IPPP3/443-1526/11-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1526/11-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dofinansowania otrzymanego w ramach realizacji projektu "A" oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług służących realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dofinansowania otrzymanego w ramach realizacji projektu "A" oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług służących realizacji projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest koordynowanie i kontrola przedsięwzięć przygotowawczych do Mistrzostw UEFA EURO 2012. Wnioskodawca uczestniczy w realizacji kilkuset projektów związanych z przygotowaniami do EURO. W imieniu Ministra Sportu i Turystyki Wnioskodawca integruje działania przygotowawcze realizowane przez ponad 170 podmiotów publicznych odpowiedzialnych za wykonanie poszczególnych zadań. W ramach działań nadzorczych Wnioskodawca ma za zadanie m.in. okresową ocenę stanu przygotowań, monitorowanie przedsięwzięć oraz określenie obszarów zagrożeń dla realizacji przygotowań do EURO. Jako koordynator przygotowań do EURO Wnioskodawca m.in. organizuje szkolenia i seminaria dla podmiotów odpowiedzialnych za organizację mistrzostw.

W ramach powierzonych zadań związanych z koordynowaniem przedsięwzięć przygotowawczych do EURO Wnioskodawca będzie realizował projekt pod nazwą "A..." (Projekt). Projekt jest projektem szkoleniowym skierowanym do osób pracujących w województwie wielkopolskim zainteresowanych podnoszeniem i uzupełnieniem kwalifikacji zawodowych (Uczestnicy). Projekt obejmuje podnoszenie kwalifikacji pracowników - kadry zarządzającej i pracowników firm zatrudnionych na umowę o pracę w branżach związanych z obsługą ruchu turystycznego (gastronomia, handel, transport publiczny, kolej) - rekrutowanych wg kluczowych szlaków komunikacyjnych określonych w "mobility concept", w województwie wielkopolskim. Projekt będzie skierowany do Uczestników za pośrednictwem ich pracodawców (Pracodawcy).

Celem głównym Projektu jest podniesienie kompetencji językowych i interpersonalnych oraz zdolności adaptacyjnych Uczestników do rosnących oczekiwań rynku pracy związanych ze zmianą, jaką będzie pojawienie się nowych klientów - turystów zagranicznych - w związku z organizacją w Polsce Finału Mistrzostw Euro 2012.

Celami szczegółowymi Projektu są podniesienie umiejętności językowych z języka angielskiego, podniesienie wiedzy z zakresu różnic międzykulturowych, podniesienie umiejętności profesjonalnej obsługi klienta oraz podniesienie umiejętności z zakresu atrakcji regionu pod kątem organizacji imprez masowych.

Dla lepszej organizacji Uczestnicy Projektu zostaną podzieleni na kilkadziesiąt grup szkoleniowych (około 38 grup), zaś Projekt podzielony zostanie na cykle szkoleniowe. Liczba cykli szkoleniowych będzie odpowiadała liczbie grup szkoleniowych. Każda z grup szkoleniowych będzie uczestniczyła w jednym cyklu szkoleniowym. W skład każdego cyklu szkoleniowego wchodzić będą Szkolenia Umiejętności Miękkich (SUM) oraz kursy językowe (KJ). W ramach SUM Uczestnicy wezmą udział w trzech szkoleniach tematycznych: (a) Profesjonalna Obsługa Klienta, (b) Różnice Międzykulturowe, (c) Atrakcje regionu pod kątem organizacji imprez masowych. SUM i KJ będą usługami zlecanymi przez Wnioskodawcę podmiotom trzecim (firmom szkoleniowym i szkołom językowym).Projekt będzie realizowany wyłącznie przez Spółkę bez udziału partnerów.

Realizacja Projektu zostanie sfinansowana ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społeczne w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 8.1 - Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie. Poddziałanie 8.1.1 - Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw (Dotacja).

Dotacja zostanie przeznaczona na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją Projektu (wydatki kwalifikowane). Wydatki kwalifikowane obejmują także podatek naliczony VAT związany z zakupem towarów i usług niezbędnych dla realizacji projektu.

Dotacja ma charakter wyłącznie zakupowy. Dotacja nie stanowi bezpośredniej dopłaty do ceny usług i nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą. Dotacja nie jest przyznana, jako dopłata do ceny usług realizowanych w ramach Projektu, w całości natomiast posłuży sfinansowaniu działań w ramach Projektu (sfinansowaniu wydatków związanych z realizacją Projektu).

W konsekwencji w związku z realizacją Projektu Spółka nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT (Dotacja nie stanowi wynagrodzenia), a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów. Także umowy na uczestnictwo w Projekcie zawierane z Uczestnikami nie przewidują odpłatności za udział w Projekcie. Udział w Projekcie będzie dla Uczestników nieodpłatny. Wszelkie usługi, w tym także szkolenia kompetencyjne, szkolenia specjalistyczne oraz kursy językowe świadczone będą Uczestnikom nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy kwota Dotacji stanowi dla Wnioskodawcy obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT, podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy w związku z realizacją Projektu Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji Projektu, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa Dotacja otrzymana na sfinansowanie Projektu nie stanowi obrotu Wnioskodawcy w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a w rezultacie nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Ww. art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Spółki Dotacja nie spełnia wskazanych wyżej kryteriów. Dotacja nie stanowi bezpośredniej dopłaty do ceny usług i nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą. Dofinansowanie nie jest przyznane, jako dopłata do ceny usług realizowanych w ramach Projektu, w całości natomiast posłuży sfinansowaniu wydatków związanych z realizacją Projektu. W konsekwencji w związku z realizacją Projektu Spółka nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Skoro Uzyskana Dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego Projektu, to zdaniem Spółki Dotacja ma charakter wyłącznie zakupowy. Celem Dotacji nie jest natomiast sfinansowanie ceny sprzedaży. Tym samym Dotacja, nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, Spółka stoi na stanowisku, że przedmiotowa Dotacja otrzymana na sfinansowanie Projektu nie stanowi obrotu Spółki w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, w rezultacie nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy nie będzie mu przysługiwać prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji Projektu, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie będzie mu przysługiwać prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji Projektu, z uwagi na fakt, że nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkująca prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Skoro, jak wyżej wskazano, Dotacja ma charakter wyłącznie zakupowy i nie stanowi bezpośredniej dopłaty do ceny świadczonych usług w ramach Projektu, to nie stanowi obrotu Spółki w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako czynność niewymieniona w art. 5 ustawy o VAT.

Dodatkowo należy wskazać, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług wskazane w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego zapisu wynika, że ustawodawca pewne usługi świadczone nieodpłatnie traktuje jak świadczone odpłatnie, czego konsekwencją jest ich opodatkowanie podatkiem od towarów i usług. Aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a zatem za podlegające opodatkowaniu, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika oraz cele osobiste podmiotów wymienionych w przepisie ustawy. Z uwagi na fakt, iż usługi świadczone przez Spółkę są ściśle związane z prowadzoną działalnością gospodarczą należy traktować je, jako nieodpłatne świadczenie usług niepodlegające opodatkowaniu.

Jak wyżej wskazano, także umowy na uczestnictwo w Projekcie zawierane z Uczestnikami nie przewidują odpłatności za udział w Projekcie. Udział w Projekcie będzie dla Uczestników nieodpłatny. Wszelkie usługi, w tym także szkolenia kompetencyjne, szkolenia specjalistyczne oraz kursy językowe świadczone będą Uczestnikom nieodpłatnie. Również umowa z finansującym Projekt nie przewiduje wynagrodzenia za świadczenie przez Wnioskodawcę usług na rzecz Uczestników, lecz zwrot wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Projektu. Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego zauważyć należy, że w związku z nieodpłatnym świadczeniem usług dofinansowanych z Dotacji, która nie będzie miała w zaistniałej sytuacji charakteru dopłaty do ceny (nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy), zakupów towarów usług finansowanych tą dotacją nie można uznać, jako wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług w związku z realizacją Projektu.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy nie świadczy on na rzecz Uczestników Projektu usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie będzie mu przysługiwać prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji Projektu, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach powierzonych zadań będzie realizował projekt pod nazwą "A" (Projekt). Projekt jest projektem szkoleniowym skierowanym do osób pracujących w województwie wielkopolskim zainteresowanych podnoszeniem i uzupełnieniem kwalifikacji zawodowych (Uczestnicy). Projekt obejmuje podnoszenie kwalifikacji pracowników - kadry zarządzającej i pracowników firm zatrudnionych na umowę o pracę w branżach związanych z obsługą ruchu turystycznego (gastronomia, handel, transport publiczny, kolej) - rekrutowanych wg kluczowych szlaków komunikacyjnych określonych w "mobility concept", w województwie wielkopolskim. Projekt będzie skierowany do Uczestników za pośrednictwem ich pracodawców (Pracodawcy). Celem głównym Projektu jest podniesienie kompetencji językowych i interpersonalnych oraz zdolności adaptacyjnych Uczestników do rosnących oczekiwań rynku pracy związanych ze zmianą, jaką będzie pojawienie się nowych klientów - turystów zagranicznych - w związku z organizacją w Polsce Finału Mistrzostw Euro 2012. Celami szczegółowymi Projektu są podniesienie umiejętności językowych z języka angielskiego, podniesienie wiedzy z zakresu różnic międzykulturowych, podniesienie umiejętności profesjonalnej obsługi klienta oraz podniesienie umiejętności z zakresu atrakcji regionu pod kątem organizacji imprez masowych. Projekt będzie realizowany wyłącznie przez Spółkę bez udziału partnerów.

Realizacja Projektu zostanie sfinansowana ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społeczne w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 8.1 - Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie. Poddziałanie 8.1.1 - Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw (Dotacja). Dotacja zostanie przeznaczona na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją Projektu (wydatki kwalifikowane). Wydatki kwalifikowane obejmują także podatek naliczony VAT związany z zakupem towarów i usług niezbędnych dla realizacji projektu. Dotacja ma charakter wyłącznie zakupowy. Dotacja nie stanowi bezpośredniej dopłaty do ceny usług i nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą. Dotacja nie jest przyznana, jako dopłata do ceny usług realizowanych w ramach Projektu, w całości natomiast posłuży sfinansowaniu działań w ramach Projektu (sfinansowaniu wydatków związanych z realizacją Projektu). W konsekwencji w związku z realizacją Projektu Spółka nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT (Dotacja nie stanowi wynagrodzenia), a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów. Także umowy na uczestnictwo w Projekcie zawierane z Uczestnikami nie przewidują odpłatności za udział w Projekcie. Udział w Projekcie będzie dla Uczestników nieodpłatny. Wszelkie usługi, w tym także szkolenia kompetencyjne, szkolenia specjalistyczne oraz kursy językowe świadczone będą Uczestnikom nieodpłatnie.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie na realizację projektu finansowanego ze środków publicznych. Otrzymane dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją projektu. Wobec tego przyznana na taki cel dotacja nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazano - pozyskana dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja celowa z budżetu państwa oraz ze środków unijnych, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT. Czynność ta nie została bowiem wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego otrzymana dotacja przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu "A" nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem w przedmiotowej kwestii, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przez Wnioskodawcę przedmiotowego projektu wskazać należy, iż zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ustawa wyłącza, zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Stosownie do art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego zapisu wynika, że ustawodawca pewne usługi świadczone nieodpłatnie traktuje jak świadczone odpłatnie, czego konsekwencją jest ich opodatkowanie podatkiem od towarów i usług. Za odpłatne świadczenie usług uznaje nieodpłatne świadczenie usług w przypadku gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

* świadczenie nieodpłatne dokonane jest na cele osobiste podatnika (jego pracowników, byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia), oraz

* jest dokonane w celu innym niż prowadzona działalność gospodarcza podatnika.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a zatem za podlegające opodatkowaniu, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika oraz cele osobiste podmiotów wymienionych w przepisie ustawy. Z uwagi na fakt, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę są ściśle związane z prowadzoną działalnością gospodarczą należy traktować je, jako nieodpłatne świadczenie usług niepodlegające opodatkowaniu.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego zauważyć należy, że w związku z nieodpłatnym świadczeniem usług finansowanych z dotacji, która nie będzie miała w zaistniałej sytuacji charakteru dopłaty do ceny (nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy), zakupów towarów i usług finansowanych tą dotacją nie można uznać, jako wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Reasumując, otrzymana dotacja przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu "A" nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. A zatem dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy w związku z nieodpłatnym świadczeniem usług związanych z realizacją projektu nie służą wykonywaniu czynnościom opodatkowanym w związku, z czym nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług.W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl