IPPP3/443-151/13-2/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-151/13-2/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2013 r. (data wpływu 25 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu badawczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacja projektu badawczego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Instytut, będący państwową jednostką organizacyjną - instytutem naukowym Polskiej Akademii Nauk, prowadzi działalność naukową w zakresie podstaw współczesnej techniki; są to badania statutowe nie podlegające ustawie o VAT.

W dniu 1 grudnia 2008 r. Instytut zawarł Umowę z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego jako Instytucją Pośredniczącą o udzielenie dofinansowania na realizację Projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, Priorytet 1. "Badania i rozwój nowoczesnych technologii", Działanie 1.3. "Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców realizowanych przez jednostki naukowe", Poddziałanie 1.3.1 "Projekty rozwojowe." Projekt jest dużym konsorcyjnym projektem kluczowym w rozumieniu art. 39 Rozporządzenia Rady (WE) nr 10836/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące EFRR i EFS oraz Funduszu Spójności.

Zgodnie z zapisami we wniosku o finansowanie projektu oraz Studium Wykonalności stanowiącym załącznik do Umowy, podano, jako wskaźniki rezultatów projektu, wdrożenia, wynalazki zgłaszane do ochrony patentowej oraz komercjalizację wyników badań B+R wykonywanych w jednostkach naukowych będących partnerami w projekcie. IPPT, jako jednostka wnioskująca i biorąca udział w realizacji wszystkich zadań prowadzących do osiągnięcia wyżej wymienionych wskaźników, będzie też beneficjentem korzyści wynikających z rezultatów projektu.

W Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 zgodnie z "Krajowymi Wytycznymi" w zakresie kwalifikowania wydatków, zapłacony podatek VAT od nabywanych towarów i usług może być uznany za wydatek kwalifikowalny wyłącznie wówczas, gdy beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, czyli "prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego" (art. 86 ustawy) lub prawa do zwrotu VAT (art. 87 ustawy).

Instytut w efekcie realizacji projektu nawiąże współpracę z innymi jednostkami badawczymi i przedsiębiorstwami, polegającą na świadczeniu usług oraz komercjalizacji uzyskanych wyników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Instytut przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu w ramach Priorytetu 1. "Badania i rozwój nowoczesnych technologii", Działanie 1.3. "Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorstw realizowanych przez jednostki naukowe", Poddziałanie 1.31 "Projekty rozwojowe", Programu Operacyjnego innowacyjna Gospodarka 2007-2013, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Regionalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Instytutowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług ponoszonych na realizację Projektu z uwagi na to, że wydatki te będą związane bezpośrednio (lub pośrednio) z działalnością opodatkowaną, którą Instytut zamierza podjąć w wyniku realizacji projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnik, o którym mowa w art. 15 - czyli IPPT - spełnia następujące warunki:

* jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług

* nabywa towary i usługi, które są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zdaniem Instytutu, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje również wtedy, gdy nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do działalności, którą podatnik zamierza podjąć.

Stanowisko powyższe znajduje potwierdzenie w orzecznictwie ETS, a także polskich sądów i organów podatkowych (wyrok ETS z dn. 22 lutego 2001 r. w sprawie nr C-408/76, wyrok NSA z dn. 22 lutego 2000 r. sygn. III SA 7776/98).

Z kolei, w orzeczeniu z dn. 25 czerwca 2007 r. sygn. FSK J 67/06, NSA zwrócił uwagę, iż dokonując wykładni przepisów ustawy VAT należy nadać im taki sens, który pozwoli na zachowanie istotnej cechy tego podatku, jaką jest jego neutralność dla podatnika.

Wobec tego przyjąć należy, że każdy związek zarówno bezpośredni jak i pośredni ze sprzedażą wykonywaną obecnie, uprzednio lub w przyszłości, winien być uwzględniony przy ocenie istnienia uprawnienia podatnika do obniżenia podatku należnego o naliczony przy nabyciu towarów i usług.

Biorąc pod uwagę brzmienie art. 86 ust. 1 oraz przywołane orzeczenia i interpretacje, prawo do odliczenia podatku VAT przysługuje podatnikowi zawsze, gdy nabywane towary i usługi są związane z działalnością gospodarczą, bez względu na okres, w którym ta działalność będzie wykonywana.

Realizowany projekt pozostaje w związku z przyszłą działalnością gospodarczą Instytutu.

W związku z tym należy uznać, że podatek VAT naliczony od wydatków ponoszonych przez IPPT w ramach projektu jest związany z działalnością gospodarczą i co do zasady opodatkowaną podatkiem VAT. Jednocześnie nie zachodzą przesłanki do ograniczenia prawa do odliczania podatku VAT wynikające z art. 88 ustawy.

Instytutowi przysługuje zatem prawo do odliczania podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli takich, które generują podatek należny.

Zatem, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, stosownie do postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ustawy.

Należy zauważyć, iż formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonywane są z zamiarem wykorzystania ich w ramach działalności opodatkowanej podatnika.

Istotna jest więc intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane wyłącznie do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku. Prawo to może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył również mechanizmy, które nakazują podatnikowi korektę podatku naliczonego w przypadku, gdyby dokonane przez niego odliczenie podatku z tytułu zrealizowanych zakupów okazało się w przyszłości z różnych względów nieuzasadnione.

Ustawa o podatku od towarów i usług daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca, będący państwową jednostką organizacyjną - instytutem naukowym, w ramach badań statutowych prowadzi działalność naukową w zakresie podstaw współczesnej techniki. Instytut zawarł Umowę z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego jako Instytucją Pośredniczącą o udzielenie dofinansowania na realizację Projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, Priorytet 1. "Badania i rozwój nowoczesnych technologii", Działanie 1.3. "Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców realizowanych przez jednostki naukowe", Poddziałanie 1.3.1 "Projekty rozwojowe." Zgodnie z zapisami we wniosku o finansowanie projektu oraz Studium Wykonalności, stanowiącym załącznik do Umowy, wskaźnikami rezultatów projektu są wdrożenia, wynalazki zgłaszane do ochrony patentowej oraz komercjalizacja wyników badań wykonywanych w jednostkach naukowych będących partnerami w projekcie.

Wnioskodawca, jako jednostka wnioskująca i biorąca udział w realizacji wszystkich zadań prowadzących do osiągnięcia powyższych wskaźników, będzie beneficjentem korzyści wynikających z rezultatów projektu. W efekcie realizacji projektu Instytut nawiąże współpracę z innymi jednostkami badawczymi i przedsiębiorstwami, polegającą na świadczeniu usług oraz komercjalizacji uzyskanych wyników.

Wnioskodawca podkreślił, że realizowany projekt pozostaje w związku z przyszłą działalnością gospodarczą Instytutu. Poniesione w ramach projektu wydatki będą bowiem związane z działalnością opodatkowaną, którą Instytut zamierza podjąć w wyniku realizacji tego projektu.

Powyższe wskazuje, że efekty opisanego projektu będą w przyszłości generowały przychody podlegające opodatkowaniu.

Jak wskazano powyżej, dla określenia prawa do odliczenia istotny jest zamiar, z jakim dokonywany jest zakup towaru lub usługi w momencie nabycia, a w opisanej sprawie projekt realizowany jest z założeniem wykorzystania jego efektów do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie spełniony będzie podstawowy warunek uprawniający podatnika do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Reasumując, Instytut ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług, jakie będą nabywane w związku z realizacją przedstawionego projektu badawczego pt: "Kompozyty i nanokompozyty ceramiczno-metalowe dla przemysłu lotniczego i samochodowego", finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Regionalnego.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl