informacji z potwierdzeniem przyjęcia towaru do magazynu,

b.

składowanie towaru

* składowanie towaru na regałach wysokiego składowania lub na podłodze magazynu,

* prowadzenie ewidencji przyjęć, wydań i zapasu towaru w magazynie,

* przeprowadzanie cyklicznych inwentaryzacji towaru,

* raportowanie klientowi stanów magazynowych towaru,

c.

wydawanie towaru z magazynu

* kompletowanie towaru do wydania zgodnie ze zleceniem otrzymanym od klienta,

* dostarczenie towaru ze strefy składowania do strefy wydań w magazynie,

* kontrolę ilościową towaru w zakresie zgodności ze zleceniem wydania,

* załadunek towaru do samochodu, wagonu lub kontenera,

* przesłanie klientowi informacji z potwierdzeniem wydania towaru z magazynu,

d.

usługi dodatkowe

* przepakowywanie i kompletowanie towaru do wysyłki,

* etykietowanie towaru,

* tworzenie opakowań zbiorczych,

* obsługa reklamacji i zwrotów towaru klienta,

* zintegrowana obsługa informatyczna w zakresie ewidencjonowania gospodarki magazynowej towaru klienta,

* obsługa magazynowa dystrybucji towaru klienta (wykonywana bezpośrednio na podstawie zleceń odbiorców towaru klienta)

* inne usługi dodatkowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących usługi magazynowania towarów w Magazynie na terenie Polski świadczone przez Operatora.

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje jej prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wykazanej na fakturze wystawionej przez Operatora z tytułu świadczenia przez niego opisanych w stanie faktycznym usług magazynowania. Spółka nabywa przedmiotowe usługi w związku z dokonywaniem działalności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT jaką jest sprzedaż towarów w Polsce, do UE i poza UE. Zgodnie ze stanowiskiem Ministra Finansów (przedstawionym w powołanej interpretacji wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie 12 kwietnia 2010 r., sygn. IPPP3/443-78/10-4/k.c., nabywane usługi magazynowania stanowią usługi związane z nieruchomościami w rozumieniu art. 28e ustawy o VAT i tym samym podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. Nie ma zatem podstaw by uznać, że Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego przez Operatora podatku VAT, w szczególności w tej sytuacji nie ma zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy o VAT.

uzasadnienie stanowiska podatnika

Uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym prawem podatnika VAT. Podatnik może więc skorzystać z tego prawa w każdej sytuacji, o ile dokonał zakupu towarów bądź usług związanych z wykonywaniem przez niego opodatkowaną czynności opodatkowanych VAT. Wynika to wprost z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który wskazuje, że "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego."

Spółka pragnie wskazać, że zakupione usługi magazynowania są wykorzystywane w związku z działalnością Spółki polegającą na dystrybucji towarów na rzecz kontrahentów polskich, unijnych oraz podmiotów z krajów trzecich. Jak wskazano w stanie faktycznym, Magazyn pełni rolę regionalnego centrum dystrybucji. Magazyn umożliwia zapewnienie ciągłości łańcucha dostaw oraz prowadzenie bieżącej sprzedaży oferowanych przez Spółkę towarów. Z kolei usługi Operatora są niezbędne dla prowadzonej przez H. w Polsce działalności dystrybucyjnej z wykorzystaniem Magazynu, ponieważ Spółka nie posiada własnego magazynu w Polsce. Nie ulega zatem wątpliwości, że usługi magazynowe są przez Spółkę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Istnieje bowiem bezpośredni i ścisły związek nabywanych przez H. usług magazynowych ze sprzedażą towarów.

W przedstawionym stanie faktycznym istotne jest ustalenie czy nabywane przez Spółkę usługi magazynowe podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce.

Jedną z podstawowych zasad opodatkowania VAT jest tzw. zasada terytorialności. Zgodnie z tą zasadą, opodatkowaniu VAT w Polsce podlegają tylko te czynności, dla których miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju. Wynika to z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, który stanowi, iż opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o VAT, przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zasady określania miejsca świadczenia usług na potrzeby podatku VAT określone są w art. 28a-281 ustawy o VAT. Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż ego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. A w przypadku gdy, podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Od przytoczonej reguły ogólnej ustalania miejsca świadczenia usług ustawa o VAT przewiduje również wyjątki. Jednym z nich jest miejsce świadczenia usług związanych z nieruchomościami. Zgodnie z art. 28e ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Analogiczne regulacje zawarte są w dyrektywie 2006/112/WE z dnia 26 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. I z późn. zm., dalej: Dyrektywa). Zgodnie z art. 44 Dyrektywy, miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika działającego w takim charakterze jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą ma stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Dyrektywa przewiduje również specjalny reżim prawny dla ustalania miejsca świadczenia usług związanych z nieruchomościami. Zgodnie bowiem z art. 47 Dyrektywy, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub w miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.

Sposób rozumienia usług związanych z nieruchomościami dla potrzeb określenie miejsca świadczenia usług wskazany został w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: Trybunał) z 7 września 2006 r. w sprawie C-166/05 RudiHeger Gmbh. W orzeczeniu tym Trybunał stwierdził, że przepis Dyrektywy dotyczący miejsca świadczenia usług związanych z nieruchomościami dotyczy jedynie świadczenia usług, które pozostają w bezpośrednim związku z nieruchomością. W przypadku takich usług nieruchomość stanowi centralny i nieodzowny element świadczenia, a ponadto miejsce, w którym położona jest nieruchomość, odpowiada miejscu ostatecznego skorzystania z usług.

Analizując powołane wyżej przepis, jak również orzecznictwo Trybunału, należy zdaniem Spółki zwrócić uwagę na szeroki zakres zastosowania przepisów o miejscu świadczenia usług związanych z nieruchomościami.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że opisane w stanie faktycznym usługi magazynowania świadczone przez Operatora na rzecz Spółki w związku z zapewnieniem obsługi logistycznej Magazynu mają charakter usług związanych z nieruchomościami w rozumieniu art. 28e i tym samym spełniają dyspozycję art. 28e ustawy o VAT.

Przedmiotem Umowy zawartej przez Spółkę z Operatorem są kompleksowe usługi, które obejmują szereg czynności, związanych z towarami będącymi przedmiotem magazynowania przez Operatora. Magazyn w którym wykonywane są przedmiotowe usługi położony jest we Wrocławiu. W rezultacie, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce położenia Magazynu, czyli Polska. Takie stanowisko zaprezentował również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 12 kwietnia 2010 r., sygn. IPPP3/443-78/10-4/k.c., wydanej dla Operatora w odniesieniu do analogicznego stanu faktycznego obejmującego usługi logistyki magazynowej.

Powyższe stanowisko potwierdzają również inne interpretacje organów podatkowych, a także wyroki sądów administracyjnych. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 20 sierpnia 2010 r., sygn. ITPP2/443-532/10/RS wskazał, że: "określając w art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług miejsce świadczenia dla usług związanych z nieruchomościami ustawodawca objął tą regulacją także usługi magazynowania i składowania, których świadczenie polega na używaniu magazynu (nieruchomości) zapewniającego przechowywanie towaru w odpowiednich warunkach. Zatem bez nieruchomości niemożliwe byłoby wykonanie tej usługi. Wobec powyższego miejscem świadczenia przedmiotowych usług jest miejsce położenia magazynu, czyli terytorium Polski. W konsekwencji usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem towarów i usług w Polsce.

Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 26 lipca 2011 r., sygn. IBPP3/443-481/11/PH, stwierdził iż: "składowanie towarów w magazynie jest związane z podstawową funkcją magazynu - ich czasowym przechowywaniem. Składowanie to zbiór czynności (tj. transport elementów do miejsc składowania, obsługi urządzeń dźwigowych zaangażowanych w umieszczenie elementów na miejscu składowania oraz wynajmu na ten czas opakowań) poprzedzonych przyjęciem materiałów do magazynu. Zatem usługa składowania jest ściśle związana z nieruchomością (magazynem) bez względu na rzecz jakie go podmiotu będą świadczone".

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyrok z 17 marca 2011 r., sygn. III SA/Wa 1968/10: "nie sposób magazynowania, a zatem podstawowego elementu usługi świadczonej przez Skarżącą oderwać od umiejscowienia tego towaru w magazynie. Immanentną cechą przedmiotowej usługi jest składowanie towaru, co rodzi ścisły związek z nieruchomością. Bez posłużenia się nieruchomością nie może być bowiem mowy o zrealizowaniu przedmiotowej usługi z czego wynika, iż nie jest to niewielki związek z nieruchomością. Takiej kwalifikacji nie zmienia wykonywanie przez Skarżącą usług związanych z magazynowaniem, jak np. ewidencjonowanie gospodarki magazynowej towaru klienta. Objęcie jedną fakturą poza usługą podstawową usług towarzyszących nie wpływa na okoliczność powiązania magazynowania towaru z magazynem"

Ponieważ usługi będące przedmiotem niniejszego wniosku podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce na podstawie art. 28e ustawy o VAT, zatem zasadne jest naliczenie podatku VAT przez Operatora na fakturach wystawianych na rzecz H. za usługi magazynowania.

W związku z powyższym, Spółce przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku VAT wykazanej na fakturach otrzymywanych od Operatora z tytułu świadczenia opisanych we wniosku usług magazynowania, ponieważ spełnione są przesłanki odliczenia wymienione w ustawie o VAT, tj.:

i)

przesłanka pozytywna wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - nabywane przez H. usługi magazynowania są związane z czynnościami opodatkowanymi Spółki polegającymi na dostawię towarów, oraz

ii) przesłanka negatywna wynikająca z art. 88 ustawy o VAT - nie występują w tym przypadku sytuacje wymienione w tym przepisie, w odniesieniu do których ustawodawca pozbawił podatników prawa do odliczenia podatku naliczonego. W szczególności nie ma zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy o VAT dotyczący wystawionych faktur, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze.

Dodatkowo, zasadność odliczenia przez Spółkę podatku VAT na podstawie faktur wystawionych przez Operatora za usługi magazynowania potwierdza interpretacja indywidualna wydana dla Operatora przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie 12 kwietnia 2010 r., sygn. IPPP3/443-78/10-4/k.c. w odniesieniu do analogicznego zakresu usług, w której organ podatkowy uznał, że miejscem opodatkowania przedmiotowych usług jest miejsce położenia magazynu, czyli Polska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 t.j.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

e.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

f.

eksport towarów;

g.

import towarów;

h.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

i.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem (...).

Stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

j.

z tytułu nabycia towarów i usług,

k.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

I.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych regulacji wynika, iż podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczania podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane w sposób bezsporny z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca posiadający siedzibę w Szwajcarii oraz nieposiadający siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz VAT UE. Na terytorium Polski dokonuje czynności opodatkowanych związanych z dystrybucją towarów. Dla potrzeb tej działalności, Wnioskodawca korzysta z Magazynu i obsługi logistycznej, którą zapewnia mu zewnętrzny podmiot specjalizujący się w usługach logistycznych. Jednocześnie wskazuje się, że magazyn ten nie stanowi dla Wnioskodawcy stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Za świadczone na rzecz Wnioskodawcy usługi magazynowania, zewnętrzny podmiot wystawia faktury, na których wykazany jest podatek VAT w wysokości 23%.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących usługi magazynowe, świadczone na terenie Polski.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż w pierwszej kolejności należy się odnieść do ustalenia miejsca świadczenia dla nabywanych usług magazynowych. Jak wskazuje Wnioskodawca, jego operator usług magazynowych otrzymał interpretację indywidualną wydaną w dniu 12 kwietnia 2010 r. o sygn. IPPP3/443-78/10-4/k.c., która określa miejsce świadczenia dla usług logistyki magazynowej na rzecz podatników zgodnie z dyspozycja art. 28e ustawy, tj. w miejscu położenia magazynu. Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 17 marca 2011 r. o sygn. III SA/Wa 1968/10.

Charakter i zakres świadczonych usług magazynowych jest ściśle związany z konkretną nieruchomością jaką jest magazyn, a co za tym idzie miejsce świadczenia i opodatkowania takich usług znajduje się tam, gdzie dana nieruchomość. W przedmiotowej sprawie, nabywane usługi magazynowe wykonywane są w magazynie, położonym w Polsce, zatem miejsce świadczenia i opodatkowania tych usług znajduje się również w Polsce.

Zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Z kolei w art. 17 ust. 2 ustawy stwierdza się, że w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Oznacza to, że każdy podmiot bez siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce staje się podatnikiem z tytułu nabycia towarów i usług, dla których miejsce świadczenia określa się na podstawie art. 28b ustawy. Jednak w ust. 3a tego artykułu ustawodawca przewidział wyjątek od tej zasady i stwierdził, że przepisu ust. 1 pkt 4 nie stosuje się do świadczenia przez podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 usług, do których ma zastosowanie art. 28e.

Wnioskodawca jest podmiotem z siedzibą w Szwajcarii i nie ma na terenie Polski stałego miejsca prowadzenia działalności. Jednak nabywając usługi, których miejsce świadczenia ustalane jest na podstawie art. 28e ustawy, Wnioskodawca nie stanie się z tytułu ich nabycia podatnikiem.

Biorąc pod uwagę podstawową zasadę dotyczącą podatku VAT, wyrażoną w cyt. powyżej art. 86 ust. 1 ustawy, należy podkreślić, że prawo do obniżenia podatku należnego jest uzależnione od wykonywania czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz związku tych czynności z nabywanymi towarami i usługami.

W swoim uzasadnieniu Wnioskodawca wskazuje, że zakupione usługi magazynowania są wykorzystywane w związku z jego działalnością w Polsce, polegającą na dystrybucji towarów na rzecz kontrahentów polskich, unijnych oraz podmiotów z krajów trzecich.

Mając na uwadze przywołany powyższej art. 5 w związku z art. 86 ust. 1 ustawy, należy stwierdzić, że Wnioskodawca dokonując czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium kraju, spełnia główną przesłankę dającą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto, w niniejszej sprawie zastosowania nie znajdzie art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, w którym stwierdza się, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy, wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności. Powyższa argumentacja dotycząca miejsca świadczenia dla nabywanych usług wskazuje na prawidłowe rozpoznanie i opodatkowanie usług magazynowych przez świadczącego usługę.

Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabywanie usług magazynowania towarów w magazynie na terenie Polski.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl