IPPP3/443-151/09-2/CS - Przemieszczenie wyrobów akcyzowych poza obszar miejsca odbioru po zakończeniu kontroli celnej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 26 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-151/09-2/CS Przemieszczenie wyrobów akcyzowych poza obszar miejsca odbioru po zakończeniu kontroli celnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2009 r. (data wpływu 2 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przemieszczenia wyrobów akcyzowych poza obszar "Miejsca Odbioru" po zakończeniu kontroli celnej oraz określenia obowiązku podatkowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przemieszczenia wyrobów akcyzowych poza obszar "Miejsca Odbioru" po zakończeniu kontroli celnej oraz określenia obowiązku podatkowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest prowadzenie sieci sklepów wielkopowierzchniowych i związana z tym działalność operacyjna w zakresie handlu i dystrybucji. W około 300 sklepach Spółki sprzedawane są między innymi napoje alkoholowe nabywane od dostawców krajowych lub zagranicznych oraz wyroby tytoniowe dostarczane przez podmioty krajowe.

Spółka w ramach prowadzonej działalności dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego napojów alkoholowych dostarczanych z Francji. Spółka jest zarejestrowanym handlowcem tzn. podmiotem, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Obecnie dostawy wyrobów akcyzowych (napoje alkoholowe) po rozładunku środka transportu trafiają niezwłocznie do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych wskazanym w zezwoleniu na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec ("Miejsce Wyodrębnione"). Wyroby pozostają w Miejscu Wyodrębnionym, w którym dokonywana jest kontrola Urzędu Celnego. Podczas kontroli urzędnik celny sprawdza m.in. stan podatkowych znaków akcyzy naniesionych na wyrobach akcyzowych, prowadzoną ewidencję, dokumenty zakupu oraz Administracyjne Dokumenty Towarzyszące (ADT) i dokonuje urzędowego potwierdzenia ADT. Spółka otrzymuje protokół z przeprowadzonych czynności kontrolnych. Urzędnik wpisuje również wartość akcyzy do zabezpieczenia akcyzowego. Po dokonaniu powyższej kontroli wyroby akcyzowe nadal przebywają w miejscu odbioru wyrobów akcyzowych wskazanym w zezwoleniu i nie są przesuwane w inne miejsce magazynowe. Dopiero po uzyskaniu zamówień ze sklepów i przygotowaniu odpowiedniej partii do transportu towar opuszcza opisane wyżej miejsce i zostaje wywieziony do sklepów.

Spółka rozpoznaje powstanie obowiązku podatkowego dla powyższych wyrobów akcyzowych zgodnie z datą ich przyjęcia do Miejsca Wyodrębnionego, potwierdzonego dokumentem magazynowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Dotyczy działalności Spółki jako zarejestrowanego handlowca w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy.

1.

Czy wyroby akcyzowe (napoje alkoholowe) z naniesionymi znakami akcyzy, które zostały zakupione w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia, mogą zostać przesunięte w inne dowolne miejsce tj. poza obszar "Miejsca Wyodrębnionego", po zakończeniu kontroli przez urzędników celnych, na dowód czego na dokumentach ADT widnieje pieczęć urzędowa.

2.

Czy dla określenia obowiązku podatkowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych powinno się przyjąć dzień, w którym wyroby akcyzowe zostały fizycznie przyjęte przez zarejestrowanego handlowca do Miejsca Wyodrębnionego, czy też dzień, w którym urzędnik celny potwierdził odbiór tych towarów (dzień kontroli dokonywanej w ramach szczególnego nadzoru podatkowego)...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad.1

W ocenie Spółki, wyroby akcyzowe przyjęte w miejscu odbioru wyrobów akcyzowych wskazanym w zezwoleniu na nabywanie wyrobów akcyzowych, których odbiór został potwierdzony na administracyjnym dokumencie towarzyszącym mogą, po zakończeniu urzędowych czynności kontrolnych, w tym urzędowym potwierdzeniu odbioru dokonanym na dokumencie ADT, zostać przesunięte w inne miejsce magazynowe, poza granice Miejsca Wyodrębnionego. Wniosek ten wynika z faktu, iż w przypadku zarejestrowanego handlowca procedura zawieszenia poboru akcyzy kończy się w momencie otrzymania wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego handlowca. Moment otrzymania potwierdzany jest w ramach dokonanej kontroli szczególnego nadzoru podatkowego, co ostatecznie powoduje możliwość zwolnienia towaru z Miejsca Wyodrębnionego.

Ad.2

Zdaniem Spółki dla określenia obowiązku podatkowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego handlowca powinno się przyjąć dzień, w którym wyroby akcyzowe zostały, w sensie fizycznym, przyjęte do Miejsca Wyodrębnionego - miejsca odbioru wyrobów akcyzowych wskazanym w zezwoleniu na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec.

Uzasadnienie

Ad.1

W myśl art. 57 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym do obowiązków zarejestrowanego handlowca należy po pierwsze - potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na dokumencie ADT i przedstawić go właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w celu opieczętowania urzędowymi pieczęciami, a po drugie - prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych. Uzyskanie urzędowego potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych, które zostały zgodnie z przepisami zaewidencjonowane przez zarejestrowanego handlowca oznacza wypełnienie nałożonych ustawowo obowiązków. W wyniku wypełnienia powyższych obowiązków procedura kontroli odbioru wyrobów akcyzowych zostaje zakończona. W efekcie wyroby te mogą już opuścić Miejsce Wyodrębnione i zarejestrowany handlowiec ma prawo dowolnie dysponować tym towarem, w tym przesunąć je w inne miejsce w obrębie tego samego magazynu, wysłać do innego magazynu bądź przetransportować do sklepów.

Ad.2

Zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego handlowca powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejscu odbioru wyrobów akcyzowych. Wprowadzenie zatem należy rozumieć jako fizyczne przemieszczenie wyrobów akcyzowych do miejsca określonego w zezwoleniu. Potwierdzenie odbioru i data kontroli przez urzędników celnych jest czynnością wtórną, a zatem moment powstania obowiązku podatkowego nie jest wyznaczony przez datę dokonanie tej kontroli, a powstaje w wyniku fizycznego przekroczenia obszaru Miejsca Wyodrębnionego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad 1.

Nawiązując do ustawy o podatku akcyzowym z 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. Nr 3, poz. 11) zwanej dalej "ustawą" - w myśl art. 2 ust. 13 - zarejestrowany handlowiec - jest to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Artykuł 57 ust. 2 ustawy stanowi, iż zarejestrowany handlowiec jest obowiązany posiadać tytuł prawny do korzystania z wyodrębnionego miejsca przeznaczonego do odbierania wyrobów akcyzowych, zwanego dalej "miejscem odbioru wyrobów akcyzowych".

Zgodnie z art. 59 ust. 1 ustawy, zarejestrowany handlowiec nie może magazynować ani wysyłać wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Z kolei, na podstawie art. 59 ust. 2 ustawy, zarejestrowany handlowiec jest obowiązany:

1.

potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na administracyjnym dokumencie towarzyszącym i przedstawić go właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w celu opieczętowania urzędowymi pieczęciami;

2.

prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych.

Z powyższego wynika, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy kończy się z chwilą otrzymania wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego handlowca w miejscu odbioru określonym w zezwoleniu. Zatem, jeśli zostaną spełnione warunki określone w artykule 59 ust. 2 - a więc zostanie potwierdzony odbiór wyrobów akcyzowych na dokumencie ADT i przedstawiony właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w celu opieczętowania urzędowymi pieczęciami, powyższe wyroby mogą zostać przemieszczone poza obszar "Miejsca Odbioru".

Ad 2.

Stosownie do art. 10 ust. 3 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego handlowca lub niezarejestrowanego handlowca powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych. Zatem zgodnie z wyżej cyt. przepisem, dzień obowiązku podatkowego jest wyznaczony przez dzień odbioru wyrobów akcyzowych w określonym w zezwoleniu miejscu. Ze stanu faktycznego wynika, iż wyroby akcyzowe sprowadzane przez Wnioskodawcę w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego, podlegają kontroli przez pracowników urzędu celnego, jednakże dzień kontroli może być inny niż dzień odbioru towarów przez Wnioskodawcę. Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy przepisy wydane na podstawie ustawy o Służbie Celnej w zakresie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego zezwalają na przeprowadzenie kontroli w terminie innym niż termin przyjęcia wyrobów akcyzowych w miejscu ich odbioru, za dzień powstania obowiązku podatkowego należy, zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy, uznać dzień faktycznego wprowadzenia tych wyrobów do miejsca ich odbioru wskazanego w zezwoleniu.

Tut. organ informuje, iż w pozostałym zakresie przepisów których dotyczy wniosek, będzie wydana odrębna interpretacja.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl