IPPP3/443-154/14-2/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-154/14-2/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia dostawy towaru "blachodachówka" z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia dostawy towaru "blachodachówka " z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest producentem i/lub importerem wyrobu: Blachodachówka jest stalowym, arkuszowym pokryciem dachowym, wykorzystywanym przy budowie wszystkich typów domów. Do produkcji blachodachówki używana jest jako surowiec blacha stalowa ocynkowana (275g/m2), z zewnętrznymi powłokami organicznymi naniesionymi metodą coil-coatingu. Jest ona gatunku S280GD+Z275, S250GD+Z275, DX51D+Z275. Skład chemiczny stali w tych gatunkach określa PN-EN 10346. Standardowa grubość blachy wynosi 0,5 mm, szerokość 1250 mm, waga kręgu z blachą 4-8 t. Blachodachówka produkowana jest w wyniku procesu profilowania wielorolkowego na zimno. Poprzeczne przetłoczenie wykonywane jest przez prasę hydrauliczną w standardowych modułach blachy dachówkowej. Cały proces technologiczny odbywa się w zamkniętej i ogrzewanej hali produkcyjnej, w której temperatura w okresie zimowym nie spada poniżej 15 C. Parametry geometryczne blachodachówki P. są określone na przekroju poprzecznym i przekroju podłużnym. Dane techniczne: długość modułu: 350 mm, wysokość przetoczenia: 14 mm, wysokość profilu: 39 mm, szerokość użytkowa: 1100 mm, szerokość całkowita: ~1180 mm, waga 1 m2 4,6 kg/m2, grubość rdzenia 0,5 mm, minimalny spadek (o) 14, max. zalecana długość arkusza: 1150 mm, min. długość arkusza: 3950 mm. Blachodachówka dostępna jest w powłoce zabezpieczającej: Hard Coat 20 Satyna 25 µm. Wyrób produkowany jest zgodnie z normą PN-EN 14782 i znakowany znakiem CE.

W styczniu 2014 r. Wnioskodawca uzyskał z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (na wcześniejszy wniosek szeroko opisujący produkt) informację o następującej klasyfikacji wyrobu: "blachodachówka - PKWiU 24.10.51.0 - Wyroby płaskie walcowane, o szerokości >=600 mm, ze stali niestopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane".

Towary oznaczone symbolem PKWiU 24.10.51.0 wymienione są w pozycji 9 załącznika nr 11 do ustawy o VAT. Oznacza to, że wyrób blachodachówka znalazł się w kategorii stali - towarów wymienionych w pozycjach od 1 do 22 załącznika nr 11 do ustawy, a tym samym jest objęty mechanizmem "odwrotnego obciążenia".

Wnioskodawca dokonuje dostawy (sprzedaży) blachodachówki w następujących warunkach:

* Wnioskodawca jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9;

* nabywcami są wyłącznie podatnicy, o których mowa w art. 15;

* sama dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Wnioskodawca dokonując dostawy towaru blachodachówka - wypełniając deklarację VAT-7 - wskazuje w części C w pozycji 31 podstawę opodatkowania z tytułu dostawy przedmiotowego towaru, nie wykazuje zaś w tym zakresie podatku należnego.

Wnioskodawca dokonując dostawy towaru blachodachówka wystawia fakturę (stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1) zawierającą wyrazy "odwrotne obciążenie" (stosownie do art. 106eust. 1 pkt 18). Faktura ta jednak nie zawiera stawki podatku, sumy wartości sprzedaży netto i kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto (stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 12-14).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawca prawidłowo postępuje obejmując dostawę (sprzedaż) blachodachówki P. mechanizmem odwrotnego obciążenia.

2. W konsekwencji, czy Wnioskodawca prawidłowo wystawia fakturę i wypełnia deklarację w zakresie odnoszącym się do sprzedaży ww. towaru.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wątpliwość Wnioskodawcy wynika, jak wskazuje Spółka, z licznych głosów ekspertów, jakie pojawiły się po dniu 1 października 2013 r., wywodzących, że mechanizm odwrotnego obciążenia odnosi się wyłącznie do wyrobów, co do których zdiagnozowano uchylania się od opodatkowania a obejmujących (poza kategorią miedź, odpady, złom i surowce wtórne) w kategorii stali: pręty stalowe, żelazostopy, granulki i proszki z surówki, surówki zwierciadlistej oraz stali. Podkreślano, że mechanizmem tym są objęte wyroby nisko przetworzone, np. pręty stalowe pocięte, ale już nie konstrukcje z prętów stalowych, blacha plaska pocięta, ale już nie wyginana zgodnie z określonym wzorem lub projektem, a więc blachodachówkę, itd. Ratio legis powołanych przepisów nigdy też nie przemawiało za objęciem mechanizmem odwrotnego obciążenia wyrobów dość wysoko przetworzonych, a do takich niewątpliwie należy blachodachówka. Co więcej, w symbolach PKWiU wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy mieści się ogromna liczba towarów wysoko przetworzonych w obrocie którymi zjawisko oszustw podatkowych nie występowało.

Zdaniem Spółki, z uwagi na dokonaną przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatury Urzędu Statystycznegoi klasyfikację towaru: "blachodachówka - PKWiU 24.10.51.0 - Wyroby płaskie walcowane, o szerokości >=600 mm, ze stali niestopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane" - Wnioskodawca obowiązany jest objąć ww. towar mechanizmem odwrotnego obciążenia, a tym samym wystawiać fakturę bez stawki podatku, sumy wartości sprzedaży netto i kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, a w deklaracji VAT-7 - wskazać w części C w pozycji 31 podstawę opodatkowania z tytułu dostawy przedmiotowego towaru, bez wykazywania w tym zakresie podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast towarami, stosownie art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU; (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Należy zauważyć, że przepisy ustawy oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi więc warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy o VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Jednocześnie trzeba wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności. Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlan, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z tego, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest producentem (importerem) blachodachówki o nazwie P., która jest stalowym, arkuszowym pokryciem dachowym wykorzystywanym przy budowie wszystkich typów domów. Do produkcji tego wyrobu używana jest, jako surowiec, blacha stalowa ocynkowana (275g/m2), z zewnętrznymi powłokami organicznymi naniesionymi metodą coil-coatingu. Wnioskodawca klasyfikuje opisany towar - zgodnie z informacją uzyskaną z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi - w grupowaniu PKWiU 24.10.51.0 "Wyroby płaskie walcowane, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane".

Wnioskodawca wskazał ponadto, że jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, nabywcami blachodachówki P. są wyłącznie podatnicy, o których mowa w art. 15, a sama dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy prawidłowo stosuje do sprzedaży ww. produktu mechanizm odwrotnego obciążenia, z uwagi na to, że został on wymieniony w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, a w konsekwencji czy poprawnie wystawia fakturę i wypełnia deklarację dla udokumentowania tej dostawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie zaś do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,

c.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Ponadto, w myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Powołane regulacje wprowadzają zatem mechanizm polegający na przeniesieniu obowiązku rozliczania podatku od towarów i usług na podatnika, na rzecz którego dokonana została dostawa ściśle określonego towaru (wyrobu).

Załącznik nr 11 do ustawy zawierający wykaz towarów, o których mowa ww. art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w poz. 9 obejmuje symbol PKWiU 24.10.51.0 - Wyroby płaskie walcowane, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca, dokonujący dostawy wyrobu o nazwie "blachodachówka P. ", jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9. Nabywcami wymienionego produktu są wyłącznie podatnicy, o których mowa w art. 15, a dostawa ta nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Ponadto - biorąc pod uwagę wskazaną przez Spółkę klasyfikację - przedmiotem sprzedaży jest towar wymieniony w załączniku numer 11 do ustawy. Oznacza to, że warunki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, zostały spełnione.

Tym samym, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że prawidłowo postępuje, stosując do sprzedaży blachodachówki P., sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 24.10.51.0, mechanizm odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy. Podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku od towarów i usług od tej transakcji będzie w takim przypadku nabywca towaru.

W odniesieniu do kwestii wystawienia faktury z tytułu tej dostawy należy zauważyć, że zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Stosownie do art. 106e ust. 1 ustawy, faktura powinna zawierać m.in.: (...)

12.

stawkę podatku;

13.

sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwotę należności ogółem;

16.

w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1 - wyrazy "metoda kasowa";

17.

w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 - wyraz "samofakturowanie";

18.

w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy "odwrotne obciążenie". (...).

W myśl art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy, faktura nie zawiera w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca - danych określonych w ust. 1 pkt 12-14 ustawy.

Zatem, Wnioskodawca prawidłowo przyjął, że z tytułu dokonania opisanej dostawy obowiązany jest wystawiać fakturę bez stawki podatku, sumy wartości sprzedaży netto i kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto.

Natomiast co do kwestii ujęcia w deklaracji VAT-7 faktury dokumentującej opisaną sprzedaż należy wskazać, że aktualne wzory deklaracji zostały wprowadzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 394).

Powołane rozporządzenie, w § 1 pkt 1, określa wzory: deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7), o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy podatku od towarów i usług, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia, deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7K), o której mowa w art. 99 ust. 2 lub 3 ustawy, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia, oraz deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7D), o której mowa w art. 99 ust. 3 ustawy, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia, a także zawiera objaśnienia do tych deklaracji, stanowiące załącznik nr 4 do rozporządzenia.

W załączniku nr 4 do ww. rozporządzenia, w części objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7 i VAT-7K), wskazano, że w części C. rozliczenie podatku należnego - poz. 31 wypełniają dostawca i nabywca, a poz. 32 wypełnia tylko nabywca, jeżeli jest on podatnikiem z tytułu nabycia towarów i usług - w przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5, 7 i 8 ustawy.

Zatem, jak wyżej wskazano, pozycję 31 wypełniają dostawca i nabywca, a poz. 32 wypełnia tylko nabywca, jeżeli jest on podatnikiem z tytułu nabycia towarów i usług w przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7. Oznacza to, że Wnioskodawca, jako dostawca blachodachówki P., nie wypełnia poz. 32 deklaracji VAT-7.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie klasyfikacji statystycznej wskazanej przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego. Organ podatkowy nie jest uprawniony do klasyfikowania towarów lub usług do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl