IPPP3/443-153/11-5/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-153/11-5/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2011 r. (data wpływu 1 lutego 2011 r.) uzupełnionym w dniu 28 lutego 2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 16 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia do świadczonych usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 28 lutego 2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 16 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia do świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia Mieszkaniowa prowadzi działalność statutową, w tym między innymi działalność wychowawczą, kulturalną i społeczną. Spółdzielnia posiada w swoich zasobach budynek przeznaczony na tę działalność.

Spółdzielnia chce zawrzeć w br. umowę z Urzędem Dzielnicy na zorganizowanie koncertów, występów.

Spółdzielnia zleci organizację tego występu różnym firmom i agencjom, które wystawią Spółdzielni faktury VAT i rachunki, np. za nagłośnienie koncertu, przewóz instrumentów itp. I tak np. agencja wystawi fakturę za występ ze stawką 8%. Inne faktury będą zawierały różne stawki VAT. Wstęp na koncert jest wolny (bez biletów).

Urząd Dzielnicy, po odbyciu się koncertu (występu) zwróci Spółdzielni koszty występu, na podstawie faktury VAT, wystawionej przez Spółdzielnię.

W uzupełnieniu z dnia 28 lutego 2011 r. Wnioskodawca dodał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, o numerze NIP: Zgodnie z § 3 pkt 9 Statusu Spółdzielni, przedmiotem działalności SM jest prowadzenie działalności wychowawczej, kulturalnej i społecznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółdzielnia może wystawić Urzędowi Dzielnicy fakturę VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a), traktując usługę organizacji koncertu lub występu, jako usługę kulturalną zwolnioną z VAT, na podstawie powyższego artykułu.

Zdaniem Wnioskodawcy, organizacja koncertów, występów dla mieszkańców, jw., jest zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów;

Analizując powołane wyżej regulacje należy zwrócić uwagę na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te - aby mogły korzystać ze zwolnienia - świadczone muszą być przez specyficzne podmioty. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, iż jest Spółdzielnią Mieszkaniową, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, którego przedmiotem działalności statutowej jest prowadzenie działalności wychowawczej, kulturalnej i społecznej. Spółdzielnia chce zawrzeć w br. umowę z Urzędem Dzielnicy na zorganizowanie koncertów, występów, przy czym Urząd Dzielnicy, po odbyciu się koncertu (występu) zwróci Spółdzielni koszty występu, na podstawie faktury VAT, wystawionej przez Spółdzielnię. Wnioskodawca zleci organizację tego występu różnym firmom i agencjom, które wystawią Spółdzielni faktury VAT i rachunki. Wstęp na koncert będzie wolny (bez biletów).

Zatem biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa należy wskazać, iż Wnioskodawca, będący Spółdzielnią Mieszkaniową, nie jest żadnym z podmiotów wymienionych przez ustawodawcę uprawnionych do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy. Tym samym Spółdzielnia nie może wystawić Urzędowi Dzielnicy faktury VAT, traktując usługę organizacji koncertu lub występu, jako usługę kulturalną zwolnioną z VAT. Ponadto wskazać należy, iż powyższe usługi nie zostały wskazane przez ustawodawcę jako usługi korzystające ze stawek preferencyjnych, a tym samym podlegają opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 23%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl